Českotřebovský deník 218/2024 

                                                       Středa 7. srpna 2024 

 

Nové video Českotřebovského deníku - Jak probíhala dostavba obchodní galerie u Tesca

Nejdříve jsme loni natočili I. díl, tedy vlastní přípravu plochy pro výstavbu dalších obchodů v areálu bývalé teplárny Perly na Parníku.  V roce 2005 známým odstřelem byla stavba postavená v roce 1958 zlikvidována, vznikl hypermarket TESCO v jehož  okolí pak vyrostla obchodní galerie A centrum Pravda na dvě etapy, ale už je vlastně hotovo. Než se vyjasnily majetkové poměry uplynula nějaká doba, ale dnes je již celý areál stavebně připraven a zbývá ještě obsadit  zbývající volné obchodní plochy. V březnu 2023 Českotřebovský deník publikoval první osmiminutové video o dokončení příprav v domnění, že bude rychle následovat dokončení. Jenže vznikly problémy, pro které se začátek stavební investice posunul až na listopad.  Na novém - druhém díle (12 minut) pak sledujeme stavební činnost  právě od 3. listopadu do konce května 2024.

32 let od úmrtí Bohuslava Langa 

Každoročně si začátkem srpna připomínáme osobnost Ing. Bohuslava Langa, Českotřebováíka, který se  nakonec usídlil v sousedním Ústí nad Orlicí, kde se stal  prvním porevolučním starostou města V pátek 2. srpna položili kytici na hrob rodiny Langových na hřbitově v České Třebové starosta Petr Hájek a místostarosta Jiří Preclík. Bohuslav Lang, který se také celý život věnoval sportu a to hlavně basketbalu, zemřel 4. srpna 1992. Bohuslav Lang se narodil 5. prosince 1932 v České Třebové. Společně se svým bratrem - dvojčetem Zdeňkem absolvoval Fakultu strojního inženýrství na VUT v Brně. Pracoval v Agroprojektu v Pardubicích, od roku 1960 v Ústí nad Orlicí v přípravně zemědělských investic a nakonec v n.p. Perla, jako vedoucí projekčního střediska. V listopadu 1990 se stal členem ústeckého městského zastupitelstva a 4. prosince 1990 byl zvolen starostou města Ústí nad Orlicí. Znám je jeho kladný vztah ke sportu, se kterým začal už v České Třebové. V Ústí nad Orlicí začínal v roce 1952 s lehkou atletikou. Byl velmi dobrý v desetiboji. Jeho největší láskou však byl basketbal. Od roku 1959 do roku 1989 sehrál v dresu TJ Jiskra Ústí nad Orlicí 792 mistrovských utkání a bezpočet utkání přátelských. Od roku 1964 byl nepřetržitě předsedou ústeckého basketbalového oddílu. Později se stal i předsedou okresního svazu basketbalu. Od roku 1976 by rozhodčím a do roku 1992 odřídil více jak 1.200 převážně mládežnických utkání. Stál u zrodu turnaje v basketbalu mužů a žen, který od 16. ročníku nese jméno Memoriál ing. Bohuslava Langa. Zemřel náhle 4. srpna 1992 ve Svinné a je pochován na českotřebovském městském hřbitově. Starostou  města - České Třebové - se stal také  jeho bratr (dvojče) Zdeněk. Také měl bohužel předčasné úmrtí. Velká škoda.  Bráchové se narodili 4. prosince 1934, letos budeme tedy v prosinci připomínat jejich devadesátiny. Jistě bude o čem psát, je třeba se na výročí připravit.... 

