Triptych Miloše Hrdličky 


 Podle námětů Leonarda da Vinci  (2009)     


Triptych je volné zpracování motivů Leonardových, jeho nejznámějších, nádherně záhadných děl a zvláštních událostí  Miloš Hrdlička si zde dovolil provést jisté úpravy fyzikálních a matematických konstant konstant formou numerické komprimace, která je ale pouze matematickou fikcí.

Brána osudů je komponována podle kartonu Svatá Anna, který měl být předobrazem oltářního obrazu pro kostel Stanissima Annunziata. Zvednutý prst sv. Anny směřuje nahoru k "Bráně osudů". Kdo jednou projde, nemůže se vrátit, neboť je součástí "věčné energie, kterou symbolizuje číslice 5 a začíná se odpočítávat spirála nekonečna symbolizující číslicí 9. 

Sen noci svatoondřejské je odrazem událostí ze dne  31.11. 1504, kdy si prý Leonadro zapsal:  „V noci na Svatého Ondřeje  jsem našel řešení kvadratury kruhu..." Výpočty tu přecházejí pomalu v nekonečno - tedy opět číslici 9. Tento přechod je znázorněn ze tmy vystupující postavou, ozářenou plamenem dohasínající svíce, která svým zdviženým prstem ukazuje na vznášející se objekt symbolizující vysněnou a stále ještě nevyřešenou kvadraturu kruhu. R. 1513 je tato postava uváděna Leonardem jako sv. Jan Křtitel a dnes je tento obraz vystaven v Louvru.

Zvěstování panně Marii  je inspirováno  prvním a zároveň nejmladším dílem Leonardovým z r. 1478. Originál tohoto obrazu je ve Florencii v Galeria degli Uffizi. Už při prvním pohledu na obě ruce anděla s lehce zvednutými prsty a levou rukou Panny Marie s volně otevřenou dlaní, je zde možné cítit množství energie. Tato síla je umocněna devátým prvočíslem - 23, lehce se dotýkající svatozáře Numerický součet tohoto prvočísla je 5 - číslice symbolizující věčnou energií, která stoupá k posvátnému číslu 3. To zde představuje Svatou trojici, kterou v této podobě  zobrazovali malíři od nepaměti.