Českotřebovské kalendárium na červen 2002
Narodil se v Praze v rodině významného českotřebovského rodáka Františka Krejčího. Každé prázdniny přijížděl do České Třebové za svým dědečkem Františkem Vostárkem, strojmistrem státních drah. V pozdějších letech zde i maloval. Důkazem toho jsou jeho obrazy s českotřebovskou tématikou. Jako žák prof. Maxe Švabinského na pražské AVU ( 1919 – 1925 ) se stal generačním druhem Jana Baucha, Vojtěcha Tittelbacha, Cyrila Boudy, Miloslava Holého a Vladimíra Sychry, s nimiž jej spojovaly mnohé výtvarné názory. Také Jiří Krejčí inklinoval nejprve ke kubismu, potom však našel větší spřízněnost s poetismem, který lépe vyhovoval jeho cítění a fantazii. Od začátku se projevoval jako velký milovník přírody, volné krajiny i tichých lesních zákoutí, v nichž dokázal zachytit neopakovatelnou atmosféru okamžiku. Volil přitom jednoduché výrazové prostředky, používal metodu výtvarné zkratky, v níž je tvar i barva ve vyrovnané symbióze. V protikladu je Krejčího zájem o vysloveně městská témata. Ve třicátých letech tak reagoval na sociální vlnu v umění. Téma ulice jako symbolu moderní doby jej provázelo i později Byl členem brněnské Skupiny výtvarných umělců a později členem SVU Mánes. Nebyl jen malířem, ale také sochařem ( je autorem řady drobných plastik ) a výtvarným kritikem. Napsal menší monografie o Václavu Špálovi a Josefu Mánesovi a knihu Hovory o obrazech.
Vratislav
RYBIČKA ( 21.6. 1867 – 12.1. 1926 ) – 135 let od narození
Pocházel
ze známého českotřebovského rodu. Jeho otec Hynek Rybička byl velkopláteníkem
a starostou města. Tragicky zahynul při požáru Okružního divadla ve Vídni
8. prosince 1881. Vratislav měl hudební
nadání, proto studoval na konzervatoři. Ve svém rodišti České Třebové
se podílel na kulturním i společenském životě. V roce 1900 se oženil
s Emilií Pirschlovou, dcerou mlynáře a obchodníka obilím ze Svitav. Krátce
po sňatku dostal místo u velké firmy Heinrich Klinger ve Vídni. Působil zde
do listopadu 1918, kdy byl přeložen na pražské zastoupení firmy. V Praze
rodina Rybičkova pobývala do roku 1926. Po smrti Vratislava se rozpadla a přátelské
vztahy s ostatními členy Rybičkova rodu byly ukončeny.
Narodil
se v Ústí nad Orlicí. Do obecné a měšťanské školy chodil v místě
rodiště, učitelský ústav vystudoval v nedaleké Litomyšli ( 1928 ). Učil
v Horních Heřmanicích, v Ústí nad Orlicí, Výprachticích a od
roku 1937 v České Třebové. Postupně na měšťanské škole, Střední
všeobecně vzdělávací škole a základní devítileté škole.
O přírodu se zajímal od dětských let. Během svých studií a učitelské
praxe se věnoval botanice, entomologii a ornitologii. Znal velmi dobře
lokality a přírodu Českotřebovska, Orlickoústecka, Žamberecka a Litomyšlska.
Od roku 1932 byl členem Československé společnosti entomologické. Aktivně
pracoval také v Československé společnosti ornitologické, v Přírodovědných
klubech v Praze a v Brně. Měl hojný poznámkový materiál, který
předal na sklonku života východočeské pobočce
Československé botanické společnosti v Pardubicích. Jeho bohatý
herbář byl rozstříhán a nyní
je patrně uložen ve Východočeském muzeu v Pardubicích. Dlouhá léta
vykonával funkci konzervátora státní ochrany přírody v Ústí nad
Orlicí, pro Meteorologický ústav v Praze zaznamenával meteorologická měření.