Litomyšl hledá provozovatele adventních trhů na Toulovcově náměstí

Město Litomyšl hledá provozovatele Adventních trhů na Toulovcově náměstí. Za tímto účelem připravilo podmínky pronájmu části historického jádra. Kritérii pro hodnocení nabídek bude výše nájemného, náhled celkového vzhledu, dramaturgie doprovodného programu a reference s pořádáním obdobných akcí. Lhůta pro podání nabídek je stanovena na 15. srpna 2024 do 14.00 hodin Případné dotazy k záměru směřujte prosím nejméně týden před lhůtou pro podání nabídek výhradně písemně na e-mail: unesco@litomysl.cz.  Odpověď Vám bude zaslána písemně na adresu, z níž byl dotaz učiněn.   Anonymizované odpovědi na dotazy budou zveřejněny na webu k případnému využití dalšími zájemci. 

Potomci našeho rodáka, bývalého poslance Františka BUŘÍVALA (1.10. 1868 – 8.8. 1929) si jej stále připomínají. 

Narodil se v České Třebové a zemřel před 95 lety. Původně pracoval v obchodě (absolvent obchodní školy). Protože zde byl nespokojen, vstoupil v roce 1890 do služeb bývalých rakouských státních drah. Začínal v Mostě jako zapisovač vozů. Po složení telegrafních a dopravních zkoušek jej přeložili do Veselí nad Lužnicí, kde vykonával funkci staničního dozorce a později v Chotyčanech staničního mistra. Když došlo k otevření místní dráhy Německý Brod – Žďár, byl povýšen na správce stanice ve Žďáru. Potom byl ještě staničním mistrem na Smíchově, kancelistou pražského ředitelství a opět staničním mistrem v Nuslích. Do výslužby odešel 1. ledna 1902, aby se mohl plně věnovat tehdejší Zemské jednotě zřízenců drah. . Od 1. dubna stejného roku zde působil  ve funkci tajemníka. V letech 1907 až 1918 byl poslancem rakouské říšské rady. Mimo jiné inicioval obranný boj českých železničních zaměstnanců proti Vídni, známý pod jménem „pasivní resistence“. Za první světové války se zúčastnil domácího odboje. Když se vše prozradilo, byl zatčen a odsouzen k pěti letům těžkého žaláře. Trest si odpykával v pevnosti ve Staré Gradišce ve Slavonii. Po vzniku samostatného Československého státu (1918) působil jako poslanec Národního shromáždění, v letech 1920 až 1925 byl místopředsedou poslanecké sněmovny. Vždy kandidoval za stranu národně sociální, kterou také v roce 1897 spoluzakládal. Zemřel v nemocnici v Novém Bohumíně. Pochován je v urnovém háji na českotřebovském hřbitově. Jeho potomci  v České Třebové žijí a hlásí se k odkazu slavného předka.

V pátek  9. srpna podvečer se koná ve Svinné
další ročník Svinnského krosu. 

Je to závod, který má letos již 15. ročník a vznikl jako nástupní závod po dříve pořádaném Běhu Svinnou. Je to závod krosový, na rozdíl od běhu obcí je závod veden na přehledném okruhu délky 900 metrů, který absolvují dospělí závodníci šestkrát, a  mladší závodníci mají i kratší tratě. Závod bývá dobře obsazená, start hlavního závodu je v pátek 9. srpna v 19 hodin. Součástí akce je také zajímavý doprovodný program.  Trasa závodu je na fotografii

 Čekají  nás prázdninové festivaly

 HORY OPEN AIR

 JANOUŠKOVO ÚSTÍ 

Také benefiční festival "SPOLEČNĚ na podporu boje proti ALS"


HORY OPEN AIR
Další ročník hudebního minifestiválku v areálu Na Horách se bude konat 17. srpna od 16 hodin.
Všichni jsou srdečně zváni.
Vystoupí : Taková normální rodinka, Kozičky, EL-Camino , E!E , Upside Down, Vision Days 
Pořadatelé Jiří Ducháček, Aleš Vacek,  Michal Dux Tomek, Miroslav Seďa, restaurace Na Horách.
Propagace se zatím pomalu rozbíhá na facebooku a je poměrně skromná, zato vstupné je na českotřebovské poměry a malou tradici poměrně vysoké. 
Jde o  akci  dotovanou městem Česká Třebová.


