Českotřebovský deník 255/2012 (13.10.)                                
Krajské volby skončily, voliči rozdali karty: Česká Třebová získá post krajského hejtmana                  

Výsledky voleb byly vyhlášeny výslednou tabulku za celý Pardubický kraj uvádím ve zvláštním souboru ZDE spolu s obdobnou tabulkou, který zachycuje průběh krajských voleb v České Třebové a další tabulkové přehledy, které by nás mohly zajímat.  Tabulky jsou doplněny krátkým  komentářem, protože v mnohém dopadly volby v České Třebové odlišně od ostatních měst v našem Pardubickém kraji. 

Výsledek  krajských voleb je důležitý pro všechny občany našeho města Česká Třebová. Třebovák JUDr. Martin Netolický, Ph.D. bude hejtmanem Pardubického kraje! ČSSD obhájila nejvyšší počet mandátů ze všech volebních stran a bude schopná sestavit povolební koalici, jiná možnost na vytvoření povolební koalice bez ČSSD reálná není.  Česká Třebová bude mít ve 45ti členném krajském zastupitelstvu dva kandidáty. Mimo Martina Netolického získal ještě mandát krajského zastupitele také  Jaroslav Zedník, lídr kandidátky TOP 09. 

Co výsledky voleb znamenají?
 Oranžová barva v označení kraje zůstává, na vedení kraje bude zřejmě potřeba tříčlenná koalice. než se vytvoří, bude třeba vést náročná jednání. Přiznal to při hodnocení volebního výsledku  i  kandidát na nového hejtmana a lídr  ČSSD v Pardubickém kraji  JUDr. Martin Netolický. Do krajského zastupitelstva  přijdou zastupitelé šesti volebních stran, levice bude mít převahu. Teoreticky je možné nakreslit několik konstrukcí krajských koalic. Důležité bude ovšem jak dopadnou vzájemné konzultace, ke kterým v dalších dnech určitě dojde.  ČSSD se zcela jistě sejde se všemi volebními subjekty, někde budou jednání zvláště významná, jindy zase spíše zdvořilostní. Tak už to po volbách bývá.
 
Jaké povolební koalice jsou nepravděpodobné, neboť se jich jejich aktéři dopředu zřekli:

ODS nebude v koalici s KSČM, podobně ani KDU-ČSL , tedy zřejmě také Koalice pro Pardubický kraj, ve které je  KDU-ČSL obsažena.  Málo pravděpodobné je seskupení ČSSD - ODS, byť by bylo součástí nějakého trojúhelníkového řešení, např. s Koalicí pro Pardubický kraj. Byla by   to sice velmi výhodná většina 12 + 10 + 6 = 28 koaličních hlasů mezi 45 zastupiteli znamená slušnou většinu  62%. ODS a ČSSD se ovšem dosti liší především v pohledu na zdravotnictví kraje a to je velmi důležitá oblast.
 
Jaká povolební seskupení jsou více pravděpodobná?(vše je spekulace, ale  všem, kteří umí počítat do 45 to musí být jasné).

1) Na všech se bude podílet ČSSD, která má nejvíce mandátů. Je to předně možnost vytvořit koalici  ČSSD + Koalice pro Pardubický kraj +  SPOZ, která by měla 25 hlasů, což je poměrně slabá většina 55%.   V devítičlenné radě by jistě chtěla mít většinu ČSSD, kde by  jistě našli svá místa dosud aktivní radní, nový bude hejtman Martin Netolický a možná i  některý další radní. Mohli by se jistě opírat i o zkušenosti Romana Línka, jako lídra Koalice pro Pardubický kraj, který patří mezi tvůrce kraje a mohl by být snad také označován za jeho "otce", podílel se na jeho vzniku od  samotného počátku.  Nevýhodou je ovšem to, že by o toto seskupení obsahovalo "koalici v Koalici", podobně jako v minulém období, kdy vykázala jistou "menší soudržnost".  Mimo KDU-ČSL s jasným zaměřením a programem se zde ještě vyskytují další subjekty, např. hnutí Nestraníci s více méně nejasnými cíli, což by mohlo vést navíc k menší soudržnosti  celku.  Na všechny části subjektu "Koalice pro Pardubický kraj" by možná nebylo dost významných funkcí, což by mohlo vést k určité skepsi a nesoudržnosti pod heslem, "Proč podporovat celek, když z toho nic nemáme.." a tak by možná bylo třeba hledat další posty pro všechny součásti koalice... Třetí část "trojúhelníku" , t.j. 3 mandáty pro SPOZ by byly nutně potřeba, i pro tento subjekt by bylo nutné zajistit místo (placeného) radního....
 
