Českotřebovský deník 217/2024 

                                                       Úterý 6. srpna 2024 




Postřehy z České Třebové na fotografiích

1. Stavíme novou městskou knihovnu. V této souvislosti si dovolím uvést na snímku s velkým několikaletým zpožděním jeden z návrhů, který měl ukázat na možnost zřídit veřejnou knihovnu na krytu u Nového náměstí. Je to samozřejmě fikce - vizualizace je spíše pohádková - nápadně připomínající veřejnou knihovnu v Pasadeně (Kalifornie, USA). To by byla  jistě "Stavba roku", že?
2. Druhý postřeh je realita, kterou chci dát k posouzení. Jde o umístění "soupravy popelnic" na veřejném pozemku u Slovanské ulice u plotu českotřebovského nádraží. Přiznám se, že této realizaci moc nerozumím a nevím si s tím rady.Takových lokalit na umístění sady popelnic na veřejné komunikaci naproti domu je ve městě mnohem více a tak jen doufám, že se tento nápad neujme.
3. Třetí postřeh jsem dostal ve videu, které nemohu publikovat, neb jde poněkud o choulostivý záběr nějaké neznámé dámy, která se rozhodla  řekněme "málo oblečená" se osvěžit ve fontáně na dopravním terminálu Jana Pernera. Samozřejmě ve dne, to je to osvěžení nejvíce potřeba.  Možná to je návod pro otužilce, kterým nyní v Javorce vypustili tůňku.... (Z videa jsem vybral a částečným překrytím upravil jeden snad použitelný snímek) (mm)

Otužilci musí jinam - tůňka na vodoteči v Javorce se opravuje

Až během pondělí začala akce spojená s opravou prosakující hráze otužilecké tůňky  v Javorce.  Oprava by neměla dlouho trvat, uvidíme. Otužilci musí po dobu opravy a vyčištění tůňky jinam. Pro tento účel dříve využívali Tichou Orlici v Cakli.  Javorecký rybníček, též naplněný studenou čistou vodou se pro takové akce nehodí a nikoho v dnešním stavu ke koupání ani neláká. Stál by právě nyní za vyčištění. Tůňka se čistila před dvěma lety pro otužilce, rybníček by se měl vyčistit pro nás všechny ostatní. Na hladině je zelená vegetace zachycující  další věci - viz fotografie.  Je to přece cíl vycházek spousty lidí, mělo by to být v pořádku. Občas  zde také skauti pohání svá kánoe a bude tomu tak jistě na začátku září, kdy je zde avizován festiválek Kohoutek, nebo i Piknik v Javorce. Při zmínce o Javorce je však třeba udělit pochvalu všem, kteří pomohli a znovu odstranili nápisy na hříbku, který je nyní až neuvěřitelně čistý. Snad to nezakřiknu a dlouho nám to vydrží.....(mm)

Mimořádná událost na železniční trati v našem regionu (ve stanici Jablonné n.O.)

S ohledem na mimořádnou železniční událost, ke které došlo v neděli večer ve stanici Jablonné nad Orlicí, kdy strojvedoucí projel návěstidlo a zastavil pouhých 32 metrů od protijedoucího vlaku, se spojili zástupci Pardubického kraje s vedením společnosti Leo Express Tenders. Ta provoz na trati 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr pro Pardubický kraj zajišťuje.
„Ačkoliv v Jablonném nad Orlicí naštěstí nedošlo i s ohledem na nízkou rychlost ke střetu obou vlaků, chceme mít od dopravce konkrétní informace, jak bude v těchto případech postupovat. Proto jsme se s vedením společnosti Leo Express Tenders dnes dopoledne spojili. Tak, jak to u obdobných mimořádných událostí bývá, jednalo se primárně o selhání lidského faktoru, tedy strojvedoucího, který projel návěstidlo, na kterém měl zastavit. Vzhledem k tomu, že byl ve zkušební době, bude mu okamžitě ukončen pracovní poměr,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Všechny vlaky společnosti Leo Express na Orlicku jsou vybavené zabezpečovačem Mirel, avšak úsek mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem není kódován, což znamená, že zabezpečení je odkázáno na tlačítko bdělosti a sledování trati včetně návěstidel,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že v obou vlacích bylo v době mimořádné události celkem 20 cestujících.
Obdobným mimořádným událostem do budoucna zabrání zabezpečovací systém ETCS. Ten má být na nejvytíženějších železničních tratích v České republice funkční od ledna příštího roku. „Na trati 024 má být systém ETCS povinný až od roku 2029. Dohodli jsme se s dopravcem Leo Express na podání žádosti o dotaci na vybavení vozidel, která provoz na Orlicku a Králicku zajišťují tak, abychom byli na ETCS v regionu připraveni,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.