 JANOUŠKOVO ÚSTÍ neboli Muzikanti v Cakli  se koná ve dnech 9. a 10. srpna 2024 v areálu Cakle v Ústí nad Orlicí patří u nás mezi nejstarší festivaly tohoto žánru. Letos už 39. ročník!  Za tu dobu na něm zahrála dlouhá řada kapel a písničkářů z Čech i ze světa. Dramaturgicky je důraz kladen na písničkáře – většinou autory střední generace. Ale budou tu i bardi. Letos tu opět uvítáme vítěze celostátního kola Porty 2024. A celá letošní sestava je zvolena zase podle stejného klíče: žánrová pestrost, ode všeho trochu, folk, country, bluegrass, crazy folk, folkrock až rock. Muzikanti, se kterými jsem ten rok spolupracoval nebo je někde viděl, líbili se mi a zapadali do představy, nebo taky takoví, kterým to už dlouho slibuju, a pořád nic. Až teď. Bude to letos opět dobrá parta. Vstupné také není malé (pátek 330, sobota 390 na místě - v předprodeji o 60 méně.) Existuje i rodinné vstupné. Vzhledem k tradici a programu zřejmě může být očekávané. Třeba jen v sobotním hlavním programu 10/8,  který začíná od 17 hodin vystoupí ISARA, VÍTĚZ PORTY 2024 MY3.avi PETR RÍMSKÝ A MISITU FLASTR,  SLÁVEK JANOUŠEK A KAPELA (bude se křít CD "Janoušek 70") ROBERT KŘESŤAN A DRUHÁ TRÁVA THE KRABICE  Ovšem je i další bohatý dětský program již od 13 hodin...

   

Připomeňme si videa z loňských prázdnin 2023


   Aktualizace k 5.8. 2024:  Karel Jindra, Semanín - Mojmír Vaško -  Marta Dvořáková - Jiří Pásek - Zdeněk Langr všichni ČT ... Více zde

38. ROČNÍK „REGIONEM ORLICKA 2024“

Ve dnech 2. - 4. srpna 2024 se v Lanškrouně konal 38. ročník prestižního etapového závodu juniorů „REGIONEM ORLICKA 2024“. Tento tradiční závod letos přilákal 144 závodníků z 23 týmů a 8 zemí, kteří se utkali ve čtyřech náročných etapách.Po skončení čtvrté etapy, která se konala v neděli 4. srpna, se na stupních vítězů umístili tito závodníci: Pavel Šumpík z týmu ROMAN KREUZIGER CYCLING ACADEMY MIX TEAM s časem 5:41:41, Job Nievelstein z týmu WESTLAND WIL VOORUIT - WPGA, který dosáhl času 5:46:12 s časovou ztrátou 0:04:31, a Adam Bradáč z týmu TEAM DUKLA PRAHA s časem 5:46:31 a ztrátou 0:04:50.
Závod byl tradičně rozdělen do čtyř etap. Poslední, čtvrtá etapa, vedla přes Českou Třebovou s průjezdem před 11. hodinou dopolední.     Etapa měřila 85 km. a vedla  z lanškrouna na¨ Letohrad, Horská prémie  Šedivec vlevo na sil.č.I/11, Rychlostní prémie Žamberk, dále směr Dlouhoňovice, Hejnice, České Libchavy, Horská prémie  Rozsocha, dále Rviště,  Libchavy,  Ústí nad Orlicí,  Horská prémie Andrlův Chlum,  směr Řetůvka , Rychlostní Prémie  Řetová,  Přívrat přímo, křiž. Nad Kohoutem, Rychlostní prémie Náměstí Česká Třebová, dále po silnici směr Skuhrov,(Horská prémie), Ostrov, Lanškroun V  šechny etapy měly start i cíl v Lanškrouně, což vytvořilo skvělou atmosféru pro závodníky i diváky. Pořadatelem závodu byl SKP DUHA Lanškroun. Letošního ročníku závodů se účastnilo 144 závodníků z 23 týmů a 8 zemí, včetně České republiky, Slovenska, Belgie, Německa, Nizozemska, Polska, Ukrajiny a Rakouska. Tento široký mezinárodní zájem podtrhuje prestiž a význam tohoto závodu v cyklistickém kalendáři.
Závod „REGIONEM ORLICKA“ má bohatou historii a mnozí jeho vítězové dosáhli významných úspěchů i na mezinárodní scéně. V roce 2005 zvítězil závodník SKP DUHA Lanškroun Leopold König, o rok později byl nejlepší slovenský reprezentant Peter Sagan. V roce 2011 zvítězil další odchovanec pořádajícího klubu Daniel Turek, kterého v roce 2013 nahradil další bývalý závodník klubu SKP DUHA Michal Schlegel. Naposledy český závodník vyhrál v roce 2016, kdy se vítězem stal dnešní reprezentant ČR Jakub Otruba. Foto J. Brychta

