Českotřebovský deník 8/2013 (11.1.)                                      


Slaměný betlém před farou.

Mnozí lidé se zastavovali, fotili si ho nebo se dokonce vedle slaměných postav  vytvořila i skupinka. Je to výborný nápad který byl obohacením adventního a vánočního období ve městě.  Autora neznám, je ho však třeba pochválit, velikost motivu odpovídá prostoru a napovídá, že by zde do budoucna mohlo stát nějaké sousoší. Betonová (nedokončená) zídka kolem areálu fary však současně žaluje, že zde máme určitý dluh v úpravě centra města. Kdyby to  bylo např. v Semaníně, tak už je zídka dávno kamenem obložená... Dotváří prostředí, které je kulturní památkou a je to na prestižním místě památkové  zóny města. Na dokončení zídky lze zajistit dotaci.
 
Odposlechnuto: už z principu v podzemním terminálu neparkuju

Jel jsem ve středu expresem Vsacan do Prahy.  Nechtě jsem  musel v kupé vyslechnout názory cestujících na dopravní spojení, jízdní řád a parkování   v českotřebovském terminálu. Tu první spontánní repliku proslovenou cestující maminkou, která zřejmě nebyla z České Třebové, do mobilního telefonu jsem si pro jistotu přesně napsal: "Ve Třebové auto zaparkovaný nenechám, už z principu. postavili tam velké podzemní parkoviště, naslibovali hory doly a teď už jen vybírají nekřesťanské parkovné...." Styděl jsem se. Potom ještě  vícekrát. Byl jsem pozván do Senátu na setkání senátorů se zástupci médií a bylo jich tam docela dost právě z našeho Pardubického kraje. Domů jsme pak jeli v noci, obsadili jsme společné kupé a znovu přišla řeč i na naše parkování před nádražím. Musel jsem od všech, kteří  pak ze Třebové jeli dál autem, odrážet dotazy proč děláme takovou politiku, která nemůže přinášet žádné kladné hodnocení ani od Třebováků ani od těch z okolí, pro které by měl náš terminál také sloužit. Snažil jsem se to vysvětlit, ale asi jsem nepochodil. Hovořili o megalomanii, kterou máme dělat až když na to budeme mít, o službě občanům, o tom, že jim žádný zaměstnavatel nezaplatí  při služební cestě do Prahy celodenní parkovné v terminálu a že si tedy musí najít pro parkování jiná místa nebo jet s kolegy autem (hlavně v létě). Snaha vyhnout se parkování v terminálu je velmi častá, již vžitá, je také pochopitelná. Rostou přece náklady na všechno. Dopravní terminál v České Třebové dostal do vánku přívlastek  DRAHÝ - NEPARKOVAT a to není lichotivé, co nám je platné, že byl několikrát oceněn.... 
Na tomto místě bych mohl skončit, ale  půjdu dál:
Proč je vlastně tak parkování tak drahé, vždyť přece návratnost investice se nevyžaduje?  Více vit samostatná článek "Proč je parkování na terminálu tak drahé",  který najdete ZDE
 
FLORBAL OT : Dorostenci do nového roku vstoupili se šesti body.

