-
Velká větrná elektrárna v lokalitě
Skuhrov
-
Předmětem záměru je výstavba větrné elektrárny (VE) typu Vestas V112-3.0 o
výkonu 3 MW s výškou věže 94 m a o průměru rotoru 112 m. Součástí
novostavby VE je připojení na elektrické vedení 22 kV ve vzdálenosti 370 m
od hranice lokality a obslužná komunikace a zpevněné plochy.
Zahájení stavby: 2010, dokončení 2011.
-
Informace o řízení EIA
pro větrnou elektrárnu Kozlov najdete ZDE
-
-
-
Souhrnné vypořádání
připomínek:
-
Krajský úřad Pardubického kraje, jako příslušný úřad podle ust. § 22 písm.
a) zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o
změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní
prostředí), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „příslušný úřad“ a
„zákon“), obdržel v zákonné lhůtě v rámci zjišťovacího řízení záměru
„Velké větrné elektrárny v lokalitě Skuhrov u České Třebové“, které
bylo vedeno podle §§ 6 a 7 zákona, 8
vyjádření dotčených správních úřadů a veřejnosti:
-
Krajský úřad Pardubického kraje, odbor
životního prostředí a zemědělství dne 9. 9. 2009 č.j. KrÚ 45447/2009/OŽPZ/JI:
-
Orgán ochrany přírody požaduje do dokumentace dopracovat hodnocení provozu
VE na avifaunu, upozorňuje na blízký nadregionální biokoridor a na právní
předpisy; orgán ochrany zemědělského půdního fondu (ZPF) upozorňuje na
povinnosti vyplývající ze zákona.
-
Krajská hygienická stanice Pardubického kraje
se sídlem v Pardubicích, územní pracoviště Ústí nad Orlicí (KHS)
dne 3. 9. 2009 pod č.j. 3999/09/HOK-UO/213 požaduje provést ve
zkušebním provozu měření hluku v chráněném venkovním prostoru nejbližších
obytných budov – čp. 123 a čp. 29.
-
Česká inspekce životního prostředí, oblastní
inspektorát Hradec Králové dne 7. 9. 2009 č.j. ČIŽP/45/IPP/0914951.001/09/KLM:
-
Oddělení ochrany vod upozorňuje na právní předpisy a na povinnosti z nich
vyplývající a odkazuje na kapitolu D.IV oznámení; oddělení odpadového
hospodářství upozorňuje na formální nedostatky oznámení a odkazuje na
kapitolu D.IV; oddělení ochrany přírody postrádá komplexní celoroční
biologický průzkum, údaje o délce kabelového vedení elektrické energie,
upozorňuje na ochranu dřevin, nesouhlasí s konstatováním, že nedojde ke
kumulaci s jinými záměry, upozorňuje na drobné nedostatky v oznámení a
požaduje pokračování procesu posuzování podle zákona.
-
Městský úřad Česká Třebová, odbor životního
prostředí dne 8. 9. 2009 č.j. 17937/2009/ZPR/VHA/2056:
-
Vodoprávní úřad, orgán nakládání s odpady, orgán ochrany ovzduší,. orgán
ochrany ZPF a orgán státní správy lesů nemají připomínky; orgán ochrany
přírody a krajiny postrádá konkrétní řešení kompenzačních opatření,
pokládá za nedostatečné hodnocení vlivu záměru na krajinný ráz a poukazuje
na nedostatky oznámení.
-
Občanská sdružení (o.s.): Lavita dne 8. 9.
2009, Za naši přírodu dne 6. 9. 2009 a Naše Výprachtice dne 9. 9. 2009:
-
Občanská sdružení shodně požadují dokončení posuzování podle zákona (o.s.
