Velké
větrné elektrárny v lokalitě Kozlov u České Třebové“
-
Je uvažováno s výstavbou
1 větrné elektrárny (VE) o maximální výšce včetně listu rotoru 150 m a
maximálním výkonu 2,0 MW. Předmětem záměru je novostavba 1 VE typu VESTAS
V90-2,0 MW, REpower MM 92 nebo obdobné technologie s tím, že konkrétní
technologie není v době projednávání záměru vyjasněna, avšak bude splňovat
typové parametry uvedené VE. Max. výška tubusu včetně poloměru rotoru je
105 m, těleso větrné elektrárny bude ukotveno v betonovém základu o
přibližných rozměrech 15 x 15 x 2 m. Součástí záměru jsou obslužné plochy,
zpevněné komunikace a připojení k nadzemnímu vedení.
Foto: pohled na budoucí VE od
křižovatky silnice na Pazuchu a
Semanín
a ke kozlovské
hájence.
Obdobný materiál o hodnocení EIA pro větrnou
elektrárnu Skuihrov najdete ZDE
-
Souhrnné vypořádání připomínek:
-
Krajský
úřad Pardubického kraje, jako příslušný úřad podle ust. § 22 písm. a)
zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní
prostředí), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „příslušný úřad“ a
„zákon“), obdržel v rámci zjišťovacího řízení záměru „Velké větrné
elektrárny v lokalitě Kozlov u České Třebové“, které bylo vedeno podle
§§ 6 a 7 zákona, 8
vyjádření dotčených správních úřadů a veřejnosti:
-
Krajský
úřad Pardubického kraje, odbor životního prostředí a zemědělství
ze dne 9. 9. 2009, č.j. KrÚ 45445/2009/OŽPZ/CH:
-
Orgán
odpadového hospodářství a prevence závažných havárií
má drobné připomínky k popisu některých uvedených odpadů; orgán ochrany
přírody považuje část oznámení hodnotící vliv záměru na avifaunu za
nedostatečnou a považuje ji doplnit minimálně o konkrétní data, která
vzejdou z pozorování za zimní období minimálně jednoho roku. OOP tak
požaduje předložení dokumentace s dopracovanou částí hodnocení vlivu
záměru na aviafaunu; orgán ochrany
zemědělského půdního fondu (ZPF) konstatuje, že dojde k záboru
zemědělské půdy a příslušným orgánem k odnětí je Městský úřad Česká
Třebová.
-
-
Městský úřad
Moravská Třebová, odbor životního prostředí ze dne 8. 9.
2009, zn. 17938/2009/ZPR/VHA/2054:
-
Orgán
ochrany přírody a krajiny
uvádí, že
oznámení neřeší konkrétní podmínky kompenzačního opatření (např. velikost
a podoba podporovaného biotopu) k negativnímu zásahu do biotopu v podobě
zlepšení stavu jiné lokality v širším okolí. To je požadováno navrhnout
s ohledem na ornitologickou a chiropterickou studii a situaci v krajině
včetně aktuálního stavu. Dále OOPK uvádí, že dokumentace snižuje
skutečnost a závažnost silného zásahu záměru na vesnici Kozlov a horizont
Kozlovského hřbetu, je požadováno dokumentaci záměru doplnit o efekty
realizace záměru v rámci již existujících staveb v širším okolí. Dále je
uváděno, že v oznámení chybí hodnocení kumulativního efektu a provedené
posouzení vlivu na krajinný ráz je považováno za nedostatečné. OOPK dále
uvádí, že dokumentace nerespektuje dle Metodického pokynu MŽP vhodnost
schválení větné elektrárny jako stavby dočasné na dobu max. 25 let, která
by byla odstraněna k poslednímu dni platnosti povolení jejího trvání.
Vodoprávní úřad, orgány v oblasti nakládání s odpady, ochrany ovzduší,
ochrany přírody a krajiny, ochrany ZPF a státní správy lesů.
