Má vlast vháněla slzy do očí:
Ohlédnutí za
Smetanovou Litomyšlí
Jakub Vlček
- Opera plus
Co mohli pořadatelé druhého nejstaršího festivalu v Česku zvolit za
závěrečný koncert v dvoustém výročí narození našeho klasika Smetany a
v Roce české hudby? Na jednom z nejvíce tradicionalisticky pojatých
hudebních festivalů? Na nejvíce smetanovském festivalu (rodiště,
jméno, velikost, tradice, atd…)? Co jiného, než božské opus magnum
“našeho miláčka” Smetany. A co k tomu ještě dramaturgicky příbuzného
přidat? Světově význačného českého dirigenta Tomáše Netopila. A k nim
svou tradiční partnerku – Českou filharmonii. To dává smysl.
Slavnostní koncert se již druhým rokem nekonal na tradičním, pro
festival stěžejním, zámeckém nádvoří. Probíhá tam rekonstrukce.
Provizorně jej nahradila festivalová hala. Je to původně multifunkční
hala, jejíž přestavba získala nominaci na cenu za současnou
architekturu Mies van der Rohe Pavilion Award za rok 2007. Ovšem je to
hala, kde probíhají mimo jiné sportovní události. Nikoliv koncertní
sál. Tomu odpovídají její akustické podmínky. Co se dá dělat? Jistě
pořadatelé dělali v této nelehké situaci, co se dalo. Pozvali si
akustiky, kteří halu prověřovali a vylepšovali digitálním modelem. A
pořadatelé se hned nechali slyšet, že v příštím ročníku se již můžeme
těšit na tzv. SmetaNOVÝ sál, opět na nádvoří zámku UNESCO, od jednoho
z nejznámějších českých architektů, Josefa Pleskota.
A jaká byla celková dramaturgie festivalu?
Šlo o pestrý, zajímavý, poutavý a zábavný program. Ovšem spíše z
tradičního, než současnějšího repertoáru. Napadají mě úvahy a otázky:
Smetana nebyl tradicionalista, byl modernista. Co takhle uvést jeho
skladby (či skladby ostatních klasiků narozených v 19. století, v roce
“se čtyřkou na konci”) a vedle toho kompozice současných českých
skladatelů? To by byla jiná dramaturgie. Jaká by byla návštěvnost?
Přišli by ti, kteří chodí vždy? Pro jak širokou diváckou obec je
festival koncipován?
Nevím, nakolik se však dá hovořit o pestrosti v případě dramaturgie
provedení operních inscenací. Smetanovy opery jsou tradičně pevnou
součástí programu Smetanovy Litomyšle. Úctyhodný je jistě záměr
zařadit letos do programu všechny dokončené Smetanovy opery. Méně
zajímavé ale je, že jde pouze o přejaté inscenace. A upřímně: Když
jsem spatřil třikrát jméno Jiřího Nekvasila, kterého mám spojeného s
podprůměrnou inscenací Dalibora v pražském Národním divadle z roku
2019 (ve spojení s pro mě podobně zoufalou scénografií Daniela
Dvořáka), nebyl jsem věru potěšen. Obávám se, že jeho
inscenace Braniborů v Čechách, která byla na festivalu letos
zastoupena, na tom nebyla o mnoho lépe. Domnívám se, že kvalitativní
výjimku na festivalu tvořil Dalibor Davida Pountneyho z Národního
divadla Brno a pravděpodobně komorní verze Dvou vdov, která získala
13. evropskou operně-režijní cenu Camerata Nuova. Dvě
inscenace Ondřeje Havelky jsou jistě zárukou kvality, nicméně vedle
trojnásobného Nekvasila onu celkovou pestrost, v čistě matematickém
počtu, z hlediska celkové inscenační dramaturgie, opět poněkud sráží.
Je to koncept (nejen) letošního festivalu?
Být tradiční, tj. provádět, až na výjimky, zejména hudbu v rozpětí
17–19. století, sem tam zlehka něco z 20. a 21. století? Výjimku letos
tvořil zručný pop současné vážné hudby (v tom nejlepším slova smyslu –
melodie umí mladý umělec vykouzlit eklekticky okouzlující), vtipné Pivní
oratorium Jana
Kučery, s názvuky na finesy hudby starých klasiků,
Janáčka, trošku Martinů a samozřejmě Smetany (To
pivečko jest boží dar…). Vedle něj je v hlavním programu
již jen posluchačsky náročnější, osobitá syntetička, Sylvie
Bodorová. Svoji operu Quo
Vadis napsala pro soubor opery Divadla
J. K. Tyla, kde byla premiérována v roce 2022. Toť
vše z řad současníků (v pozoruhodných reáliích historické Litomyšle).
