Českotřebovský deník 211/2024 

                                                       Středa 31. července 2024 


Nové video Českotřebovského deníku: Výstava nejstarších strojů - 4. díl seriálu videí ze srazu 2024      


Přidáváme poslední čtvrtý díl velorexového video-seriálu, ve kterém popisujeme odpolední dění v neděli dopoledne, kdy se cca od 10 hodin dopoledne konala na českotřebovském náměstí výstava nejstarších strojů z dílny bratří Stránských, strojů, na jejichž výrobě a vývoji se ještě podíleli oba dva bratři František a Mojmír.  Bylo to tedy OLDIES  VELOREX SALON zajímavý tím, že všechny tyto dochované stroje běžně slouží svým majitelům, nadšeným velorexářům  a nejde tedy exponáty z nějaké muzejní expozice.  Na rozloučenou s účastníky  srazu přišel hejtman Martin Netolický se starostou Zdeňkem Řehákem. Výklad o zvláštnostech jednotlivých typů podal Tomáš Jaroň z Prahy, spoluorganizátor srazu.  Po slavnostním loučení se ještě řada účastníků srazu zašla pokochat stroji v expozici velorexů v muzeu nebo na výstavu "Velorex ve výtvarném umění", která je otevřena v Kulturním centru ještě do konce prázdnin. Společně s Martinem Šebelou ještě připravíme fotografické ohlédnutí za touto neobyčejnou událostí. Odkaz na 4. díl videa ZDE


Národní den železnice 2024 Česká Třebová           


Velkolepá akce, která se letos uskuteční v České Třebové, přivítá desítky kusů historické i moderní železniční techniky Českých drah a jejich partnerů. Areál bude již tradičně rozdělen do tří světů – světa historie, změny a zábavy. Počítá se i s tradiční noční show.
Svět historie
Výstava těch nejkrásnějších historických parních, motorových i elektrických lokomotiv. Chybět nebudou parní jízdy a jízdy zvláštních vlaků. Programem v areálu a na jeho točně vás provedou moderátoři Aleš Lehký a Ondřej Kubala.
V záložce 
Program naleznete časy komentovaných prohlídek, další podrobné informace budeme postupně přidávat.
Svět Změny
Svět změny reprezentuje moderní flotilu Českých drah, dceřiných společností i spolupracujících dopravců. V areálu bude k vidění několik vozidel ze soudobé produkce včetně vlajkové lodi ComfortJet.
Svět zábavy
Svět zábavy již tradičně nabídne bohatý doprovodný program pro rodiny s dětmi. Ty nejmenší návštěvníci zde najdou řadu zábavných a hravých aktivit, mašinkové skákací hrady a potkat můžete i maskota Elfíka. Chybět samozřejmě nebudou ani tvořivé dílny, nebo soutěže o ceny. V rámci programu se také pokusíme o zápis do Guinessovy knihy rekordů.
Noční show
Exkluzivní světelnou show plnou historických lokomotiv v areálu depa Česká Třebová si nemůžete nechat ujít! Začínáme 21. 9. 2024 od 20:00 na točně Světa historie. Uvidíte více jak desítku nejen historických exponátů v na míru připraveném scénickém osvětlení se zážitek podtrhující hudbou. V rámci komentované přehlídky všechny exponáty představíme a zazní i řada zajímavých faktů nebo tematická hudba.
 
VSTUPENKY JSOU JIŽ OD 30.7. V PRODEJI A LEVNÉ ZROVNA NEJSOU:

Pro dospělé 18 + "All in ticket" tedy na celodenní program i noční shov stojí 600 Kč, pro děti a mládež do 18 let 400 Kč. Jsou i další druhy vstupenek - více na webu ZDE

          




