Historický text z roku 2001
Železniční
zastávka Parník (Lhotka) bude – nebude?
Chceme ji nebo
nechceme?
Jak to zatím bylo
O zřízení železniční zastávky na Parníku usilovalo ještě obecní
zastupitelstvo Parníka v době první republiky. Existují o tom zápisy
v obecní kronice. Snaha parnických představitelů však nebyla v té době
úspěšná, Parník tedy zůstal bez vlastní železniční zastávky. Zastávka
zde nebyla zřízena ani při rekonstrukci českotřebovského železničního
uzlu v šedesátých letech přestože se rekonstruovalo i kolejiště na
Parníku. Nikde není ani žádný záznam o tom, že by se o takovéto možnosti
jednalo.
Iniciativa vedoucí ke stavbě k železniční zastávky byla znovu obnovena
v souvislosti s přípravou projektových prací na stavbě I. železničního
koridoru. Potřeba zřízení této zastávky byla také projednávána na
schůzkách Spolku Parník.
I. jednání:
17. června 1997.
Účel: upřesnění požadavků města na zastávku Lhotka a nalezení
nejoptimálnější přeložky úseku parník – Dlouhá Třebová.
Závěr: z původně
předpokládaných výdajů na zastávku Lhotka byla vyjmuta pilotová zeď. Po
vyčíslení nákladů Město posoudí finanční možnosti. Investor doporučuje
rozhodnutí urychlit do zpracování projektu. (účastnil se ing. Bittner,
hl. projektant)
II. jednání: 15. 15. 1998.
Účel: konečné stanovisko Města Česká Třebová k zastávce Lhotka,
mimoúrovňové křížení v prostoru bývalého Beranova mostu.
-
Závěr: město Č. Třebová s ohledem na fin. Náročnost neuvažuje nadále
s realizací zastávky Lhotka. Trvá na požadavku vybudovat pilotové
základy pro mostní konstrukci pro náhradu Beranova mostu, zlikvidovaného
ČSD. MDS zásadně nesouhlasí, aby z finančních prostředků
staveb ČD byly realizovány objekty ve prospěch mimodrážních subjektů.
(účastnil se hl. projektant ing. Bittner)
-
-
III. Dopis Ing. Bittnerovi
(konečné stanovisko města) – 29. 5. 1998
- Město s ohledem na finanční
náročnost stavbyžel. Zatsávky Lhotka neuvažuje v budoucnu s realizací
této akce.
- Město i nadále trvá na
požadavku, aby v rámci stavby koridoru byly vybudovány pilotové
základy či jiné tech. Založení mostních pilířů pro mostní konstrukci.
Přiložen zákres křížení komunikace s tratí a tech. Parametry: most pro
nahodilí zatížení třídy B ČSN 73 62 03
-
IV. Dopis Ing. Hanzlíkovi,
řediteli odb. os. dopravy – 3. 5. 2000
-
Na základě usnesení měst.. zastupitelstva z 12.4. 2000 si Vás
dovoluji oslovit v souvislosti s výstavbou železniční zastávky v České
Třebové v oblasti části Parník – Lhotka. Vzhledem k tomu, že dle našich
informací, je nutno tuto otázku rozhodnout v krátkém termínu, žádám Vás
o stanovisko k možné výstavbě a případně o jednání o vzájemných
podmínkách a finančním podílu na této akci.
-
Citace usnesení MěZ č. 53: „MěZ ukládá vedení města, aby okamžitě
zahájilo jednání s vedením Českých drah o výstavbě železniční zastávky
na Lhotce.“
-
Očekávám Vaši odpověď a jsem s pozdravem Jiří
Pásek, starosta města
-
-
V. Dopis Ing.
Hanzlíkovi z 16. 5. 2000 – odesílá Petr Zelený,
-
člen MěZ Česká Třebová a územní tajemník OROS Praha. Žádost
o přehodnocení odpovědi odboru os. Dopravy a přepravy, upozornění na
atraktivitu lokality Parník – Lhotka, podiv nad postupem ČD. Upozornění
na to, že všechna jednání ze strany ČD s městem Česká
Třebová byla vedena korektně, zejména na snahu ČD „přiživit se“ na úkor
případného partnera co nejvíce a to i na souvisejících investicích
v rámci výstavby koridoru, které budou, a ť už v souvislosti se
zastávku, nebo bez ní.
