Nové
video Českotřebovského deníku: Pocta Františku Stránskému - 3. díl seriálu
videí ze srazu 2024
Přidáváme třetí díl
velorexového video-seriálu, ve kterém popisujeme
odpolední dění v sobotu 27/7 Zaměřili jsme se na zastávku konvoje
velorexů na
Zacharovci u pomníčku označujícím tragedii Františka
Stránského, ke které došlo právě před 70 lety 23. ledna 1954. I zde
Jana Voleská společně se starostou města položili kytice květů, také
členové rozvětvené rodiny.
Spanilá jízda
velorexů pak pokračovala do
regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, kde pro účastníky srazu byla
připravena prohlídka unikátní kolekce karoserií firmy
Sodomka, se
kterou také v padesátých letech Mojmír Stránský spolupracoval. Akce potom pokračovala
večer na českotřebovském letišti i v neděli dopoledne To bude obsahem dalších
dílů Velorex
seriálu 2024. Společně s Martinem Šebelou ještě připravíme
fotografické ohlédnutí za touto neobyčejnou událostí.
Odkaz na 3. díl
videa ZDE
Česká
Třebová se mění k lepšímu - pokračujme dál !
Včera jsme pochválili změny u Nového náměstí, které jsou ku
prospěchu vzhledu našeho města. Ať už to jsou dřevěná obložení
květinových mís, díky kterým prostor k krytu v Pražského ulici
prokoukl a stal se sympatickým. přidávám fotografie Nového náměstí z
roku 2020, jistě je to velký rozdíl. mezitím byl v Eko Bi zřízen
institut městského zahradníka, do té doby jsme veškeré
práce objednávali draho u soukromých firem nebo více méně u jedné
šikovné firmy nesídlící v České Třebové, která od roku 2010, kdy
provedla úpravy náměstí Jana Pernera před nádražím získala následně
snad všechny investice, ale i údržby a projekční práce ve
městě, většinou bez výběrového řízení. To bylo snad jen jednou
jedinkrát v roce 2018, kdy se jednalo o úpravu parku před
českotřebovským gymnáziem. Některé práce byly přitom vlastně
zbytečné nebo nepraktické, vzpomeňme např. výsadbu zeleně
kolem tartanové dráhy atletického stadionu, kde by sportovci a
zejména trenéři viděli raději hustý trávník, který by
umožňoval lepší kontakt se závodníkem a pohyb sportovců tak,
aby nerušili na atletické dráze. Firma tak třeba tehdy realizovala
veškerou údržbu zeleně ve městě nyní zajišťovanou ke
spokojenosti všech společností Eko Bi. A dokáže to stejně dobře,
jako tak předchozí dražší firma. Svědčí o tom výsadby záhonů, také
květinové výzdoby na stožárech veřejného světlení ve městě atd. Pro
připomenuté jaké to bylo dříve uvádím pro porovnání další fotografie
z Nového náměstí...
Jistě
máme i teď co zlepšovat, je třeba se skutečně vážně zabývat úpravou
prostoru nad krytem. Okolí bylo opraveno, vypadá dobře ale uvnitř je
prázdno a pusto. Pořádání několika bleších trhů v roce, navíc velmi
závislých na počasí prostor neoživí a nezachrání. A studie na
rozumné volnočasové využití je přece připravena....
Začalo bourání průmyslových staveb na místě budoucího pavilonu
C Domova pro seniory
Logicky byla zahájena demontáž ocelových konstrukcí venkovních
staveb, které obsahují mnoho použitelného materiálu. Původně se
předpokládalo, že by mohlo město tento materiál prodat nebo darovat za
rozebrání těm, kteří jej potřebují (mluvilo se např. o
aeroklubu, nakonec zvítězila varianta zadat celou demolici najednou
jedné firmě, která ocelový materiál také využije a zohlednila to v
cenové nabídce pro svou práci. Původní hodnota investice se tím
podstatně snížila. Dříve se uvažovala demolice celé plochy včetně bývalé
administrativní budovy a zakázka byla dle dokumentace pro demolice cca
10, 7 milionu korun. Tato budova se ale bourat nebude, bude dále
využita. Firma BISA,. s.r.o.(IČO
25863258) nakonec provede vše v řádném termínu, práce je dobře
kontrolovatelná. Byla by chyba, kdyby se zde motalo několik subjektů a
vznikaly by problémy. Fotografie z pondělí 29. července. termín
dokončení demolice je stanoven nejpozději do 150 kalendářních dnů od
předání staveniště, tedy v podstatě do konce t.r. Cena demolice je
stanovena dohodou smluvních stran a je cenou nejvýše přípustnou. Cena
včetně DPH čicí 1 192 455,- Kč
Hylváty slavily 720 let
Poslední červencovou sobotu se v Hylvátech uskutečnily slavnosti
připomínající 720 let od první písemné zmínky o osídlení oblasti.
