V roce 1849 byl zahájen provoz na spojovací trati z Brna do
České Třebové a význam nádraží v České Třebové znatelně posílil. Nádraží
přestalo v prvotní podobě vyhovovat a železniční správa jej rozšířila, aby
vyhovovalo zvyšující se dopravě. Byla postavena nová výpravní budova s
halou nad kolejemi. Změn se dočkala také výtopna a dílny. Dílny se
osamostatnily, výtopna byla rozšířena o nové objekty. Trochu opomíjená je
právě nová výtopna, která v době postavení patřila mezi největší objekty
nádraží.
Plán nádraží Česká Třebová
z roku 1849 představuje novou výtopnu, která byla postavena proti původní
výpravní budově a měla tvar podkovy. Střed rozlehlé budovy tvořil patrový
objekt kotelny s komínem. V přízemní části byl kotel, parní stroj a
čerpadlo, v patře byly nádrže na vodu. Na kotelnu navazovaly z každé
strany přízemní objekty s dílnami a zázemím pro zaměstnance. K nim pak
byly připojené patrové budovy, které tak spolu tvořily tvar L. V přízemí
byly opět dílenské prostory, sklady, místnosti strojmistra a útulek pro
čety s nocležnou. Dále zde byla také kuchyně s jídelnou pro zaměstnance,
nechybělo ani sociální zařízení s koupelnou. V patře, kam se vystupovalo
po točitých schodech byly byty pro zaměstnance. Na každou z těchto budov
navazovala remíza se dvěma kolejemi pro odstavování lokomotiv a jejich
opravy. Remíza, situována podél staničních kolejí ve směru ku Praze, byla
v některých plánech vedena pod názvem Pražská výtopna (Prager Heizhaus) a
byla z obou stran průjezdná. U této remízy byly v přiléhajícím objektu
„podkovy“ nádrže na vodu, napojené na čerpadlo v kotelně. Zde doplňovaly
lokomotivy vodu přímo v remíze. Remíza tak sloužila k deponování lokomotiv
a jejich přípravy k nasazení na vlaky. Druhá remíza postavená směrem
k Brnu nesla název Severní výtopna (Nördliches Heizhaus) a měla také dvě
koleje, které končily v remíze. V části remízy byla dílna a tak tato
remíza sloužila k větším opravám lokomotiv. Nezbytným zařízením obou remíz
byly prohlídkové kanály, u zdí byly ponky a regály pro náhradní díly a
potřebné nářadí. Mezi remízami před „podkovou“ byla točna s několika
odstavnými kolejemi. Za Severní výtopnou směrem k Brnu byla postavena
další remíza, která zpočátku sloužila jako vozovna se třemi kolejemi.
Další přestavbou a
rozšířením nádraží v České Třebové v letech 1862 – 67 byla v dosud
pázdném prostoru mezi vozovnou a Severní výtopnou postavena kruhová
rotunda s točnou uvnitř objektu. Této rotundě se říkalo „Kruhovka“. Za
Severní remízou byl postaven další patrový objekt, kam byly přesunuty
dílny, sklady a další provozy z „podkovy“. Zřejmě zde byly také nádrže na
vodu pro lokomotivy, tak aby byly blíže k provozu výtopny. „Podkova“ byla
z větší části adaptovaná na obytný objekt, ale některé provozy pro opravy
lokomotiv zde zůstaly. Pravděpodobně přestala sloužit svému původnímu
účelu kotelna, nádrže na vodu zůstaly, doplňované z vodárny „Štábelka“ a
pramenů z Vrbovky. Přízemní část kotelny byla rovněž adaptována. Na plánu
nádraží z roku 1885 je výtopna
„Podkova“ popsaná jako Wohnungbäude
(obytný dům). Mezi novou budovou a patrovou budovou „podkovy“ byly
zahrady, kde ženy zaměstnanců, zde bydlících, pěstovaly zeleninu
k obohacení rodinného stolu. Kruhová rotunda byla také spojena se Severní
výtopnou a s vozovkou, která dostala na plánech název Jižní výtopna (Südliches
Heizhaus). V Severní výtopně byla dílna zrušena a koleje prodlouženy až
na točnu v kruhové rotundě. Na nádvoří „Podkovy“ však zůstala točna i
koleje, stále využívající pro potřeby výtopny. V těchto letech byly také
podstatně změněny objekty dílen. Původní objekty z roku 1845 byly zbořeny
a na uvolněném místě byly postavené nové rozlehlejší dílenské objekty
s kolovkou, kovárnou, kotlárnou a dvěma posuvnami a několika malými
točnami. Jednou z nových budov dílen byla soustružna, postavená v roce
1862, dodnes stojící je nejstarší budovou v dílnách, stále téměř původní,
jen před několika lety upravená vzhledem k montáži delší přesuvny.