  • K problému cyklostezka parkem na Zámostí

    "Napsala jsem dotaz na město, protože čeho je příliš, toho je moc. - Proč není před parkem Na Zámostí značka "zákaz vjezdu", tak jak tam dříve bývala? Nebo ta nová cestička je další cyklostezka? Když jsou lidé mdlého rozumu, je potřeba to řešit zákazem. Třebová je snad jediné město, kde se smí jezdit v parku, ač souběžně vede cyklostezka." 
    Dostal jsem tuto připomínku a vím, že není vyslovena poprvé.  K tomu obrázky. Jednak ten skutečně hodně historický černobílý, dokladující, že tam značka zákaz vjezdu před cca 50ti lety opravdu byla a pak další obrázky cyklistů jedoucích parkem.  Myslím, že je třeba vyslechnout také názory cyklistů a třeba i rodičů dětí jezdících na kole. Protože souběžně s parkem žádná cyklostezka nevede. Souběžná Podbranská ulice na druhém břehu řeky Třebovky je frekventovaná komunikace třetí třídy, kterou projede denně 4500 vozidel všeho druhu. Domnívám se, že na podobných komunikacích, jako je ta cesta parkem na Zámostí, by se mohli cyklisté a chodci vejít a tolerovat. Na té nové mlatové cestě samozřejmě ne. Především zde není žádná zákazová značka, takže dnešní chodec by měl s možností jízdy cyklisty počítat. Cyklista žádný přestupek nedělá. Není tedy třeba cyklisty fotografovat jako zločince. Jezdí však tudy bohužel i motorky a různá elektrovozítka apod a proto, by zde nějaké označení toho, co je zde povoleno jistě pomohlo. Podobně vede parková cesta v Javorce kolem rybníčka a na kole se tudy jezdit může. Možná je trochu širší. Pro cyklisty by bylo správné upozornění, že  mají svou rychlost přizpůsobit pěšímu provozu. Je to tak třeba v Olomouci ve Smetanových sadech, kde se to cyklisty jen hemží. A jezdit na kole po komunikacích v parku je mnohem bezpečnější než po  frekventovaných městských komunikacích.
    Nyní v České Třebové díky využívání služby sdílená kola cykloprovoz vlastně podporujeme a pro cyklisty je třeba najít právě trasy, které budou co nejbezpečnější. Proto třeba vznikla cyklostezka pro pěší a cyklisty přes Podhorku do Rybníka. Nyní se připravuje za pomoci odborníků odjinud cyklokoncepce pro Českou Třebovou, abychom pro cyklisty udělali město bezpečnější a atraktivnější. První jednání příslušné pracovní skupiny se již uskutečnilo. Jistě přijmou i podněty z veřejnosti. Pokud vím, tak v této pracovní skupiněpůsobí např. místostarostka Petra Válková, která je jistě přístupná k podnětům pro tento problém. (mm)

    Návštěvnost Pardubického kraje za rok 2023 je vyšší než před covidem

    Pardubický kraj má mnohé předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu. Nabízí pestrou přírodu rovinného i horského charakteru, příležitosti ke koupání a vodním sportům, pěší turistice, cykloturistice i zimním sportům. K turisticky atraktivním oblastem nejvíce patří severní a východní část okresu Ústí nad Orlicí – podhůří Orlických hor a oblast Králického Sněžníku. Turisté jezdí většinou na krátkodobé pobyty, ubytovacích zařízení je v našem kraji stále málo.
     „Region Pardubického kraje je pro turisty atraktivní díky přírodnímu i kulturně-historickému potenciálu. Nejvíce navštěvovanou památkou v posledních letech se stal pardubický zámek. Loni tam zavítalo 160 tisíc lidí. K dalším atraktivním místům v Pardubicích patří Pernštýnské náměstí, Zelená brána, ale i nově zrekonstruované Gočárovy Automatické mlýny. Za návštěvu stojí i nedaleký „Rumburakův“ hrad Kunětická hora nebo Kladruby nad Labem, které se pyšní národním hřebčínem zapsaným na seznamu UNESCO, stejně jako zámek Litomyšl,“ popisuje radní Alexandr Krejčíř.
    Turistická oblasti Orlické hory a Podorlicko a Králický Sněžník dominují především aktivní a kulturně-poznávací turistikou. Návštěvníci mohou zamířit do muzea československého opevnění v dělostřelecké tvrzi Bouda nebo Hůrka, v horkém počasí se osvěžit v přehradě Pastviny a nakonec si pochutnat na tradiční gastronomii. Turistickým lákadlem je Dolní Morava pod Králickým Sněžníkem. Tamní Sky Bridge, nejdelší visutý most i Stezka v oblacích ročně přilákají  více než 200 tisíc návštěvníků, Mamutí horská dráha přes 100 tisíc návštěvníků a rodinné zážitkové parky kolem 57 tisíc lidí.
    „Pardubický kraj je atraktivním krajem pro trávení klidné rodinné dovolené. Z praxe i analýz víme, že naší hlavní cílovou skupinou jsou právě rodiny s dětmi a aktivní senioři. Právě oni zde najdou příjemný region bez overtourismu, s množstvím hradů, zámků, muzeí a galerií, ale také ideálními podmínkami pro cykloturistiku a pěší turistiku. Za rok 2023 se u nás v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo dokonce o 50 000 turistů více než v posledním roce před covidem, v roce 2019,“ upřesňuje ředitelka Destinační společnosti Východní Čechy, Alena Horáková. Zveřejňované statistiky ČSÚ nezahrnují soukromá ubytování a ani nezohledňují fakt, že Pardubický kraj patří v Česku mezi ty nejmenší a má ze všech 14 krajů naprosto nejmenší ubytovací kapacitu.
    Již tradiční hodnotu v Pardubickém kraji mají kulturní a sportovní akce
    Hojně navštěvovaným je hudební festival Smetanova Litomyšl. Tradici mají i hudební festivaly v Poličce, rodišti Bohuslava Martinů. Východočeské divadlo v Pardubicích pořádá od roku 2001 Festival smíchu, v Přelouči se od roku 1995 uděluje Cena Františka Filipovského za dabing. V Pardubicích se každoročně konají tradiční sportovní akce se společenským přesahem - dostih Velká pardubická a plochodrážní závod Zlatá přilba. Podle analýzy zbytkových dat mobilního operátora T-Mobile za rok 2023 je Pardubický kraj navštěvován zahraničními klienty nejvíce z Polska, Slovenska a Německa. Z českých dominují návštěvníci z Prahy, Středočeského, Královéhradeckého a Olomouckého kraje. Zajímavým poznatkem analýzy je, že rezidenti Pardubického kraje cestují hodně v rámci kraje.

