Nové
video Českotřebovského deníku: Výstava nejstarších strojů - 4. díl seriálu
videí ze srazu 2024
Přidáváme poslední čtvrtý díl velorexového video-seriálu, ve kterém popisujeme
odpolední dění v neděli dopoledne, kdy se cca od 10 hodin dopoledne
konala na českotřebovském náměstí výstava nejstarších strojů z dílny
bratří Stránských, strojů, na jejichž výrobě a vývoji se ještě
podíleli oba dva bratři František a Mojmír. Bylo to tedy OLDIES
VELOREX SALON zajímavý tím, že všechny tyto dochované stroje běžně
slouží svým majitelům, nadšeným velorexářům a nejde tedy
exponáty z nějaké muzejní expozice. Na rozloučenou s účastníky
srazu přišel hejtman Martin Netolický se starostou Zdeňkem Řehákem.
Výklad o zvláštnostech jednotlivých typů podal Tomáš Jaroň z Prahy,
spoluorganizátor srazu. Po slavnostním loučení se ještě řada
účastníků srazu zašla pokochat stroji v expozici velorexů v muzeu nebo
na výstavu "Velorex ve výtvarném umění", která je otevřena v Kulturním
centru ještě do konce prázdnin. Společně s Martinem Šebelou ještě
připravíme fotografické ohlédnutí za touto neobyčejnou událostí.
Odkaz na 4. díl
videa ZDE
Národní den železnice 2024
Česká Třebová
Velkolepá akce, která se letos uskuteční v České
Třebové, přivítá desítky kusů historické i moderní železniční
techniky Českých drah a jejich partnerů. Areál bude již tradičně
rozdělen do tří světů – světa historie, změny a zábavy. Počítá se i
s tradiční noční show.
Svět
historie
Výstava těch nejkrásnějších historických parních,
motorových i elektrických lokomotiv. Chybět nebudou parní
jízdy a jízdy zvláštních vlaků.
Programem v areálu a na jeho točně vás provedou moderátoři Aleš
Lehký a Ondřej Kubala.
V záložce Program naleznete
časy komentovaných prohlídek, další podrobné informace budeme
postupně přidávat.
Svět Změny
Svět změny reprezentuje moderní flotilu Českých drah,
dceřiných společností i spolupracujících dopravců. V areálu bude k
vidění několik vozidel ze soudobé produkce včetně vlajkové lodi
ComfortJet.
Svět zábavy
Svět zábavy již tradičně nabídne bohatý doprovodný
program pro rodiny s dětmi. Ty nejmenší návštěvníci zde najdou řadu
zábavných a hravých aktivit, mašinkové skákací hrady a potkat můžete
i maskota Elfíka. Chybět samozřejmě nebudou ani tvořivé dílny, nebo
soutěže o ceny. V rámci programu se také pokusíme o zápis do
Guinessovy knihy rekordů.
Noční show
Exkluzivní světelnou
show plnou historických lokomotiv v
areálu depa Česká Třebová si nemůžete nechat ujít! Začínáme 21. 9.
2024 od 20:00 na točně Světa historie. Uvidíte více jak desítku
nejen historických exponátů v na míru připraveném scénickém
osvětlení se zážitek podtrhující hudbou. V rámci komentované
přehlídky všechny exponáty představíme a zazní i řada zajímavých
faktů nebo tematická hudba.
VSTUPENKY JSOU JIŽ OD 30.7. V PRODEJI
A LEVNÉ ZROVNA NEJSOU:
Pro dospělé 18 +
"All
in ticket"
tedy na celodenní program i noční shov stojí 600 Kč, pro děti a mládež
do 18 let 400 Kč. Jsou i další druhy vstupenek -
více na webu ZDE
K
problému cyklostezka parkem na Zámostí
"Napsala jsem dotaz
na město, protože čeho je příliš, toho je moc. - Proč
není před parkem Na Zámostí značka "zákaz vjezdu", tak jak tam dříve
bývala? Nebo ta nová cestička je další cyklostezka? Když jsou lidé
mdlého rozumu, je potřeba to řešit zákazem. Třebová je snad jediné
město, kde se smí jezdit v parku, ač souběžně vede cyklostezka."
Dostal jsem tuto
připomínku a vím, že není vyslovena poprvé. K tomu obrázky.
Jednak ten skutečně hodně historický černobílý, dokladující, že tam značka zákaz
vjezdu před cca 50ti lety opravdu byla a pak další obrázky cyklistů jedoucích parkem.
