Mojmír Stránský -
českotřebovský vynálezce a konstruktér (80 let) Mojmír se narodil 29. června 1924 v České Třebové část Parník (ulice Benátky č.p.34) jako nejmladší ze tří dětí manželů Stránských. Jeho otec František, rodák z České Třebové, byl železničář, strojvedoucí. Po úrazu v období po první světové válce, kdy přišel o pravou nohu pod kolenem, musel pracovat v mzdové kanceláři kde dělal výplaty strojvedoucím. Rentu nedostával, poněvadž se mu úraz stal mimo pracovní dobu. Matka Bohumila, rozená Bytnerová, se starala o domácnost a menší hospodářství - pocházela z Červenky u Litovle na Hané.
Už jako klukovi mu byl Mojmírovi vzorem jeho starší bratr František
(1914), ale i se sestrou Jiřinou (1918) si dobře rozuměl. Když vychodil měšťanku,
přesvědčovala ho matka aby si udělal průmyslovku a stal se strojvedoucím.
Bratr mu to rozmluvil slovy: než být študovaný lepší je být manuálně
zručný. Nastoupil tedy v České Třebové do učení na automechanika
v soukromé autodílně Josefa Sovy, který zaměstnával kromě Mojmíra ještě
další dva učedníky. Už po dvou letech v učení se aktivně zúčastnil
strojírenské výstavy, kde představil dílo „Vodácký hasák“. Ten rok soutěž
vyhráli dva učni a jedním z nich byl i Mojmír, pro kterého vítězství
znamenalo totéž co získat výuční list. Ještě rok se měl zaučovat na
automechanika, ale z učení odešel (spíše utekl) a šel pracovat k bratrovi do
dílny Moto-Velo-Sport, kde ve volných chvílích pracovali na vývoji vozítka. V České Třebové byl pak jedním ze spoluzakladatelů nového družstva Později získalo název Orlík) do kterého přešel s kolegy z vývojové dílny. Jejich sídlem byly prostory bývalé pražírny a hospody U Rudolfů. Začali vyrábět pekařské váhy a zámečnické výrobky. Počet zaměstnanců se rychle rozrůstal,, brzo mělo družstvo asi 25 zaměstnanců, z velké části vesměs invalidních. V té době byl provoz podle rozhodnutí KNV Pardubice součástí družstva invalidů v Chocni. Když přišel pan Štarman s tím, že by mohli dělat kompresory, řekl mu Mojmír: Já chci dělat vozítko, ale jakmile začneme dělat něco jiného, nebude na vozítko čas. Jelikož na jeho slova začalo časem docházet, z družstva odešel. Vyklidil a opravil si starou dílnu na Parníku u Šreflovy vily a pod hlavičkou Vědeckotechnické společnosti, které se stal členem, začal svou vlastní činnost.
Nejprve začal s výrobou paprskových kol (měl přístup k plechu zdarma, jako odpadu) a zpátečky na
Velorex 250. Poté získal zakázku na výrobu podvalníků, které přihlásil
k patentování a stále přemýšlel co dál. Sledoval tisk a řekl si, že pro invalidy žádná továrna nic nedělá, a tak
že by mohl udělat ruční řízení pro tělesně postižené občany. Ze zkušeností
svého otce dobře věděl jak se invalidní občané cítí. První zakázkou bylo
ruční řízení pro Renault 4 CV, za kterou dostal 1260,- Kč.
Nechal si svou konstrukci patentovat a začali chodit další zakázky. Ruční
řízení představil i brněnském Veletrhu. Postupem času bylo zájemců o ruční
řízení čím dál víc - dokonce i ze zahraničí ... Velký zájem nebyl však režimem kvitován kladně a tak Mojmíra donutili
přejít se všemi přípravkami pod družstvo Orlík. Ten si myslel, že bude na
vylepšování ručního řízení pokračovat, ale jakmile jim předal veškerou
dokumentaci, zakázali mu vstup do družstva. Mojmír však neváhal a začal se,
i přes údiv okolí, s družstvem soudit. Soud vyhrál a získal 20 tisíc korun
(bohužel 10 tisíc musel zaplatil tomu, kdo mu maloval veškeré výkresy).
Velice jej těšilo, že soudce pronesl po uzavření případu větu: To je
první věc u soudu, kdy soukromník vyhrál nad socialistickým sektorem. V Kovoně dal dohromady partu nadšenců, kteří byli schopni společnými silami udělat karosérie na vozítka s podmínkou, že každému jedno zbude. V době kdy se pracovalo na karosérii pro vozítko, nosil v hlavě nápad na realizaci domácího skútru pro invalidy Vyrobil jej, slavnostně dovezl do Prahy a předal zájemkyni, která byla velice spokojená, protože se tak dokázala po bytě pohybovat bez cizí pomoci. Udělal tedy dalších 5 takových vozítek a dodal je do Kladrub. Bohužel ne za všechny mu tam zaplatili.
Tou dobou již byly dokončeny výlisky na 5 vozítek a tak musel začít
pracovat na šasi. Aby nebylo vozítko moc dlouhé, motor byl částečně
postaven. Po vzoru vozítka BMW Isetta mělo vozítko 2 kola vzadu u sebe (na
pohled tříkolka), čímž mohl být vyloučen diferenciál. Vozítko mělo výborně
vyřešenu geometrii tak, že když se i ve větších rychlostech pustil volant,
vozítko Super Laminát stále bezvadně sedělo na silnici. Motoristické
zájmy a další získané zkušenosti s laminátem, zapříčinily, že se pustil i do
výroby kapotáže na motocykl Věděl, že plechové kapotáže jsou těžké a hlučné a tak
postupně vytvaroval dvoudílnou kapotáž, která měla ochránit jezdce před
nepohodou i při možném pádu a dal na ni chráněný patentový vzor.
Na kapotáže motocyklů se nahrnulo spoustu nových zakázek, ale politický
tlak je nedovoloval vyrábět v domácích podmínkách. Mojmír měl jít opět pod
výrobní družstvo do Pardubic. S nimi se však nedohodl a kapoty vyráběl doma
v dílně. Jeden prototyp dal státní bezpečnosti, která slíbila zaplatit patent. Bohužel však do hry
vstoupil Vertex Litomyšl, který kapotáž okopíroval a nechal si ji
patentovat. Když Mojmír namítal že je to porušování řádu o vynálezech,
ukázali mu malé odchylky od jeho kapotáže a jeho chráněný vzor neuznali. Mojmír Stránský ani ve svých osmdesáti letech neskládá ruce v klín a to ani v době, kdy jej navždy opustila manželka Oldřiška (únor 2004). I nadále jej zajímá vývoj vozítek pro invalidy a zabývá se i nadále vývojem zpracování odpadových plastů (PET lahví). pro svoji podnikavost by si zasloužil, aby byl alespoň o dvacet let mladší.. Uveďme alespoň poslední model skútru s moderním designem, který by mohl také pro přepravu invalidních osob. Mojmír Stránský toho jistě na sebe prozradí více na besedě, která se uskuteční na srazu majitelů vozítek Velorex v sobotu 28, srpna podvečer. (podle materiálu na CD z výstavy Velorexů v Havlíčkově Brodě a z vlastního vypravování )
|