Dorostenecká soutěž v podzimní části mnoho zajímavého nepřinesla, velké časové mezery mezi jednotlivými koly jsou pokaždé znát a kvalitě soutěže to rozhodně nepřidalo.I na našich dorostencích je tento fakt pokaždé znát a ještě o to víc, že tým je plný nováčků a hráčů co několik let nehráli. I přes tyto hendikepy nepatříme mezi outsidery a dokážeme sebrat body jakémukoliv soupeři v soutěži.
K prvnímu turnaji v roce 2013 jsme odjeli do Svitav (6. 1.) a prvním soupeřen byl tým z Vysokého Mýta. Po opatrném a vyrovnaném začátku jsme vytvořili několik chyb a soupeř je dokázal potrestat. Naše hra byla plná nepřesností, bez přihrávek a střelba zůstala ještě na vánočních prázdninách. Druhá třetina přinesla podobný obraz jako dějství předešlé. Nemnoho diváků, muselo bolet oči a rozhodně se nejednalo o zápas atraktivní. Přestávka před třetí části přinesla lehkou bouři na naší střídačce a do nové hry kluci přenesli trochu nápaditosti a hlavně se začali tlačit víc do brány. Málo stačilo k tomu otočit stav 6:2 pro Vysoké Mýto a zakončit zápas za stavu 7:10 pro OT.
Druhý zápas proti Lubné byl od začátku v naší režii a po dvou třetinách se zdálo, že zápas pouze dohrajeme. Opak byl pravdou, Lubná dokázala zabrat a lehce zdramatizovat průběh zápasu. Naštěstí ke konci zápasu kluci pochopili, že bez pohybu, nahrávek a střel nevyhrajeme a ještě pár zásahů do soupeřovy branky přidali a i přes výborného gólmana Lubné si odnesli zasloužený výsledek 10:5.
Klukům se dařilo a 6 bodů do tabulky je příjemný začátek roku 2013. V příštím kole nás čeká vedoucí dvojce soutěže Svitavy a Přelouč.                                                                                                                         Tak sportu zdar a florbalu zvlášť: D
 
Celní úřad (vlastně územní pracoviště) už sídlí v České Třebové

Pracoviště Celního úřadu Pardubický kraj už pracuje na Náměstí 7. listopadu v Borku v dudově bývalého internátu VDA vedle svářečské školy.  Město Česká Třebová  o zřízení tohoto pracoviště velmi usilovalo.  Hlavním argumentem pro zřízení celního úřadu starosty Jaroslava Zedníka byly zájmy investorů, například společnosti Metrans, jež ve městě vybudovala železniční kontejnerové překladiště, podmínkou bylo sídlit ve vlastním objektu, nikoliv v nájmu. Převedlo na Správu cel bezplatně budovu s pozemkem a navíc zde byly na náklad města ještě v loňském roce provedeny některé stavební úpravy, aby bylo možné budovu dále vybavovat. Do karet pro umístění celníků do České Třebové ještě hrála změna organizačního uspořádání  Správy cel. Dosavadní třístupňové uspořádání bylo převedeno jen na dvoustupňové, dřívější celní ředitelství a okresní celní úřady byly zrušeny. Podobně byla změněna struktura finančních úřadů. Do pracovního obvodu tohoto  územního pracoviště  který zahrnuje prakticky území okresu Ústí nad Orlicí  a Svitavy, tedy územní deseti obvodů měst s rozšířenou působností:
 
V Letohradě mají štědrého sponzora  

V rámci podepsané pětileté darovací smlouvy mezi Městem Letohrad jako obdarovaným a dárcem OEZ Letohrad s.r.o.  dostane  město Letohrad slušnou sumičku peněz. V letošním roce městu poskytne OEZ dar ve výši deset milionů korun, a pro období let 2014 až 2017 zamýšlí poskytnout každoročně obdobný dar, jehož výše bude odvislá od ekonomických výsledků firmy. Dar může být použit pro obyvatele Letohradu. Z darované částky bude investováno i do zdravotního střediska a školství v Letohradu, město také plánuje poskytnut dar Orlickoústecké nemocnici. Takového sponzora si můžeme u nuás v České Třebové jen přát...
.
Informace z 5. jednání Rady Pardubického kraje