-
-
Krajská
hygienická stanice Pardubického kraje se sídlem v Pardubicích, územní
pracoviště Ústí nad Orlicí ze dne 7. 9. 2009, zn. 4000/09/HOK-UO/213
souhlasí se záměrem a ve zkušebním provozu požaduje provést měření hluku
z provozu větrné elektrárny za podmínek, při kterých bude postižen
nejhlučnější stav (plný výkon VE, při vyšší rychlosti větru 6 – 10 m/s).
Měření bude provedeno v chráněném venkovním prostoru nejbližších obytných
staveb – č.p. 58 (chata Maxe Švabinského).
-
-
-
Pohled na budoucí VE
Kozlov
(na obzoru) z České Třebové od kostelíčka
-
-
Česká inspekce
životního prostředí, oblastní inspektorát Hradec Králové (ČIŽP)
ze dne 11. 9. 2009, č.j.: ČIŽP/45/IPP/0914949.001/09/KLM:
-
Oddělení
ochrany vod
požaduje
zajistit nakládání se závadnými látkami v souladu s ustanoveními § 39
zákona č. 254/2001 Sb., vodního zákona, v případě že s nimi bude během
realizace záměru nebo samotného provozu nakládáno. V případě nakládání
s těmito látkami v množství nad limity stanovenými vyhláškou č. 450/2005
Sb., musí být vypracován havarijní plán a schválen příslušným vodoprávním
úřade. OOV dále požaduje stavbu vybavit dostatečným množstvím sanačních
prostředků, mechanismy na stavbě udržovat v dobrém technickém stavu,
provádět jejich kontrolu, manipulace s ropnými a pohonnými látkami musí
být prováděna mimo stavbu na zabezpečených plochách. Za respektování výše
uvedeného a opatřeních navržených v kapitole D.I.4 oznámení není k záměru
dalších námitek. Oddělení odpadového hospodářství upozorňuje spíše
na formální nedostatky z hlediska používaných pojmů z hlediska odpadového
hospodářství, za předpokladu splnění podmínek pro nakládání s odpady
v kapitole D.IV. nemá k předloženému záměru zásadních připomínek.
Oddělení ochrany přírody považuje za vážný nedostatek absenci
celoročního komplexního biologického průzkumu. OOP souhlasí
s konstatováním zpracovatele ornitologické a chiropterologické studie,
v niž upozorňuje na nutnost provedení celoročního průzkumu ptáků a
netopýrů a až teprve po jeho dokončení bude možné stanovit podmínky pro
realizaci záměru. OOP uvádí, že v oznámení není uveden konkrétní počet a
bližší specifikace dřevin, které bude nutné vykácet z důvodů zajištění
přepravy rozměrných konstrukčních dílů VE, zdůrazňuje, že ochrana dřevin
je veřejným zájmen a jejich kácení je třeba provádět v souladu
s ustanoveními §8 zákona č. 114/1992 Sb. OOP považuje závěr kapitoly
B.I.4., z něhož plyne, že kumulace s jinými záměry se nepředpokládá, za
nepodložený, když z kapitoly D.I.8 naopak vyplývá, že v okolí se nacházejí
6 VE a realizace dalších 9 – 11 VE se plánuje. Inspekce poukazuje na
rozpory v informacích ohledně dotčení PUPFL záměrem resp. jejich
nedotčení. OOP nesouhlasí s tvrzením zpracovatele, v kapitole D.I.7, že
dojde k zásahům do prostředí, které není považováno za významné z pohledu
ochrany přírody (luční biotop), to tvrzení považuje za nepodložené.
Z hlediska vlivu na krajinný ráz a na základě předloženého posouzení
inspekce považuje vazbu doporučení týkající se vlivu stavby na krajinný
ráz na ekonomickou přijatelnost stavby za neakceptovatelnou a uvedené
závěry za neobjektivní. Dále je poukazováno, že v oznámení není označeno
ani popsáno přesné umístění posuzované VE ani doplňujících staveb.
