Jde
nám o kvalitu, AI nemá duši
-
JAN POKORNÝ
-
Změny,
kterými nyní prochází střední umělecko průmyslová škola v Ústí nad
Orlicí, patří za 130 let její existence k těm vůbec nejvýraznějším.
V areálu bývalé textilky Perla rostou díky investici Pardubického
kraje nové ateliéry. Do školního roku 2025/26 půjde škola se dvěma
novými uměleckými obory zaměřenými na animaci a video, které doplní
pětici stávajících, a zároveň už definitivně bez strojařů. „Je to
přirozený vývoj. Není možné,
abychom byli rozkročeni do dvou naprosto odlišných oblastí,“ říká
Martina Novozámská, která druhým rokem SŠUP vede a
nevylučuje její budoucí transformaci na školu čistě výtvarnou.
-
Jeden ze dvou nových oborů bude zaměřen na animaci. Co vedlo k jeho
oddělení od grafického
designu?
-
Důvody jsou dva. Jednak je na grafický design dlouhodobě velký převis
uchazečů. Zároveň se animaci už v současné
době učí, ale hodinová dotace není velká, přitom se jí hodně studentů
chce věnovat a jsou šikovní. Pravidelně s animovanými filmy vyhráváme
soutěže,
účastníme se Studentského
designu, jsme v užších
výběrech. Po
konzultacích se současným vedoucím výtvarných oborů jsem obor animace
už měla
v koncepci,
se kterou jsem se hlásila do výběrového
řízení.
-
Je cílem
přilákat
i více
studentů,
navýšit jejich počet?
-
Početní navýšení nebude až tak velké.
Maximální počet je pětadvacet žáků dohromady obou grafických oborů:
tiskových technik i animace.
-
U druhého
nového
oboru zaměřeného
na video je to stejné?
-
V současné
době máme obor Užitá fotografie a média,
nejmladší z našich oborů, který se ve škole učí od roku 2009. Tady je
příběh vzniku nového oboru trochu jiný. Talentové
zkoušky u nás
dělala
řada
uchazečů, kteří si nakonec zvolili jinou školu, kde video nabízejí už
od prvního ročníku. O tyto žáky jsme přicházeli,
u nás se totiž video učí aktuálně až
od třetího
ročníku a řada zájemců
nechtěla
tak dlouho čekat. Počítáme s
maximálním
počtem deset žáků videa a stejný počet fotografie.
-
Vedle vyššího zájmu studentů jde o to, že škola sleduje aktuální
trendy?
-
Určitě ano, pohyblivý obraz je pro současnou mladou generaci mnohem
přitažlivější.
Jako profesně bytostného
fotografa mě
to trochu
mrzí, zastavený obraz má své
kouzlo, ale i výtvarný svět se vyvíjí a je dobré
na to reagovat.
-
Nový obor znamená nutně i nové
pedagogy?
-
V personální
rovině to pro nás není složité.
V budoucnu budeme hledat někoho dalšího, ale na nejbližší školní rok
to určitě
není
nutné.
Ve škole docházelo k velké
generační obměně, ke konci uplynulého
školního roku odcházelo osm kolegů. Ale zvládli jsme to a nabíráme
lidi už
profesně zdatné,
se zkušenostmi z oboru. Někteří naši noví vyučující jsou také
absolventy školy, což je velmi pozitivní.
-
Proměna školy zahrnuje vedle dílčích změn i velké.
Zejména
útlum strojařských oborů,
zůstane
pouze reklama. Zažívá nyní SŠUP největší změny ve své
historii?
-
Nevnímám změny jako až tak radikální, ale to jistě vyplývá i z mého
zaměření a také nepříliš dlouhého působení ve škole. Strojírenské
obory byly u nás v útlumu už
delší
dobu a teď nám končí posledních
pět mechaniků. Je to přirozený vývoj. Sleduji školy v okolí a jejich
vybavení strojírenských oborů je na jiné úrovni. Není možné,
abychom byli rozkročeni do dvou naprosto odlišných oblastí.
-
Profilace vede k tomu, že si jednotlivé školy najdou své
a nemusí si nutně konkurovat?
-
Ano. V žádném
případě
není
cílem navyšovat nějak nesmyslně počty
žáků. Jde nám o kvalitu.
