Českotřebovský deník 111/2014 (4.5.)                                    
Pardubický kraj opraví letos silnici do Skuhrova

Jedná se o úsek silnice III. třídy III/31512, který prochází lesem. Proti předchozí části je užší, má  více narušený povrch a potřebuje opravu. Začátek úseku je  na křižovatce před vjezdem do lesa (Viz 1. fotografie), konec pak na začátku stromořadí u Skuhrova. Silnice opravu velmi potřebuje.  V další etapě by měla být upravena část vedoucí z města k lesu. Oprava  byla do plánu akcí Správy a údržby Pardubického kraje zařazena díky dohodě  této organizace s vedením Pardubického kraje na jeho doporučení.
 

Měření frekvence nákladní dopravy

Jedním z opatření k řešení růstu nákladní dopravy ve městě Česká Třebová, ale i v dalších obcích je dobrá znalost stávající situace. Růst frekvence dopravy je  součástí stížností nebo např. petice občanů obce Semanín, zatím nebylo provedeno objektivní měření.  Takové měření potřebuje dlouhodobé nasazení většího počtu sčitatelů podle doporučené metodiky a město Česká Třebová jej zajišťuje s pomocí  VDA. Díky takovému měření bude možné odlišit kontejnerovou a kamionovou dopravu od  ostatní nákladní dopravy lehkými vozy a poznat hlavní směry jízdy a podle toho potom zajistit následná opatření. Obtěžování hlukem a vibracemi od projíždějících vozidel není jen specifikou Semanína, ale jistě také velkého počtu obyvatel bydlících podél průjezdné trasy městem Česká Třebová. Předpokládá se, že velká část nové kontejnerové dopravy vede z České Třebové na Litomyšl, menší počet pak na Ústí nad Orlicí.  Trasy po silnici III/35847   Metrans - Semanín - Pazucha - Litomyšl jsou pro vozy delší než 10 metrů, tedy kamiony zakázané, situace se ještě přehodnocuje na odboru dopravy Pardubického kraje. Kamiony jsou pak nuceny jet trasou přes tunely - město Česká Třebová, a odbočit na Kohout a Litomyšl  po II/358, která byla vždy pro nákladní dopravu otevřen a existují i čísla, kolik  těžkých vozidel tuto trasu denně volí podle sčítání dopravy prováděného každých pět let,  posledně v roce 2010.  Dnešní zjištěná čísla bychom mohli s těmito posledními daty srovnat a zjistit rozdíly.   Další možností je nasměrovat těžkou nákladní dopravu po I/14 a I/43 na  Třebovice a obchvat Opatova. Jde však o prodlouženou trasu. Řešením by mělo být doplácení dopravného dopravcům, kteří budou tuto delší trasu absolvovat. (Jde o hodnotu cca 10 euro). Doplatek by šel na úkor dopravce Metrans, a.s. Dlouhodobě si lze ovšem takového doplácení na užívání delší objížďky těžko představit, snaha ušetřit a zrychlit přepravu je zřejmá  u všech dopravců  a logistických systémů.  Definitivním řešení by tedy mělo být vybudování přímého spojení terminálu Metrans a naší průmyslové zóny na kapacitní silniční sít státu (nyní I/35, později R35) přímým přímým přivaděčem , který by vedl mimo obce Semanín a Pazucha  na obchvat Litomyšle vedený po "naší" třebovské straně a napojit jej na vybudovaný exit budoucí dálnice. Takovou trasu by bylo třeba prosadit do aktualizovaných zásad rozvoje Pardubického kraje (právě se tvoří), tedy do územního plánu kraje. Jen takové stavby, které zde budou zakotveny, mají naději na realizaci. Takovýto přímý přivaděč by byl velmi výhodný na to, že by odsál veškerou obtěžující nákladní dopravu z České Třebové a její průmyslové zóny a zajistil i současnou obtěžující  těžkou nákladní dopravu po silnicích nižších tříd vedoucích obcemi (Semanín, Němčíce, Zhoř, ale i Rybník - část na Stráži a Třebovice průjezd, odvedl by dopravu ze zámeckého návrší v Litomyšli). Průmyslová zóna města by se stala velmi atraktivní a zajistila by rozvoj zaměstnanosti v České Třebové.  Je třeba napsat, že neroste jen počet kontejnerových přeprav, ale i další doprava.  Růst dopravy v Semaníně má na svědomí také intenzivnější využívání průmyslových areálu na jeho katastru. Např. dopravní firma D. Skalického  využívá  26 kamionů a umožňuje ve svém areálu skladování a parkování. To jsou podnikatelské aktivity, které nelze tlumit, ale je třeba je podporovat a přizpůsobit tomu silniční síť v lokalitě. Domnívám se, že pro tento rozvoj získáme na Pardubickém kraji dostatečné porozumění už proto, že by pro výstavbu přivaděče z naší zóna a tedy i z České Třebové na kapacitní silniční síť státu (R35) by bylo možné využít  prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury  (mm)
Další související článek z roku 2011se zabývá srovnáním měření frekvence dopravy v regionu v letech 2000 - 2005 - 2010 ZDE
 
Sbírka chleba

ZO ČSOP Zlatá studánka u příležitosti Dne Země 2014 vyhlašuje sbírku starého suchého chleba a pečiva pro Český rybářský svaz Odevzdat jej můžete na Dni Země 15.5.2014 na Starém Náměstí u stánku Zlaté studánky nebo kdykoliv v Ekocentru Červenka (na ZŠ Habrmanova, ČT).
V Přívratu  změnili podobu návsi

Na řadě společenských, kulturních, kulinářských i dalších akcí překážel na přívratské návsi potok "Husí krk". Pravda je že byl i využit, dokonce v něm jednou teklo i pivo.  Při akcích kde byl potřebný prostor se potok překrýval dřevěnou podlahou.  Už to nebude třeba. Nyní je tento prostor změněn, srovnán a potok v části zatrubněn. Vznikla tak nová rovná plocha. na fotografiích z 30. dubna je vidět, že probíhají dokončovací práce. Přívrat se chystá na novou  jarní a letní sezónu....

