Výběrové
řízení na ředitele SOŠ a SOU technických oborů na Skalce opět neúspěšné.
Komise se sešla, posoudila návrhy a opět nikoho na pozici
ředitele školy nevybrala, stejně jako v loňském roce. I nadále je
řízením školy pověřen Ing. Bohuslav Pilgr.
Je v tom
určitě nějaká protekce....
To říkají ti, kterým se nelíbí, že nově navržené a prezentované
dopravní řešení Nádražní ulice nectí sliby, které byly dány zdejším
podnikatelům, obchodníkům a firmám, které zde sídlí. Bylo jim
řečeno, že je navržen omezený počet stání pro automobily
zásobování a a zákazníky s tím, že doba stání bude omezena 20 minutami,
což jistě postačí pro dodávku zboží nebo nákup v prodejně.
Navíc zde bude také jedno stání pro invalidy. V návrhu, který uveřejnilo
město na svém webu 7. června (Viz dále uvedený zvětšený výřez), je však
přímo v návrhu vyznačeno vyhrazené parkování pro "Kuchyně Oresi",
tedy jednu z firem na této ulici, která tím proti ostatním získala
neoprávněně výhodu. "Sliby by se měly dodržovat", míní kritici, budeme
žádat také další vyhrazená parkovací místa, třeba je také dostaneme.
Nakonec bude ulice plná zaparkovaných vozidel jako tomu bylo doposud....
(mm)
Gheto v hotelu Padevět, proč ne
gheto přímo na radnici?
Nejdříve
s tím začal Orlický deník, dnes vyšel článek s poměrně
nelichotivým
názvem také v MF DNES. Je koncipován tak, jako by začalo vedení
Města
(podle napsaného článku - viz ZDE) vadit, kdo bydlí v soukromém
objektu hotelu Padevět. Pokud byl zvolen titulek o ghetu na náměstí, opírá
se o to, že někomu konkrétnímu noví obyvatelé Padevětu vadí a že by bylo
lépe, kdyby bydleli jinde. Článek vyvolává rozbroje a proto jej musím
odmítnout, Možná vyhovuje bulvárnímu zaměření novin. Nové gheto, to
si přece musím přečíst! Na jedné straně vynakládáme spoustu úsilí
o propagaci města, vydáváme propagační brožury a turistického průvodce
(a pěkného, oceněného na soutěži v Písku) a na druhé straně stačí takový
odsudek v článku v MF DNES a můžeme začít znovu. K tomu ještě
přidám páteční nepravdivou zprávu MF DNES o tom, že zde zrušíme školní
jídelnu. Každý, kdo tu nebyl, si představí, že ten Padevět, to bude asi
pěkný slum, kolem kterého se nedá bez plynové masky a bodygardů
ani projít. Ale on to je moderní, rekonstruovaný objekt, který chce majitel
využít, nenechá ho přece po nákladné rekonstrukci prázdný. Kdyby se
článek opíral o konkrétní výčet mimořádných událostí spojených s
nějakými problémy, o počty zásahů městské policie a o to, jak se budou
takové situace řešit, pak tomu rozumím, ale nic takového zde
sepsáno není, jen se píše o "obavách" a to je podle mne málo na takovou
masivní negativní propagaci města. V článku sice nechybí vyjádření
majitele, ale čtenář to chápe po svém. Pravým důvodem pro zveřejnění
není to, že firma Barny s.r.o. (majitel a provozovatel
objektu) velkým nákladem rekonstruovala hotel Padevět a nabídla
ubytování i nízkopříjmovým skupinám občanům v důstojných podmínkách, ale
to že tito občané zde vadí jiným, o tom, že zde nejsou vítáni. Obyvatelé s nižšími příjmy
na tomto místě vadí, jako bychom se jich štítili, asi je lépe,
když jsou
sestěhování v ještě větším počtu v lokalitě Borek. Zde pořádek zajišťuje
s využitím
příspěvků z rozpočtu města a kraje sdružení Naděje, v hotelu Padevět to
zvládá (bez příspěvků) sám majitel.... V nadpisu ještě píši o ghetu na radnici
- to by byl možná titulek ještě zajímavější. Důvod by proto byl. Přímo na radnici má totiž
svou adresu stálého bydliště uvedenu podle místostarostky Ing. Jaromíry
Žáčkové na tři stovky českotřebovských
bezdomovců! To je pane koncentrace nízkopříjmových občanů, kdepak by je
zde asi ubytovali.? (mm)
Dále: město
se bojí gheta na náměstí - ZDE (MF DNES 8.6.)