Inspekce upozorňuj, že má-li být posouzení smysluplné, je nezbytná neměnná
konkrétní lokalizace objektu VE. OOP proto požaduje zpracovat variantní
řešení umístění VE, které je nutné následně posoudit z hlediska vlivů
záměru na faunu, flóru a ekosystémy, s důrazem na posouzení vlivu na ptáky
a netopýry a ovlivnění krajinného rázu. OOP považuje závěr zpracovatele
v části F, že „celková reakce ekologických systémů bude únosná“, za
nepodložený a účelový. Vzhledem k výše uvedeným nedostatkům inspekce
považuje předložené oznámení za nedostačující a požaduje další posuzování
dle zákona č. 100/2001 Sb. a požaduje doplnit chybějící údaje, jak
vyplývají z jejich vyjádření.
-
-
Městský úřad
Lanškroun, odbor životního prostředí, č.j. 26291/2009/OŽP/BHe
ze dne 10. 9. 2009:
OŽP odkazuje na vyjádření ČSO – České společnosti ornitologické, dle
které je nutný minimálně 2-letý průzkum na lokalitě se zaměřením na
avifaunu a netopýry a požaduje provedení odborného průzkumu po dobu min. 2
let. Dále uvádí, že stavba je navržena v ochranném prostoru krajinného
předělu, v těsné blízkosti území se zvýšenou estetickou a přírodní
hodnotou a krajinářsky exponovaných prostor, kde se ovlivnění výškovými
stavbami nedovoluje. Z vyhodnocení kumulativního vlivu navrhované stavby
vyplývá, že překračují hranici únosnosti a VE by se staly spoluurčujícím
znakem krajinného rázu oblasti, což není přípustné. OŽP ve svém vyjádření
dále odkazuje na Preventivní hodnocení krajinného rázu Pardubického kraje
– Bukáček, Rusňák, Bukáčková 2007: Studii potenciálních vlivů výškových
staveb a VE na krajinný ráz, které jednoznačně nedovoluje výstavbu VE
v této lokalitě. VE je navržena v signálním prostoru ochranného prostoru
krajinného předělu a v této lokalitě není možná výstavba VE a to ani při
snížení výšky jejího tubusu na 80 m, jak zní závěr hodnocení vlivu stavby
na krajinný ráz. OŽP považuje za nutné posoudit dle zákona č. 100/2001 Sb.
-
K tomu
příslušný úřad uvádí následující:
-
1.
Dotčený
správní úřad je definován v ust. § 3 písm. e) zákona jako správní úřad,
který hájí zájmy chráněné zvláštními právními předpisy (v tomto případě
zřejmě ust. § 12 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve
znění pozdějších předpisů), jehož správní obvod tvoří dotčené území.
-
2.
Žádný
právní předpis nezakládá postavení dotčeného správního úřadu (resp.
dotčeného orgánu podle zák. č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění
pozdějších předpisů) podle hlediska vzdálenosti (MěÚ uvádí 25 km) území od
umístění záměru. Zpracovatelem oznámení, tj. autorizovanou osobou ve
smyslu ust. § 19 zákona, bylo jako dotčené území (tj. území, jehož životní
prostředí a obyvatelstvo by mohlo být závažně ovlivněno provedením
záměru – § 3 písm. c zákona) stanoveno území obce Česká Třebová a
příslušný úřad se nedomnívá, že je oprávněn tyto údaje měnit nebo
zpochybňovat.
-
3.
Ve
vyjádření Krajského úřadu Pardubického kraje, odboru životního prostředí a
zemědělství, oddělení ochrany přírody (tedy nadřízeným orgánem MěÚ
Lanškroun, OŽP) je výslovně uvedeno, že posouzení vlivu záměru na krajinný
ráz podle ust. § 12 zákona o ochraně přírody a krajiny, bude provedeno MěÚ
Česká Třebová.
-
4.
Z výše
uvedených důvodů je stanovisko MěÚ Lanškroun příslušným úřadem považováno
za vyjádření veřejnosti ve smyslu ust. § 6 odst. 7 zákona.
