Podle námětů Leonarda da
Vinci (2009)
Triptych je volné
zpracování motivů Leonardových, jeho nejznámějších, nádherně záhadných
děl a zvláštních událostí Miloš Hrdlička si zde dovolil provést jisté
úpravy fyzikálních a matematických konstant konstant formou numerické
komprimace, která je ale pouze matematickou fikcí.
Brána osudů je
komponována podle kartonu Svatá Anna, který měl být předobrazem
oltářního obrazu pro kostel Stanissima Annunziata. Zvednutý prst sv.
Anny směřuje nahoru k "Bráně osudů". Kdo jednou projde, nemůže se
vrátit, neboť je součástí "věčné energie, kterou symbolizuje číslice 5
a začíná se odpočítávat spirála nekonečna symbolizující číslicí 9.
Sen noci svatoondřejské je
odrazem událostí ze dne 31.11. 1504, kdy si prý Leonadro zapsal: „V
noci na Svatého Ondřeje jsem našel řešení kvadratury kruhu..."
Výpočty tu přecházejí pomalu v nekonečno - tedy opět číslici 9. Tento
přechod je znázorněn ze tmy vystupující postavou, ozářenou plamenem
dohasínající svíce, která svým zdviženým prstem ukazuje na vznášející
se objekt symbolizující vysněnou a stále ještě nevyřešenou kvadraturu
kruhu. R. 1513 je tato postava uváděna Leonardem jako sv. Jan Křtitel
a dnes je tento obraz vystaven v Louvru.
Zvěstování panně Marii je
inspirováno prvním a zároveň nejmladším dílem Leonardovým z r. 1478.
Originál tohoto obrazu je ve Florencii v Galeria degli Uffizi. Už při
prvním pohledu na obě ruce anděla s lehce zvednutými prsty a levou
rukou Panny Marie s volně otevřenou dlaní, je zde možné cítit množství
energie. Tato síla je umocněna devátým prvočíslem - 23, lehce se
dotýkající svatozáře Numerický součet tohoto prvočísla je 5 - číslice
symbolizující věčnou energií, která stoupá k posvátnému číslu 3. To
zde představuje Svatou trojici, kterou v této podobě zobrazovali
malíři od nepaměti.
|