Krásné
fotografie Ondřeje Kováře netřeba komentovat .
Po kliknutí se zvětší do zvláštního okna.
CYKLO & IN-LINE KLÁNÍ
Region Orlicko-Třebovsko vás zve v
sobotu 25. června na 2. ročník sportovně-zábavné akce „Cyklo&in-line
klání“. Začátek je v 10 hodin ve sportovním areálu Cakle.
Program: cyklistický a in-line peloton, středověké soutěže pro děti a
dospělé, vystoupení šermířů, projížďky na lodích, kapela k tanci a
poslechu a ukázky a testování elektrokol a kol střední a vyšší třídy.
Bližší informace o programu naleznete na
www.orlicko-trebovsko.cz
Další
jednání o optimalizaci dopravy na českotřebovské radnici
Na českotřebovské radnici se dopoledne od 9:30 hodin konalo
další jednání o optimalizaci železniční a autobusové dopravy v našem
regionu. Jednání se zúčastnil radní Pardubického kraje odpovědný za
oblast dopravy Jan Tichý a také poradce hejtmana Pardubického kraje
JUDr. Martin Netolický Ph.D. Řešil se poměrně široký okruh otázek,
více ve speciálním rozhovoru s Martinem Netolickým, který je
zaměřen na tento palčivý problém zaměřen. Z rozhovoru vyplývá, že se
otázky řeší komplexně původní záměry na opuštění zastávky v Dlouhé
Třebové apod, byly kompromisně změněny.
Více v
rozhovoru ZDE
Kocianova houslová soutěž zná svého prvního vítěze
Ústí n. O.
– Třiapadesátý ročník soutěže, která nese jméno slavného ústeckého
rodáka a houslového virtuosa, už má prvního vítěze. Ceny, čestná uznání
a účastnické listy byly rozdány v prvních dvou kategoriích. Nejmladší
soutěžící do deseti let odehráli povinnou skladbu prvního kola krátce po
zahájení soutěže. S 1. větou Sonatiny G Dur Antonína Dvořáka si v nabité
konkurenci šestnácti účastníků poradila nejlépe osmička houslistů, která
také postoupila do druhého finálového kola. K velké radosti domácích
mezi nimi nechyběla svěřenkyně Miluše Barvínkové Hana Jasanská, splnil
se tak mnohaletý sen zdejších pedagogů i příznivců „Kocianky“ mít ve
finále svého zástupce. „Je to ohromný úspěch, s výkonem Haničky jsem
spokojená. Postupem do druhého kola jsme si své splnily,“ hodnotila
Miluše Barvínková krátce před druhým kolem. V něm měla porota
možnost vidět první opravdu špičkový výkon letošní Kocianovy houslové
soutěže, a to v podání Bulharky Kristiny Georgievové.
Její provedení Kreislerova Preludia a Allegra potěšilo také
předsedu odborné poroty Františka Novotného: „Osobně jsem měl velkou
radost, že někteří z účastníků finálového kola už v tak útlém dětství
projevují atributy zralého umělce. Na podiu dokážou tvořit dynamiku na
jeden tah smyčcem. Vítězná Bulharka patří mezi výkony, které jsem
zmínil. Rozhodně po zásluze první cena.“ Nejlepší Češkou v první
kategorii byla Klára Erdingerová-Staňková z Brna, jež získala stejně
jako Wu Shuang ze Singapuru druhou cenu. Hned trojice soutěžících
obdržela od poroty třetí místo, naprázdno ovšem nevyšlo ani domácí
„želízko v ohni“. Čestné uznání prvního stupně udělené Haně Jasanské je
pro pořádající školu historickým úspěchem. „Domácí mohou určitě slavit.
Máme velkou radost, že právě Hanička Jasanská byla takto oceněna. Na
předávání cen jsem viděl, že z toho měla opravdu upřímnou radost,“
komentoval předseda poroty František Novotný.
