Návrhy změn autobusových JŘ platné od 1. dubna byly zveřejněny
Dlouho
mluvilo o úpravě zastávek a časů rychlíkových spojů na lince
do Ústí n.O. Výsledek je rychlý: rychlíky se ruší (již po
třech měsících nepovedeného experimentu.) Na trase na
Litomyšl se podobně ruší noční spoj z Litomyšle k rychlíku
Excelsior. Jistě jezdil prázdný.... Dále zde dochází k
minutovým změnám odjezdových časů některých víkendových
spojů. Jízdní řád a tedy i trasa linky 900934
Lanškroun - Česká Třebová - sídliště Lhotka se
nemění, požadavek občanů na změnu linky tak, aby
jezdila po bývalé trase městské dopravy kolem sídliště Křib
buď nebyl akceptován, nebo nebyl ani na OREDO předán. Na
dotaz mě zatím z Oreda neodpověděli. Linka z Ústí n.O,. dále
jezdí až z Kerhartic od tzv. posádky a i nadále bude muset
hrát loterii o tom, jak dlouho bude čekat u závor na
orlickoústeckém nádraží. Podle toho pak budou jezdit spoje
nadále na Českou Třebovou včas nebo se zpožděním. Rezerva
čekání a nástup na ústeckém autobusovém nádraží je 4
minuty. Na lince Č. Třebová - Skuhrov byl omezen spoj s
odjezdem v 10:30, který pojede jen v pondělí a středu, na
lince ČT - Přívrat - Sloupnice - V. Mýto došlo k malým
minutovým posunům některých spojů.
Jak se dalo očekávat, tak dochází k dalším omezením
spojů jedoucích na nově zavedené lince 680805 ČT - Semanín -
Třebovice - Opatov - Svitavy. Po nesmyslné
zajížďce ze Zádolky do Třebovice a dále na Opatov po hlavní
I/43 nyní jede jen minimum spojů: ve směru na Svitavy jen
tři dopolední spoje a v opačném směru SY - ČT
jede přes Třebovici místo dosavadních 9 spojů jen 5.
Ostatní jedou přímo z Opatova na Zádolku a Semanín a potom
do Č. Třebové. Podobně byly omezeny spoje přes Opatovec,
takže z původní myšlenky mnoho nezbylo. Také první
ranní spoj ve 4:04 již nevyjíždí ze Třebové, ale až z
Opatova. Má smysl pro dojíždění do Svitav a z Č. Třebové
takto do práce do Svitav skutečně nikdo nepojede, aby se
skoro hodinu kodrcal v autobuse přes 6 vesnic. Zajímavostí
nového návrhu je ještě skutečnost, že pracovníci OREDO již
zjistili, že Zádolka je součást Opatova a nikoliv Semanína,
jak bylo dosud v jízdních řádech uvedeno. Jde o řadu
drobností, které se omlouvají tím, že při velkých změnách
systému se všechno nedá dobře do detailu ihned
nastavit. V řadě případů to však vypadalo tak,
že hlavním cílem bylo udělat nějakou velkou změnu, které se
přizpůsobit cestující. Systém integrované dopravy je
dobrá myšlenka, která však mohla být realizována po etapách.
systém více využívá autobusů i vlaků, časy na obrátkách byly
zkráceny na neúnosnou míru, řidiči či strojvedoucí se nemají
čas nikde o sebe postarat, nejsou časové rezervy, nelze
nijak posunout odjezd jednoho spoje, aniž by se neposunuly
spoje další... (mm)
Další změny můžeme
vyčíst z návrhů jízdních řádů, platných od 1. dubna, které
uvádím jako pdf soubory ZDE
Přenechám ZDARMA cca 10 q
uskladněného hnědého uhlí - ořech
(za odvoz) z RD v Č.
Třebové. tel. 604 685 835 - rychlé jednání
Změna systému financování regionálního školství? Ano, ale bez
ukvapených kroků
Vládou navrhované změny financování regionálního školství
prezentované veřejnosti ministerstvem školství mohou mít
katastrofální důsledky. Chápu nezbytnost ekonomických úprav,
ztotožňuji se však také s názorem starostů obcí, že nelze tyto
změny uspěchat bez ohledu na další návazné negativní jevy.
Jsem totiž přesvědčena o tom, že ministerstvem předložený
návrh není zcela dopracován. Chybí v něm například způsob
financování víceoborových tříd ve středních školách,
vzdělávání žáků se speciálními potřebami či financování
základních uměleckých škol, vyšších odborných škol,
konzervatoří a školních družin. Navrhuji proto posunout
účinnost nového systému financování nejdříve od 1. ledna 2014
s tím, že schválení veškerých nutných legislativních úprav,
včetně úplného dopracování koncepce reformy financování, by
mělo být uskutečněno v průběhu roku 2012. Uvedená reforma
jasně přenáší finanční zátěž na zřizovatele. Ten ale musí mít
v případě, že se rozhodne ponechat školy beze změny a případně
jejich provoz a mzdové náklady zaměstnanců dofinancovávat,
možnost nejen včas propočítat konkrétní finanční dopad na
jednotlivé školy a následně i na svůj rozpočet, ale také
zvážit vliv těchto změn na další rozvoj obce (ztráta
atraktivity pro mladé rodiny s dětmi apod.). V Pardubickém
kraji se změny dle předběžných propočtů vážně dotknou tzv.