Na letišti v Kuněticích vznikla nedávno nová Expozice pardubického letectví

Za vznikem stojí  tým organizátorů Aviatické pouti. Pardubický kraj na její vznik přispěl částkou 200 tisíc korun, které slouží na zajištění pronájmu hangárů. S exponáty a provozem muzea se v úterý seznámil hejtman Martin Netolický. 
„Myšlenka na vytvoření živé Expozice pardubického letectví vznikla v hlavách organizátorů Aviatické pouti, se kterými jsme se byli společně s vedením města Pardubic podívat například v leteckém muzeu v Mladé Boleslavi. V loňském roce uvolnili z krajského rozpočtu 200 tisíc korun na pronájem hangáru. Momentálně jsou v expozici vystaveny čtyři stroje včetně repliky letounu Blériot XI. Expozice s provozuschopnými stroji je zatím otevřena jen v rámci dnů otevřených dveří, jejichž součástí jsou také přelety historických strojů nad nedalekou Kunětickou horou. Další akce se bude konat ve čtvrtek 29. srpna," řekl hejtman Martin Netolický. 
Ten s Janem Rudzinským mluvil také o dalším rozvoji expozice do budoucna. „Nyní je pro nás velkou výzvou zprovoznění a pořízení dalších exponátů, a to včetně funkční letové repliky Blériotu, ve fázi dokončení je pak replika prvoválečné stíhačky Albatros D.V. Nabízí se také rozšíření prostor do vedlejšího hangáru, kde jsou nyní dvě letadla soukromého vlastníka, který nám nabízí převzetí i této části, což by pro nás znamenalo náklad 100 tisíc korun. Zároveň máme možnost koupit rozestavěnou repliku letounu Aero A34 Kos," nastínil plány muzea Jan Rudzinský.

Najdi rozdíly na fotografiích

Každý poznal, že jde o nový sportovní areál gymnázia. První snímek je z 20. května, druhý nyní z 3. srpna Rozdíly jsou v dokončeném vybavení - lavičky, koše, na pravém snímku jen chybí instalované kruhy. Dotazů kde jsou jsem dostal více, jistě byly přes období prázdnin uschovány. Workautový areál dobře doplňuje sportovní hřiště. Je zajímavé, že nyní není veřejností, která sem jinak chodí vyhledáván v takové míře jako  streetballové koše

Připomeňme si videa z loňských prázdnin 2023


   Aktualizace k 5.8. 2024:  Karel Jindra, Semanín - Mojmír Vaško -  Marta Dvořáková - Jiří Pásek - Zdeněk Langr všichni ČT ... Více zde

