Rekonstrukce stanice zahájena       Zpět hl. stránka

Pavel Stejskal

Mnoho let připravovaná, několikrát odložená rekonstrukce nádraží v České Třebové byla zahájena. Tedy zahájené byly přípravné práce k 1. etapě celé rekonstrukce. Ta má trvat 7 let a stavbou proteče podle odhadů asi 17 miliard korun. Přípravné práce jsou nutné, aby se připravily přístupy na staveniště, zabezpečily složiště materiálu, zázemí pro stavbaře i prostory pro stavební techniku. Stavbaři musí řešit také přístupy do kolejiště s těžkou technikou, nutnou pro budování základů nových staveb. V polovině ledna 2025 byly zahájené přípravy pro budoucí stavby kácením náletových dřevin.
Jedna z prvních bude výstavba napájecí stanice a část budoucího podchodu, který v budoucnu bude prodloužením stávajícího podchodu v osobním nádraží za kolejištěm nákladní odjezdové skupiny. Budoucí staveniště bude v kolejišti Rn skupiny, které svému účelu neslouží téměř čtvrt století. V rámci rekonstrukce nádraží v České Třebové budou také zbourány nepotřebné stavby na nádraží. První zbouranou stavbou bude dlouho nepoužívané stavědlo 028. Z tohoto stavědla bylo ovládáno spádoviště Rn skupiny, výhybky a kolejové brzdy. Třebovští strojvedoucí znají toto místo velice dobře. V dobách, kdy jezdily vlaky od návěstidla k návěstidlu, probíhalo pod stavědlem občas střídání na 100. koleji, kterému se v hantýrce říkalo "POD HODINAMI". Na stavědle opravdu byly velké hodiny. 
Nejprve ale bylo nutno odstranit zatrolejování nad Rn skupinou a dojde na snesení kolejí a výhybek, Další přípravné práce probíhají mezi stavědlem 028 a 019. Zde se připravuje příjezdová komunikace na staveniště pro dovoz materiálu a techniky. Jednou téměř nepostřehnutelnou přípravou je snesení troleje nad výtažnou kolejí nádraží Střed. Dojde i na vytrhání této koleje, aby byl uvolněn prostor pro stavbu odstavných kolejí pro potřeby stavby. Další přípravné práce, zatím jen kácení vegetace probíhají  i na vjezdovém nádraží. Na jaře se pak rozběhnou další práce v dalších částech nádraží. Ty zatím nebudou mít přímý vliv na osobní nádraží a tím i cestování a přestup.
 Pavel Stejskal