Objekt výtopny ve tvaru
podkovy známe hlavně z obrázku připojené podélné rotundy Severní výtopny,
ale vzhled celkové výtopny hlavně ve vnitřním prostoru, tzv. „podkovy“,
známe jen z jednoho snímku, pořízeném pravděpodobně těsně před zbouráním
v roce 1936. Budovy jsou již v neudržovaném stavu, budova kotelny
s vodárnou je bez komínu. Ten byl zřejmě zbořen při přestavbě celé části
výtopny a její přeměně na obytnou část. Na točně v této části výtopny pak
existuje pěkný snímek lokomotivy StEG 3519, za kterou je střešní část
Pražské výtopny. Akademický malíř Jiří Bouda vytvořil kresbu této části
výtopny pro knihu o historii železnice v České Třebové v roce 1995. Pro
knihu Kulturní dědictví Severní státní dráhy namaloval Jaroslav Staněk
rekonstrukci nádraží v České Třebové z roku 1850. Knihu autorky Aleny Borovcové vydal Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště
Ostrava.
V roce 1936 ustoupily
objekty výtopny včetně kruhové rotundy i podélných remíz stavbě nové části
nádraží, tzv. Rn skupině. Zbořena byla i větší část objektu „podkovy“,
zbyla jen část budovy ve tvaru L, která byla adaptována pro potřeby dílen.
Dnes je zde vrátnice u podchodu pod nádražím, vstupní vestibul a kanceláře
CZ Loko. Běhen rekonstrukce stanice, která má být zahájena v roce 2025
bude i tento objekt nejspíše zbořen. Na jeho místě bude postavena nová
budova s moderní recepcí CZ Loko a nové kanceláře.
Pavel
Stejskal
V textu Obr. 1: Kresba
vzhledu nádraží v České Třebové v roce 1850, který namaloval Jaroslav
Staněk. Zde je zachycena výtopna ve tvaru podkovy.
V textu Obr. 2: Půdorysný plán výtopny z roku 1850.
Další obrázky:
Obr. 3: Kresba
akademického malíře Jiřího Boudy představuje
výtopnu „Podkovu“ v České
Třebové.
Obr. 4: Výřez
z plánu nádraží v České Třebové z roku 1880
ukazuje výtopnu „Podkovu“
již z části jako obytný objekt pro zaměstnance.
Obr. 5: Obrázek
části výtopny s původní točnou.
Vpravo je budova bývalé
kotelny, vlevo je Severní remíza.
Sbírka Městské muzeum
Česká Třebová
Obr. 6: Severní
remíza napojena na kruhovku.
Sbírka Městské muzeum
Česká Třebová
Obr. 7: Lokomotiva StEG 3519 na točně na nádvoří „Podkovy“.
Za lokomotivou vystupuje štít Pražské remízy.
Sbírka Městské muzeum Česká Třebová
Poznámka: Za velké
úsilí dokumentovat historii českotřebovského železničního uzlu je třeba
Pavlu Stejskalovi poděkovat. Je třeba přidat i to, že k uvedenému zajímavému
textu zatím chybí snad jen studie tohoto popsaného poměrně velkého a
členitého objektu. Taková studie se však připravuje. Pro lepší pochopení
pochopení vzniká díky Pavlu Stejskalovi model v měřítku 1:220. Ale k
dokončení je ještě dlouhá cesta. Model by měl být jednou součástí vize o
modelu nádraží podle plánu z roku 1880.
bsp;
|