Akce, pořádaná osadním výborem Hylváty – Dukla a městem Ústí nad
Orlicí, nabídla pestrý program pro všechny věkové kategorie. V hylvátském
parku a jeho okolí se konala Anenská pouť s atrakcemi jako skákací
hrad, vláček, historický kolotoč a jízda na ponících. Tradiční
jarmark přinesl řemeslné výrobky a tvořivé dílny.
Hudební program zahrnoval různá vystoupení například v podání
Koronavanky, rock & blues kapely Beztíže a kytaristy Karla Rendly.
Na hřišti pod kuželnou probíhaly sportovní aktivity, v kuželně si
zájemci mohli zahrát kuželky a na volejbalových kurtech byl sehrán
turnaj.
Kaple sv. Anny nabídla výstavu historických fotografií, komentované
prohlídky a přednášky na různá témata spojená s historií Hylvát.
Slavnosti se setkaly s velkým zájmem veřejnosti a byly úspěšné díky
bohatému programu a skvělé organizaci.
Tak hodnotí oslavy web města
Ústí nad Orlicí, odkud je také převzata fotografie. Na
fotografii uvádí názvy pro Hylváty tak se vyvíjely. Zdroje, které mám
k dispozici říkají jinak:
O výročí jsem se zajímal, slíbil jsem tam zajet, ale ve Třebové byl
zrovna velmi "nadupaný" víkend, nešlo to. Mým cílem jke poznat
jak dokládají a vykládají kolonizaci v této lokalitě právě v době
údajného vzniku osady tedy před 720 lety,
Problematiku kolonizace zdejšího regionu dlouhodobě diskutuji a
Miloslavem Renčínem z Řetové, který v této oblasti nastudoval snad
všechno co je možné a sám jsem se tomuto problému věnoval od roku
1978, kdy byl i s mým přičiněním sepsán sborník Česká Třebová 1278
- 1978, který vyšel nákladem města Česká Třebová.
Slovy doc. PhDr. František Musila, CSc. je správné hovořit o
oslavách první písemné zprávy. Takováto zpráva musí být skutečně
prokazatelná, musí se jednat o hodnověrný údaj. Pro značnou část
zdejších obcí je obsažen např. v tzv. zbraslavských listinách
z roků 1292 a 1304*), jimiž král Václav II. daroval zdejší
rozsáhlé majetky nově založenému Zbraslavskému klášteru jako
pokání za popravu otčíma Záviše z Falkenštejna.
Výročí 720
let odkazuje k roku 1304, tedy k té druhé zmíněné listině, ve
které jsou uvedeny následující názvy obcí nebo obydlených a
pojmenovaných míst:
*) RBM II č. 2004, s. 867: …civitas Wilhelmswerd, quae et Usci
dicitur, Ulrichsdorf, Gerhartsdorf, Rytow, Boemicalis Rytow, Brevis
Tribovia, Longa Tribovia, Khappendorf,
Sifridsdorf, Hertrichdorf, Jansdorf, Libntal, Dytrichspach, villa
forensis, quae vocatur Tribovia Boemicalis, Parnik, Ribnik, Zhors,
Skurow, Malin, Khunigswelt, Herwigsdorf,
Mychelsdorf…
Název Hylváty
je zmíněn až roku 1358 (RBM VI/2 č. 741, s. 427), kdy klášter mění
území pro něj tak trochu „z ruky“ s litomyšlským biskupem. A ne
jednoznačně: ve verzi A1 místopisně za Rudolticemi a před
Oldřichovicemi (…Luckaw, Rudolffsdorph, Hulwadorff, Vlrisdorff…),
zatím co ve verzi B je za Rudoltice vsunuto město Ústí a ves
Hylváty (Rudolsdorf, oppido
Wilhelmswerde et villis Hulwatorf, Ulreychsdorf…).
V roce 1292 nejsou žádná sídliště kolem Třebovky a jižně od
Ústí uvedena, v roce 1304 se uvádí Krátká a Dlouhá Třebová (Brevis
a Longa Tribovia), podle charakteru polností se zdá Dlouhá Třebová
mladší a Krátká Třebová starší a je potřeba ji lokalizovat. Vzhledem
k umístění za Řetůvkou a před Dlouhou Třebovou ji většina badatelů
ztotožňuje s dnešními Hylváty (J. V. Šimák**).