38. ROČNÍK „REGIONEM ORLICKA 2024“

Ve dnech 2. - 4. srpna 2024 se v Lanškrouně konal 38. ročník prestižního etapového závodu juniorů „REGIONEM ORLICKA 2024“. Tento tradiční závod letos přilákal 144 závodníků z 23 týmů a 8 zemí, kteří se utkali ve čtyřech náročných etapách.Po skončení čtvrté etapy, která se konala v neděli 4. srpna, se na stupních vítězů umístili tito závodníci: Pavel Šumpík z týmu ROMAN KREUZIGER CYCLING ACADEMY MIX TEAM s časem 5:41:41, Job Nievelstein z týmu WESTLAND WIL VOORUIT - WPGA, který dosáhl času 5:46:12 s časovou ztrátou 0:04:31, a Adam Bradáč z týmu TEAM DUKLA PRAHA s časem 5:46:31 a ztrátou 0:04:50.
Závod byl tradičně rozdělen do čtyř etap. Poslední, čtvrtá etapa, vedla přes Českou Třebovou s průjezdem před 11. hodinou dopolední.     Etapa měřila 85 km. a vedla  z lanškrouna na¨ Letohrad, Horská prémie  Šedivec vlevo na sil.č.I/11, Rychlostní prémie Žamberk, dále směr Dlouhoňovice, Hejnice, České Libchavy, Horská prémie  Rozsocha, dále Rviště,  Libchavy,  Ústí nad Orlicí,  Horská prémie Andrlův Chlum,  směr Řetůvka , Rychlostní Prémie  Řetová,  Přívrat přímo, křiž. Nad Kohoutem, Rychlostní prémie Náměstí Česká Třebová, dále po silnici směr Skuhrov,(Horská prémie), Ostrov, Lanškroun V  šechny etapy měly start i cíl v Lanškrouně, což vytvořilo skvělou atmosféru pro závodníky i diváky. Pořadatelem závodu byl SKP DUHA Lanškroun. Letošního ročníku závodů se účastnilo 144 závodníků z 23 týmů a 8 zemí, včetně České republiky, Slovenska, Belgie, Německa, Nizozemska, Polska, Ukrajiny a Rakouska. Tento široký mezinárodní zájem podtrhuje prestiž a význam tohoto závodu v cyklistickém kalendáři.
Závod „REGIONEM ORLICKA“ má bohatou historii a mnozí jeho vítězové dosáhli významných úspěchů i na mezinárodní scéně. V roce 2005 zvítězil závodník SKP DUHA Lanškroun Leopold König, o rok později byl nejlepší slovenský reprezentant Peter Sagan. V roce 2011 zvítězil další odchovanec pořádajícího klubu Daniel Turek, kterého v roce 2013 nahradil další bývalý závodník klubu SKP DUHA Michal Schlegel. Naposledy český závodník vyhrál v roce 2016, kdy se vítězem stal dnešní reprezentant ČR Jakub Otruba. Foto J. Brychta

V pondělí odstartoval přednáškový cyklus  OTAZNÍKY ŽIVOTA a DNY ZDRAVÍ  


Akci pořádá Církev adventistů sedmého dne a akce tohoto cyklu se nebudou konat pouze ve sborovém domě  CASD ve Smetanově ulici, ale  také na Starém náměstí a na Dopravním terminálu Jana Pernera Startuje se v pondělí 5. srpna  přednáškou Svitky od Mrtvého moře ve sborovém domě od 18 hodin a ve stejný den také proběhne od 11:30 do 15 hodin na Starém náměstí  měření krevního tlaku, tuku, test životního stylu a individuální poradenství s opakováním  v pátek 9. srpna na dopravním terminálu u fontány a znovu na Starém náměstí nad kašnou pak ještě ve středu 14. srpna . Témata podvečerních přednášek jsou zajímavá , jsou určena pro širokou veřejnost nejsou tedy určena jen pro věřící. Přednášky se konají denně od pondělí 5. srpna do pátku 16. srpna. Zvlášť je upozorňováno na přednášku Radima Passera Byznys a víra, která se uskuteční v pátek 9.srpna od 18 hodin 


Prohlédněte si videa natočená na Srazu velorexů v České Třebové od 26. do 28. července




 


 

Mosty v Pardubickém kraji se opravují...


Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích je jednou z nejdůležitějších a nejdiskutovanějších silničních staveb letošní sezóny. Rozhodně ale není jedinou svého druhu. Stavební firmy totiž pracují na opravách dalších mostů, které jsou zásadní pro každodenní provoz v našem regionu. Náklady na rekonstrukci mostu Pavla Wonky, která bude trvat až do podzimu příštího roku, budou přes 180 milionů korun.
Ačkoliv rozpočty dalších aktuálně probíhajících rekonstrukcí mostů se této částce nevyrovnají ani v součtu, neznamená to, že tyto stavby nejsou pro dopravu v našem regionu důležité. „Opravujeme samozřejmě majetek po celém Pardubickém kraji. Co se jen mostů týče, jedná se momentálně o projekty za více než 160 milionů. S dalšími začneme v průběhu léta a na podzim letošního roku. Největším připravovaným záměrem tohoto druhu je rekonstrukce mostu v Řečanech nad Labem. Přesnou cenu budeme znát po výběrovém řízení, odhadované náklady jsou zatím 240 milionů korun. Za poslední dva roky dává Pardubický kraj do těchto projektů nejvíce v historii, jen letos to dělá téměř tři miliardy korun z vlastních, státních a evropských zdrojů. Pokud se podíváme jen na mosty, je to letos přes půl miliardy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Při plánování je třeba brát ohled na řadu faktorů
Prioritu, podle níž se určuje pořadí opravovaných silnic a mostů, určuje Pardubický kraj na základě pravidelných prohlídek mostů, vyhodnocení dat z provozu a dále v souvislosti s dalšími aktuálními či plánovanými projekty. „Celkem máme 835 mostů na silnicích II. a III. třídy. Svou roli v pořadí oprav hraje jejich technický stav, zpětná vazba z cestmistrovství, ale například i to, že musíme zachovat v regionu dopravní obslužnost, takže bohužel nejde vždy dělat silnici a most najednou. Proto někde opravujeme jen poničenou komunikaci. V současné době připravujeme rozpočet pro roky 2025 a 2026. I v těchto letech budeme kromě silnic opravovat i řadu mostů. Vše budeme koordinovat se starosty, aby byla dopravní omezení co nejmenší. Kde to půjde, tam se silnicí budeme opravovat i most na ní,“ dodává první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Které opravy mostů aktuálně například financuje Pardubický kraj?
Most ev. č. 324-018 Pavla Wonky, Pardubice     Odhadované náklady 183 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do října 2025.  ·       Více informací najdete na webu www.wonkac.cz.
Most ev. č. 33765-2, Křižanovice   Odhadované náklady 61 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do konce listopadu 2024. (viz sousední fotografie)
Mosty ev. č. 34039–1 a ev. č. 34039–2, Mnětice  Odhadované náklady téměř 28 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č.32265-1, Bližňovice  Odhadované náklady 21 milionů korun s DPH. ·       Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č. 35826-2, Vrbatův Kostelec  ·       Odhadované náklady přes 16 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Mosty ev. č. 357-010 a ev. č. 357-009A, Nové Hrady Odhadované náklady přes 28 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do konce září 2024.
Most ev. č. 0375-3, Pohránov Odhadované náklady 7 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce září 2024.
Demolice mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem má začít ještě letos
Mezi aktuální významné menší mostní stavby lze zařadit i rekonstrukce propustku na silnici III/358 46 v Semaníně, který je nemovitou kulturní technickou památkou. Náklady se pohybují ve výši 17 milionů korun.
Seznam investic na podzim rozšíří například již zmíněná rekonstrukce mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem. V místě je od konce roku 2023 nainstalované provizorium. Pokud půjde vše podle předpokládaného harmonogramu, bude přes léto znám vítěz veřejné zakázky a před koncem letošního roku začne demolice staré konstrukce. V letech 2025-2026 bude následovat výstavba.
K opravám mostů nedochází pouze v rámci individuálních projektů, ale jsou také důležitou součástí klasických rekonstrukcí silnic. „Tam, kde nebyl dobrý stav komunikace a mostu zároveň, jsme zahájili práce současně. Týká se to například druhé etapy rekonstrukce silnice II/343 v Hlinsku. Její součástí je oprava mostu ev. č. 343-012. To je ideální varianta. Takže tam, kde lze opravy spojit, tak to tak samozřejmě děláme,“ vysvětluje Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Dřevobetonový most by měl mít v Pardubickém kraji premiéru v roce 2025
V současné době se již připravuje seznam investic pro rok 2025. Krajští silničáři by se v ní měli věnovat mostům v Radimi, Podlažicích, Borové, Klenovce, Holicích, Miřetíně či Zámrsku. O finálním seznamu investic pro příští rok bude na podzim rozhodovat krajská samospráva. Významným počinem bude také stavba dřevobetonového mostu v Dolní Čermné. Tam se má v našem kraji vůbec poprvé využít nová technologie využívající lepené lamelové dřevo pro rekonstrukci mostu. V současné době probíhá projektová příprava. Dřevobetonový most se v rámci pilotního projektu také zvažuje na komunikaci mezi Jaroměřicemi a Jevíčkem. Nová technologie má zkrátit dobu rekonstrukce, snížit náklady i ekologické dopady stavby, ale přitom splňovat všechny technické požadavky i životnost, které má klasický most postavený z kombinace oceli a betonu.
Více jsme psali v tomto článku - https://www.suspk.cz/dreveny-most-v-pardubickem-kraji


 Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?