-
Reakce zřizovatele na ambici mít nové
obory byla souhlasná, nebo jste jej musela přesvědčovat?
-
Zabralo to poměrně dost času a energie. Jsem ráda,
že jsme se shodli na tom, že není nutné
držet strojírenské
obory dál. Absolvovala jsem jednání s vedoucím odboru školství, radním
zodpovědným za tuto oblast, nakonec i panem hejtmanem. Jejich podporu
jsem cítila, neměli dokonce problém
vidět školu do budoucna jako čistě výtvarnou.
-
Podpora se musí zrcadlit ve výstavbě ateliérů...
-
Ateliéry
rostou a to je určitě dobře.
Musíme
se ale popasovat s tím, že neměly
žádnou prostorovou rezervu. My jsme totiž škola, která je prostorově
extrémně
náročná. Je to jiné
než v případě gymnázia nebo lycea. Naštěstí můžeme využít prostory
právě po strojírenských oborech, situace je řešitelná.
-
Uměleckoprůmyslová
škola zpravidla cílí na přesah do praxe, řešilo se to i ve vztahu k
novým oborům?
-
Pokud se jedná o praxi v průběhu studia, samozřejmě povinnou
absolvují. Zároveň se zapojujeme do různých projektů, které se blíží
reálným zakázkám.
-
Školu
znají v Ústí jako textilku, názvů ale měla
víc.
Nebude se současná uměleckoprůmyslová měnit?
-
Název školy určitě měnit nebudeme, vždyť
máme obor průmyslový design, kde návaznost na průmysl vždycky je. To
samé
platí pro video i animaci, jejich propojení s
herním
či filmovým průmyslem. A mohla bych tak pokračovat u většiny oborů.
-
To je jistě dobrá zpráva pro rodiče, že jejich děti nebudou jen
navrhovat, ale tvořit
reálné.
-
To doufám. Loni bohužel hodně negativně rezonovala kampaň kolem umělé
inteligence. Najednou měli zájemci o studium strach, že nebudou mít do
budoucna práci. Projevilo se to třeba na nižším počtu zájemců o
studium fotografie. Ale to už, doufám, odeznělo.
-
Proč myslíte?
-
Co dokážeme
děti
napříč všemi obory naučit, je samostatnost, schopnost spolupráce.
Mimochodem ti šikovní si ve třetím ročníku dokáží už velmi slušně
přivydělávat – fotografové či
grafici získávají
už během studia u nás první zakázky.
-
Navazujete cíleně spolupráci
s firmami?
-
Ano, i díky pomoci zřizovatele. Teď například s P-pinkem,
podnikatelským inkubátorem. Příští týden
už
máme výjezd do konkrétní
firmy. Myslím, že jsme na podobné
věci ideální škola. Pomáháme například s propagačními
materiály,
třeba pro pedagogicko-psychologickou poradnu či další školu ve městě.
-
Mluvila jste o AI, velké téma současnosti a diskutujete je se
studenty. Jací vůbec jsou v porovnání s minulými lety?
-
Jsou sebevědomější, než byli dřív. Ale liší se rok od roku, třída od
třídy. Třeba dva roky zpátky byla pro absolventy umělá inteligence
vyloženě strašák a trápilo
je to.
-
A trápí pořád?
-
Já myslím, že už méně.
AI nemá duši.
Zatím je to z mého pohledu dobrý sluha a špatný pán.
-
Jste dostatečně pružní na to, abyste AI dokázali do výuky aplikovat?
-
Ano. A tohle je jeden z důvodů, proč mám ráda mladé
kolegy. Přináší svěží vítr,
zároveň
se už
s novými
technologiemi v praxi setkali a rádi experimentují.
-
Po letošních přijímáčkách bude portfolio umprumky čítat sedm
uměleckých oborů a průmyslový obor reklama. Je to konečné číslo, nebo
máte
plány
na další rozšiřování?
-
Ze strany zřizovatele byla naznačena poptávka i návrh na čistě
výtvarnou školu, jak jsem již zmiňovala. Ale to je hudba budoucnosti.
-
Nový školní rok s novými obory znamená i pro vás novou výzvu?
-
Ano, jsem zvědavá. Hlavně na studenty nových oborů, zda budou jiní. A
jaká bude odezva ze strany uchazečů. Protože rozdíly poznáte u
grafiků, fotografů, žaček
|