-
55 let po
maturitě
V poslední době pravidelně po roce se schází třída IV.M , která
maturovala v r.1955, v restauraci KORUNA na rohu Nového Náměstí v
České Třebové. Ve středu dne 26. května se zúčastnilo 14 spolužáků
dříve Vyšší průmyslové školy železniční nyní VDA - Střední odborné
školy Gustava Habrmana. Na toto naše výročí 55 let od maturity jsem
zajistil prohlídku školy s prezentací zástupce ředitele Ing. Zdeňka
Jirečka, za což mu účastnící srazu vřele děkuji. Viděli jsme
počítačovou učebnu, dílny včetně kovárny, kde dominoval dílenský
učitel Kmošek, řada z absolventů vzpomínala na strojí buchar AJAX, na
kterém jsme si vykovali kladívka. Byla tam i soustružna s dílenským
učitelem Kovaříkem a truhlárna, ve které dominoval dílenský učitel Stolín, kde jsme v pravém úhlu spojovali prkénka pomocí ozubů.
Samozřejmě nejvíce se vzpomíná na průpovídky doc. Ing. Ludvíka
Shejbala , např.: Když se zkouší, jste vyschlí jako skořice, nebo Jak
nebudete studovat, tak budete praskat jako kaštany na horké plotně
atd. Vzpomínali jsme na ředitele Ing. Arnošta Jindřicha, Antonína
Bouchala a na posledního třídního ing. Viktora Prieschinga. Ale
nehovořilo se jen o škole, ale i o dalších událostech z mládí,
nechyběly ani zážitky z fotbalového života Míly Jiskry a Kamila
Jindry. Dodnes vzpomínají na gól, který vsítil Míla Jiskra tehdejší
ZJŠ Brno až z poloviny hřiště (v divizním boji v sezóně 1959/60).
Zápas tehdy skončil 1:1. Na
fotografii před školou jsou účastnící setkání v letošním 55 jubilejním
roce: Zdeněk Hartman, Jaroslav Doležel, Kamil Jindra, Josef Michalička, Miloš Borůvka, Evžen Mrštný, Ing.Miloslav Jiskra, Milan
Hess, Rudolf Sýkora, Ing. Slavomír Němeček, Karel Milichovský,
Bohuslav Srp, Jana Bučková a klečící organizátor srazu Ing. Jiří
Vencl. Příští setkání se uskuteční opět za rok a to 25. května 2011.
Ing. Jiří Vencl
Charita pomáhá při povodních
Humanitární pracovníci Arcidiecézní charity Olomouc dodávají
postiženým povodněmi na severní Moravě a ve Slezsku čistící a dezinfekční
prostředky a deky a monitorují situaci pro případnou další pomoc. Diecézní
charita ostravsko-opavská uvolní ze svých zdrojů až půl milionu Kč a na
pomoc obětem je vyhlášena také veřejná sbírka: č. ú. 5015003434/5500
u Raiffeisenbank, v.s. 333. nebo dárcovská SMS ve tvaru: DMS
POVODNE2010 na č. 87777. Na pomoc postiženým můžete přispět
také na pobočce Oblastní charity v Letohradě. Děkujeme vám. (Podle
tiskové zprávy CHČR ze 17.5.2010)
V
Lanškrouně vydalo tamní Městské muzeum velmi pěknou publikace o J.
Pravečkovi starším.
Jindřich
Praveček prožil velkou část svého života v našem městě a aktivně zde
působil v oblasti kultury. Byl m.j. zakladatelem pěveckého sboru Bendl.
Městské muzeum v Lanškrouně je velmi aktivní, publikaci autorů Heleny a
Jaroslava Ženíškových připravilo skvěle, věřím, že bude v prodeji i v
České Třebové. Zatím uvádím alespoň kopii titulní strany publikace, na
které najdeme fotografii, kterou často uvádím v Českotřebovském zpravodaji
v souvislosti s výročím tohoto našeho významného občana.