-
-
VI. Odpověď Ing. Jana
Hanzlíka, ředitele odboru os. dopravy a přepravy starostovi města
datovaný 17. 5. 2000:
-
Obdrželi jsme Vaši žádost ze dne 3. 5. 2000 na zřízení železniční
zastávky Parník. Žádáme Vás o doplnění dalších náležitostí. Jednotný
postup pro zřizování zastávek ČD byl zveřejněn v Přepravním a tarifním
věstníku.
-
Žádost musí obsahovat tyto náležitosti: - místo na trati, kde má býát
nová zastávka zřízena (kilometráž trati), návrh názvu nové zastávky,
předpokládaný roční objem cestujících v členění:
-
- počet
pravidelných cestujících nastupujících a vystupujících podle druhu
jízdy, pravděpodobný počet nahodilých cestujících, předpokládané
množství cestovních zavazadel v tunách, případně další skutečnosti
(nástupy do zaměstnání, konec pracovní doby, provoz střediska, výměna
turnusů, nebo zda je určena pouze k dennímu využívání…)
-
- -kilometrickou
vzdálenost od dosavadní nejbližší stanice
-
- jaké
dopravní prostředky byly dosud k přepravě užívány a v jakých intervalech
-
- druh
komunikačního spojení s novou zastávku, sjízdnost a schůdnost v každé
roční době a kdo tento přístup bude udržovat, pří. Další údaje (výhled
na zvýšení přepravy apod.)
-
K uvedenému návrhu je třeba přiložit krátký situační náčrtek. Souhlas se
zřízením zastávky vzhledem k současné fin. Situaci ČD bude dán pouze za
předpokladu, že žadatel převezme investorství stavby a uhradí veškeré
náklady vzniklé s výstavbou zastávky…
-
-
VII. Problematice
výstavby nových zastávek vydal odbor os. dopravy a přepravy 12. června
2000 materiál „Doporučený postup pro zřizování zastávek platný od 1.8.
2000“, který z části opakuje to, co Ing. Hanzlík uvedl v dopise, navíc
však uvádí např. tyto skutečnosti:
-
- Odbor
os. dopravy a přepravy vypracuje ke zřízení zastávky souhrnné stanovisko
z hlediska dopravy, přepravy a koncepce rozvoje ČD. Není však vyjádřením
ČD jako účastníka územního řízení. Pro tento účel ČD zastupuje přísl.
Stavební správa.
-
- Provedení
územního řízení a vydání územního rozhodnutí provede přísl. Stavební
úřad
-
- Stavební
povolení vydá speciální stavební úřad pro stavby drah a stavby na dráze
(Drážní úřad příslušné oblasti)
-
Z
-
Lhotka na
Parníku...
-
Dovolím si trochu upřesnit jinak velmi podnětný článek Mgr. Mikoleckého
o železniční zastávce Parník v červencovém čísle ČtZ. Poptával jsem se
na příslušných místech ČD o možnostech a osudech této potřebné zastávky
v České Třebové a dozvěděl se následující. O zřízení zastávky Lhotka
(mezi odbočkou Parník a Dlouhou Třebovou) požádalo město Česká Třebová
již v roce 1997. Následně proběhla jednání mezi zástupci města a ČD, na
nichž ČD požadovaly spoluúčast města na financování výstavby zastávky.
Po jednání s ČD v květnu 1998 město Česká Třebová s ohledem na finanční
náročnost neuvažovalo nadále s realizací zastávky Lhotka. Toto vyjádření
bylo také zasláno bývalým starostou p. Hýblem ČD - Stavební správě Praha
-
V květnu 2000 obdržely České dráhy, odbor osobní dopravy a přepravy
ČD, žádost nynějšího starosty p. Páska o stanovisko k výstavbě
železniční zastávky Parník v městské části Parník - Lhotka, v níž je
citováno usnesení MěZ z dubna t.r. ukládající vedení města, aby
okamžitě zahájilo jednání s vedením Českých drah o výstavbě železniční
zastávky na Lhotce.
-
Jak jsem zjistil, jsou nyní České dráhy trochu zmateny - mají
stanovisko města z r. 1998, podle něhož Česká Třebová se
zastávkou Lhotka v budoucnu neuvažuje, novou žádost o stanovisko k
zastávce v lokalitě Parník - Lhotka, citující usnesení MěZ k výstavbě
zastávky na Lhotce. Výsledkem je dopis ředitele odboru osobní dopravy
a přepravy divize obchodně provozní ČD (ze 17.5. 2000), v němž žádá
vedení města o doplnění žádosti o konkrétní údaje. Tady bych chtěl
upřesnit, že se nejedná o dotazník, ale o postup při zřizování
zastávek, uveřejněný v Přepravnmím a tarifním věstníku (PTV).
