Zamyšlení nad vznikající průmyslovou zónou                      
Po firmě Metrans vstoupí do českotřebovské průmyslové zóny další investoři. První z nich Wakestone Development, s.r.o. již svůj záměr oznámila a ještě letos zakoupí pro svoje potřeby potřebné pozemky v místech, dříve přichystaných pro další  rozvoj firmy Metrans. Ta však souhlasila s jiným umístěním  budoucího dispečerského pracoviště ve volných prostorech železničního uzlu.  Logistický areál  společnosti Wakestone Development  na působení Metransu navazuje. V Borku již také pracuje nové pracoviště Celního úřadu jistě proto, že zde bude mít v místě práci. V oblasti vznikne také depo České pošty na Semanínské ulici (bývalý areál SAS, a.s.). Jsou i další záměry, které zatím nebyly veřejně vyhlášeny, jejich příprava nepokročila tak daleko, aby noví investoři získali své pozemky a představili své záměry. Velké investice se nedají připravit ze dne na den.

Pokud budeme  psát o průmyslové zóně jen tímto způsobem, vypadá to téměř jako bezproblémová záležitost: Investoři se perou  o místa v naší zóně a my si můžeme jen mnout ruce a čekat na budoucí pozitivní výsledky, nová pracovní místa, růst koupěschopnosti  a velké zvýšení počtu obyvatel. Jenže ono vytvoření  fungující průmyslové zóny nebude realizováno "mávnutím kouzelného proutku" a přinese ještě mnoho starostí. Nebude to dar městu zadarmo. Dosavadní investice jdou do logistiky a přinášejí zatím jen minimum pracovních míst a zabírají velké plochy. Zásadní bude získání nějakého výrobce. Vím, že i z této oblasti zájemci existují a  věřím, že u nás nakonec zakotví. 

Průmyslová zóna nyní obsahuje pouze pozemky bez komunikací a inženýrských sítí. Zatímco  přípojky elektrické energie, plynu apod. budou součástí investičního záměru investora, tak investorem komunikací v zóně bude město Česká Třebová. Jde např. o spojovací komunikaci Semanínská - Borek a páteřní přístupovou komunikaci do zóny z lokality U tunelů.  Tyto komunikace budou stát velkou spoustu peněz. Vím, že starosta podniká všechno pro to, aby, investici do komunikací a hlavních sítí financovala agentura Czechinvest, ale nevěřím, že budou uhrazeny ze 100%, na město tam mohou zbývat nezanedbatelné podíly nebo dotace může přijít až se zpožděním a mezitím budeme muset faktury platit sami. Připomeneme-li si stávající zadluženost města, pak by to mohlo znamenat, že místo obnovy komunikací a chodníků ve městě budeme budovat  komunikace v průmyslové zóně města, nebo na ně alespoň nezanedbatelně přispívat.

S rozvojem zóny vzrůstá (a bude vzrůstat) také nákladní doprava, zvláště díky budoucím logistickým areálům. Příkladem je současné "překvapení" nad počtem nových 500 kamionů týdně, mířících na Metrans. Poděkujme Pardubickému kraji, že s pomocí evropské dotace vzal na svá bedra nejdůležitější část: generální rekonstrukci silnice III/35847 od Korada za obec Semanín, která bude hlavní sběrnou silnicí nové průmyslové zóny. Těžké bude ale požadovat, aby byla od těžké nákladní dopravy osvobozena Semanínská ulice (tedy místní komunikace) od ČEZu pro Národní dům a navazující komunikace města. Jednak také prochází průmyslovou zónou na nádražím s řadou podnikatelských subjektů a jde o jedinou komunikaci, kterou projedou vozidla vyšší než 3,9 metru od Litomyšle do města a průmyslové zóny (Právě vozy s kontejnery patří do této velikostní kategorie). Bohužel vede kolem parku a vilové čtvrti Javorka a má několik ostrých zatáček. Ne zas tak staří pamětníci si připomenou, že "za sovětské éry" sloužila jako tanková trasa překladiště ČSD - kasárna Borek. Díky tomu má Matyášova ulice tak vysokou vrstvu asfaltu a kameniva jako žádná jiná  místní komunikace města. Projíždějící kamiony na cestě kolem Javorky však Třebováci  rádi nevidí. Trasa má přece alternativu - do průmyslové zóny od Litomyšle se totiž dostaneme kratší přímou cestou po krajské silnici  třetí třídy III/35847 přes Pazuchu a Semanín, kde je třeba upravit prakticky jediné místo mezi Pazuchou a osadou Suchá. Pro Českou Třebovou je využívání této silnice významné, ne náhodou se uvažovalo s úpravou této trasy pro dálniční přivaděč. Možná, že díky vybudované průmyslové zóně Borek bude tato varianta nakonec vybudována, i když se to Semanínu líbit jistě nebude.

Milan Mikolecký

Související článek: