-
U rybníka Hvězda se chystá stavba
výrobny živičných směsí. Je to dobře?
-
V závěru června byl na web umístěn záměr na posouzení
vlivu na životní prostředí pro novou výstavbu výrobny živičných směsí, která
má stát na katastru obce Třebovice ně místě bývalé silážní haly
u rybníka Hvězda se snadným výjezdem na silnici I/43. Více je popsáno
na 90 stranách textu a tabulek v popisovaném záměru. Předkladatelem je
firma BISA, s.r.o. Hradec Králové. Stručný výtah z oznámení tohoto
záměru je dále uveden. Každý nechť si udělá nějaký závěr sám. Podle mého názoru je možné záměr hodnotit dvojznačně: Kladný význam
pro náš region je v tom, že blízká výrobna živičných směsí sníží náklady na
dovoz tohoto výrobku do našeho města pro případné využití a umožní získat
tento materiál třeba i snadněji a někdy i levněji, jsou situace, kdy bude
nadvýroba. Na druhé straně je třeba si uvědomit negativní vliv
spočívající ve zvýšení dopravy těžkými nákladními automobily dovážejícími
kamenivo i výsledné živičné směsi (viz další záměr), které by zde prostě
nejezdily, kdyby zde tato výrobna nebyla. Dále mne osobně děsí
velká blízkost rybníka Hvězdy a možnost jeho znečištění ropnými látkami,
vždyť při přívalových deštích může v krátké době napršet tolik vody, že to
žádné technologické zařízení nezachytí. A takové situace jsou, zdá se
čím dál častější. A to by mělo podle mého názoru převážit.
Výrobna živičných směsí by ovšem v regionu byla dobrá. nechápu ale
její umístění v tak velkého rybníka. O kus dál je na místě
bývalé pily a okolí nevyužitý prostor poblíž křižovatky I/14 a I/43 "nad
tunelem", kde by toto nebezpečí nebylo a kde by se "na skutečné střeše
Evropy" mohla taková stavba realizovat. Ještě lepší by bylo, kdyby taková
stavba byla povinně napojena na železniční vlečku, která by mohla do takové
výrobny přivážet jak kamenivo, tak i asfaltové vstupy z pardubické výrobny v Paramu. Domnívám se, že to jsou v naší oblasti i na katastru obce Třebovice
nebo v oblasti našeho železničního uzlu splnitelné podmínky.(mm)
Více ve zvláštním
článku ZDE
-
Dálniční přivaděč Lanškroun - R35 ve fázi
EIA
- Oznámení záměru výstavby silnice I/43 v úseku R35 – Lanškroun (dále
jen Oznámení) je zpracováno podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí (dále jen zákon). Obsah oznámení je v souladu
s přílohou č. 3 zákona. Hodnoceným investičním záměrem je výstavba
dvoupruhové komunikace, která umožní napojení města Lanškroun na
připravovanou rychlostní silnici R35 Hradec Králové – Olomouc, jejíž
trasa prochází ve vzdálenosti cca 11,5 km jižně od Lanškrouna. Cílem
Oznámení je identifikovat významné problémy životního prostředí v
dotčeném území a nejzávažnější vlivy a střety, které lze při výstavbě a
provozu silnice očekávat. Detailní vyhodnocení vlivu záměru na životní
prostředí bude provedeno v rámci Dokumentace podle přílohy č. 4 zákona,
která bude zpracována v další fázi projektu (dále jen „Dokumentace“).
Návrh silnice je v současnosti zpracován na úrovni vyhledávací studie1,
kterou zpracovala firmou OPTIMA spol. s r.o. v roce 2008. Z toho
vyplývají některé neznalosti a neurčitosti, které budou řešeny v dalším
stupni zpracování projektové dokumentace.