PTV vydává Ministerstvo dopravy a spojů ČR a jsou v něm publikovány
úřední oznámení orgánů státní správy týkající se všech dopravních
oborů a oznámení a opatření dopravců ve vztahu k cestujícím a
přepravcům (např. tarifní úpravy, nové předpisy, ale i kupř. zákazy
plavby vyhlašované plavebními podniky při mimořádných vodních stavech
ap.). Je to tedy úřední (bez pejorativního nádechu) list ministerstva
a dopravců a ve vzájemných vztazích je třeba respektovat v něm
zveřejněné vyhlášky. Českými dráhami požadované bližší údaje k
zamýšlené zastávce jsou v souladu s novelizovaným opatřením pro
zřizování zastávek, které bylo publikováno v PTV 27-28/2000 ze 14.7.
2000 a které platí od 1.8. 2000. Novelizované opatření je oproti
předchozímu k obcím o něco vstřícnější (mimochodem - novelu inicioval
organizátor Pražské integrované dopravy a podstatná úprava spočívá v
tom, že odpadl požadavek ČD, aby se obce zavázaly i k hrazení
provozních nákladů na zastávku, tj. zejména na zastavování vlaků,
který byl velmi problematický). Jinak pokládám za pochopitelné, že
dopravce požaduje na obci bližší údaje o požadované zastávce, zejména,
kde obec zastávku přesně chce, kolik lidí ji bude asi užívat atd.
-
Z hlediska nákladů se není třeba obávat, že do nákladů na zastávku
zahrne ČD cokoli. Zastávka musí mít určité náležitosti, vyplývající ze
Stavebního a technického řádu drah (vyhl. 177/95 Sb.), která je
prováděcí vyhláškou k zákonu č. 266/94 Sb. o dráhách a z příslušných
podrobných technických norem (nová zastávka musí mít např. pevný
povrch, bezbariérový přístup, osvětlení, čekárnu nebo přístřešek ap.).
Konkrétní náklady vyplynou z projektové dokumentace, na jejíhož
zhotovitele - vzhledem k tomu, že náklady na investici do zastávky
zcela jistě převýší 100 tis. Kč - musí být ze zákona vypsáno výběrové
řízení. Protože případnou zastávku by muselo financovat nebo alespoń
spolufinancovat město, může si vybrat zhotovitele projektové
dokumentace podle kriterií, která si stanoví.
-
A nyní k realitě.
Vzhledem ke stanovisku města z r. 1998 není v projektové dokumentaci na
modernizaci úseku Ústí n. Orl. - Odb. Parník (mimo) zastávka Lhotka
zapracována. Zahájení prací se předpoikádá údajně ještě v r. 2000 a
termíny výstavby i finance na koridor jsou ostře sledovány s ohledem na
financování ze státního rozpočtu a z úvěrů zahraničních bank. Očekávat
nebo požadovat, aby po předchozím upuštění od požadavku byla do tohoto
úseku zastávka dodatečně zapracována , není reálné.
-
Jiná je situace v úseku Parník - Česká Třebová. Tento úsek se stal
součástí uzlu Česká Třebová a jako takový je - jako ostatně všechny
uzly - z výstavby koridoru vyňat. Předpokládá se zde pouze
optimalizace a termíny nejsou zatím přesně stanoveny, úroveň
projektové dokumentace - zpracovává se snad zatím jen územně
technická studie - umožňuje ještě lecos. Zastávku je
možno zřídit s relativně menšími náklady (a řádově nižšími než v
zářezu u sídliště Lhotka) v podstatě ve 2 lokalitách - u podjezdu ul.
Ke stadionu nebo u podjezdu ul. U teplárny. Pokusme se je porovnat a
zároveň doplnit údaje o případných zastávkách v těchto lokalitách
podle požadavků ČD:
-
požadavek ČD na doplnění zast.
u ul. Ke stadionu zast.
u ul. U teplárny
-
-
místo na trati (traťový km) km
247,660 km
247,950
-
návrh názvu zast. Česká
Třebová-Parník Česká Třebová-Parník
-
předpokl. roční objem cest. 300
tis. 300
tis.
-
z toho
pravidelných 250
tis. 250
tis.
-
nahodilých 50
tis. 50
tis.
