Několik otázek pro
houslistku Helenu Zemanovou,
členku souboru For Several
Friends, před lednovým koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová
-
Jaké jste měla jako dítě sny – chtěla jste být houslistkou?
-
H. Z.
Když jsem byla malá, bylo mi asi
tak šest nebo sedm let, přišel k nám domů pán, aby si odkoupil
malý akordeon, na který do té doby hrála moje starší sestra.
Pamatuji si, že se mě tenkrát naši naposledy zeptali: „Chceš
hrát na harmoniku, nebo na housle?“ Jak vidíte, byla jsem k
houslím lehce dotlačena, ale nakonec jsem přeci jen dala
přednost hudbě před krasojezdectvím. Cirkus byl totiž původně na
prvním místě v seznamu snů!
A
jaké sny máte nyní?
H. Z.
Pokud se ptáte na sny ohledně mého
povolání, tak je to udržet si nadšení a nepodlehnout rutině;
raději občas zapochybovat a znovu si klást otázky, přestože dané
dílo například hraji po padesáté. Neustrnout, nezpohodlnět a
udržet si nadšení.
Jste koncertní mistryní v Collegiu 1704. Co všechno tato pozice
obnáší?
H. Z.
Nejsem jediným koncertním mistrem
Collegia 1704, ale je pravda, že tuto roli plním často. Pokud
tedy sedím v orchestru na první židli, je potřeba, abych
pochopila představu dirigenta o skladbě. Jestliže s touto
představou souzním nebo – řekněme – pokud je tato jeho vize
jasná a přesvědčivá, je pak už lehké ji interpretovat, hrát
zřetelně a jasně. U koncertního mistra je určitě důležitá i řeč
těla, která je jakousi oporou pro ostatní hráče. Dirigent ukáže
nástup, vy se hýbnete tak, aby všichni poznali, kdy přijde tón a
jak bude vypadat. Neznamená to však hýbat se zbytečně okatě
pořád, mohlo by to rozbít hudební fráze nebo celkově rušit tok
hudby. Další součástí funkce koncertního mistra je samozřejmě
komunikovat verbálně s kolegy a dirigentem tak, aby se nakonec
vždy všichni sešli a tzv. táhli za jeden provaz.
Proč vzniklo uskupení For Several Friends, když jste všichni
členy věhlasného souboru Collegium 1704?
H. Z.
Uskupení „For Several Friends“
(doslovný překlad znamená „Pro pár přátel“ a pochází z názvu
sbírky Matthewa Lockea, jednoho ze skladatelů, které uslyšíte)
vzniklo přirozeně z touhy zabývat se komorní hudbou. Collegium
1704 se soustřeďuje na velká díla, jako jsou oratoria, mše,
symfonie a opery. Pro hudebníka v orchestru to samozřejmě
znamená být součástí velkého celku, do kterého musí zapadat a
jemuž se přirozeně podřizuje. Je to jako být jedním zoubkem
dalších x ozubených koleček velkého stroje (ovšem krásného!). Je
to rozhodně naplňující pocit, pokud vše tzv. „šlape“, ale i tak
každý z nás pak může pocítit touhu vrátit se k malým uskupením a
realizovat své vlastní představy. Vyzkoušet si na vlastní kůži,
jestli dokáže jednotlivé skladby dobře rozklíčovat a následnou
interpretací je předat posluchači. V komorním ansámblu se
samozřejmě jasně projeví, jak kdo hraje, co mu jde dobře a co
třebas ne tak dobře, takže je to velká motivace k práci nejen na
dokonalé souhře s ostatními, ale jistě i na sobě samém! Hlavním
pojítkem mezi námi je kamarádství, vzájemná sympatie a také čas,
který jsme spolu za ta léta prožili na zkouškách, koncertech,
cestách i výletech. V neposlední řadě je pojítkem mezi námi
smysl pro humor, dále pak koníčky jako např. zahradničení či
fotografie…
Specializujete se hlavně na starou anglickou hudbu (Henry
Purcell, Matthew Locke…). Co Vás k ní přivedlo?
H. Z.
Bude to znít asi legračně a jinak,
než byste očekával, ale na anglickou hudbu nás navnadil kolega
Pablo Kornfeld. Neustále chtěl, abychom uskutečnili koncert
sestavený z autorů, které uslyšíte právě i vy. Pak sestavil
první program, dal nám noty na pult a byli jsme všichni navždy
„chyceni“! Už se nám nechtělo tento repertoár opustit, protože
je unikátní a ryzí. Ryzí ve smyslu čistoty, bez laciných efektů
instrumentální virtuozity, vše je tu podřazeno kompozici, ne
nástrojům. Je to hluboká, autentická a nadčasová hudba. Bohužel
zřídkakdy hraná!
Celý
soubor hraje na dobové nástroje. Můžete nás, ve zkratce, s nimi
seznámit? Jaká jsou jejich specifika?
H. Z.
Ano, tedy ve zkratce: housle jsou
ostruněny střevovými strunami (ovčí neopředená střeva kromě
nejhlubší struny G), nemají podbradek, smyčec je kratší a má
jiný tvar než smyčec moderní. Viola da gamba má 7 strun, drží se
podobně jako barokní violoncello mezi koleny, ale držení smyčce
se liší (mám odpovídat ve zkratce, tudíž je potřeba přijít na
koncert a držení okouknout!). Cembalo je klávesový nástroj,
jakýsi předchůdce klavíru, ale nemá kladívka, nýbrž jazýčky,
které trsají o struny. Theorba je velká basová loutna s dlouhým
krkem a 14 strunami.
Na
co se v podání Vašeho souboru můžeme těšit? Chtěla byste něco
vzkázat českotřebovskému publiku?
H. Z.
Na českotřebovské publikum se moc
těšíme a rádi se s ním podělíme o poklady anglické barokní
hudby. Všichni jsou vítáni, není potřeba být znalcem, stačí
přijít, zaposlouchat se a nechat se unášet hudbou. Srdečně zveme
všechny, bez publika by totiž nebyl žádný koncert!
Děkuji za rozhovor. Jaroslav Plocek
Koncert souboru For Several Friends (Helena Zemanová a Jana
Anýžová – housle, Hana Fleková – viola da gamba, Jan Krejča –
theorba,
Pablo Kornfeld – cembalo)
se uskuteční ve čtvrtek 30. ledna 2025 od 19:00 hodin v
českotřebovské Malé scéně
|
|
|