- Záměrem je vybudovat novou silniční komunikaci, spojující plánovanou
rychlostní silnici R35 v prostoru Mladějova s připravovaným jižním
obchvatem města Lanškrouna. Délka hodnoceného úseku je cca 13 km. Trasa
silnice I/43 je navržena a posuzována v kategorii S 9,5/70, tj. v
následujícím příčném uspořádání dle ČSN 73 6101: dva jízdní pruhy 3,50
m, vodící proužek 0,25 m, zpevněná krajnice 0,50 m a nezpevněná krajnice
0,75 až 1,50 m. Vybudování silnice I/43 bude navazovat na výstavbu silnice R35 a
obchvatu Lanškrouna. Z važována je rovněž možnost pokračování silnice
I/43 severním směrem k městu Králíky a dále na hraniční přechod s
Polskou republikou, kde jsou však podmínky pro vedení silnice méně
příznivé. Obdobně lze uvažovat s prodloužením směrem na jih za
účelem přímého propojení Lanškrouna a Moravské Třebové. V
přímé souvislosti s výstavbou silnice I/43 je možné očekávat realizaci
drobnějších záměrů, jako jsou čerpací stanice pohonných hmot. Lze rovněž
předpokládat, že stabilizace trasy nové silnice I/43 v řešeném území
ovlivní rozvojové záměry obcí. V rámci přípravy územních plánů je možné
očekávat umisťování výrobních a skladových ploch do okolí nové silnice a
k situování obytných souborů do větší vzdálenosti. Napojení města na
silnici R35 po stávajících silnicích by bylo možné pouze z MÚK Opatovec
po stávající silnici I/43, která prochází intravilánem obcí a je
situována v poměrně nevýhodné poloze pro příjezd od Olomouce i od Brna
(při příjezdu po plánované R43). Dalším účelem nové komunikace je
vybudování kvalitního dopravního spojení měst Lanškroun a Moravská
Třebová, pro které je dnes využíváno především silnice 3. řídy č. 36810,
která je vedena dlouhými úseky zástavby obcí a nemá vyhovující technické
parametry. Výhledově pak nová silnice I/43 vytváří předpoklady pro
napojení oblasti Králicka. Začátek navržené trasy silnice I/43 je na
rychlostní silnici R35 v mimoúrovňové křižovatce Kunčina, která je
navržena severně od Moravské Třebové mezi obcemi Kunčina a Mladějov na
Moravě Trasa vede severoseverozápadním směrem, prochází mezi
obcemi Mladějov na Moravě a Rychnov na Moravě, kde je navržena
křižovatka se stávající silnicí III/36811. Trasa dále pokračuje směrem
ke Květné (část obce Trpík), kde se přibližuje na cca 350 m k východnímu
okraji zástavby, načež se širokým obloukem stáčí k severovýchodu. Trasa
dále pokračuje směrem na obec Luková, kde vznikne úrovňová styková
křižovatka s přeložkou silnice III/36818, obchází tuto obec z východu a
přibližuje se k obci Žichlínek. Zde se hodnocená komunikace opět stáčí
do směru severoseverovýchodního. Mezi obcí Luková a Žichlínek přechází
navrhovaná trasa železniční trať č. 270. Při počátku obce Žichlínek bude
vybudována úrovňová průsečná křižovatka se silnicí III/36818. Trasa je
navržena ve variantách v okolí Žichlínka a při napojení v Lanškrouně.
Trasa je na další mapě vyznačena modře, varianty červeně.
-
XII. výstava výtvarného umění
v Ústí nad Orlicí - Kulturní dům, vernisáž 4. srpna 19.30 hodin
- Dvanáctý ročník výstavy se slavnostní vernisáží, na které se prezentují
výtvarníci různých oborů z celé republiky. Kromě obrazů malovaných různými
technikami jsou zastoupeny i keramické kachle, drátkované a korálkové
šperky, fotografie, křížková výšivka, patchwork, malované kameny, tiffany
technika, malba na textil a hedvábí, plastika, grafika...
-
-
Z policejních hlášení:
- Ve čtvrtek se na policisty z České Třebové obrátil třicetiletý muž z Choceňska.
Mužům zákona oznámil, že v noci ze středy na čtvrtek někdo ze
zaparkovaných vozidel v jedné firmě na Českotřebovsku odčerpal bezmála
šest set litrů nafty. Škoda přesahuje částku pětadvacet tisíc korun.
V případě, že bude nenechavec dopaden, hrozí mu za přečin krádeže trest
odnětí svobody až na dva roky.Policisté také mimo jiné zaznamenali případ odcizeného kola.
Pětapadesátileté ženě se z jednoho z panelových domů v Ústí nad Orlicí
ztratilo jízdní kolo. Za použití násilí se pachatel vloupal do sklepní
kóje a odvezl si dámské trekingové jízdní kolo zn. Rock Machina šedočerné
barvy. Škoda byla předběžně odhadnuta na sedm tisíc korun. Po pachateli a
jízdním kole policisté pátrají.
Po deváté hodině ve čtvrtek dopoledne při dopravně bezpečnostní akci se
policistům na Vysokomýtsku podařilo vypátrat celostátně hledaného mladíka.
Muži zákona učinili bezodkladně taková opatření, že ještě během dopoledne
hocha předali pověřenému pracovníkovi ústavu, z něhož mladík utekl.
Včera krátce před jedenáctou hodinou čtyřiapadesátiletá žena na policii
oznámila, že má v Ústí nad Orlicí poničenou chatku. Policisté se začali
případem zabývat. Žena měla na chatce rozbité okno a chyběla jí láhev vína
a nějaké kalhoty. Škodu předběžně vyčíslila na tisíc korun. Za přečiny
krádeže a porušování domovní svobody hrozí nenechavci v případě dopadení
až tři roky odnětí svobody.
-
- Kontejnery na pokračování
Občané posílají nové tipy na fotografování a upozorňují na problém, který je
zde prakticky trvalý. Kontejnerové stanoviště nad bývalým "letním kinem" se
změnilo během let na trvalou černou skládku.Loni to bylo ještě horší než
letos,
nicméně fotky jsou velmi alarmující. Jde samozřejmě o porušování vyhlášky,
ovšem jediná cesta, jak současnému zabránit, vidím v přistavení
velkého kontejneru na bioodpad a po jeho naplnění jej odvážet, podobně jako od
městského hřbitova. Nedělají to jen chataři, na stavu této skládky se
podílí také sousedí z okolí. Nejhorší je, že se míchá bioodpad se
stavebním materiálem, plasty a dalšími druhy odpadu.
-
-
-
Poslední
fotografie je ze sídliště U Stadionu,
kde u jinak
uklizených kontejnerů někdo odhodil ořezané větvě z nějaké škumpy a dává
najevo, že Město snad má povinnost tento odpad odvést. Proč to neodveze do sběrného dvora
sám?
-
-
|