Českotřebovský deník 210/2024 

                                                       Úterý 30. července 2024 


Nové video Českotřebovského deníku: Pocta Františku Stránskému - 3. díl seriálu videí ze srazu 2024 


Přidáváme třetí díl velorexového video-seriálu, ve kterém popisujeme odpolední dění v sobotu 27/7  Zaměřili jsme se na zastávku konvoje velorexů na Zacharovci u pomníčku označujícím tragedii Františka Stránského, ke které došlo právě před 70 lety 23. ledna 1954. I zde Jana Voleská společně se starostou města položili kytice květů, také členové rozvětvené rodiny. Spanilá jízda velorexů pak pokračovala do regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, kde pro účastníky srazu byla připravena prohlídka unikátní kolekce karoserií firmy Sodomka, se kterou také v padesátých letech Mojmír Stránský spolupracoval.  Akce potom pokračovala večer na českotřebovském letišti  i v neděli dopoledne To bude obsahem dalších dílů Velorex seriálu 2024.  Společně s Martinem Šebelou ještě připravíme fotografické ohlédnutí za touto neobyčejnou událostí. Odkaz na 3. díl videa ZDE


Česká Třebová se mění k lepšímu - pokračujme dál !


Včera jsme pochválili změny u Nového náměstí, které jsou ku prospěchu vzhledu našeho města. Ať už to jsou dřevěná obložení květinových mís, díky kterým prostor k krytu v Pražského ulici prokoukl a stal se sympatickým. přidávám fotografie Nového náměstí z roku 2020, jistě je to velký rozdíl. mezitím byl v Eko Bi zřízen institut městského zahradníka, do   té doby jsme veškeré práce objednávali draho u soukromých firem nebo více méně u jedné šikovné firmy nesídlící v České Třebové, která od roku 2010, kdy provedla úpravy náměstí Jana Pernera před nádražím získala následně snad všechny  investice, ale i údržby a projekční práce ve městě, většinou bez výběrového řízení. To bylo snad jen jednou jedinkrát v roce 2018, kdy se jednalo o úpravu parku před českotřebovským gymnáziem. Některé práce byly přitom vlastně zbytečné nebo nepraktické, vzpomeňme např. výsadbu zeleně  kolem tartanové dráhy atletického stadionu, kde by sportovci a zejména trenéři viděli raději  hustý trávník, který by umožňoval lepší kontakt se závodníkem a pohyb sportovců  tak, aby nerušili na atletické dráze. Firma tak třeba tehdy realizovala veškerou údržbu zeleně ve městě  nyní zajišťovanou ke spokojenosti všech společností Eko Bi. A dokáže to stejně dobře, jako tak předchozí dražší firma. Svědčí o tom výsadby záhonů, také květinové výzdoby na stožárech veřejného světlení ve městě atd. Pro připomenuté jaké to bylo dříve uvádím pro porovnání další fotografie z Nového náměstí...
Jistě máme i teď co zlepšovat, je třeba se skutečně vážně zabývat úpravou prostoru nad krytem. Okolí bylo opraveno, vypadá dobře ale uvnitř je prázdno a pusto. Pořádání několika bleších trhů v roce, navíc velmi závislých na počasí  prostor neoživí a nezachrání. A studie na rozumné volnočasové využití je přece připravena....
 

Začalo bourání průmyslových staveb na místě budoucího pavilonu C Domova pro seniory


Logicky  byla zahájena demontáž ocelových konstrukcí venkovních staveb, které obsahují mnoho použitelného materiálu. Původně se předpokládalo, že by mohlo město tento materiál prodat nebo darovat za rozebrání  těm, kteří jej potřebují  (mluvilo se např. o aeroklubu, nakonec zvítězila varianta zadat celou demolici najednou jedné firmě, která ocelový materiál také využije a zohlednila to v cenové nabídce  pro svou práci. Původní hodnota investice se tím podstatně snížila. Dříve se uvažovala demolice celé plochy včetně bývalé administrativní budovy a zakázka byla dle dokumentace pro demolice cca 10, 7 milionu korun. Tato budova se ale bourat nebude, bude dále využita. Firma BISA,. s.r.o.(IČO  25863258) nakonec provede vše v řádném termínu, práce je dobře kontrolovatelná. Byla by chyba, kdyby se zde motalo několik subjektů a vznikaly by problémy.  Fotografie z pondělí 29. července. termín dokončení demolice  je stanoven nejpozději do 150 kalendářních dnů od předání staveniště, tedy v podstatě do konce t.r. Cena demolice je stanovena dohodou smluvních stran a je cenou nejvýše přípustnou.  Cena včetně DPH čicí 1 192 455,- Kč