A pokud jde
o původ jména, odvozuje se od německého die Hülve = louže,
kaluž, bažinatý terén. Název se později transformoval do podoby
Hilbetten (doslovný překlad nebeské postele?), český název Hylváty
je poprvé doložen roku 1544 za Petra Bohdaneckého z Hodkova.
V. Šimák: **)
Pokud bychom výklad J. V. Šimáka přijali, vznikla na řece Třebovce
souvislá řada obcí jména Třebová, rozlišovaných jen přívlastky:
Krátká Třebová (Hylváty), Dlouhá Třebová, Česká Třebová, Malín -
Malá Třebová (Třebovice).
Shrnutí: Před 720 lety (v
roce 1304) se Hylváty
zřejmě nazývaly Tribovia
Brevis
= Krátká Třebová. To však na propagačních tabulích (viz obrázek)
právě nemohu najít. (mm)
Časové jízdenky včetně
roční, káva a čaj ve vlaku zdarma. Leo Express přichází s novými
službami na Orlicku
Na
7, 30, 90 nebo v limitované edici na 365 dní. Prodej těchto časových
jízdenek dnes spustil Leo Express na regionální tratích na Orlicku.
Jízdenka je vždy nastavena na konkrétní trasu a období, které si
zákazník zvolí. V regionálních vlacích Leo Express na Orlicku si
cestující mohou nově vychutnat také kávu nebo ranní černý čaj
zdarma. Testovací provoz prozatím probíhá na jedné jednotce a
případně dojde k rozšíření na všechny jednotky.
Leo
Express na regionální tratích na Orlicku nově nabízí časové jízdenky
na 7, 30, 90 nebo v limitované edici v počtu 50 kusů na 365 dnů.
Tato varianta stojí 9125 korun a umožňuje tak neomezené cestování po
vybrané trase za 25 korun denně. Jízdenka je vždy vystavena na
konkrétní trasu a období, které si cestující zvolí a umožňuje
držiteli neomezené cestování vlaky po zakoupené trase, a to v
libovolném směru nebo úseku, po celou dobu platnosti jízdenky.
Časové jízdenky si mohou zakoupit pouze členové věrnostního programu
Leo Express Smile Club. Jízdenky je možné stornovat pouze do leo
kreditů, a to před nabytím jejich platnosti. Jízdenky mohou
cestující již nyní zakoupit přes web či aplikaci Leo Express a také
na pokladnách Leo Express.
Cestování s časovou jízdenkou je jednoduché. Zákazník se ve vlaku
prokáže časovou jízdenkou, stevard pomocí aplikace v telefonu načte
QR kód pro validaci a zkontroluje její platnost. Cestující se poté
prokazuje platným průkazem totožnosti - akceptován je občanský
průkaz a pas. Ostatní průkazy nejsou uznávány. Káva a čaj zdarma a
knížky k zapůjčení. “Na Orlicku chceme lidem umožnit novou kulturu
cestování. Kromě nízkopodlažních vlaků s klimatizací a Wi-Fi si nyní
mohou užít také kávu a čaj zdarma do vyčerpání zásob nebo si
zapůjčit knihu. Věříme, že se coffee corner osvědčí a následně jej
případně nasadíme na všechny vlaky Leo Express na Orlicku” říká Petr
Vrabec, catering specialist Leo Express.
Na
jedné z jednotek Leo Express jsou nově k dispozici dvě velké
termosky. Jedna s hotovou kávou a druhá s horkou vodou pro zalití
čaje, a také příslušenství jako ubrousky, cukr či míchátka.
Zákazníci Leo Express je mohou zdarma využívat. Káva a horká voda na
čaj budou průběžně doplňovány během dne provozním personálem v
konečných stanicích. Přes prázdniny jsou ve vlacích Leo Express na
Orlicku připraveny také knihy pro děti a dospělé, které si mohou
během cesty vypůjčit a zpříjemnit si tak svou jízdu čtením.
Aktualizace k 23.7. 2024: Jiří Pásek - Zdeněk Langr - Ing.