Čtvrtek 10. 1. 2013
Radní kraje podpořili dokončení splavnění Labe  

Splavnění Labe do Pardubic je jedním z významných záměrů rozvoje Pardubického kraje, zakotvených nejenom v Programu rozvoje Pardubického kraje  z roku 2011, ale také v Zásadách územního rozvoje Pardubického kraje z roku 2010. Ty dokonce vymezují umístění veřejně prospěšných staveb jako nový plavební stupeň Přelouč II - plavební kanál, komory a další doplňující stavby a rovněž přístav Pardubice.
„Dokončení splavnění Labe do Pardubic představuje prodloužení labské vodní cesty z přístavu Chvaletice do Kunětic o 33 kilometrů. Labe na území České republiky tak dosáhne splavné délky 247 kilometrů, což nabízí obrovský potenciál,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Labsko - vltavská vodní cesta je dopravní cestou síťového charakteru, u které se projeví plné efekty až po realizaci všech opatření. „Vodní cesta do Pardubic nabídne možnost mezinárodní nákladní dopravy zejména směrem do námořních přístavů včetně využití kontejnerové dopravy. Díky této vodní cestě bude možno zkrátit cesty nadměrných investičních celků a dalších komodit nejen do evropských přístavů, ale i do zámoří,“ vysvětlil krajský radní zodpovědný za regionální rozvoj a evropské fondy  Zdenek Křišťál.
Pro zajištění splavnosti Labe do Pardubic chybí realizace stavby Stupeň Přelouč II, která představuje vybudování plavební komory na 3 kilometry dlouhém plavebním kanále. Tato komora překoná spád současného jezu Přelouč a navazujícího nesplavného úseku. Dále do Pardubic je vodní cesta již splavná (hladinu udržují jezy Přelouč, Srnojedy a Pardubice, u jezů Srnojedy a Pardubice jsou funkční plavební komory), pouze je nutné realizovat dílčí modernizační úpravy.
O vybudování stupně Přelouč usiluje Ředitelství vodních cest jako investor stavby řadu let. Dne 17. 12. 2012 vydal stavební úřad Přelouč veřejnou vyhláškou rozhodnutí o umístění stavby Stupeň Přelouč II, s možností odvolání ke Krajskému úřadu Pardubického kraje. „Pokud by nebylo rozhodnutí napadeno odvoláním, bylo by ze strany investora reálné zahájit realizaci stavby v roce 2014, neboť v minulosti byl již vybrán zhotovitel stavby a smlouva s ním je platná,“ doplnil radní Křišťál.
 
Služby města Pardubic zaplatí záchrance novou sanitku

Rada Pardubického kraje odsouhlasila přijetí finančního daru ve výši 1 250 000 korun pro příspěvkovou organizací Zdravotnická záchranná služba. Dárcem je obchodní společnost Služby města Pardubice  a dar je určen na pořízení nového sanitního vozidla včetně vybavení.  „Službám města Pardubic patří velký dík už za dva dary v celkové hodnotě 2,5 milionu korun. I přes nelehkou ekonomickou  situaci přispěly záchranné službě na potřebnou plně vybavenou sanitku a toho si velmi vážíme,“ řekl 1. náměstek hejtmana Roman Línek.  Dar od akciové společnosti musel přijmout Pardubický kraj, jako zřizovatel záchranné služby, a poté bude sanitka zakoupena spolu s dalšími vozy v rámci výběrového řízení.
„Tato nová sanitka bude na základně v Pardubicích našim pacientům k dispozici vzhledem k procesním a dodacím lhůtám v polovině roku. Podstatným způsobem omladí současný, bohužel každoročně stárnoucí, vozový park,“ uvedl ředitel záchranky Pavel Svoboda. Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje má téměř padesát sanitních vozidel pro 26 posádek na patnácti základnách v kraji. Polovina slouží v ostrém provozu, kdy při svých výjezdech k pacientům najede více jak 40 000 kilometrů ročně, a druhá polovina je jako záloha pro případ poruchy nebo opravy sanitek v ostrém nasazení. „S každým novým vozem klesají náklady na opravy, jež jsou u starých sanitek vysoké. Tyto peníze pak  může Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje  využít smysluplněji,“ dodal Roman Línek.