Naše Výprachtice se záměrem nesouhlasí), poukazují na nedostatečný průzkum
fauny a flóry, zabývají se vlivem záměru na krajinný ráz a vesměs
připomínají Studii potenciálního vlivu výškových staveb a větrných
elektráren na krajinný ráz území Pardubického kraje umístěné na
internetových stránkách Pardubického kraje (stejně jako MěÚ Česká
Třebová). O.s. Naše Výprachtice nadto požadují posouzení vlivu
nízkofrekvenčního zvuku osobou s lékařským vzděláním a analýzu vlivu
stroboskopického efektu, posouzení kumulace vlivů záměru s jinými známými
záměry a upozorňuje na vládou schválený dokument Politika územního
rozvoje.
-
K připomínkám o.s. příslušný úřad uvádí:
-
1.
V závěru zjišťovacího řízení je
konstatováno, že záměr bude posuzován podle zákona v celém rozsahu a
požadavek na doplnění hodnocení vlivů záměru na avifaunu a krajinný ráz
včetně kumulace vlivů je v něm uveden.
-
2.
Dotčeným správním úřadem při
posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona z hlediska vlivů záměru
na veřejné zdraví je podle ust. § 23 odst. 5 zákona Krajská hygienická
stanice Pardubického kraje (KHS), která ve svém vyjádření výslovně uvádí,
že považuje rozsah oznámení za natolik dostatečný, že může nahradit
dokumentaci a požaduje provedení měření hluku ve zkušebním provozu. Přesto
příslušný úřad do závěru zjišťovacího řízení zahrnul požadavek na
posouzení vlivu záměru na veřejné zdraví osobou, která je držitelem
osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné
zdraví podle ust. § 19 odst. 1 zákona.
-
Městský úřad Lanškroun, odbor životního
prostředí dne 8. 9. 2009 č.j. 26258/2009/OŽP/BHe:
-
V úvodu stanoviska OŽP uvádí, že se považuje za dotčený orgán podle
zákona, což dovozuje z toho, že se území jeho působnosti nachází ve
vzdálenosti 25 km od záměru. Ve stanovisku poukazuje na neostatečný
průzkum avifauny, na vlivy záměru na krajinný ráz, na vyhodnocení
kumulativních vlivů stávajících a připravovaných záměrů a na závěr
vyslovuje názor, že záměr je nutné posoudit v celém rozsahu zákona.
-
K tomu příslušný úřad uvádí následující:
-
1.
Dotčený správní úřad je definován
v ust. § 3 písm. e) zákona jako správní úřad, který hájí zájmy chráněné
zvláštními právními předpisy (v tomto případě zřejmě ust. § 12 zákona č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů),
jehož správní obvod tvoří dotčené území.
-
2.
Žádný právní předpis nezakládá
postavení dotčeného správního úřadu (resp. dotčeného orgánu podle zák. č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů) podle hlediska
vzdálenosti (MěÚ uvádí 25 km) území od umístění záměru. Zpracovatelem
oznámení, tj. autorizovanou osobou ve smyslu ust. § 19 zákona, bylo jako
dotčené území (tj. území, jehož životní prostředí a obyvatelstvo by mohlo
být závažně ovlivněno provedením záměru – § 3 písm. c zákona)
stanoveno území obce Česká Třebová a příslušný úřad se nedomnívá, že je
oprávněn tyto údaje měnit nebo zpochybňovat.
-
3.
Ve vyjádření Krajského úřadu
Pardubického kraje, odboru životního prostředí a zemědělství, oddělení
ochrany přírody (tedy nadřízeným orgánem MěÚ Lanškroun, OŽP) je výslovně
uvedeno, že posouzení vlivu záměru na krajinný ráz podle ust. § 12 zákona
o ochraně přírody a krajiny, bude provedeno MěÚ Česká Třebová.
-
4.
Z výše uvedených důvodů je
stanovisko MěÚ Lanškroun příslušným úřadem považováno za vyjádření
veřejnosti ve smyslu ust. § 6 odst. 7 zákona.
-
Závěr:
-
Záměr „Velké větrné elektrárny
v lokalitě Skuhrov u České Třebové“
naplňuje dikci bodu 3.2 „Větrné elektrárny s celkovým instalovaným
výkonem vyšším než 500 kWe nebo s výškou stojanu přesahující 35 m.“
kategorie II přílohy č. 1 k zákonu. Proto bylo podle ust. § 7 odst. 1
s použitím ust. § 4 odst. 1 písm. c) zákona bylo provedeno zjišťovací
řízení, jehož cílem bylo zjištění, zda záměr bude posuzován podle zákona o
posuzování vlivů na životní prostředí.