-
-
Občanské
sdružení „Za naši přírodu“ (dále jen OS), 561 68 Lichkov 5 ze dne 8. 9.
20209 (obsahuje i
vyjádření k záměru VE v lokalitě Shuhrov u České Třebové): OS má především
námitky k předloženým informacím a oznámení z hlediska posouzení
avifauny, navrhuje opětovné posouzení lokality z hlediska vzniku
chráněného území. Dále uvádí, že předložená vizualizace zásahu VE do
krajinného rázu je zcela zkreslující a záměrně zavádějící a požaduje
vypracování korektních a netendenčních vizualizací. Dále je uváděno, že
oznámení neobsahuje vyhodnocení stroboskopického efektu a proto navrhuje
toto vyhodnocení. OS dále tvrdí, že oznámení neuvádí zcela srozumitelně,
kde budou VE napojeny na rozvodnou soustavu a nezabývá se způsobem
provedení tohoto napojení a navrhuje doplnit v tomto ohledu dokumentaci a
posuzovat obě akce společně.
-
-
Občanské
sdružení Lavita (dále jen OS) Náměstí Míru 41, 56802 Svitavy ze dne 8. 9.
2009: požaduje, aby
byl záměr posouzen podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
OS doporučuje, aby při posuzování byl kladen zvýšený důraz na oblast vlivu
záměru na krajinný ráz a požaduje, aby v rámci posuzování byla
respektována Studie potencionálního vlivu výškových staveb a větrných
elektráren na krajinný ráz (dále jen studie PaK). OS uvádí, že zpracované
oznámení je v příkrém rozporu s touto studii. Dále uvádí řadu přírodních a
kulturních lokalit, které budou realizací záměrem zasaženy. OS uvádí, že
plánované VE je umístěna v téměř nejvyšší poloze dotčeného krajinného
prostoru, ovlivnění krajinného rázu dotčeného krajinného prostoru se
pohybuje na hranici únosnosti a pro objektivní posouzení předpokládaného
záměru v krajině požaduje zpracování analýzy viditelnosti stavby. Dále
uvádí, že realizací záměru bude dotčená krajina poničena, dojde k snížení
rekreační atraktivity území. Na základě studie PaK pokládá OS výstavbu
předmětného záměru za nepřijatelnou a doporučuje, aby hodnocení vlivů
výškových staveb vyšších než 40 a VE umístěných na území pardubického
kraje byla zpracovávána v souladu s obsahem a záběry studie PaK.
-
-
Občanské
sdružení Naše Výprachtice (dále jen OS), Výprachtice 58, PSČ 561 34 ze dne
11. 9. 2009: požaduje,
aby byla plně respektována Studie potencionálního vlivu výškových staveb a
větrných elektráren na krajinný ráz Pardubického kraje zpracovatele Studio
B&M, Žďár nad Sázavou (dále jen Studie PaK), dále uvádí, že záměr je
situován ve vrcholové části krajinného předělu Kozlovský hřbet II a jeho
ochranném pásmu. OS uvádí, že záměr se nachází v těsné blízkosti řady
krajinářsky a esteticky cenných prostor. OS požaduje, aby byly plně
respektovány ochranné podmínky oblasti Českotřebovska uvedené ve studii
Pak. OS dále požaduje ornitologický monitoring po dobu 3 let před vydáním
závazného stanoviska OŽP příslušného MěÚ, vzhledem k výskytu kriticky,
silně ohrožených a ohrožených druhů OS považuje monitoring po výstavbě za
nepřijatelný stejně jako navrhovanou žádost o výjimky z podmínek zvláště
chráněných druhů. OS nesouhlasí s řešením problémovosti resp.