Ač oceňované, tak přesto “jen koncertní”, bylo provedení Smetanovy Libuše,
kteří samotní tvůrci festivalu deklarovali jako “Hlavní
a nejslavnostnější bod připomínky dvoustého výročí narození
zakladatele české klasické hudby na festivalu”. Znovu
mě napadá, co takhle přinést větší umělecký posun a dát Libuši ve
velký Rok české hudby maximálně renomovanému a maximálně kvalitnímu
zahraničnímu režisérovi a provést ji jako moderní operu?
Nebo nechat inscenovat (ideálně) všechny opery nově mixem kvalitních
režisérů světových jmen (včetně Havelky). Bylo by to nákladné?
Festival by to neutáhl? Nebo by to bylo jen méně ziskové?
Nové nastudování by bylo příliš náročným počinem? Má smysl aby to bylo
zejména české? Těžko říci, ale domnívám se, že i zde platí: všechno
jde, když se chce, zvlášť když se pořadatelé honosí tím, že se letošní
ročník připravoval pět let. Pouze pozvat již vzniklé inscenace z
různých českých operních scén, zřejmě nepatří k tomu nejnáročnějšímu
dramaturgickému počinu. Neruda označil libreto Libuše za “slátaninu”,
takže je jasné, že je s ní potřeba “něco
udělat” (těžší počin) nebo ji provést koncertně (lehčí
počin).
Zajímavým nápadem bylo uvedení Bendova melodramu s herečkou Zuzanou
Stivínovou. Zajímalo by mě, zda ze stínu své
konvenčně a ne příliš invenčně inscenované Libuše vystoupila
režisérka Andrea
Hlinková svou inscenací Hubičky.
Že jde o velký – možná největší – festival v České republice,
svědčí 31.000 letos prodaných vstupenek. Na “Smetanku” tedy letos
přišlo včetně vedlejšího programu festivalových zahrad, kde diváci
mohli slyšet pestrý program napříč různými druhy umění (včetně
výtvarného a slovesného – tzv. Smetanova výtvarná a poetická) a mimo
jiné i současnou artificiální pop scénu, dohromady neuvěřitelných
60.000 návštěvníků a účinkovalo více než 3.200 interpretů! Hezky byly
vyvedené různé programové a informační brožury. Konec konců v detailu
se skrývá ďábel, tady ho tedy návštěvníci nenalezli.
Co říci o Mé vlasti? Snad úplně každý ví, že existuje a že je božská?
Každý ji zná a skoro každý také ví, že ji psal skladatel, který přišel
o sluch. Přesněji o vnější sluch. Ztráta slyšení vnějšího znamenalo
pro Smetanu soustředění se na slyšení vnitřní. Ostatně si to sám
poznamenal do svého deníku: “Jelikož nevnímám rušivé vlivy zvenčí,
pracuje tím víc duch. Uvnitř, tam to teď hraje nepřetržitě…”
A co říci o jednotlivých symfonických básních tohoto cyklu? Je třeba
mluvit o výstavbě Vyšehradu, architekta Smetany? O světově
nejznámější Vltavě, s tak krásnou symbolikou její hudby? O tepně české
země, symbolu života jako takového? O skladatelově geniálním slyšení
řeky, živlu vody? O symbolice lásky v nočním reji rusalek, o sváru
svatojánských proudů? O tom, jak překrásná hudba mluví v Šárce, “jenž
pomstu přísahá… celému mužskému pokolení” a v pozdější milostné
kantiléně? Nebo o sonorické hudební ploše mezi nebem a zemí,
romantismem a dobovou avantgardou, z úvodu Českých luhů a hájů? O
typicky smetanovském dokonalém polyfonním předivu geniálního fugata?
Či o kontrastně působící chorální sazbě Tábora? O mistrném použití
nástrojů v typicky smetanovském stylu a dokonalé smetanovské motorice?
O překrásné polyfonii pastorální pasáže v závěrečném Blaníku?
Tvůrci programu zařadili pozoruhodnou věc. Nazvali ji “ouvertura”. Jde
o úvod před začátky koncertů (v případě Velkého finále působivě v
nedalekém kostele sv. Anny), kde se mohl posluchač setkat s interprety
a poslechnout si, co například koncertní mistr nebo dirigent říká o
jeho osobním vztahu k nadcházejícímu dílu či provedení. Jde o nápad,
který je určitě třeba ocenit.
V samotném sále (či spíše hale) panovalo úmorné vedro. Aby nevypadalo,
že si vymýšlím, dovolím si poznamenat, že tam bylo skutečně takové
dusno, až museli jednoho staršího posluchače v průběhu koncertu
odvést. Navíc byl sál úplně narvaný počtem posluchačů, který si
dovoluji odhadnout na více než tisíc.