-
Na základě zjišťovacího řízení vedeného
podle §§ 6 a 7 zákona s ohledem na došlá vyjádření dotčených správních
úřadů a veřejnosti, na charakter záměru a po posouzení záměru podle zásad
uvedených v příloze č. 2 k zákonu, dospěl příslušný úřad k závěru, že
záměr „Větrné elektrárny
v lokalitě Skuhrov u České Třebové“ bude posuzován
podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
-
Pokud oznamovatel bude pokračovat
v přípravě záměru v rozsahu oznámení, předloží správnímu úřadu ve smyslu
ustanovení § 8 odst. 1 zákona dokumentaci vlivů záměru na životní
prostředí zpracovanou v rozsahu uvedeném v příloze č. 4 k zákonu s důrazem
na:
-
1.
Řešení napojení VE na rozvodnou síť a řešení dopravy stožáru VE na
staveniště, zejména bude specifikován rozsah a druhová skladba dřevin
dotčených výstavbou a dopravou stožáru.
-
2.
Dopracování hodnocení vlivů záměru na avifaunu po provedení
průzkumu v délce min. 1 roku.
-
3.
Dopracovat hodnocení vlivu záměru na chráněná území, přírodní
rezervace, resp. přírodní památky v okolí včetně jejich ochranných pásem.
-
4.
Část dokumentace týkající se posuzování vlivů na veřejné zdraví
bude zpracována osobou, která je držitelem osvědčení odborné způsobilosti
pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví a bude obsahovat mimo jiné
posouzení vlivu nízkofrekvenčního zvuku a stroboskopického efektu na
veřejné zdraví.
-
5.
Dopracování posouzení vlivů záměru na krajinný ráz včetně analýzy
viditelnosti stavby, obojí se zohledněním Studie
potenciálního vlivu výškových staveb a
větrných elektráren na krajinný ráz.
-
6.
Dopracování posouzení kumulace vlivů záměru a vlivů jiných známých
záměrů (realizovaných, připravovaných, uvažovaných).
-
7.
Dopracovat konkrétní podmínky kompenzačních opatření
k negativnímu zásahu do biotopu v podobě
zlepšení stavu jiné lokality v širším okolí
-
Dále je třeba do dokumentace zapracovat
požadavky na doplnění, připomínky a podmínky uvedené ve vyjádřeních
dotčených správních úřadů a veřejnosti, které jsou k tomuto závěru
připojeny v kopii. Příslušný úřad s ohledem na počet dotčených správních
úřadů a dotčených územních samosprávných celků stanovuje počet
předané dokumentace na 7 vyhotovení
v písemné podobě a v elektronické
podobě. Závěr zjišťovacího řízení v navazujících řízeních nenahrazuje
vyjádření dotčených orgánů, ani příslušná povolení podle zvláštních
předpisů.
-
-
-
Z hlukové
studie:
- Město Česká Třebová, prostřednictvím společnosti Teza, s.r.o., v
níž má město 100% majetkovou účast, zamýšlelo uvést v lokalitě Skuhrov
do provozu 2 větrné elektrárny (dále VTE). O technologii nebylo
definitivně rozhodnuto, hluková studie uvažovala alternativně VESTAS
V90 - 2.0 MW na stožáru o výšce 105 m a REpower MM92 - 2.0 MW na
stožáru o výšce 100 m. Objednatel zadal vypracování hlukové studie,
která posoudila vliv hluku VTE na zdraví obyvatel podle nařízení vlády
č.148/2006 Sb. [1], o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a
vibrací. Při projednávání došlo ke změně polohy, počtu a typu VTE na
Vestas V112 o výkonu 3.0 MW na stožáru o výšce 94 m. Aktualizovaná
studie vychází z hlukové studie z prosince 2008 a zpracovává hlukovou
situaci pro novou konfiguraci 1 VTE Vestas V112.