neproblémovosti vlivů VE na populace ptáků a netopýrů rámci ČR. V případě
povolení stavby uvedené VE je požadováno, aby byl monitoring proveden před
kolaudací stavby s tím, že v kolaudačním rozhodnutí je třeba stanovit
případná omezení a podmínky, které z monitoringu vyplynou. OS požaduje
provést stanovení a posouzení nízkofrekvenčního zvuku na lidské zdraví
provedené odborně způsobilou osobou a dále požaduje provést vyhodnocení
stroboskopického efektu na obce v okolí záměru. OS dále uvádí, že
odletující námraza představuje vysoké riziko úrazu vzhledem k blízkosti
umístění zimní běžecké trasy. OS považuje kvalifikovat zásah záměru do
oblasti jako nepřijatelný, použitý termín „hranice únosnosti“ v oznámení
považuje za subjektivní a nijak nikde specifikovaný. OS považuje analýzu
viditelnosti za nedostatečnou, požaduje provést novou analýzu v okruhu 25
km od záměru na základě GIS přístrojů, vizualizace má být provedena
z oblastí Kozlovského hřbetu a ze severní a východní strany Bukovohorské
hornatiny a Zábřežské vrchoviny. OS požaduje, aby v rámci kumulativního
efektu byla brána v úvahu stávající i připravovaná zástavba VE ve východní
části pardubického kraje. OS považuje některé závěry v oznámení záměru za
subjektivní a požaduje, aby odborné posouzení vlivu stavby na krajinný ráz
bylo provedeno nezávislou organizací při respektování Studie PaK. OS žádá,
aby v dalším posuzování záměru a případných následných řízeních byla
stavba posuzována včetně přípojky na el. síť jako jedna stavby. Dále OS
upozorňuje na vládou ČR schválený dokument Politika územního rozvoje a
žádá, aby při posuzování záměru z hlediska ochrany přírody a krajinného
rázu byly akceptovány ve vyjádření uvedené články. Závěrem OS nesouhlasí
s výstavbou VE z důvodu prokazatelně převažujících negativních vlivů.
-
K připomínkám o.s. příslušný úřad uvádí:
-
1.
V závěru
zjišťovacího řízení je konstatováno, že záměr bude posuzován podle zákona
v celém rozsahu a požadavek na doplnění hodnocení vlivů záměru na avifaunu
a krajinný ráz včetně kumulace vlivů je v něm uveden.
-
2.
Dotčeným
správním úřadem při posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona
z hlediska vlivů záměru na veřejné zdraví je podle ust. § 23 odst. 5
zákona Krajská hygienická stanice Pardubického kraje (KHS), která ve svém
vyjádření výslovně uvádí, že považuje rozsah oznámení za natolik
dostatečný, že může nahradit dokumentaci a požaduje provedení měření hluku
ve zkušebním provozu. Přesto příslušný úřad do závěru zjišťovacího řízení
zahrnul požadavek na posouzení vlivu záměru na veřejné zdraví osobou,
která je držitelem osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování
vlivů na veřejné zdraví podle ust. § 19 odst. 1 zákona.
-
-
Závěr:
-
Záměr „Velké větrné elektrárny
v lokalitě Kozlov u České Třebové“
naplňuje dikci bodu 3.2 „Větrné elektrárny s celkovým instalovaným výkonem
vyšším než 500 kWe nebo s výškou stojanu přesahující 35 metrů.“ kategorie
II přílohy č. 1 k zákonu. Proto bylo podle ust. § 7 odst. 1 s použitím ust.
§ 4 odst. 1 písm. c) zákona provedeno zjišťovací řízení, jehož cílem bylo
zjištění, zda záměr bude posuzován podle zákona o posuzování vlivů na
životní prostředí. Na základě průběhu zjišťovacího řízení vedeného podle
§§ 6 a 7 zákona, s ohledem na obdržená vyjádření a po posouzení záměru
podle zásad uvedených v příloze č. 2 k zákonu, dospěl příslušný úřad
k závěru, že záměr „Velké větrné
elektrárny v lokalitě Kozlov u České Třebové“
bude posuzován
podle zákona o
posuzování vlivů na životní prostředí.