V pondělí odstartoval přednáškový cyklus  OTAZNÍKY ŽIVOTA a DNY ZDRAVÍ  


Akci pořádá Církev adventistů sedmého dne a akce tohoto cyklu se nebudou konat pouze ve sborovém domě  CASD ve Smetanově ulici, ale  také na Starém náměstí a na Dopravním terminálu Jana Pernera Startuje se v pondělí 5. srpna  přednáškou Svitky od Mrtvého moře ve sborovém domě od 18 hodin a ve stejný den také proběhne od 11:30 do 15 hodin na Starém náměstí  měření krevního tlaku, tuku, test životního stylu a individuální poradenství s opakováním  v pátek 9. srpna na dopravním terminálu u fontány a znovu na Starém náměstí nad kašnou pak ještě ve středu 14. srpna . Témata podvečerních přednášek jsou zajímavá , jsou určena pro širokou veřejnost nejsou tedy určena jen pro věřící. Přednášky se konají denně od pondělí 5. srpna do pátku 16. srpna. Zvlášť je upozorňováno na přednášku Radima Passera Byznys a víra, která se uskuteční v pátek 9.srpna od 18 hodin 


Prohlédněte si videa natočená na Srazu velorexů v České Třebové od 26. do 28. července




 


 

Mosty v Pardubickém kraji se opravují...