Ve srovnání s první kategorií měla druhá (do 12 let) podstatně
skromnější účast, proti původním dvanácti přihláškám dorazila do Ústí
pouze polovina soutěžících. Do druhého kola postoupili všichni, první
cenu si však neodnesl žádný z nich. Nejvíce se odborné porotě zamlouval
výkon Lotyšky Jekateriny Molodové, jež za provedení Kocianovy Humoresky
získala druhé místo.
Nová
publikace Dr. Jiřího Šmerala...
...napsaná k výročí 700 let městečka Trnávky je k mání na obecním úřadě v
Městečku Trnávce, prodej zajistí starosta ing. Milan Šedaj (mestecko.trnavka@iol.cz).
Obec a hrad nad obcí má vztah spojený s první zmínkou o České Třebové jako
obydleném místě a vztahuje se k k létům 1278 - 1281. To se objevuje i
v textu této publikace. O tom již autor Dr. Jiří Šmeral publikoval a
obhájil svoji verzi proti tvrzení Prof. Fr. Musila z Ústí nad
Orlicí, který souvislost Městečka Trnávky, hradu Cimburk a Ctibora s první
zmínkou o České Třebové popíral a naopak ji
dával do souvislosti s Moravskou Třebovou, kam ovšem nijak nepasuje. K tomuto tématu se autor
vyjadřuje takto: "Nic převratně nového o problematice České Třebové oproti
tomu, co jsem publikoval už dříve, v knížce není. Podrobněji je rozveden
mincovní nález, o němž byla v jednom z článků jen zmínka."
Problematika počátků osídlení zdejšího kraje však autor stále vábí: "Rád
bych napsal ještě jeden článek, v němž bych chtěl dokončit některé své
úvahy ohledně nejstarších dějin České Třebové, které v předchozích dvou
článcích nezazněly. Předběžně jsem se dohodl s redaktorem Časopisu
Společnosti přátel starožitností prof. Tomášem Durdíkem, že by studie,
samozřejmě po projití recenzním řízením, mohla vyjít v tomto
časopise. Aktuální pracovní úkoly mně však od tohoto tématu poněkud
odvádějí, takže článek mám ve stádiu rozpracovanosti. Rád bych jej
dokončil během tohoto roku, ale nejsem si jistý, jestli se mi to podaří.
Ve spolupráci s nakladatelstvím Paseka aktuálně připravuji do tisku
publikaci Zmizelá Moravská Třebová a do podzimu musím odevzdat text do
kolektivních dějin Uničova. Do letošního čísla Pomezí Čech, Moravy a
Slezska jsem slíbil dodat článek o husitství na severozápadní Moravě...."
(mm)
Třetí petice o ústeckoorlickém
nádraží. Organizátorem petice za důstojné odbavení je Petr Kulda
Chceme důstojné odbavení, ne zastávku!
My, níže podepsaní, požadujeme, aby Ministerstvo
dopravy a Městský úřad v Ústí nad Orlicí
v rámci rekonstrukce historické budovy nádraží v Ústí nad Orlicí:
-
Počet
podporujících petici k 5. květnu 2011: 413 lidí. Organizátorem petice je
Ing. arch. Petr Kulda,
Ústí nad Orlicí
- Odkaz
na tuto petici ohledně ústeckého nádraží a všechny případné
potřebné informace jsou přímo na stránkách. petice
-
http://www.dustojne-odbaveni.cz/index.php
-
-
Situace kolem železničního koridoru v
Ústí nad Orlicí opět ve vakuu
- 5. května 2011, Ústí nad Orlicí
- Kdo si z občanů orlickoústeckého regionu myslel, že březnová
návštěva hned dvou ministrů udělá definitivní tečku za podobou
železničního koridoru a vyjasní otázky týkající se podoby železniční
stanice, je zklamán.