OTEVÍRÁNÍ ZLATÉ STUDÁNKY V PÁTEK 25.4.2014

V pátek 25.4.2014 se vydali členové ZO ČSOP Zlatá studánka s jejich rodinnými příslušníky a kamarády otevřít Zlatou studánku u Kozlova.
Po příjemné cestě lesem, kterou dětem ukrátil povoz s koníkem, jsme studánku vyčistili od loňského listí a dalších nečistot.
Za zvuků flétny jsme studánku zlatým klíčem odemkli.
Příjemná jarní příroda čišela nejrůznějšími zvuky i vůněmi.
Poté jsme si opekli přinesené dobroty a vydali se na cestu zpět.
Akce se zúčastnilo 15 dospělých, 8 dětí, 2 psi a 1 koník.
 
 
Více informací o chystaných akcích a organizaci naleznete na
www.zlatastudanka.ctrebova.cz.
 

Dotace z ROP Severovýchod dostal geopark i destinační společnost

Hradec Králové/Pardubice/Liberec Až 91 milionů korun z Regionálního operačního programu Severovýchod může směřovat na podporu čtrnácti projektů, které uspěly v rámci 27., 37. a 38. kola vyhlášených výzev. Členové Výboru Regionální rady o tom rozhodli na pátečním zasedání 2. května.
Dvanáct projektů předložili žadatelé v 37. kole výzvy, kde byly vyčleněny prostředky na podporu propagace a marketingu v oblasti cestovního ruchu. Dotaci Výbor přisoudil deseti z nich, které prošly procesem schvalování. Díky penězům z Evropské unie prostřednictvím ROP Severovýchod tak poslouží 7,9 milionu korun Destinační společnosti Východní Čechy na propagaci regionu, téměř 6,8 milonu korun Českomoravskému pomezí na projekt s názvem Navlékněte si svůj náhrdelník zážitků a přes jeden milion korun Místní akční skupině Železnohorský region na projekt Krok za krokem geoparkem. „V době vyhlášení výzvy byla zbývající finanční alokace 14 milionů korun. Dnes je tato částka díky úsporám v projektech více než 65 milionů, a proto mohl Výbor Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod schválit všechny projekty, které splnily podmínky dané operačním manuálem,“ doplnil předseda Regionální rady Severovýchod Martin Půta. Celková suma u schválených projektů představuje více než 50 milionů korun.
Čtyři projekty předložené během 27. a 38. kola výzvy jsou součástí Integrovaných plánů rozvoje měst (IPRM) v Liberci a v Hradci Králové. Obyvatelé Hradce Králové se tak mohou těšit na park Skleněnka, který uspěl a za více než 5,1 milionu korun vznikne odpočinková zóna mezi ulicemi Hořická a Dukelskou třídou. „Stavební práce by měly odstartovat v květnu," potvrzuje mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.
Další tři projekty budou realizovány ve městě pod Ještědem. Výbor Regionální rady je podpořil jako „projekty ve zvláštním režimu“. Tzn. projekty, na které již nedostačuje finanční alokace IPRM v Liberci a projekty dostanou požadovanou dotaci, pouze pokud se nějaké finanční prostředky uvolní. Jedná se o revitalizaci lesoparku na hranici katastrálních území Vratislavice nad Nisou a Rochlice v ulici Seniorů. Druhý z projektů v Liberci je zaměřen na rekonstrukci sportovišť při základních školách v lokalitách Nové Pavlovice, Ostašov a Starý Harcov. Poslední liberecký projekt chce vzdát hold českému komikovi Vlastu Burianovi. Centrum, jež ponese jeho jméno, má vzniknout v blízkosti jeho rodného domu.
Výbor Regionální rady také mimo jiné schválil prodloužení zahájení realizace projektu revitalizace Tyršových sadů v Pardubicích. U tohoto projektu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal podpis smlouvy s dodavatelem, avšak po rozkladu vrátil předseda antimonopolního úřadu celou věc k novému prošetření. „Pokud by se ukázalo, že prvotní rozhodnutí ÚOHS nebylo správné a veřejná zakázka, která je již ukončená, je v pořádku, nemělo by nic bránit tomu, aby u projektu byla ihned zahájena realizace,“ uvedl v této souvislosti ředitel Vašák. Revitalizace by měla být zahájena do 1. července letošního roku, což je termín, který Výbor schválil. "Teď půjde o to, jak rychle ÚOHS rozhodne v první instanci, ale i kdyby mu to trvalo měsíc a rozhodlo se do konce května, stále máme více času na realizaci projektu, než kdybychom znovu soutěžili," uvedl náměstek primátorky Pardubic František Brendl.