-
Pozn.: roční údaj vychází z toho, že v atrakčním obvodu zastávky by
byko cca 6000 obyvatel, z nichž cca polovina je pracujících a z
předpokladu, že z nich cca 2000 za prací dojíždí. Při velmi střízlivém
odhadu, že alespoň 500 z nich přejde denně na vlak, je denní obrat
zastávky 1000 pravidelných cestujících v pracovní dny. Nelze zanedbat
ani případnou dojížďku do několika podniků v místě.V sobotu a v neděli
vychází odhad z toho, že v docházkové vzdálenosti od zastávky se
nachází 2 sídlištní celky, plavecký bazén a sportovní areál, na němž
se pořádají i kulturní pořady.
-
množství cest. zavazadel v t - -
-
další skutečnosti (nástupy do zam. ap.) - v bezprostředním okolí
zastávky jsou 3 výrobní podniky, 2 sídlištní
-
lokality,
plavecký bazén, sportovní areál
-
km vzdálenost od středu obce 200
m od m.č. Parník 500 m od m.č. Parník
-
cca
1,5 km od sídl. Lhotka cca 1 km od sídl.
Lhotka
-
km vzdál. od žst. Č.Třebová Parník 2,5
km, Lhotka 4 km
-
dosud užívané dopr. prostředky, int. autobusy,
cca 20 spojů/prac. den
-
druh komunikačního spojení se zast. místní
komunikace místní komunikace
-
ul.
Ke stadionu ul. U teplárny
-
další údaje - v obou lokalitách lze zajistit nenáročným způsobem
bezbariérový přístup v obou směrech od přístupových komunikací k
zastávce. Osvětlení přístupových cest a zastávky lze
zajistit přípojkami od veřejného osvětlení. Délka nástupiště zastávky by
mohla být 100 - max. 130 m , nejdelší souprava os. vlaku v tomto úseku
je složena ze 4 osobních vozů, délka soupravy 98 m. Významným způsobem
by ke snížení nákladů na výstavbu zastávky přispělo situování
nástupiště ve směru Česká Třebová u vnější nákladní koleje a návrat
zastavujícího vlaku na vnitřní kolej zajistit novou kolejovou spojkou.
Druhou možností je zkrácení nákladní koleje z odb. Parník ve směru Č.
Třebová a její odbočení až za zastávkou.
-
Z hlediska výhod či nevýhod obou v současné době přijatelných lokalit
lze říci, že zastávka, která by byla u ul. Ke stadionu je blíže
místnímu centru na Parníku (ale i blíže žst. Č. Třebová), je však dále
od Lhotky. Z hlediska technických norem je toto místo vhodnější, neboť
větší část zastávky je v přímé a zbytek v tzv.
přechodnici (tj. v plynulém přechodu koleje z přímé do obloulu),
zatímco v lokalitě U teplárny je trať v oblouku o poloměru 559 m,
přičemž Stavební a technický řád drah připouští na celostátních
tratích zastávku, pokud je delší než 100 m, v oblouku o poloměru
větším než 600 m. Byla by tedy nutná výjimka resp. povolení určité
odchylky od Savebního řádu drah, kterou neudělují ČD, ale příslušný
státní orgán, v tomto případě Drážní úřad.
-
Závěrem je třeba zdůraznit, že doplnění žádosti o zastávku o údaje
požadované ČD, které je zde naznačeno, nezavazuje město k výstavbě
zastávky. Tento akt teprve otevírá cestu k tzv.
internímu „kolečku“ v rámci ČD, v němž se k žádosti vyjádří všechny
zainteresované složky ČD (přepravní, provozní, stavební, zabezpečovací
ap.) V případě kladného stanoviska ČD mohou následovat další kroky
města k realizaci zastávky - zadání studie, z níž kromě technického
řešení vyplynou i náklady na výstavbu, dále žádost na příslušný
stavební úřad o provedení územního řízení a vydání územního rozhodnutí
a žádost na speciální stavební úřad pro stavby drah a stavby na dráze
(Drážní úřad) o provedení stavebního řízení a vydání stavebního
povolení (mimochodem - nemůže stavebí úřad města, který patrně bude
vydávat stavební povolení k investiční akci na optimalizaci úseku
Parník - Č. Třebová jako podklad pro speciální stavební úřad , vydání
stavebního povolení podmínit vybudováním obecně prospěšné stavby tedy
zastávky?).
-
Osobně se domnívám, že dokončení 1. kroku, tedy doplnění žádosti o
konkrétní údaje požadované ČD nestojí město nic a je předpokladem pro
případné další kroky, zejména však neuzavře neúspěšně kauzu zastávky v
lokalitě Parník - Lhotka.
-
-
Ing. Pavel Adámek V
olšinách 40 100 00 Praha 10