-
-
Rodinná firma z České Třebové tvoří
jedinečné kousky inspirované přednostně 30. lety a první republikou.
-
Jak vnímají módu českých žen, jak si
umí poradit s plus size velikostmi a proč nemají rády slovo
udržitelnost?
-
-
Machač
Fashion
-
Foto: Machač
Fashion
-
Originál
článku je na ŽENA.CZ
-
Najdete ZDE:
-
Tradiční ženskost na prvním místě. Machač šije na české ženy kousky
hodné aristokratů - Žena.cz
-
Daniela
Straková 30. 12. 2024
-
Oděvní značka z České Třebové má hluboké
kořeny v tradici rodinného podnikání a v umění šití. Vznikla
v prostředí, kde se odjakživa spojovala vášeň pro módu s praktickým
přístupem k tvorbě oblečení. Celý příběh začal u babičky, která
pracovala v obchodě s oděvy, a pokračoval v rodinném podniku, který se
postupně rozvíjel poté, co se do rodiny přivdala paní Pavla. Spolu
s dcerami Terezou a Annou založila v roce 2017 firmu Machač Fashion,
jež se rychle etablovala na českém trhu. Firma se zaměřuje na kvalitní
materiály a precizní zpracování, přičemž stále zůstává věrná hodnotám,
které ji formovaly – rodinné tradici, salonnímu
krejčovství a neskutečné lásce k práci.
-
Mnoho firem se uplatní díky tomu, že
najdou díru na trhu. Co jste objevily vy, že v české módě chybí?
-
Nám přišlo, že české ženy se moc oblíkat
neumějí. Hodně volí módu hlavně pohodlnou, co jsou třeba softshellové
bundy, rifle... za nás chybí ženskost v ulicích. Inspiruje nás období
třicátých let, kdy žena opravdu zůstává ženou. Já tomu říkám
aristokratická móda, vysoce elegantní. Neříkám, že by to nemělo být
pohodlné oblečení, naopak, pohodlnost se tam najde, i co se týče
materiálů. Ta žena na té ulici je tak, že se za ní všichni ohlížejí,
ale ne protože je výstřední, ale že je hezká. Zahalená, uměřená móda,
to je taky naše další věc, to my máme rády. Právě to navazuje i na
dobu třicátých let: měly límečky, mašle, vypracovaná sáčka, a přitom
to byly dámy. V tom si snažíme uchovat naši značku.
-
Říkala
jste, že elegance a pohodlí se nevylučuje. Jak to u svých kolekcí
propojujete?
-
Základ jsou materiály. Dneska se hodně
značek snaží upřednostňovat přírodní látky. Samozřejmě, i v naší
kolekci jsou takové materiály, ale do zimních období se nebojíme
používat polyestery nebo různé směsi, s elastanem nebo viskózou,
používáme i funkční materiály. Pokud jde o typy zákaznic, máme
pokrytou velkou škálu žen, ať už jde o pracovní vytížení, nebo
povolání. Všechny naše zákaznice jsou vytížené dámy, pro které je móda
sice dobrá věc, ale potřebují mít i čas samy pro sebe, takže se
snažíme jim to dopřát i svolenými materiály, co se týče údržby. Proto
se nebojíme polyesterů, protože ty se mačkají méně, stačí je
„pohladit“ žehličkou, ale není to žádná práce. Navíc polyester do
nošení dává ten komfort, ale musí být kvalitní. Stejně jako střih:
máme třeba úzké pouzdrové šaty, ale uvolněné na takových místech, aby
se žena mohla najíst, nebo i na místech, kde víme, že ženy přibírají.
U italských značek mají postavy jinak. My šaty vyvolníme prostě na
těch partiích – ruce, záda, boky –, kde víme, že přibíráme my Češky.
Jak se jim mění postava s věkem, ty šaty ženám díky tomu přesto
zůstávají dál.
-
Značku Machač Fashion vede
Pavla Machačová spolu s dcerami. Charismatická návrhářka zákaznice
přitahuje svým stylem i osobností.
-
Foto: Machač
Fashion
-
Když oblečete klientku, jaký je
váš záměr? Jak by měla vypadat a jak se cítit?
-
K nám chodí dámy, které už jdou se
záměrem, že si koupí celý balíček – neodejdou jen s jedním kusem. My
chceme, aby ta dáma odešla s tím, že bude mít třeba pět věcí, ale
všechny se budou dát kombinovat. Zároveň chceme, aby se vlastně ta
žena cítila žensky, komfortně, ale aby věděla, co si s čím má spojit.
Kolekce snažíme dělat i tak, aby na sebe nějakým způsobem navazovaly:
letní kolekce se dá propojit s kousky ze zimní a navzájem to se sebou
pracuje. Takže chceme, aby s tímhle ta žena odcházela: že si vlastně
nekoupí si jen jeden „wow“ výstřelek, který se jí hrozně líbí, ale
nebude pak doma vědět, co s ním, bude jí tam viset a nebude vědět,
k čemu si ho dát.
-
Jak byste popsaly styl své značky?
-
Pestrost barev, ty nás hodně
charakterizují. Snažíme se dělat zajímavé, ale
zároveň basicové kousky: aby střih byl jednoduchý, ale byl tam vždycky
důraz na něco zajímavého, třeba našitá patka, kapsa, obtahované
knoflíčky. Aby to ten obyčejný kousek, který je dobře nositelný,
povýšilo na něco jiného. Snažíme se jít klasiku, ale tak, aby tam
vždycky bylo něco navíc, třeba už i barva.
-
Neony jsou vzácný úkaz na českých
ulicích. Přitom dovedou být velice stylové a elegantní. Jak s nimi
pracujete?
-
Dámy, které k nám už jdou, už vědí, že
to může přijít (smích). A ony jsou pak hodně překvapené z toho, že to
není tak strašně bláznivé, jak se to třeba na těch fotkách může zdát.
Když někdo není schopen zvládnout třeba svítivě žlutý kostým, dá se to
zkombinovat s jemnějšími basic věcmi tak, aby to pro toho člověka bylo
uchopitelné: třeba bílou nebo černou halenkou. Snažíme se propojit
tak, aby to s tím člověkem souznělo. Hláška našich zákaznic zní často:
Tohle kdybyste mi nabídla před rokem, tak si to v životě nevezmu.
Jdeme na to postupně. Ty starší zákaznice pak už opravdu září.
-
Měly
jste takové případy, že jste viděly, jak se ta žena pod vašimi rukama
rozzářila?
-
Nám se zdá, že všechny. Ony se uvolňují,
otvírají se. Pozitivní energie se začíná i v oblečení, dodává
sebevědomí. A já vždycky říkám: Důležité je, aby to oblečení
nepředbíhalo zákaznici, ale aby to oblečení šlo za ní.
-
-
Ve firmě má každý člen rodiny
svou funkci: Tereza se zabývá převážně marketingovou stránkou věci,
Anna technickým provedením oděvů. Tatínek v ústraní plní roli
„finančního auditora“.
-
Foto: Machač Fashion
-
Jak vnímáte aktuální trendy?
-
Trendy úplně neřešíme. Samozřejmě,
koukneme, co je teď moderní, ale ne že bychom se tím úplně
inspirovaly. Spíš se snažíme o vlastní cestu. A ono to vždycky tak
nějak vyjde: třeba nám se teď líbí vínová barva, a ona je shodou
okolností moderní. Nebo nějaký motiv, třeba černo-bílý kravský vzor
minulý rok. Ani nevíme, jak se to stalo. Je to ovlivněno i nabídkou
látek, ale možná člověk tím, že v té módě dělá nějakou dobu, jde
intuitivně za tím. Trendy se také opakují a obnovují, takže moc ani
není, kam šlápnout vedle.
-
V posledních letech je hodně velké
téma udržitelnosti. Předpokládám, že vás taky neminul. Jaký k tomu
máte vztah?
-
Já to slovo nemám ráda, protože my módu
udržitelnou děláme, co jsme otevřely obchod. Ještě dosud vidím
důchodkyně, jak nosí ty samé kabáty a mají opravdu třicet let! Teď
je tohle slovo hrozně moderní, ale v tomto duchu my děláme oblečení
pořád. Všechno necháváme šít v českých dílnách, víme, odkud máme
materiály, není to žádná Čína, ale italská výroba. Dřív tady u nás
byla udržitelná móda normální – byla to tradice. Ale jak se doba
začala měnit a lidi radši vyměnili kvalitní kousek za levný, tak
značky začaly zanikat a výroba taky. My se udržitelnosti držíme, ale
ani to nepropagujeme, protože u nás je to automatická věc. Když si
člověk koupí kousek, který nevyjde hned z módy, není to roční
záležitost, tak prostě ten kousek je udržitelný.
-
Jak vypadá styl Machač Fashion?