V lednu 1975 začal pracovat v nově ustaveném aktivu pro ochranu životního
prostředí. Jan Skalický
Vzpomínka
na Milana Zahálku (1923 – 1972)
Zdá
se neuvěřitelné, že už před třiceti lety jsme se loučili s Milanem
Zahálkou. Co by byl za tu dobu do dneška napsal objevných studií o českotřebovské
kulturní historii! Ač rodák z Vysokého mýta, věnoval všechny volné
chvíle od studentských let kultuře města, kde od kvinty na zdejším gymnáziu
udivoval okolí svými znalostmi o české a zahraniční literatuře, sledoval
přitom svůj velký vzor F.X.Šaldu a byl posilován a usměrňován citlivým
naším učitelem profesorem Karlem Ransdorfem. Dobové poměry a pak zase hlásící
se choroba mu nedovolily univerzitní studium a znalost jazyků ho nakonec
zavedla do exportních průmyslových podniků, kde si pilně doplňoval
technické i ekonomické znalosti. Všechny volné chvíle však věnoval zanícenému
studiu bílých míst českotřebovských kulturních dějin 19. století. Jeho
stati o F.M. Klácelovi, o F.V. Krejčím, o předčasně zemřelých básníkovi
Ladislavu Jankelovi a houslistovi Miroslavu Škrabalovi nebo objevná stať o
obrazu Hor v díle Terezy Novákové, vše psané výsostným stylem,
nenacházely v té době bohužel místo v třebovském tisku. Hledalo
se tedy pro ně místo z části v tisku krajském, pro rozsáhlejší
a nejvýznamnější z nich se pak našlo uplatnění v tiscích
litomyšlského muzea, vedeného českotřebovským rodákem dr. Janem Kapustou.
I nekrolog o Milanovi po jeho předčasném odchodu s bibliografií jeho
prací byl zveřejněn v Litomyšli (srv. Zprávy z muzeí od Trstěnické
stezky, č. 13-14, Litomyšl 1973, s.78-81. Tím se dá vysvětlit skutečnost,
že Milanovy práce ušly patrně pozornosti autorskému týmu Toulek minulostí
Českotřebovska. Ale snad to tak není, snad si je šetří pro využití v dalším
svazku tohoto záslužného díla, v kterém – podle doslovu k druhému
dílu – se počítá s řadou doplňků, které se už nevešly do
dosavadních dvou svazků.
Sám
jsem v poslední době při práci na monografii o Hubertu Gordonu
Schauerovi, literárním kritikovi a publicistovi, jenž roku 1892 zemřel v lázních
na Horách, často myslil na Milana., jak by ho jistě velmi zaujal dramatický
osud dalšího z předčasně zemřelých rodáků Eduarda Hubáčka, na
kterého tak vřele vzpomínal o rok mladší F.V. Krejčí, že mu v rozhovorech
probouzel jeho ducha a nahrazoval univerzitní studium. Hubáčka pojila právě
s H.G. Schauerem přátelská filosofická korespondence; úvahy, které si
vyměňovali, se – jak se ukázalo – staly zdrojem Schauerových pověstných
Našich dvou otázek z prosince
roku 1886, které po uveřejnění
vzbudily takovou bouři v české žurnalistice, že přiměla prof. T.G.
Masaryka k vstupu do aktivní politiky. I tady by Milan jistě se zanícením
nalézal další příklad podílu českotřebovského kulturně-politického
podhoubí na českém národním životě – kdyby byl ještě mezi námi… Jindřich Růžička
15
let od úmrtí Marie Blodíkové
( * 5.9. 1910 + 23. 4. 1987)
Před
15 lety na jaře roku 1987 zemřela paní Marie Blodíková, v našem
městě známá především jako znamenitá herečka nejrozmanitějších
žánrů, která se jako nemnoho žen prosadila také jako režisérka. V této
souvislosti je často vzpomínána především Čapkova Matka. Mezi svými
kolegyněmi zůstala v této roli do dnešní doby zatím zřejmě nepřekonána.
Její práce pro divadlo je také vzpomínána ve všech hodnoceních DS Hýbl.
Věnujme jí proto alespoň tuto krátkou vzpomínku. –mm-