Na slovíčko s
autorem výstavy Stavitelé terminálu
|
Fotografie z výstavby terminálu jste sbíral po dobu dvaceti měsíců. Kdy u vás vzniklo přesvědčení že z nich bude jednou výstavní soubor? Už v průběhu výstavby mě při fotografování napadlo, že bych tyto fotky mohl dříve nebo později zveřejnit, ale ještě jsem nevěděl jak a kdy. Snímků jste vytvořil neuvěřitelné množství, potom jste vybíral a vybíral. Jaké hledisko pro výběr těch správných bylo na prvním místě? Nejdříve jsem v prvním kole vybral fotografie, na které se dalo alespoň trochu podívat. V dalších kolech jsem už bral na zřetel asi hlavně dojem a atmosféru, i když ta se podařila jen zřídkakdy. No a v poslední fázi jsem musel zkompletovat vybrané fotografie tak, aby byly správně časově zařazeny a aby se k sobě ve dvojicích hodily do jednoho rámu. Zajímavá je spolupráce s vaším přítelem Miroslavem Fišmeisterem, ověřená před časem na vydané publikaci "Šel jsem tím městem". Básník se svým způsobem vyjadřuje k vybraným fotografiím. Jak vzniklo toto obohacení výstavy, vlastně o rozšíření záměru vystavovat? Už v knížce se ukázalo, že básně mohou fotografie ozvláštnit. I proto jsem se opět rozhodl oslovit Mirka Fišmeistera, aby mi napsal krátké básně k této kolekci. A on je velmi rád stvořil. Mile mě také překvapil konstatováním, že jej fotografie skutečně inspirovaly a psaní mu šlo neobvykle snadno. Chápu, že ne každý je schopen básně vstřebat. Ale pro mě a věřím, že i pro mnohé čtenáře a diváky jsou zajímavou inspirací. Když si Mirkovy básně čtu, pokaždé v nich najdu něco nového. Byl Miroslav Fišmeister také tím, kdo Vám pomáhal při selekci? Řekl někdy třeba tuhle fotku tam nedávej, vyber jinou? Ne, ne. On dostal fotografie již vybrané a v konečné podobě. Do výběru si nenechám od nikoho zasahovat. Naštěstí jsem měl vše připraveno již koncem zimy, a tak měl Mirek relativně dost času na básně. Jsou snímky vyloženě dojmové, některé srovnávací, jiné zase oficiální, zejména z předání stavby. Lze vybrat snímky, které si nejvíc považujete? Když mám být upřímný tak si myslím, že všechny fotografie, které jsem pořídil jsou normální, a že je mohl podobně vyfotografovat kdokoliv. Přesto mám velmi rád stojícího svářeče v červené mikině.
Jaký dojem jste měl z vlastní vernisáže výstavy? Já byl s vernisáží spokojen. Na to, kolik bylo ve městě a okolí jiných souběžně probíhajících akcí, přišlo na vernisáž dost návštěvníků. Přijeli i přátelé z Lanškrouna, Rožnova pod Radhoštěm a dokonce i italský podpis se objevil v návštěvní knize. Jen mě trošku překvapilo, že se o výstavě ve svém projevu nezmínil ani pan hejtman Netolický ani paní místostarostka Žáčková. Tak třeba až to bude v tom Senátu... Na rozdíl od reálných fotografií a objektů na výstavě měl na závěr vernisáže úplně jiný mystický rozměr audiovstup básníka Miroslava Fišmeistera (na vedlejší fotografii), který se podařilo zachytit v nahrávce. Tvořil zajímavou tečku za slavnostním uvedením "Stavitelů terminálu" do výstavního života: "Dámy a pánové, kdo přijímá tento svět, staví si v něm dům. Někdo staví domek z naplaveného dříví, který připomíná loď, na pláži v Halikarnassu, někdo staví plážový domek v brněnském lese, já stavím vzdušné zámky; a i když staří krotitelé vajec popírají, že by vzduch byl žebřík, já vím svoje. Dámy a pánové, slovo terminál je pro mne, starého milovníka vědeckofantastické literatury, slovem dobrodružným. Půjdete-li dnes v noci domů po rukou, budete mít Měsíc u nohou – a s ním, v Moři dešťů, Platóna, velebitele šílení od Mús. Dámy a pánové, přeji vám ze srdce, aby vám skvělé fotografie Jardy Plocka přinesly mnoho radosti a krásy, výstavě přeji úspěch a konečně bych rád poděkoval Jardovi Plockovi za pozvání ke spolupráci, Stanislavu Vosykovi za kompliment a své milované Zuzaně za inspiraci. Děkuji vám.
Související článek: |