Betlemářská výročí
Jaro pevně převzalo vládu do svých rukou a vánoční nálada již
dlouho nevládne našimi domovy, přesto se na okamžik vrátíme k poetické kráse
lidových betlémů. Kalendář nám připomíná životní jubilea dvou českotřebovských
betlemářů, autorů kouzelných a neopakovatelných jesliček, kteří - každý po svém
- ztvárnili scénu příchodu Spasitele a stali se důstojnými pokračovateli
starších řezbářů a malířů.
Dne 27. dubna uplynulo 55 let od úmrtí prvního z
nich, drážního zaměstnance Karla Víta Tomše (29. 8. 1886 - 27. 4. 1949).
Ten vytvořil pouze dva betlémy, které však představují jeden z vrcholů
českotřebovského betlemářství. Starší z nich, zvaný “Orientální”, vznikal v
průběhu patnácti let v období mezi oběma světovými válkami. Je pozoruhodný
věrným zpodobením krajiny Blízkého východu, který Karel Tomeš jako příslušník c.
k. námořnictva na lodi S. M. S. Erzherzog Karl v roce 1907 navštívil. V průběhu
cesty si vedl podrobný deník, vyzdobený vlastnoručnímu kresbami orientální
krajiny, architektury i způsobu života domorodců. Při pozdější tvůrčí práci na
svém betlému mohl vycházet z poznaných reálií a přiblížit se maximálně
skutečnému dějišti zrození Krista.
Českotřebovské veřejnosti je více známý tzv.
“Českotřebovský betlém”. Městské muzeum vydalo v roce 1994 barevnou
pohlednici s jeho věrným vyobrazením. Betlém, vytvořený v letech 1945 - 1947,
hovoří přímo k srdci každého roduvěrného Třebovana. Betlémská scenérie je
situována do ryze českého prostředí, ba co více, přímo do našeho města. Realitě
nejstarší českotřebovské čtvrti U Kostelíčka byl přizpůsoben i reliéf terénu,
jemuž vévodí rotunda sv. Kateřiny, pod níž se krčí roztroušené chaloupky a
docela nejníže sklepení se svatou Rodinou. Skutečnou zvláštností je ztvárnění
narození Páně v zimní krajině, odpovídající našemu období Vánoc. Střechy
chaloupek i okolní krajina s bohatou sněhovou nadílkou tvoří přímo pohádkovou
kulisu bohatému životu, pulzujícímu v úzkých uličkách, téměř beze změny dodnes
zachovaných, Skotačící děti se sněhulákem, koník hospodáře Kapouna táhne saně s
nákladem dříví, “ajnzboňák” Slavíček na cestě do služby, pensista Vorel
spokojeně pokuřující fajfčičku v okně své chalupy, “nádražácká” kapela,
vyhrávající do kroku darovníkům, směřujícím k jesličkám - staří pamětníci ještě
nedávno poznávali v některých postavičkách typické figury svého mládí, sousedy
od kostelíčka.
Karel Tomeš jako samouk na své cestě k dokonalosti musel překlenout nesnadné
počáteční období. Posléze dospěl ke skutečnému mistrovství, které dodnes na jeho
polychromovaných dřevořezbách obdivujeme. Oba betlémy jsou dosud v majetku
rodiny.
Odlišnou výtvarnou techniku zvolil sklenář Felix
Mehl (5. 3. 1889 - 5. 7. 1962), od jehož narození uplynulo 5. března dlouhých
115 let. Ve svém výtvarném snažení vykročil cestou svých předchůdců,
starých českotřebovských betlemářů (Antonín a Karel Fialovi, Václav Markl, otec
a syn Jankelovi aj.). Jeho figury jsou dvourozměrné, malované na lepence, jak je
vidíme v dosud zachovaných typických českotřebovských betlémech z 19. a počátku
20. století. Malovat začal již v roce 1925, ovšem jeho rané práce nedosahují
dokonalosti pozdější tvorby. Časem však vyzrál v opravdového mistra svého oboru
a zdejší rodák akademický malíř Jiří Josefík se vyžádal Mehlovu figuru jezdce na
koni z roku 1950, aby svým studentům na Akademii ukázal, co dokáže namalovat
neškolený lidový umělec. Jeho vlastní rozsáhlý betlém, který býval stavěn v
délce šesti metrů, vnikal teprve v letech 1940 - 1960. Obsahuje na osm set figur
a staveb, mezi nimž nalezneme i českotřebovské motivy, např. rotundu sv.
Kateřiny se zvonicí, chrám sv. Jakuba a další. Betlém je typický svým prudce
svažitým terénem, na němž jsou figury rozmístěny.
Když před válkou přijížděli na bryčkách obyvatelé Rybníka, Skuhrova, a Semanína
v období Vánoc do kostela, zastavovali se u Mehlů na náměstí podívat se na
betlém. Felix Mehl vytvořil ještě dva menší betlémy pro své známé, avšak jeho
malby jsou roztroušeny i v řadě dalších českotřebovských betlémů. Zájemci
přicházeli i z okolních obcí Řetové, Ústí nad Orlicí, Dolní Dobrouče a Anenské
Studánky.
Betlém po otci převzal posléze autorův syn nedávno zesnulý pan Vlastimil Mehl,
který rodinnou památku s láskou opatroval, každoročně o Vánocích stavěl a
ochotně příchozím zájemcům představil. Zajímavé byly jeho vzpomínky na otce a
vyprávění o okolnostech jeho tvorby. Betlém zůstává i nadále v majetku rodiny.
Mgr. Jan Šebela