- Ani po dvou měsících není jasné, zda bude či nebude postavena nová
výpravní budova. Ta měla nahradit historickou budovu, která měla
být zdemolována. Logika tedy říká, že pokud bylo od demolice staré
budovy ustoupeno, nová stavěna nebude. Ministerstvu dopravy však
vzniklá mezirezortní komise stavbu nové nádražní budovy doporučila.
Správa železniční dopravní cesty, která je investorem stavby však
možnost vybudování nové nádražní budovy opakovaně odmítá. Naposledy v
polovině dubna. Pro MfDnes se tehdy vyjádřil tiskový mluvčí SŽDC Pavel
Halla následovně: „V souvislosti s přípravou stavby na železnici se
postaví i nutné vyústění z budoucího podchodu. V žádném případě ale
nepůjde o novou odbavovací halu.“
- Městskému úřadu v Ústí nad Orlicí byla zase předložena projektová
dokumentace, která nově počítá se snížením parkovacích míst o dalších
dvacet. „Působí to na mně už jako fraška. Zatímco renomovaní
experti říkají, že stará budova může po stavebních úpravách dál hostit
cestující, ministerstvo dopravy bez jakéhokoliv vysvětlení říká, že se
musí postavit nová budova. Následně se vyjádří investor, který řekne,
že novou budovu stavět nebude,“ říká iniciátor záchrany nádražní
budovy v Ústí nad Orlicí Martin Kadrman. Předseda mezirezortní komise
Marek Dian požádal 2. února Nádraží nedáme!, o.s. o seznam čtyř
navržených členů do pracovní komise. Sdružení navrhlo proděkana
Technické univerzity v Liberci prof. Jiřího Suchomela, bývalého děkana
- Přírodovědecké fakulty UK v Praze prof. Pavla Kováře, architekta
Michala Zlámaného z Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT v
Praze a předsedu sdružení Martina Kadrmana. „Pan Dian mi sdělil, že
následující týden seznam komisi předloží. Dodnes jsme však na jednání
pozváni nebyli. Koncem dubna jsem se obrátil na ministra dopravy Radka
Šmerdu s žádostí o setkání, kterého se chtěl zúčastnit i pan profesor
Suchomel. Pan ministr nám vzkázal, že jeho pracovní povinnosti mu v
nejbližší době setkání s námi neumožní. Takový ´zájem´ o náš problém
měl naposledy ministr Gustáv Slamečka. Za jeho ministrování se z naší
kauzy stal nepřehledný guláš. Snad to není zlé znamení,“ dodává
Kadrman.
- „Vlekoucí se peripetie s nádražním areálem je smutná věc a
neslouží nikomu. Je zjevné, že prostor kolem budoucí zprovozněné
historické budovy, přitažlivé zajisté stejně jako desítky podobných
restaurovaných nádraží v Rakousku, Švýcarsku, Německu aj., si žádá
přeskupení prostoru. Plánovaná stavba úplně zbytečných objektů je však
zarážející,“ říká profesor Pavel Kovář, člen sdružení Nádraží
nedáme! a ke snížení parkovacích míst dodává: „Dostatek parkovacích
míst by měl odpovídat narůstajícímu významu uzlu křížících se
dopravních směrů západ-východ, sever-jih.“ Vakuum a chaos, který
nyní kolem projektu vznikl, znepokojuje nejen účastníky debat o osudu
nádraží, ale hlavně místní občany. Koncem dubna tak vznikla petice Za
důstojné odbavení, kterou k dnešnímu dni podepsalo téměř pět set
občanů a další denně přibývají.
- „Podle názorů odborníků může rekonstruovaná nádražní budova
sloužit ve všech potřebných funkcích. Ptám se proto: kdo má zájem na
výstavbě budovy nové, navíc v době všeobecně deklarované potřeby
šetřit veřejné prostředky? Na pravdivou
- odpověď čekají všichni ti, kteří se rozumem a srdcem zasloužili o
zachování krásné historické budovy ústeckého nádraží,“ uzavírá
dokumentaristka a místopředsedkyně sdružení Nádraží nedáme! Olga Sommerová.
-
|