úplných základních škol s menší naplněností (především
s jednou třídou v ročníku). Optimální naplněnost tříd v této
chvíli nesplňuje celkem 65 základních škol (téměř 30 procent),
které by jejich zřizovatelé, tedy obce, byli povinni
dofinancovat. Podobná situace je u krajem zřizovaných
středních škol. Daného parametru naplněnosti tříd nedosáhne 20
krajských škol (35 procent), které by tak musely být
dofinancovány. Kraj by to stálo odhadem až 100 milionů Kč
ročně. Pokud vláda volá po zkvalitnění vzdělávání, určitě toho
nedosáhne tím, že bude finanční prostředky ve školství
omezovat. Namísto poplašných zpráv o dalších milionových
škrtech v rozpočtu a propouštění tisíců učitelů by měly
ministerstvo školství a celá vláda komunikovat s kraji a
obcemi, které znají nejlépe místní podmínky a mají tu
nejupřímnější snahu o zefektivnění celého systému a v konečném
důsledku o spokojenost svých občanů – tedy i rodičů a
především jejich dětí.
Jana Pernicová, členka Rady Pardubického kraje
zodpovědná za školství, kulturu a památkovou péči
-
Zachovat regionální
operační programy se vyplatí
- Hradec Králové – Zachovat regionální operační programy
(ROP) i po roce 2013, z nichž plynou do regionů miliardové
dotace z Evropské unie, chtějí zástupci krajů, měst i obcí.
Zaznělo to 2. března na pražské tiskové konferenci, jíž se
kromě Michala Haška a Radko Martínka, čelních představitelů
Asociace krajů ČR, účastnil také ministr pro místní rozvoj
Kamil Jankovský. O počtu operačních programů v dalším
programovacím období Evropské unie má Nečasův kabinet
rozhodnout v dubnu.
- Se záměrem vlády sloučit dnešních sedm regionálních
operačních programů do jednoho nesouhlasí kraje, města ani
obce. „Vrátíme se do roku 2006, kdy Česká republika čerpala
unijní prostředky z jednoho centrálně řízeného programu. Bylo
to tehdy velmi problematické a nešťastné,“ řekl pardubický
hejtman a předseda Regionální rady Severovýchod Radko
Martínek. Podle něho má stát s ROPy dobrou zkušenost, protože
podle statistik patří dlouhodobě k nejlépe čerpajícím
programům v republice. „Potvrzuje to i sama vláda ve svých
pravidelných přehledech,“ komentoval stanovisko Michal Hašek,
předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman. Tematické
operační programy řízené ministerstvy však tak dobré výsledky
zdaleka nemají. Proč tedy redukovat ty prokazatelně
úspěšnější? „Nechceme vést politickou bitvu. Vláda však musí
respektovat stanovisko krajů, obcí i měst, které navíc minulý
týden podpořila Hospodářská komora,“ pokračoval hejtman
Martínek. Pozici, kterou zaujala Asociace krajů ČR a Svaz měst
a obcí potvrdí zástupci těchto institucí ve společném
memorandu, které předají vládě. Ještě v březnu chtějí zástupci
krajů jednat o dotacích také s premiérem Petrem Nečasem.
-
Kroutil: Některé návrhy Evropské komise by mohly mít fatální
důsledky pro naše zemědělce
- Pardubice – Špičky českého zemědělství jednaly v
pardubickém Domě techniky o návrhu Evropské komise na reformu
Společné zemědělské politiky pro období 2014 – 2020. Na
odborné konferenci nechyběl ani Václav Kroutil, radní
Pardubického kraje zodpovědný za životní prostředí,
zemědělství a venkov. Prezident Agrární komory ČR Jan Veleba
ve svém úvodním příspěvku upozornil, že nové rozpočtové období
zásadně ovlivní další vývoj zemědělství a potravinářství. „Na
konferenci panovala shoda na nutnosti společného postupu při
prosazování zájmů České republiky. Některé návrhy Komise by
totiž mohly mít fatální důsledky pro naše zemědělce,“ uvedl
radní Kroutil. Podle viceprezidenta agrární komory Jindřicha
Šnejdrly návrh obsahuje zrušení tzv. mléčných kvót v roce
2015, které by znamenalo výrazné zvýšení rizika dovozů
mléčných výrobků a ohrozilo konkurenceschopnost českých
chovatelů. „Všichni máme navíc v živé paměti, jak to v
minulosti dopadlo s cukrovary,“ připomněl radní Kroutil. Obavy
odborníků na zemědělství potvrzuje také bilance agrárního
zahraničního obchodu. Ještě v roce 1993 převyšoval vývoz nad
dovozem o 779 milionů korun. Bilance zemědělského zahraničního
obchodu v loňském roce je však výrazně záporná. Dovoz převážil
vývoz o 34, 7 miliard korun. Problémy lze vidět také ve
struktuře osevních postupů, kdy se pouze na devíti procentech
půdy pěstují plodiny, které prospívají krajině a zároveň
vytváří pracovní místa. „Společným úkolem všech
zainteresovaných stran by mělo být nalezení správné míry mezi
výrobou, životním prostředím a venkovem. Prostředky z Evropské
unie musí být alokovány tak, aby se zvyšovala
konkurenceschopnost našeho zemědělství. Toho však dosáhneme
pouze se vzdělanými a kvalifikovanými odborníky,“ seznámil
přítomné s další rovinou problému radní Pardubického kraje.
Dalším rizikovým místem navržené reformy Společné zemědělské
politiky spočívá v zavedení povinného systému tzv. ozelenění (greening).
„V takovém případě by muselo být sedm procent zemědělské půdy
podniku, který je příjemcem přímé platby, zařazeno mimo
produkci. To by mohlo skutečně ohrozit jeho ekonomickou
životaschopnost. Na jednání zaznělo, že Česká republika bude
místo povinného systému ozelenění prosazovat princip
dobrovolnosti,“ doplnil Kroutil.
|