Ludmila Musilová, Vsetín
Odkaz ZDE
Kolumbárium v České Třebové chybí - už jej mají v Ústí i v
Letohradě
Kolumbárium začíná mít sm ysl při nedostatku hrobových míst
a také ve spojitosti se spalováním. V České Třebové máme městské
krematorium již 54 let (právě nyní v červenci má vždy
"narozeniny"), ale o kolumbáriu si můžeme jen zdát. V
souvislosti s rozšířením pohřbů žehem v době I.
republiky vznikl v České Třebové "urnový háj" v nejvyšší části
městského hřbitova, začaly se budova malá hrobová místa určená
pro umístění uren s ostatky zemřelých. Pro pozůstalé, kteří se
nechtějí nebo nemohou starat o hrob svých předků vznikla vsypová
loučka. Kolumbárium mli třeba v Pardubicích a také v Ústí nad
Orlicí. Nápady tohoto druhu byly brzděny s tím, že jde zas
o další investici, jako by jich nebylo potřeba dost jiných. A máme
přece vsypovou loučku, která má ještě určitou volnou kapacitu. Jenže kolumbárium v čase není prodělečný
projekt jde to vlastně pronájem prostoru za který je třeba platit a tak se vložená částka zase vrátí.
A je také o velkou úsporu místa, moderní způsob pohřbívání po
celé Evropě, kam jsme nedávno vstoupili. Tak to chápou
jinde, u nás se myšlenka tohoto druhu prosadit nepodařilo. A
prostor pro zřízení by se jistě našel, to je třeba přenechat
architektům. Pro začátek by se jistě našel po levé straně u
vstupu na hřbitov. Obrázky kolumbárií (Letohrad, Ústí n .O.,
Nusle, Německo) si dovolím uveřejnit k přemýšlení. (mm)
Streetballhus
pomáhal i letos - ohlédnutí
I letos jsme
přispěl Stzreetballhus na dobrou věc. Přátelé, díky. Celkový
výtěžek letošní charitativní sbírky Společně pomáháme Kačence je
23 000 Kč. Děkujeme všem dárcům, ale i nadaci
Každý koš pomáhá , která každý rok
sbírku zaštiťuje, děkujeme
Chytrý Kvíz za podporu a spolupráci v
této dobré věci a hlavně děkujeme vám všem, kteří jste Kačence
přispěli na její léčbu. Ta nyní probíhá na Slovensku, odkud nám
dostali organizátoři turnaje přišel krásný vzkaz od paní
Havelkové, Kačenčiny maminky...
Technické muzeum ve Vysokém Mýtě má za sebou první etapu.
Historické autobusy jsou pod jednou střechou
Po přestavbě části
Winternitzových automatických mlýnů
v Pardubicích v sídlo
Gočárovy galerie postupně Pardubický kraj
realizuje další velký projekt v oblasti kultury. Tím je vznik
Technického muzea Pardubického kraje v areálu bývalé zemědělské
školy ve Vysokém Mýtě. S ředitelem Regionálního muzea ve Vysokém
Mýtě Jiřím Junkem navštívil areál, ve kterém byla dokončena
první etapa výstavby, hejtman Martin Netolický.
„Rozsáhlý areál bývalé zemědělské školy dostává postupně
novou náplň, a to díky projektu Technického muzea Pardubického
kraje. První etapa spočívala v kompletním opuštění historické
budovy bývalé zemědělské školy a přesunu dílen do haly, která
byla pro tyto potřeby kompletně přestavěna a upravena. V druhé
části haly vznikl důstojný a především k exponátům šetrný
depozitář především pro autobusy značky Karosa, které má naše
muzeum ve svém vlastnictví. Mezi exponáty je například modelová
řada 706 RTO, momentálně restaurovaný lůžkový přívěs, autobus
vězeňské služby určený pro přepravu vězňů nebo jeden
z posledních modelů Karosy předtím, než ji koupila společnost
Renault a následně se z Karosy stalo Iveco. Je zde také ale
například Tatra 613 v hasičské úpravě či další drobnější
exponáty,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že první
etapa vyšla kraj na 31 milionů korun včetně DPH.
Největší část projektu má však kraj před sebou. „Díky dotaci
z Národního plánu obnovy prostřednictvím výzvy Ministerstva
kultury pro Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center
obdržíme 132 milionů korun na kompletní přeměnu historické
budovy zemědělské školy, ale i její novodobé přístavby. Rádi
bychom zde mimo jiné prezentovali výrobky významných značek
z našeho regionu. Vedle Karosy je to například společnost
Orličan Choceň, ETA Hlinsko, Transporta Chrudim, Sodomka či
Stratílek. Jsem přesvědčený, že tak v našem kraji vznikne další
turistické lákadlo s regionálním přesahem,“ řekl hejtman
Martin Netolický.
Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského
deníku?
|