-
- Pohled na budoucí větrnou elektrárnu od
chaloupky Maxe Švabinského
-
Hluková studie
- Město Česká Třebová, prostřednictvím společnosti Teza, s.r.o., v níž
má město 100% majetkovou účast, zamýšlí uvést v lokalitě Kozlov do
provozu 1 větrnou elektrárnu (dále VTE). O technologii ještě není
definitivně rozhodnuto, hluková studie uvažuje alternativně VESTAS V90 -
2.0 MW na stožáru o výšce 105 m a REpower MM92 - 2.0 MW na stožáru o
výšce 100 m. Vzhledem k blízkosti VTE a obytné zástavby je vhodné
prověřit vliv hluku na zdraví obyvatel v lokalitě. Objednatel zadal
vypracování hlukové studie, která posoudí vliv hluku VTE na zdraví
obyvatel podle nařízení vlády č.148/2006 Sb. [1], o ochraně zdraví před
nepříznivými účinky hluku a vibrací. Hluková studie bude též podkladem k
oznámení dle přílohy č.4 zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na
životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Lokalita se nachází jihozápadně od České Třebové u části
obce Kozlov. VTE bude umístěna na poli mezi lesíky jižně od chaty Maxe
Švabinského na Kozlovském kopci ve vzdálenosti 605 m od VTE, nejbližší
RD Kozlova leží ve vzdálenosti 740 m od VTE, nejbližší chata k. ú. Česká
Třebová ve vzdálenosti 1120 m od VTE. V jižní a východní části lokality se
rozkládá větší jehličnatý les, který zvýší pohltivost terénu
- Hygienické limity hluku
- Hygienické limity hluku ze stacionárních zdrojů (VTE) v
chráněném venkovním prostoru staveb jsou dány nařízením vlády č.148/2006 Sb. [1], o ochraně
zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací:
- LAeq,8h
= 50 dB pro denní dobu (6.00 - 22.00 hod.)
- LAeq,1h
= 40 dB pro noční dobu (22.00 - 6.00 hod.)
- Stanovení hygienického limitu hluku je v kompetenci místně
příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.
- Nejistota výpočtu: Očekávaná hodnota nejistoty měření hladiny akustického
výkonu VTE U = 0.9 dB. Očekávaná hodnota nejistoty výpočtu hladin akustického tlaku ε = 2.0
dB. Při výpočtu je uvažován odrazivý terén a kulová charakteristika vyzařování VTE. Vypočtené
hodnoty jsou tedy horními odhady hodnot skutečných.
- Očekávané
ekvivalentní hladiny akustického tlaku LAeq,T [dB]
- výp. bod
č.
obec/část
obce čp./č.ev.
stav 1 Vestas
V90 stav 2 REpower MM92 pozadí
- 1 Kozlov 58, J 37.1 38.0
38.5
- 2 Kozlov 65, SV 33.3 34.5
- 3 Kozlov 65, JV 33.4 34.5
- 4 Kozlov 69, SV 33.5 34.7
- 5 Kozlov 25, JV 33.6 34.7
- 6 Kozlov 27, JV 32.8 34.0
- 7 Kozlov 62, SV 34.9 35.9
- 8 Kozlov 62, JV 34.9 36.0
- 9 Semanín 119, JZ 25.2 26.8
- 10 Semanín 119, SZ 25.3 26.9
- 11 Česká Třebová 53, JZ 30.5 31.8
- 12 Česká Třebová 197, JZ 28.5 29.9
- 13 Česká Třebová 490, JZ 30.3 31.6
- MAX vše 37.1 38.0
- MAX Kozlov 37.1 38.0
- MAX Semanín 25.3 26.9
- MAX Česká Třebová 30.5 31.8
- žlutě vyznačené hodnoty jsou
kritická místa v obcích- Chata M. Švabinského
- Hodnoty v tabulce jsou uvedeny pro odrazivý terén (zimní období),
pro pohltivý terén (letní období)jsou o 3.7 až 4.5 dB nižší.
|