Seděl jsem uprostřed a vychutnával si působivý nápis (přesněji řečeno
podpis) “Bedřich Smetana”, svítící zlatým písmem, nad stříbřitě
pastelovými nápisy oznamující titul Má vlast a názvy zrovna hraných
částí. Střídmě pojatý program byl bez programního výkladu, myslím tím
ten, který formuloval sám skladatel. Domnívám se, že program k
programní hudbě patří, ať už známe skladby jakkoliv. Jistě ho nezná
nazpaměť ani znalec Mé vlasti, natož někdo, kdo ji de facto slyší
poprvé.
Je logické, že slabinou koncertu měla být akustika v upravené
sportovní hale. Tutti celého orchestru znělo dobře, naproti tomu se mi
zdálo, že sólovým harfám v úvodu to nesvědčilo. Podobně flétny na
božském začátku Vltavy, jako by neměly patřičnou působivost. Nasazené
síly akustiků zvládly vykouzlit dobrou nosnost basových frekvencí
(zejména basy smyčců zněly velmi uspokojivě). Činely zněly ploše –
nevím proč.
Smetanova Litomyšl:
Velké finále – Má vlast 6. července 2024, Festivalová hala,
Litomyšl
Fotografie v úvodu - Tomáš Netopil a Česká filharmonie (zdroj
Smetanova Litomyšl)
První český orchestr oslňoval a dojímal dokonalou intonací (například
v polyfonních pasážích a sólech v Blaníku) a svým typickým měkkým
zvukem (zejména dřev a smyčců; snad k tomu dopomohly i zmíněné
akustické úpravy). Dechy byly přesné, jako obvykle. Netopil dirigoval
s nasazením.
Již v úvodním Vyšehradu mě zaujala precizní pianová
dynamika. Vltava mě nechala chladným (snad díky tradičnímu očekávání
od posvátného), dokonce ani Svatojánské proudy mě neohromily. Ještěže
velký buben zaduněl jaksepatří masou hudební vody.
Expresivní sólo klarinetu v Šárce, díky výkonu sólisty, již vyznělo
lépe a začalo se ve mně vzbuzovat postupně sílící nadšení. Moc hezky
artikulovala violoncella při milostné kantiléně Ctirada (vždy si
říkám, že je to vlastně reminiscenční společný “love song” Ctirada
i Šárky), jejíž patřičně působící vrchol byl opět podpořen dobře
znějící akustikou basů. Začal jsem si (znovu či více) všímat krásně
vyznívající polyfonie (při hodování, před zkázou Ctiradovy družiny).
Nevím, jestli se mi to zdálo, ale jako bych zaslechl zajímavé vibrato
na konci “chrápající” fráze fagotu. Impozantně vedené pianissimo (před
závěrečnou řežbou) mi začalo připadat jako nejsilnější interpretační
finesa dirigenta.
Tradičně velmi dobré lesní rohy se ozvaly Z českých luhů a hájů a
zanedlouho mě zaujalo fugato (ještě aby ne!), opět v impozantním
pianu. Hudba v této větě mi dávala další příklad toho, že Netopil měl
s Českou filharmonií obecně velmi precizně vystavěna crescenda.
Tábor obecně potvrzoval velmi vysokou úroveň interpretace velkého
finále, s opět krásně hranými polyfonními (imitačními) pasážemi.
Mou vlast miluji, ale kdybych měl seřadit jednotlivé části od
nejoblíbenějších, tak bych musel dát Blaník na konec. Ne ovšem v tento
večer. Pro mě, jako pro posluchače, to byl jeden z Blaníků, který mě
nejvíc kdy uchvátil. Jako by Netopil s Českou filharmonií postupně
celý cyklus gradoval až sem. Překrásná byla pastorální pasáž, s krásně
podanou pasáží hoboje domnělého pasáčka, povídajícího si s lesním
rohem a následně i ostatními dřevy. Dokonalá byla intonace již
zmíněných lesních rohů, zvláště ve vyšších polohách (mám pocit, že
takto dokonale je v poslední době v České filharmonii slýchávám).
Když se ozval ohromujícím způsobem dokonalý zvuk závěrečného
husitského nápěvu v trombonech a tutti, který potvrdil vysoký standard
interpretace, jedné z nejúchvatnějších symfonických skladeb všech dob
(v jistém ohledu kompozice světově nejvýjimečnější), až slzička se
kradla do oka.
Nemám rád standing ovation, ale tentokrát jsem vstal, chvíli po tom,
co jsem volal s ostatními “bravo”, kterému předcházelo nečekané
dojetí.
Jakub Vlček 10.7. 2024
|