Myslím, že je třeba vyslechnout také názory cyklistů a třeba i
rodičů dětí jezdících na kole. Protože souběžně s
parkem žádná cyklostezka nevede. Souběžná Podbranská ulice
na druhém břehu řeky Třebovky je frekventovaná komunikace třetí třídy, kterou projede denně 4500
vozidel všeho druhu. Domnívám se, že na podobných komunikacích, jako
je ta cesta parkem na Zámostí, by se mohli cyklisté a chodci vejít
a tolerovat. Na té nové mlatové cestě samozřejmě ne. Především zde není žádná zákazová značka, takže dnešní chodec by měl s možností jízdy cyklisty počítat. Cyklista žádný
přestupek nedělá. Není tedy třeba cyklisty fotografovat jako
zločince. Jezdí však tudy bohužel i motorky a různá elektrovozítka apod a proto, by zde nějaké označení toho, co je
zde povoleno jistě pomohlo. Podobně vede parková cesta v Javorce
kolem rybníčka a na kole se tudy jezdit může. Možná je trochu
širší. Pro cyklisty by bylo správné upozornění, že mají svou
rychlost přizpůsobit pěšímu provozu. Je to tak třeba v
Olomouci ve Smetanových sadech, kde se to cyklisty jen hemží. A
jezdit na kole po komunikacích v parku je mnohem bezpečnější než
po frekventovaných městských komunikacích.
Nyní v České Třebové
díky využívání služby sdílená kola cykloprovoz vlastně podporujeme
a pro cyklisty je třeba najít právě trasy, které budou co
nejbezpečnější. Proto třeba vznikla cyklostezka pro pěší a
cyklisty přes Podhorku do Rybníka. Nyní se připravuje za pomoci odborníků
odjinud cyklokoncepce pro Českou Třebovou, abychom pro cyklisty udělali
město bezpečnější a atraktivnější. První jednání příslušné
pracovní skupiny se již uskutečnilo. Jistě přijmou i podněty z
veřejnosti. Pokud vím, tak v této pracovní skupiněpůsobí např. místostarostka Petra Válková, která je jistě přístupná k podnětům
pro tento problém. (mm)
Návštěvnost Pardubického
kraje za rok 2023 je vyšší než před covidem
Pardubický kraj má mnohé
předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Nabízí pestrou přírodu
rovinného i horského charakteru, příležitosti ke koupání a vodním
sportům, pěší turistice, cykloturistice i zimním sportům. K
turisticky atraktivním oblastem nejvíce patří severní a východní
část okresu Ústí nad Orlicí – podhůří Orlických hor a oblast
Králického Sněžníku. Turisté jezdí většinou na krátkodobé pobyty,
ubytovacích zařízení je v našem kraji stále málo.
„Region Pardubického kraje je pro turisty atraktivní
díky přírodnímu i kulturně-historickému potenciálu. Nejvíce
navštěvovanou památkou v posledních letech se stal pardubický zámek.
Loni tam zavítalo 160 tisíc lidí. K dalším atraktivním místům v
Pardubicích patří Pernštýnské náměstí, Zelená brána, ale i nově
zrekonstruované Gočárovy Automatické mlýny. Za návštěvu stojí i
nedaleký „Rumburakův“ hrad Kunětická hora nebo Kladruby nad Labem,
které se pyšní národním hřebčínem zapsaným na seznamu UNESCO, stejně
jako zámek Litomyšl,“ popisuje radní Alexandr Krejčíř.
Turistická oblasti Orlické hory a Podorlicko a Králický Sněžník
dominují především aktivní a kulturně-poznávací turistikou.
Návštěvníci mohou zamířit do muzea československého opevnění v
dělostřelecké tvrzi Bouda nebo Hůrka, v horkém počasí se osvěžit v
přehradě Pastviny a nakonec si pochutnat na tradiční gastronomii.
Turistickým lákadlem je Dolní Morava pod Králickým Sněžníkem. Tamní
Sky Bridge, nejdelší visutý most i Stezka v oblacích ročně přilákají
více než 200 tisíc návštěvníků, Mamutí horská dráha přes 100 tisíc
návštěvníků a rodinné zážitkové parky kolem 57 tisíc lidí.
„Pardubický kraj je atraktivním krajem pro trávení klidné rodinné
dovolené. Z praxe i analýz víme, že naší hlavní cílovou skupinou
jsou právě rodiny s dětmi a aktivní senioři. Právě oni zde najdou
příjemný region bez overtourismu, s množstvím hradů, zámků, muzeí a
galerií, ale také ideálními podmínkami pro cykloturistiku a pěší
turistiku. Za rok 2023 se u nás v hromadných ubytovacích zařízeních
ubytovalo dokonce o 50 000 turistů více než v posledním roce před
covidem, v roce 2019,“ upřesňuje ředitelka Destinační
společnosti Východní Čechy, Alena Horáková. Zveřejňované statistiky
ČSÚ nezahrnují soukromá ubytování a ani nezohledňují fakt, že
Pardubický kraj patří v Česku mezi ty nejmenší a má ze všech 14
krajů naprosto nejmenší ubytovací kapacitu.
Již tradiční hodnotu
v Pardubickém kraji mají kulturní a sportovní akce
Hojně navštěvovaným je hudební festival Smetanova Litomyšl. Tradici
mají i hudební festivaly v Poličce, rodišti Bohuslava Martinů.