-
Snažíme se u naší značky jít po ženské
stránce, jsme v tom trošku usedlí. Inspirují nás 30. léta, spíš ten
starší názor než ten moderní. I ten obchod vedeme jiným směrem, jako
salon: ženská tam přijde ze sebe udělat ženskou. Žena je pro nás
tradiční žena, ale zároveň ve své síle: ambiciózní, trošku feministka,
ale furt ženská. Chlap jí má vždycky podržet dveře. Ale ženská si může
taky vydělat, mít svůj osobní život, ale chlap má být chlap a žena
žena. Dneska ta doba prostě taková je, že se žena sama o sebe musí
postarat. Proto se snažíme oblečení dělat pohodlné, přizpůsobivé
a snadné na údržbu, ale když přijde žena do místnosti, tak aby z ní ta
síla sálala a bylo vidět, že je prostě krásná sama v sobě, na sebe
napojená.
-
-
Vnímáte i to, jak ty vaše oděvy můžou
spustit takovou proměnu?
-
My si vždy potřebujeme ženy, které
oblékáme, navnímat. Je ideální svou zákaznici znát. Kávičky
a povídání, je to opravdu salonový, nikam nespěcháme. Občas i vnutíme
kousek, na který se paní úplně necítí, ve výrazné barvě nebo zajímavém
střihu. Zjistí, že to je dobrý – spoustu lidí jí to pochválilo, až
nakonec je to její oblíbený kousek. A už nám postupně dává důvěru.
Když si koupí třeba černý svetr, ví, že vždycky po něm může šáhnout.
Ale když si koupí třeba něco trošku jiného, nakonec to i radši nosí,
než třeba ten obyčejný svetr. Začínáme kousky, které nejsou až tak
extravagantní, ale oni se k nim postupem času dopracují.
-
Co
v rámci svojí značky považujete zatím za největší úspěch?
-
Doufáme, že nás ještě čeká! Náš velký
úspěch je už to, že máme vlastní salon a vlastní dílnu, že se rozvíjí,
působí, máme spoustu objednávek. Nepodnikáme v Praze, děláme to na
malém městě, tak jsme míň vidět. Kdybychom to dělali v hlavním městě,
tak myslím, že by se o nás vědělo víc. Ale aspoň můžeme zachovat
soukromou rodinnou tradici.
-
-
Pavla Machačová na
přehlídce v Litomyšli. Za úspěch považuje i to, že její rodinná firma
funguje velice dobře navzdory tomu, že sídlí mimo hlavní město.
-
Foto: Machač Fashion
-
-
Jak se vám oblékají vlastně plus size
velikosti?
-
Ty my děláme rády! Právě těmhle
zákaznicím můžeme dopřát, že i ony můžou vypadat hezky, protože ony
s tím mají často problém. Myslím, že díky tomu máme i tu klientelu
obsáhlou, protože právě tam jsou dámy, který mají problém se jinde
obléct. Hlavně hezky, elegantně, mladistvě. A my i samotnou módu
děláme takovou, aby ten střih seděl i ve větší velikosti. Třicetšestku,
třicetosmičku oblíkne každý. Do našeho čísla 48 – což bych brala jako
běžnou velikost, tabulkově to u nás sedí – tam nejsou potřeba žádné
speciální úpravy. Výš už to je složitější. Tam už je lepší dělat
zkoušku, protože tam už jsou i anomálie a asymetrie větší. Do tohoto
čísla jsem se asi nesetkala, že by tam byl problém, ale samozřejmě se
stane, stejně jako u 36, že má užší pas, tak tam je potřeba zabrat.
Nad velikost 48 zákaznici už musíme vidět: jak je vysoká, jaký má typ
postavy, jestli tloustne spíš nahoře, nebo dole, jestli má silnější
stehna nebo má velká prsa. A někdy jsou fakt rády, že se mají kde
oblíknout.
-
-
A na závěr, jak byste shrnuly
filozofii své značky?
-
Rodina, tradice, ženskost… i nějaký to
češství, dejme tomu. Možná vrátit i trochu tu hrdost na českou tvorbu
– tak pojďme ji s hrdostí nosit. A ještě ty barvy. Lidi jsou někdy
šokovaní, že to je česká móda. A také nám říkali, proč by si kupovali
italské kalhoty za cenu srovnatelnou s námi – radši si koupí ty české.
Tak, jak to bylo za první republiky. Dřív si šla dáma koupit oblečení
do krásného salonu, měla tam ten servis, to hýčkání. Aby oblečení
nebylo spotřební záležitost, ale zážitek. A od toho se pak odvíjí
i ten vztah k té věci, k tomu, že ji nosíme dlouhá léta a máme ji
rádi, staráme se o ní. Ale zase nechceme úplně krejčovství na zakázku,
protože to máme za sebou. Hlavně proto, že zákaznice nejsou vždy
schopné pochopit, že jedna látka není ideální pro nějaký účel nebo že
střih není ideální. Ale ten salon chceme přenést do dnešní rychlé
doby, aby to bylo uchopitelné pro moderní českou ženu.
-
|