2) Podobě existuje teoretická možnost povolební spolupráce trojice ČSSD + Koalice pro Pardubický kraj + TOP09 a starostové také s 25 hlasy. Pokud se však TOP 09 staví do role skutečné pravice, tak spojení s  ČSSD je méně pravděpodobné než spojení ČSSD - SPOZ. Není to však nemožné, jistou naději dává to, že za TOP 09  získali mandáty právě "starostové", tedy trojice Jaroslav Zedník - Mgr. Luboš Bäuchel - Mgr. Hana Štěpánová, kteří patří spíše do praktické krajské politiky Navíc Luboš Bauchel již s ČSSD dříve spolupracoval také ve vedení města Ústí nad Orlicí, tehdy jako nezávislý, a nyní se navíc nachází na pozici v Orlickém sportovním sdružení, kterou by jistě za pozici krajského radního rád vyměnil.  Jenže od té doby přímo získal stranickou legitimaci TOP09 a měl by tedy prosazovat tvrdý kurz.  Určitá nesourodost TOP 09 se již projevila po posledních komunálních volbách v Ústí n.O., kde TOP 09 zůstala v opozici, ale členka  sdružení TOP09 + nezávislí kandidáti Dr. Janyšová je členkou rady města a tedy radniční koalice, ač jí to její spolubojovníci z kandidátky hodně vyčítali. Také v předvolebních debatách padaly i některé ostré formulace, hlavně ze strany TOP09, které by mohly být pro vytvoření koalice kontraproduktivní.  Před volbami  se ovšem říká leccos....
 
3) Větší většinu by měla další koalice  ČSSD + KSČM + SPOZ t.j. 26 hlasů ze 45, ve které by se jistě dal najít průnik (levicových) programů všech tří subjektů a stranická disciplína by byla větší,  excentrické  tendence by zde tolik nepřicházely v úvahu. Byl by to historicky první vstup komunistů do rady našeho Pardubického kraje a naopak historicky první ústup lidovců (resp. Koalice pro Pardubický kraj) z vedení kraje. Zde teoreticky nejsou Zemanovci potřeba, ovšem vznikla by tak křehká většina, se kterou by vedl kraj po 4 roky jen sebevrah.
 
4) Existuje možnost utvořit Koalici bez ČSSD? Pokud si připomeneme, že ani ODS ani KDU ani TOP 09 nebude spolupracovat s komunisty, tak to možné není.  
 
Jak bude vypadat nové krajské zastupitelstvo: 

V krajském zastupitelstvu bude  12 zastupitelů  ČSSD, 11 komunistů, 10 zastupitelů bude reprezentovat Koalici pro Pardubický kraj, 6 zastupitelů ODS a tři zastupitele bude mít TOP09 a tři zastupitele také Strana práv občanů - Zemanovci.  
 
Jména nových zastupitelů najdete v přehledné tabulce ZDE
 
Nová vlaková souprava do Lanškrouna


Takě další tratě budou mít moderní soupravy

V Pardubickém kraji míří na koleje další nový moderní vlak. Jde o motorový vůz RegioShuttle RS 1 z berlínského závodu švýcarské společnosti Stadler Rail AG. Cestujícím nabídne bezbariérové cestování a moderní klimatizovaný interiér. V Pardubickém kraji bude nasazen jeden z vozů z kontraktu na 17 motorových vozů RegioShuttle RS 1 se společností Stadler. Vozy z této série jsou dodány kromě Pardubického kraje také na Vysočinu a do Libereckého kraje.

Základní zákaznické informace o nových a modernizovaných vlacích

·         440 RegioPanter: nízkopodlažní a bezbariérová souprava, klimatizace, WiFi, el. zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících, pomocný výsuvný schůdek pro zastávky s nižšími nástupními plochami;

·         471 CityElefant: nízkopodlažní a bezbariérová souprava, klimatizace, el. zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících v 1. třídě;

·         814 Regionova: nízkopodlažní a bezbariérová souprava;

·         841 RegioShuttle RS 1: nízkopodlažní a bezbariérová souprava, klimatizace, el. zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících;

·         motorový vůz 854 a přípojné vozy: modernizovaný interiér, u linky do Letohradu také vůz upravený pro cestování vozíčkářů a vybavený el. zásuvkami pro napájení drobné elektroniky cestujících;

·         řídicí vůz 961 „sysel“: vůz upravený pro cestování vozíčkářů, klimatizace, el. zásuvky pro napájení drobné elektroniky cestujících;

·         Revitalizací procházejí také malé motorové vozy řad 809 a 810 na vedlejších tratích s nižšími výkony, vozy mají např. nové textilem potažené sedačky, determální otevíratelná okna a další vylepšení.   

Modernizace souprav na tratích Pardubického kraje

(Kolín) – Pardubice – Ústí nad Orlicí – Lichkov / Česká Třebová – Svitavy

·         jednotky 471 CityElefant;

·         řídicí vozy 961 „sysel“.

Česká Třebová – Svitavy (– Borová u Poličky) 

·         motorové jednotky 814 Regionova – od prosincové změny jízdních řádů

Česká Třebová – Rudoltice v Čechách (– Zábřeh na Moravě)

·         motorové jednotky 814 Regionova

Česká Třebová – Lanškroun

·         motorový vůz 841 RegioShuttle RS 1 (na doplňkových výkonech motorová jednotka 814 Regionova)

Choceň – Vysoké Mýto město 

·         motorové jednotky 814 Regionova

Choceň (– Týniště nad Orlicí – Meziměstí)  

·         modernizované motorové soupravy 854 a přípojné vozy na spěšných vlacích.