Východočeské divadlo v Pardubicích pořádá od roku 2001 Festival
smíchu, v Přelouči se od roku 1995 uděluje Cena Františka
Filipovského za dabing. V Pardubicích se každoročně konají tradiční
sportovní akce se společenským přesahem - dostih Velká pardubická a
plochodrážní závod Zlatá přilba. Podle analýzy zbytkových dat
mobilního operátora T-Mobile za rok 2023 je Pardubický kraj
navštěvován zahraničními klienty nejvíce z Polska, Slovenska a
Německa. Z českých dominují návštěvníci z Prahy, Středočeského,
Královéhradeckého a Olomouckého kraje. Zajímavým poznatkem analýzy
je, že rezidenti Pardubického kraje cestují hodně v rámci kraje.
Aktualizace k 23.7. 2024: Jiří Pásek - Zdeněk Langr - Ing.
Ludmila Musilová, Vsetín
Odkaz ZDE
Velká
objížďka pro kamiony na trase Svitavy - Moravská Třebová
do 4. srpna
V
souvislosti s finálními pracemi na opravě vozovky platí od pátku
26. července do 4. srpna 2024 avizovaná úplná uzavírka silnice
I/35 v úseku Hřebeč-Moravská Třebová. Řidiči v obou směrech musí
po objízdných trasách.
"Přikládáme mapu úplné uzavírky
I/35 Hřebeč-Moravská Třebová v termínu 26.7-4.8. Prosíme řidiče
nákladních vozidel jedoucích z Mohelnice, aby nejezdili na
Moravskou Třebovou. Všechny cesty mezi Mohelnicí a Moravskou
Třebovou budou pro tranzitní dopravu uzavřeny," informovalo
Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Na 10 dní startuje úplná
uzavírka úseku. Objízdné trasy ve směru Moravská Třebová –
Svitavy: osobní automobily jsou vedeny přes Boršov, nákladní
automobily z Mohelnice po I/44 na Lanškroun, tedy využívají
silnice I/11 a I/43 přes Zábřeh a Štíty. Ve směru Svitavy –
Moravská Třebová jsou osobní automobily vedeny přes Lanškroun,
dále po silnici II/315 do Tatenic a dále po II/368 do Moravské
Třebové, nákladní automobily po I/43 a II/366 přes Křenov a dále
II/368.
Streetballhus
pomáhal i letos - ohlédnutí
I letos jsme
přispěl Stzreetballhus na dobrou věc. Přátelé, díky. Celkový
výtěžek letošní charitativní sbírky Společně pomáháme Kačence je
23 000 Kč. Děkujeme všem dárcům, ale i nadaci
Každý koš pomáhá , která každý rok
sbírku zaštiťuje, děkujeme
Chytrý Kvíz za podporu a spolupráci v
této dobré věci a hlavně děkujeme vám všem, kteří jste Kačence
přispěli na její léčbu. Ta nyní probíhá na Slovensku, odkud nám
dostali organizátoři turnaje přišel krásný vzkaz od paní
Havelkové, Kačenčiny maminky...
Technické muzeum ve Vysokém Mýtě má za sebou první etapu.
Historické autobusy jsou pod jednou střechou
Po přestavbě části
Winternitzových automatických mlýnů
v Pardubicích v sídlo
Gočárovy galerie postupně Pardubický kraj
realizuje další velký projekt v oblasti kultury. Tím je vznik
Technického muzea Pardubického kraje v areálu bývalé zemědělské
školy ve Vysokém Mýtě. S ředitelem Regionálního muzea ve Vysokém
Mýtě Jiřím Junkem navštívil areál, ve kterém byla dokončena
první etapa výstavby, hejtman Martin Netolický.
„Rozsáhlý areál bývalé zemědělské školy dostává postupně
novou náplň, a to díky projektu Technického muzea Pardubického
kraje. První etapa spočívala v kompletním opuštění historické
budovy bývalé zemědělské školy a přesunu dílen do haly, která
byla pro tyto potřeby kompletně přestavěna a upravena. V druhé
části haly vznikl důstojný a především k exponátům šetrný
depozitář především pro autobusy značky Karosa, které má naše
muzeum ve svém vlastnictví. Mezi exponáty je například modelová
řada 706 RTO, momentálně restaurovaný lůžkový přívěs, autobus
vězeňské služby určený pro přepravu vězňů nebo jeden
z posledních modelů Karosy předtím, než ji koupila společnost
Renault a následně se z Karosy stalo Iveco. Je zde také ale
například Tatra 613 v hasičské úpravě či další drobnější
exponáty,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že první
etapa vyšla kraj na 31 milionů korun včetně DPH.
Největší část projektu má však kraj před sebou. „Díky dotaci
z Národního plánu obnovy prostřednictvím výzvy Ministerstva
kultury pro Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center
obdržíme 132 milionů korun na kompletní přeměnu historické
budovy zemědělské školy, ale i její novodobé přístavby. Rádi
bychom zde mimo jiné prezentovali výrobky významných značek
z našeho regionu. Vedle Karosy je to například společnost
Orličan Choceň, ETA Hlinsko, Transporta Chrudim, Sodomka či
Stratílek. Jsem přesvědčený, že tak v našem kraji vznikne další
turistické lákadlo s regionálním přesahem,“ řekl hejtman
Martin Netolický.
Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského
deníku?
|