-
Hygienické limity hluku
- Hygienické limity hluku v ČR jsou dány nařízením vlády č.148/2006
Sb. [1], o ochraně zdraví před
- nepříznivými účinky hluku a vibrací.
- Pro hluk ze silniční dopravy jsou stanoveny následovně:
- Použije-li se korekce pro starou hlukovou zátěž z pozemních
komunikací, v chráněném venkovním
- prostoru staveb:
- LAeq,16h
= 70 dB pro denní dobu (6.00 - 22.00 hod.)
- LAeq,8h
= 60 dB pro noční dobu (22.00 - 6.00 hod.)
- Nepoužije-li se korekce pro starou hlukovou zátěž z pozemních
komunikací, v chráněném
- venkovním prostoru staveb pro hluk v okolí hlavních pozemních
komunikací, kde hluk z dopravy na
- těchto komunikacích je převažující:
- LAeq,16h
= 60 dB pro denní dobu (6.00 - 22.00 hod.)
- LAeq,8h
= 50 dB pro noční dobu (22.00 - 6.00 hod.)
- Pro hluk ze stacionárních zdrojů (VTE) v chráněném venkovním
prostoru staveb:
- LAeq,8h
= 50 dB pro denní dobu (6.00 - 22.00 hod.)
- LAeq,1h
= 40 dB pro noční dobu (22.00 - 6.00 hod.)
- Stanovení hygienického limitu hluku je v kompetenci místně
příslušného orgánu ochrany veřejného
- zdraví.
- Nejistota výpočtu:
- Očekávaná hodnota nejistoty měření hladiny akustického výkonu VTE U
= 0.9 dB. Očekávaná
- hodnota nejistoty výpočtu hladin akustického tlaku ε = 2.0 dB. Při
výpočtu je uvažován odrazivý
- terén a kulová charakteristika vyzařování VTE. Vypočtené hodnoty
jsou tedy horními odhady
- hodnot skutečných.
-
-
Lokalita Skuhrov: Očekávané
ekvivalentní hladiny akustického tlaku LAeq,T, stav 1 a
2
- výpočtový
bod den (stav 1) noc (stav 2)
- č. obec/část
obce čp.
doprava VTE souhrn doprava VTE souhrn pozadí
- 1 Skuhrov 29, S 31.4 37.2 38.2 24.2 37.2 37.4
- 2 Skuhrov 116, SZ 31.2 36.8 37.9 24.0 36.8 37.0
- 3 Skuhrov 41, SZ 30.1 36.1 37.1 22.9 36.1 36.3
- 4 Skuhrov 39, SZ 30.0 36.3 37.2 22.9 36.3 36.5
- 5 Skuhrov 108, SZ 31.2 36.5 37.6 24.0 36.5 36.7
- 6 Skuhrov 47, SZ 29.2 36.3 37.1 22.0 36.3 36.5
- 7 Skuhrov 112, SZ 33.6 36.6 38.4 26.5 36.6 37.0
- 8 Skuhrov 30, SZ 34.8 36.5 38.7 27.6 36.5 37.0
- 9 Skuhrov 120, Z 36.7 36.8 39.7 29.5 36.8 37.5
- 10 Skuhrov 120, S 42.0 36.9 43.2 34.8 36.9 39.0
- 11 Skuhrov 123, SZ 57.8 37.4 57.8 50.5 37.4 50.8
37.8
- 12 Ostrov 142, SZ 49.4 28.4 49.5 42.9 28.4 43.0
- 13 Horní Dobrouč 131, JZ 35.5 28.8 36.3 28.8 28.8 31.8
- 14 Horní Houžovec 23, JV 5.7 27.9 27.9 0.0 27.9 27.9
-
- MAX vše 57.8 37.4 57.8 50.5 37.4 50.8
- Hodnoty v tabulce jsou uvedeny pro odrazivý terén (zimní období),
pro pohltivý terén (letní období) jsou o 2.2 až 2.5 dB nižší.
|