Hylváty slavily 720 let


Poslední červencovou sobotu se v Hylvátech uskutečnily slavnosti připomínající 720 let od první písemné zmínky o osídlení oblasti. Akce, pořádaná osadním výborem Hylváty – Dukla a městem Ústí nad Orlicí, nabídla pestrý program pro všechny věkové kategorie. V hylvátském parku a jeho okolí se konala Anenská pouť s atrakcemi jako skákací hrad, vláček, historický kolotoč a jízda na ponících. Tradiční jarmark přinesl řemeslné výrobky a tvořivé dílny. Hudební program zahrnoval různá vystoupení například v podání Koronavanky, rock & blues kapely Beztíže a kytaristy Karla Rendly. Na hřišti pod kuželnou  probíhaly sportovní aktivity, v kuželně si zájemci mohli zahrát kuželky a na volejbalových kurtech byl sehrán turnaj. Kaple sv. Anny nabídla výstavu historických fotografií, komentované prohlídky a přednášky na různá témata spojená s historií Hylvát. Slavnosti se setkaly s velkým zájmem veřejnosti a byly úspěšné díky bohatému programu a skvělé organizaci.
Tak hodnotí oslavy web města Ústí nad Orlicí, odkud je také převzata fotografie.  Na fotografii uvádí názvy pro Hylváty tak se vyvíjely. Zdroje, které mám k dispozici  říkají jinak:

O výročí jsem se zajímal, slíbil jsem tam zajet, ale ve Třebové byl zrovna velmi "nadupaný" víkend, nešlo to.  Mým cílem jke poznat jak dokládají a vykládají kolonizaci v této lokalitě právě v době údajného vzniku osady tedy před 720 lety,
Problematiku kolonizace zdejšího regionu dlouhodobě diskutuji a Miloslavem Renčínem z Řetové, který v této oblasti nastudoval snad všechno co je možné a  sám jsem se tomuto problému věnoval od roku 1978, kdy byl i s mým přičiněním sepsán sborník Česká Třebová 1278 - 1978, který vyšel nákladem města Česká Třebová. Slovy doc. PhDr. František Musila, CSc. je správné hovořit o oslavách první písemné zprávy. Takováto zpráva musí být skutečně prokazatelná, musí se jednat o hodnověrný údaj. Pro značnou část zdejších obcí je obsažen např. v tzv. zbraslavských listinách z roků 1292 a 1304*), jimiž král Václav II. daroval zdejší rozsáhlé majetky nově založenému Zbraslavskému klášteru jako pokání za popravu otčíma Záviše z Falkenštejna. 
Výročí 720 let odkazuje k roku 1304, tedy k té druhé zmíněné listině, ve které jsou uvedeny   následující názvy obcí nebo obydlených a pojmenovaných míst: *) RBM II č. 2004, s. 867: …civitas Wilhelmswerd, quae et Usci dicitur, Ulrichsdorf, Gerhartsdorf, Rytow, Boemicalis Rytow, Brevis Tribovia, Longa Tribovia, Khappendorf, Sifridsdorf, Hertrichdorf, Jansdorf, Libntal, Dytrichspach, villa forensis, quae vocatur Tribovia Boemicalis, Parnik, Ribnik, Zhors, Skurow, Malin, Khunigswelt, Herwigsdorf, Mychelsdorf…   
Název Hylváty je zmíněn až roku 1358 (RBM VI/2 č. 741, s. 427), kdy klášter mění území pro něj tak trochu „z ruky“ s litomyšlským biskupem.  A ne jednoznačně: ve verzi A1 místopisně za Rudolticemi a před Oldřichovicemi (…Luckaw, Rudolffsdorph, Hulwadorff, Vlrisdorff…), zatím co ve verzi B je za Rudoltice vsunuto město Ústí a ves Hylváty (Rudolsdorf, oppido Wilhelmswerde et villis Hulwatorf, Ulreychsdorf…). V roce 1292 nejsou žádná sídliště kolem Třebovky a jižně od Ústí uvedena, v roce 1304 se uvádí Krátká a Dlouhá Třebová (Brevis a Longa Tribovia), podle charakteru polností se zdá Dlouhá Třebová mladší a Krátká Třebová starší a je potřeba ji lokalizovat. Vzhledem k umístění za Řetůvkou a před Dlouhou Třebovou ji většina badatelů ztotožňuje s dnešními Hylváty (J. V. Šimák**). A pokud jde o původ jména, odvozuje se od německého die Hülve = louže, kaluž, bažinatý terén. Název se později transformoval do podoby Hilbetten (doslovný překlad nebeské postele?), český název Hylváty je poprvé doložen roku 1544 za Petra Bohdaneckého z Hodkova. V. Šimák: **) Pokud bychom výklad J. V. Šimáka přijali, vznikla na řece Třebovce souvislá řada obcí jména Třebová, rozlišovaných jen přívlastky: Krátká Třebová (Hylváty), Dlouhá Třebová, Česká Třebová, Malín - Malá Třebová (Třebovice).
Shrnutí: Před 720 lety (v roce 1304) se Hylváty zřejmě nazývaly Tribovia Brevis = Krátká Třebová.  To však na propagačních tabulích (viz obrázek) právě nemohu najít.  (mm)