     

       Aktualizace k 23.7. 2024: Jiří Pásek - Zdeněk Langr - Ing. Ludmila Musilová, Vsetín  Odkaz ZDE

    Velká objížďka pro kamiony na trase Svitavy - Moravská Třebová  do 4. srpna

    V souvislosti s finálními pracemi na opravě vozovky platí od pátku 26. července do 4. srpna 2024 avizovaná úplná uzavírka silnice I/35 v úseku Hřebeč-Moravská Třebová. Řidiči v obou směrech musí po objízdných trasách.
    "Přikládáme mapu úplné uzavírky I/35 Hřebeč-Moravská Třebová v termínu 26.7-4.8. Prosíme řidiče nákladních vozidel jedoucích z Mohelnice, aby nejezdili na Moravskou Třebovou. Všechny cesty mezi Mohelnicí a Moravskou Třebovou budou pro tranzitní dopravu uzavřeny," informovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR.
    Na 10 dní startuje úplná uzavírka úseku. Objízdné trasy ve směru Moravská Třebová – Svitavy: osobní automobily jsou vedeny přes Boršov, nákladní automobily z Mohelnice po I/44 na Lanškroun, tedy využívají silnice I/11 a I/43 přes Zábřeh a Štíty. Ve směru Svitavy – Moravská Třebová jsou osobní automobily vedeny přes Lanškroun, dále po silnici II/315 do Tatenic a dále po II/368 do Moravské Třebové, nákladní automobily po I/43 a II/366 přes Křenov a dále II/368.

    Streetballhus pomáhal i letos - ohlédnutí

    I letos jsme přispěl Stzreetballhus na dobrou věc. Přátelé, díky. Celkový výtěžek letošní charitativní sbírky Společně pomáháme Kačence je 23 000 Kč. Děkujeme všem dárcům, ale i nadaci Každý koš pomáhá , která každý rok sbírku zaštiťuje, děkujeme Chytrý Kvíz za podporu a spolupráci v této dobré věci a hlavně děkujeme vám všem, kteří jste Kačence přispěli na její léčbu. Ta nyní probíhá na Slovensku, odkud nám dostali organizátoři turnaje přišel krásný vzkaz od paní Havelkové, Kačenčiny maminky...

    Technické muzeum ve Vysokém Mýtě má za sebou první etapu. Historické autobusy jsou pod jednou střechou

    Po přestavbě části Winternitzových automatických mlýnů v Pardubicích v sídlo Gočárovy galerie postupně Pardubický kraj realizuje další velký projekt v oblasti kultury. Tím je vznik Technického muzea Pardubického kraje v areálu bývalé zemědělské školy ve Vysokém Mýtě. S ředitelem Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiřím Junkem navštívil areál, ve kterém byla dokončena první etapa výstavby, hejtman Martin Netolický.
    „Rozsáhlý areál bývalé zemědělské školy dostává postupně novou náplň, a to díky projektu Technického muzea Pardubického kraje. První etapa spočívala v kompletním opuštění historické budovy bývalé zemědělské školy a přesunu dílen do haly, která byla pro tyto potřeby kompletně přestavěna a upravena. V druhé části haly vznikl důstojný a především k exponátům šetrný depozitář především pro autobusy značky Karosa, které má naše muzeum ve svém vlastnictví. Mezi exponáty je například modelová řada 706 RTO, momentálně restaurovaný lůžkový přívěs, autobus vězeňské služby určený pro přepravu vězňů nebo jeden z posledních modelů Karosy předtím, než ji koupila společnost Renault a následně se z Karosy stalo Iveco. Je zde také ale například Tatra 613 v hasičské úpravě či další drobnější exponáty,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že první etapa vyšla kraj na 31 milionů korun včetně DPH.
    Největší část projektu má však kraj před sebou. „Díky dotaci z Národního plánu obnovy prostřednictvím výzvy Ministerstva kultury pro Rozvoj regionálních kulturních a kreativních center obdržíme 132 milionů korun na kompletní přeměnu historické budovy zemědělské školy, ale i její novodobé přístavby. Rádi bychom zde mimo jiné prezentovali výrobky významných značek z našeho regionu. Vedle Karosy je to například společnost Orličan Choceň, ETA Hlinsko, Transporta Chrudim, Sodomka či Stratílek. Jsem přesvědčený, že tak v našem kraji vznikne další turistické lákadlo s regionálním přesahem,“ řekl hejtman Martin Netolický.

       


     Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?