Rozhovor s ředitelkou střední uměleckoprůmyslové školy v Ustí n. O.

          

 Jde nám o kvalitu, AI nemá duši  

JAN POKORNÝ
Změny, kterými nyní prochází střední umělecko průmyslová škola v Ústí nad Orlicí, patří za 130 let její existence k těm vůbec nejvýraznějším. V areálu bývalé textilky Perla rostou díky investici Pardubického kraje nové ateliéry. Do školního roku 2025/26 půjde škola se dvěma novými uměleckými obory zaměřenými na animaci a video, které doplní pětici stávajících, a zároveň už definitivně bez strojařů. „Je to přirozený vývoj. Není možné, abychom byli rozkročeni do dvou naprosto odlišných oblastí,“ říká Martina Novozámská, která druhým rokem SŠUP vede a nevylučuje její budoucí transformaci na školu čistě výtvarnou.
Jeden ze dvou nových oborů bude zaměřen na animaci. Co vedlo k jeho oddělení od grafického designu?
Důvody jsou dva. Jednak je na grafický design dlouhodobě velký převis uchazečů. Zároveň se animaci už v současné době učí, ale hodinová dotace není velká, přitom se jí hodně studentů chce věnovat a jsou šikovní. Pravidelně s animovanými filmy vyhráváme soutěže, účastníme se Studentského designu, jsme v užších výběrech. Po konzultacích se současným vedoucím výtvarných oborů jsem obor animace už měla v koncepci, se kterou jsem se hlásila do výběrového řízení.
Je cílem přilákat i více studentů, navýšit jejich počet?
Početní navýšení nebude až tak velké. Maximální počet je pětadvacet žáků dohromady obou grafických oborů: tiskových technik i animace.
U druhého nového oboru zaměřeného na video je to stejné?
V současné době máme obor Užitá fotografie a média, nejmladší z našich oborů, který se ve škole učí od roku 2009. Tady je příběh vzniku nového oboru trochu jiný. Talentové zkoušky u nás dělala řada uchazečů, kteří si nakonec zvolili jinou školu, kde video nabízejí už od prvního ročníku. O tyto žáky jsme přicházeli, u nás se totiž video učí aktuálně až od třetího ročníku a řada zájemců nechtěla tak dlouho čekat. Počítáme s maximálním počtem deset žáků videa a stejný počet fotografie.
Vedle vyššího zájmu studentů jde o to, že škola sleduje aktuální trendy?
Určitě ano, pohyblivý obraz je pro současnou mladou generaci mnohem přitažlivější. Jako profesně bytostného fotografa mě to trochu mrzí, zastavený obraz má své kouzlo, ale i výtvarný svět se vyvíjí a je dobré na to reagovat.
Nový obor znamená nutně i nové pedagogy?
personální rovině to pro nás není složité. V budoucnu budeme hledat někoho dalšího, ale na nejbližší školní rok to určitě není nutné. Ve škole docházelo k velké generační obměně, ke konci uplynulého školního roku odcházelo osm kolegů. Ale zvládli jsme to a nabíráme lidi už profesně zdatné, se zkušenostmi z oboru. Někteří naši noví vyučující jsou také absolventy školy, což je velmi pozitivní.
Proměna školy zahrnuje vedle dílčích změn i velké. Zejména útlum strojařských oborů, zůstane pouze reklama. Zažívá nyní SŠUP největší změny ve své historii?
Nevnímám změny jako až tak radikální, ale to jistě vyplývá i z mého zaměření a také nepříliš dlouhého působení ve škole. Strojírenské obory byly u nás v útlumu už delší dobu a teď nám končí posledních pět mechaniků. Je to přirozený vývoj. Sleduji školy v okolí a jejich vybavení strojírenských oborů je na jiné úrovni. Není možné, abychom byli rozkročeni do dvou naprosto odlišných oblastí.
Profilace vede k tomu, že si jednotlivé školy najdou své a nemusí si nutně konkurovat?
Ano. V žádném případě není cílem navyšovat nějak nesmyslně počty žáků. Jde nám o kvalitu.