  • Časové jízdenky včetně roční, káva a čaj ve vlaku zdarma. Leo Express přichází s novými službami na Orlicku

    Na 7, 30, 90 nebo v limitované edici na 365 dní. Prodej těchto časových jízdenek dnes spustil Leo Express na regionální tratích na Orlicku. Jízdenka je vždy nastavena na konkrétní trasu a období, které si zákazník zvolí.  V regionálních vlacích Leo Express na Orlicku si cestující mohou nově vychutnat také kávu nebo ranní černý čaj zdarma. Testovací provoz prozatím probíhá na jedné jednotce a případně dojde k rozšíření na všechny jednotky.  
    Leo Express na regionální tratích na Orlicku nově nabízí časové jízdenky na 7, 30, 90 nebo v limitované edici v počtu 50 kusů na 365 dnů. Tato varianta stojí 9125 korun a umožňuje tak neomezené cestování po vybrané trase za 25 korun denně.  Jízdenka je vždy vystavena na konkrétní trasu a období, které si cestující zvolí a umožňuje držiteli neomezené cestování vlaky po zakoupené trase, a to v libovolném směru nebo úseku, po celou dobu platnosti jízdenky.  Časové jízdenky si mohou zakoupit pouze členové věrnostního programu Leo Express Smile Club. Jízdenky je možné stornovat pouze do leo kreditů, a to před nabytím jejich platnosti. Jízdenky mohou cestující již nyní zakoupit přes web či aplikaci Leo Express a také na pokladnách Leo Express.  
    Cestování s časovou jízdenkou je jednoduché.  Zákazník se ve vlaku prokáže časovou jízdenkou, stevard pomocí aplikace v telefonu načte QR kód pro validaci a zkontroluje její platnost. Cestující se poté prokazuje platným průkazem totožnosti - akceptován je občanský průkaz a pas.  Ostatní průkazy nejsou uznávány. Káva a čaj zdarma a knížky k zapůjčení. “Na Orlicku chceme lidem umožnit novou kulturu cestování. Kromě nízkopodlažních vlaků s klimatizací a Wi-Fi si nyní mohou užít také kávu a čaj zdarma do vyčerpání zásob nebo si zapůjčit knihu. Věříme, že se coffee corner osvědčí a následně jej případně nasadíme na všechny vlaky Leo Express na Orlicku” říká Petr Vrabec, catering specialist Leo Express.  
    Na jedné z jednotek Leo Express jsou nově k dispozici dvě velké termosky. Jedna s hotovou kávou a druhá s horkou vodou pro zalití čaje, a také příslušenství jako ubrousky, cukr či míchátka. Zákazníci Leo Express je mohou zdarma využívat. Káva a horká voda na čaj budou průběžně doplňovány během dne provozním personálem v konečných stanicích.  Přes prázdniny jsou ve vlacích Leo Express na Orlicku připraveny také knihy pro děti a dospělé, které si mohou během cesty vypůjčit a zpříjemnit si tak svou jízdu čtením. 