Smutná zpráva -
zemřel Josef Borýsek. Kulturní oblast života města utrpěla
velkou ztrátu, v neděli 6. června zemřel po těžké nemoci ve věku 68
let pan Josef Borýsek. Jeho jméno je spojeno s jeho působením v
českotřebovské dechovce a také ve vlastním tanečním orchestru, který byl ve
městě v celém regionu velmi oblíben a který dokázal pobavit, padl do noty
zejména střední a starší generaci. S orchestrem vystupoval
pravidelně v kulturním centru, také v Lidovém domě v Litomyšli, v
českotřebovském stacionáři na Lhotce i na dalších příležitostech, město
Česká Třebová a Spolek od sv. Kateřiny reprezentoval naposledy
také při externím vystoupení "Jabkancových umělců" na "předváděčce" ve
slovenském Svitu. Byl také platným a aktivním členem Kulturní komise.
-
Riziko dalšího prodloužení termínů dokončení modernizace III. a
IV. železničního koridoru se podle NKÚ zvyšuje
- Kontrolní akce Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byla zaměřena na
výstavbu III. a IV. železničního koridoru, na kterou bylo ze schválené
investiční potřeby 117,6 mld. korun k 30. září 2009 vyčerpáno 29 mld. Dále
byl prověřován stav v přípravě výstavby vysokorychlostních tratí.
Ministerstvo dopravy (MD) k výstavbě III. a IV. koridoru navrhlo v letech
2001 a 2002 vládě ke schválení podhodnocenou investiční potřebu 97,1 mld.
korun. Problematické bylo i krytí investiční potřeby zdroji financování,
zejména šlo o prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a
úvěry. Do jisté míry se tak opakovaly nedostatky, které NKÚ zjistil
v minulých kontrolních akcích. „Investiční potřeba se zvýšila o 21 % na
117,6 mld. Kč a termín dokončení výstavby se posunul o šest let do roku
2016. Efektivnost výstavby, kterou ministerstvo uvedlo při schvalování
projektu modernizace III. a IV. železničního koridoru k realizaci, tak
klesla o více než jednu třetinu,“ konstatoval prezident NKÚ František
Dohnal.
- Ministerstvo dopravy nepřijalo dle kontrolorů z NKÚ žádná opatření
k zajištění realizace modernizace III. a IV. koridoru podle
aktualizovaných modelů financování. Zjištěný stav v realizaci výstavby
koridorů ukázal, že ani aktualizované modely financování nebudou dodrženy,
protože je vysoce pravděpodobné, že dokončení výstavby si vyžádá další
navýšení investiční potřeby o 15 % na 135,5 mld. Kč a termín dokončení se
posune minimálně o dva roky. Vyčerpáno bylo 29 mld. korun, tj. 25 %
předpokládaných finančních prostředků, a dokončeno bylo 28 % z celkové
stavební délky III. a IV. koridoru, přestože již uplynula téměř polovina
předpokládané doby realizace.
- Tento vývoj investiční potřeby a časové realizace modernizace III. a
IV. koridoru dále zhorší efektivnost výstavby. Přitom přepočty ukazatelů
efektivnosti z roku 2008 provedené Správou železniční dopravní cesty (SŽDC)
u dvou úseků III. koridoru a u IV. koridoru ukázaly, že vypočtená
efektivnost byla, i při použití vyšších sazeb pro ocenění
společensko-ekonomických účinků proti původním hodnocením, blízko hranice
efektivnosti. K opožďování realizace a zvyšování nákladů akcí docházelo
především ve fázi zpracování přípravných dokumentací a projektů staveb.
Nejvýznamnějšími příčinami byly problémy vzniklé v souvislosti s územními
a stavebními řízeními, zejména vypořádávání požadavků jejich účastníků.
Dále koncepční změny realizace úseku III. koridoru Praha – Beroun a úseku
IV. koridoru Tomice – Bystřice u Benešova a v neposlední řadě změny
vyvolané požadavky SŽDC nebo MD po schválení přípravné dokumentace staveb.
Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních
prostředků určených na výstavbu III. a IV. železničního koridoru a na
přípravu výstavby vysokorychlostních tratí.
- Kontrolováno bylo období od roku 2006 do září
2009, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující.
Kontrola byla prováděna od června 2009 do ledna 2010. Kontrolovanými
osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury,
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a její organizační
jednotky Ředitelství, Stavební správa Plzeň a Stavební správa Praha.
- Kontrolní akce byla zařazena do plánu
kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/19. Kontrolní akci
řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.
|