Reakce zřizovatele na ambici mít nové obory byla souhlasná, nebo jste jej musela přesvědčovat?
Zabralo to poměrně dost času a energie. Jsem ráda, že jsme se shodli na tom, že není nutné držet strojírenské obory dál. Absolvovala jsem jednání s vedoucím odboru školství, radním zodpovědným za tuto oblast, nakonec i panem hejtmanem. Jejich podporu jsem cítila, neměli dokonce problém vidět školu do budoucna jako čistě výtvarnou.
Podpora se musí zrcadlit ve výstavbě ateliérů...
Ateliéry rostou a to je určitě dobře. Musíme se ale popasovat s tím, že neměly žádnou prostorovou rezervu. My jsme totiž škola, která je prostorově extrémně náročná. Je to jiné než v případě gymnázia nebo lycea. Naštěstí můžeme využít prostory právě po strojírenských oborech, situace je řešitelná.
Uměleckoprůmyslová škola zpravidla cílí na přesah do praxe, řešilo se to i ve vztahu k novým oborům?
Pokud se jedná o praxi v průběhu studia, samozřejmě povinnou absolvují. Zároveň se zapojujeme do různých projektů, které se blíží reálným zakázkám.
Školu znají v Ústí jako textilku, názvů ale měla víc. Nebude se současná uměleckoprůmyslová měnit?
Název školy určitě měnit nebudeme, vždyť máme obor průmyslový design, kde návaznost na průmysl vždycky je. To samé platí pro video i animaci, jejich propojení s herním či filmovým průmyslem. A mohla bych tak pokračovat u většiny oborů.
To je jistě dobrá zpráva pro rodiče, že jejich děti nebudou jen navrhovat, ale tvořit reálné.
To doufám. Loni bohužel hodně negativně rezonovala kampaň kolem umělé inteligence. Najednou měli zájemci o studium strach, že nebudou mít do budoucna práci. Projevilo se to třeba na nižším počtu zájemců o studium fotografie. Ale to už, doufám, odeznělo.
Proč myslíte?
Co dokážeme děti napříč všemi obory naučit, je samostatnost, schopnost spolupráce. Mimochodem ti šikovní si ve třetím ročníku dokáží už velmi slušně přivydělávat – fotografové či grafici získávají už během studia u nás první zakázky.
Navazujete cíleně spolupráci s firmami?
Ano, i díky pomoci zřizovatele. Teď například s P-pinkem, podnikatelským inkubátorem. Příští týden už máme výjezd do konkrétní firmy. Myslím, že jsme na podobné věci ideální škola. Pomáháme například s propagačními materiály, třeba pro pedagogicko-psychologickou poradnu či další školu ve městě.
Mluvila jste o AI, velké téma současnosti a diskutujete je se studenty. Jací vůbec jsou v porovnání s minulými lety?
Jsou sebevědomější, než byli dřív. Ale liší se rok od roku, třída od třídy. Třeba dva roky zpátky byla pro absolventy umělá inteligence vyloženě strašák a trápilo je to.
A trápí pořád?
Já myslím, že už méně. AI nemá duši. Zatím je to z mého pohledu dobrý sluha a špatný pán.
Jste dostatečně pružní na to, abyste AI dokázali do výuky aplikovat?
Ano. A tohle je jeden z důvodů, proč mám ráda mladé kolegy. Přináší svěží vítr, zároveň se už s novými technologiemi v praxi setkali a rádi experimentují.
Po letošních přijímáčkách bude portfolio umprumky čítat sedm uměleckých oborů a průmyslový obor reklama. Je to konečné číslo, nebo máte plány na další rozšiřování?
Ze strany zřizovatele byla naznačena poptávka i návrh na čistě výtvarnou školu, jak jsem již zmiňovala. Ale to je hudba budoucnosti.
Nový školní rok s novými obory znamená i pro vás novou výzvu?
Ano, jsem zvědavá. Hlavně na studenty nových oborů, zda budou jiní. A jaká bude odezva ze strany uchazečů. Protože rozdíly poznáte u grafiků, fotografů, žaček