     

       Aktualizace k 23.7. 2024: Jiří Pásek - Zdeněk Langr - Ing. Ludmila Musilová, Vsetín  Odkaz ZDE

    Kolumbárium v České Třebové chybí  - už jej mají v Ústí i v Letohradě

    Kolumbárium začíná mít sm ysl při nedostatku hrobových míst a také ve spojitosti se spalováním. V České Třebové máme městské krematorium již 54 let (právě nyní v červenci má vždy "narozeniny"), ale  o kolumbáriu si můžeme jen zdát. V souvislosti s rozšířením  pohřbů žehem v době I. republiky vznikl v České Třebové "urnový háj" v nejvyšší části městského hřbitova, začaly se budova malá hrobová místa určená pro umístění uren s ostatky zemřelých. Pro pozůstalé, kteří se nechtějí nebo nemohou starat o hrob svých předků vznikla vsypová loučka. Kolumbárium mli třeba v Pardubicích a také v Ústí nad Orlicí.  Nápady tohoto druhu byly brzděny s tím, že jde zas o další investici, jako by jich nebylo potřeba dost jiných. A máme přece vsypovou loučku, která má ještě určitou volnou kapacitu. Jenže kolumbárium v čase není prodělečný projekt jde to vlastně pronájem prostoru za který je třeba platit a tak se vložená částka zase vrátí. A je také o velkou úsporu místa, moderní způsob pohřbívání po celé Evropě, kam jsme nedávno vstoupili.  Tak to chápou jinde, u nás se myšlenka tohoto druhu prosadit nepodařilo. A prostor pro zřízení by se jistě našel, to je třeba přenechat architektům. Pro začátek by se jistě našel po levé straně u vstupu na hřbitov. Obrázky kolumbárií (Letohrad, Ústí n .O., Nusle, Německo) si dovolím uveřejnit k přemýšlení. (mm)
     

    Streetballhus pomáhal i letos - ohlédnutí

    I letos jsme přispěl Stzreetballhus na dobrou věc. Přátelé, díky. Celkový výtěžek letošní charitativní sbírky Společně pomáháme Kačence je 23 000 Kč. Děkujeme všem dárcům, ale i nadaci Každý koš pomáhá , která každý rok sbírku zaštiťuje, děkujeme Chytrý Kvíz za podporu a spolupráci v této dobré věci a hlavně děkujeme vám všem, kteří jste Kačence přispěli na její léčbu. Ta nyní probíhá na Slovensku, odkud nám dostali organizátoři turnaje přišel krásný vzkaz od paní Havelkové, Kačenčiny maminky...

    Technické muzeum ve Vysokém Mýtě má za sebou první etapu. Historické autobusy jsou pod jednou střechou

    Po přestavbě části Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích v sídlo Gočárovy galerie postupně Pardubický kraj realizuje další velký projekt v oblasti kultury. Tím je vznik Technického muzea Pardubického kraje v areálu bývalé zemědělské školy ve Vysokém Mýtě. S ředitelem Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiřím Junkem navštívil areál, ve kterém byla dokončena první etapa výstavby, hejtman Martin Netolický.
    „Rozsáhlý areál bývalé zemědělské školy dostává postupně novou náplň, a to díky projektu Technického muzea Pardubického kraje. První etapa spočívala v kompletním opuštění historické budovy bývalé zemědělské školy a přesunu dílen do haly, která byla pro tyto potřeby kompletně přestavěna a upravena. V druhé části haly vznikl důstojný a především k exponátům šetrný depozitář především pro autobusy značky Karosa, které má naše muzeum ve svém vlastnictví. Mezi exponáty je například modelová řada 706 RTO, momentálně restaurovaný lůžkový přívěs, autobus vězeňské služby určený pro přepravu vězňů nebo jeden z posledních modelů Karosy předtím, než ji koupila společnost Renault a následně se z Karosy stalo Iveco. Je zde také ale například Tatra 613 v hasičské úpravě či další drobnější exponáty,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že první etapa vyšla kraj na 31 milionů korun včetně DPH.
    Největší část projektu má však kraj před sebou. „Díky dotaci z Národního plánu obnovy prostřednictvím výzvy Ministerstva kultury pro Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center obdržíme 132 milionů korun na kompletní přeměnu historické budovy zemědělské školy, ale i její novodobé přístavby. Rádi bychom zde mimo jiné prezentovali výrobky významných značek z našeho regionu. Vedle Karosy je to například společnost Orličan Choceň, ETA Hlinsko, Transporta Chrudim, Sodomka či Stratílek. Jsem přesvědčený, že tak v našem kraji vznikne další turistické lákadlo s regionálním přesahem,“ řekl hejtman Martin Netolický.

       


     Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?