Rekonstrukce mostu Pavla Wonky v Pardubicích je jednou z nejdůležitějších a nejdiskutovanějších silničních staveb letošní sezóny. Rozhodně ale není jedinou svého druhu. Stavební firmy totiž pracují na opravách dalších mostů, které jsou zásadní pro každodenní provoz v našem regionu. Náklady na rekonstrukci mostu Pavla Wonky, která bude trvat až do podzimu příštího roku, budou přes 180 milionů korun.
Ačkoliv rozpočty dalších aktuálně probíhajících rekonstrukcí mostů se této částce nevyrovnají ani v součtu, neznamená to, že tyto stavby nejsou pro dopravu v našem regionu důležité. „Opravujeme samozřejmě majetek po celém Pardubickém kraji. Co se jen mostů týče, jedná se momentálně o projekty za více než 160 milionů. S dalšími začneme v průběhu léta a na podzim letošního roku. Největším připravovaným záměrem tohoto druhu je rekonstrukce mostu v Řečanech nad Labem. Přesnou cenu budeme znát po výběrovém řízení, odhadované náklady jsou zatím 240 milionů korun. Za poslední dva roky dává Pardubický kraj do těchto projektů nejvíce v historii, jen letos to dělá téměř tři miliardy korun z vlastních, státních a evropských zdrojů. Pokud se podíváme jen na mosty, je to letos přes půl miliardy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Při plánování je třeba brát ohled na řadu faktorů
Prioritu, podle níž se určuje pořadí opravovaných silnic a mostů, určuje Pardubický kraj na základě pravidelných prohlídek mostů, vyhodnocení dat z provozu a dále v souvislosti s dalšími aktuálními či plánovanými projekty. „Celkem máme 835 mostů na silnicích II. a III. třídy. Svou roli v pořadí oprav hraje jejich technický stav, zpětná vazba z cestmistrovství, ale například i to, že musíme zachovat v regionu dopravní obslužnost, takže bohužel nejde vždy dělat silnici a most najednou. Proto někde opravujeme jen poničenou komunikaci. V současné době připravujeme rozpočet pro roky 2025 a 2026. I v těchto letech budeme kromě silnic opravovat i řadu mostů. Vše budeme koordinovat se starosty, aby byla dopravní omezení co nejmenší. Kde to půjde, tam se silnicí budeme opravovat i most na ní,“ dodává první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Které opravy mostů aktuálně například financuje Pardubický kraj?
Most ev. č. 324-018 Pavla Wonky, Pardubice     Odhadované náklady 183 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do října 2025.  ·       Více informací najdete na webu www.wonkac.cz.
Most ev. č. 33765-2, Křižanovice   Odhadované náklady 61 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do konce listopadu 2024. (viz sousední fotografie)
Mosty ev. č. 34039–1 a ev. č. 34039–2, Mnětice  Odhadované náklady téměř 28 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č.32265-1, Bližňovice  Odhadované náklady 21 milionů korun s DPH. ·       Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Most ev. č. 35826-2, Vrbatův Kostelec  ·       Odhadované náklady přes 16 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce prosince 2024.
Mosty ev. č. 357-010 a ev. č. 357-009A, Nové Hrady Odhadované náklady přes 28 milionů korun s DPH. Stavba naplánována do konce září 2024.
Most ev. č. 0375-3, Pohránov Odhadované náklady 7 milionů korun s DPH.  Stavba naplánována do konce září 2024.
Demolice mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem má začít ještě letos
Mezi aktuální významné menší mostní stavby lze zařadit i rekonstrukce propustku na silnici III/358 46 v Semaníně, který je nemovitou kulturní technickou památkou. Náklady se pohybují ve výši 17 milionů korun.
Seznam investic na podzim rozšíří například již zmíněná rekonstrukce mostu mezi Řečany a Kladruby nad Labem. V místě je od konce roku 2023 nainstalované provizorium. Pokud půjde vše podle předpokládaného harmonogramu, bude přes léto znám vítěz veřejné zakázky a před koncem letošního roku začne demolice staré konstrukce. V letech 2025-2026 bude následovat výstavba.
K opravám mostů nedochází pouze v rámci individuálních projektů, ale jsou také důležitou součástí klasických rekonstrukcí silnic. „Tam, kde nebyl dobrý stav komunikace a mostu zároveň, jsme zahájili práce současně. Týká se to například druhé etapy rekonstrukce silnice II/343 v Hlinsku. Její součástí je oprava mostu ev. č. 343-012. To je ideální varianta. Takže tam, kde lze opravy spojit, tak to tak samozřejmě děláme,“ vysvětluje Zdeněk Vašák, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Dřevobetonový most by měl mít v Pardubickém kraji premiéru v roce 2025
V současné době se již připravuje seznam investic pro rok 2025. Krajští silničáři by se v ní měli věnovat mostům v Radimi, Podlažicích, Borové, Klenovce, Holicích, Miřetíně či Zámrsku. O finálním seznamu investic pro příští rok bude na podzim rozhodovat krajská samospráva. Významným počinem bude také stavba dřevobetonového mostu v Dolní Čermné. Tam se má v našem kraji vůbec poprvé využít nová technologie využívající lepené lamelové dřevo pro rekonstrukci mostu. V současné době probíhá projektová příprava. Dřevobetonový most se v rámci pilotního projektu také zvažuje na komunikaci mezi Jaroměřicemi a Jevíčkem. Nová technologie má zkrátit dobu rekonstrukce, snížit náklady i ekologické dopady stavby, ale přitom splňovat všechny technické požadavky i životnost, které má klasický most postavený z kombinace oceli a betonu.
Více jsme psali v tomto článku - https://www.suspk.cz/dreveny-most-v-pardubickem-kraji


 Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?