Pardubice – Hradec Králové (– Jaroměř)

·         jednotka 440 RegioPanter (postupně nahradí většinu klasických souprav na osobních spojích a většině spěšných vlaků);

·         motorový vůz 854 a modernizované přípojné vozy.

Pardubice – Chrudim (– Havlíčkův Brod)

·         motorové jednotky 814 Regionova.

Letohrad – Žamberk (– Týniště nad Orlicí – Hradec Králové)

·         modernizované motorové soupravy 854 a přípojné, resp. též řídící vozy na spěšných vlacích.

Dušičkové zamyšlení Jaroslava Rybky

Dnešní člověk je ze všech stran zavalen a rozptylován spoustou bezduchých a prázdných informací, je mu nudeno, že AKTIVITA je smyslem a cílem, že musí být aktivní, aby si "zabezpečil" budoucnost, aby nebyl na nikom závislý. Aktivita je prostředkem, otázkou je k čemu směřuje či slouží. Moderní člověk je závislý na ostatních lidech nejvíce v historii (díky technické úrovni současného světa). Tato  technická úroveň, pokud nemá vést k destrukci, musí být "zasazena do morálně a duchovně kultivovaného prostředí. Když se ale podíváme na současný svět je patrné, že čím je technika dál a výš tím je drancování přírody i lidských hodnot dokonalejší.
Když se podíváme do historie vidíme, že tomu tak bylo i dříve. Rozdíl je v tom, že dříve se jednalo o místní, lokální stav, zatímco dnes je v propojeném globalizovaném světě patrné, že řešení úhybným manévrem jako v minulosti kolonie, otroctví v původní formě) je již "zastaralé" a tak současní mocní hledají MODERNÍ způsoby manipulace a otroctví, aby udrželi svůj materiální luxus.
Osobně mě vadí, když současní manipulátoři, aby odvedli pozornost od současných problémů, vytahují kartu komunismu či nacismu, ale již se zamlčí, že k nacismu i komunismu vedla sociální, duchovní i morální bída, kterou - stejně jako dnes - způsobili především bohatí, mocní a vlivní. neztotožňuji se s americkým komerčním viděním světa, kde člověk je pouze "pracovní a kupní síla" a příroda prostorem k k vydrancování a chápu postoj Ruska , které se brání stát se další ekonomickou kolonií. Životní úroveň a kvalitu života neurčuje jen materiální úroveň a finanční zisk, ale také životní prostředí, stejně jako hodnotová, duchovní a kulturní atmosféra ve společnosti.
K říjnovému úvodníku Jana Peringera ohledně stromu u krematoria a "odborné firmy", která ho uznala za závadný. Bohužel je to v současnosti běžný stav.
Ke kanálu D - O - L dodám, že doufám, že k jeho realizaci nikdy nedojde a že je někdy štěstí, když nejsou peníze)
Vlaky ČD a soukromí dopravci.  Vzhledem k tomu, že věřím ve slušnost, solidaritu a vzájemnost, nikoliv konkurenci (která rozděluje a ničí vztahy) je pro mně ČD solidním dopravcem než soukromé firmy, které svoje zisky z lukrativních tratí vyvedou na soukromé účty, zatímco ČD budou chybět na financování prodělečných tratí. lidé přitom budou nadávat na České dráhy.

Čas podzimu a dušiček je časem, který člověka vede k zastavení se a zamyšlení v dnešní hektické době. kdesi jsem četl citát, či nápis ze hřbitovní brány:  "Co jste vy, byli jsme i my, co jsme my, budete i vy..."  Tato slova by nás měla oslovit, zda naše srdce  a svědomí jsou v pokoji a v harmonii, čemu sloužíme a kam směřujeme. doma i na cestách rád navštěvuji kostely, hřbitovy a přírodu - člověk se zde ztiší a získá vnitřní klid a pokoj. ještě dva citáty:

"Neexistují slova, která by zachytila lásku, ticho chrámu, nebo tuto, s ničím nesrovnatelnou vteřinu". 

"Láska je především modlitba a modlitba je ticho".

Jaroslav Rybka, Česká Třebová

Ještě malou poznámku: Není vše tak jednoduché, jak vnímá tento pisatel. Podívejme se např za problém ČD - soukromí dopravci. ČD, kde působí  více organizací. Základem je SŽDC  jako státní organizace,, která  má udržovat železniční tratě a nemovitosti a České dráhy jsou nyní jen jedním z dopravců, byť tím hlavním. Na provoz regionální dopravy získávají dotace od krajů a za užití dopravní cesty platí poplatky právě té SŽDC podobně jako další dopravci. ČD mají povinnost zajišťovat dopravu dle požadavků objednavatelů (státu, tedy MDČR nebo krajů) a získají na to dotace.  Navíc provozují i další spoje, na které dotace nedostanou, např. pendolino....