Místopředseda vlády Pavel Bělobrádek navštívil Českou Třebovou
V rámci návštěvy Pardubického kraje navštívil ve čtvrtek 5.
října místopředseda vlády a předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek
také dvě úspěšně se rozvíjející společnosti v našem regionu.
Po dopolední návštěvě ve firmě INA ve Svitavách přijel do
České Třebové, kde poobědval v hotelu Bravo a poté navštívil
firmu IMS - Drašnar. Společně s Pavlem Bělobrádkem přijeli také
někteří členové kandidátky KDU-ČSL do nadcházejících parlamentních
voleb, především Mgr. Marek Výborný z Heřmanova Městce, MUDr. Vít
Ulrych z Pardubic, Ing. Michal Kokula z Ústí nad Orlicí, ale také
třeba i David Šimek, starosta města Svitavy. V České Třebové
doprovázeli místopředsedu vlády také zástupci KDU ČSL a Koalice
pro Českou Třebovou. Více
zítra ve zvláštním článku.
Tradiční výstava hub v ekocentru Podorlicko v Podbranské ulici se
koná letos již po patnácté. Výstava má vždy tradiční úvod, tedy
mykologickou vycházku, kdy je třeba v našem okolí nasbírat co
nejrozmanitější houbařský úlovek, roztřídit, připravit ho pro
výstavu, rozmístit na výstavní plochu, napsat potřebné popisky,
pokud možno krasopisně. Letošní podzim je houbařsky příznivý, proto
je úlovek z našich lesů a bučin bohatý a pestrý, mnohem pestřejší
než v posledních letech, kdy počasí houbám tolik nepřálo.
Českotřebovský mykolog Martin Mička si úrodu hub v letošním roce
velmi pochvaluje...
Více ZDE
Nekonečná práce s kuřáky
Jak je vidět na
fotografiích, tak s kuřáky to je velmi těžké. Jde o nepořádek
kolem odpadkového koše umístěného před vlakovým nádražím ma
pozemku SŽDC, také zmíněný odpadkový koš, kolem kterého je ten
velký nepořádek patří železnici. První fotografie byly
pořízeny včera, Dnes dopoledne se zde uklízelo. Jenže odpoledne už zas
vypadal zmíněný odpadkový koš velmi podobně a během zítřka či
dalšího dne to bude zase stejné. Úklid je v povinnostech dráhy (SŽDC),
nicméně dělá to špatné jméno našemu městu. Tak věřím, že k nějaké
dohodě dojde, aby to zde vypadalo jako u lidí. Možná by to chtělo
také nějaký jiný popelník.... Vždy všude kolem na
terminálu je opravdu uklizeno, opět byla umyta i skla
zastřešení nad nástupištěm. Chyba tedy není na "naší straně", tedy
na straně města. Kuřáci prostě dělají nepořádek a nejvíce
právě poblíž míst, kde je jinak kouření zakázáno a nezbývá než po
nich pravidelně uklízet. Stálo by za to také nějak strojově
vyčistit plochu zadlážděného parkoviště u pošty 02, kde jsou
v mezerách mezi dlažebními kostkami také tisíce vajglů
Těžká práce s kuřáky:
Horní dvě fotky ze 4/10 podvečer, dolní dva snímky dnes 5/10 3
hodiny po provedeném úklidu....
Nabídka cestovní agentury
CAM s.r.o.,
Ústí
nad Orlicí, M.R. Štefánika 234,
tel.: 606 748 616
www.ckm-tour.cz
Pojeďte s námi do termálu do Maďarska,
Bukfurdó hotel Répce
3*
termín:
30.11.-3.12.2017 cena Kč 5 190,-/osoba
cena zahrnuje:
autobusovou dopravu z ČT,
3x ubytování s polopenzí
/šv.stoly/,
neomezené vstupné do
termálních lázní,
zapůjčení županu,
pobytovou taxu
Zveme vás také do Drážďan
na nákupy v Primarku
i s prohlídkou města
dne 17.11.2017 cena
Kč 650,-/osoba
odjezd z ČT v 5,20 od
restaurace Beseda
Modernizace silnice v česko-polském pohraničí
Zlepšení dopravní dostupnosti
turisticky zajímavých lokalit v oblasti Králického Sněžníku je
dlouhodobě jedním z cílů samosprávy Pardubického kraje. Krajští
radní proto posvětili návrh na zahájení zadávacího řízení na výběr
společnosti, která zajistí modernizaci silnice III. třídy 04314 od
křižovatky se silnicí I/43 přes Dolní Boříkovice do Červené Vody po
okružní křižovatku se silnicí I/11. Celková předpokládaná hodnota
stavby dle projektové dokumentace činí necelých 67 milionů korun
včetně DPH.
„V současné době se jedná o
jediný silniční projekt, na který můžeme v současné době uplatnit
žádost v programu přeshraniční spolupráce. Zároveň se jedná o jednu
z posledních komunikací na Králicku, která neprošla rekonstrukcí.
V minulosti jsme totiž byli schopni kombinovat jak vlastní zdroje
kraje, tak zdroje z ROPu a bývalého Operačního programu Česko-polská
spolupráce,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Jedná o téměř
šestikilometrový úsek silnice III. třídy číslo 04314 od křižovatky
se silnicí I/43 vedoucí přes Dolní Boříkovice do Červené Vody, kde
končí u kruhového objezdu, který se napojuje na silnicí I/11. Podle
zpracované projektové dokumentace je předpokládaná cena zakázky 67
milionů korun s tím, že podle našich zkušeností může být částka v
soutěži výrazným způsobem snížena. Stejně jako u výběrového řízení
na rekonstrukci silnice v úseku Pardubice – Staré Hradiště jsme
vedle ceny uplatnili časové hledisko, tedy dobu realizace celého
díla,“ dodal Netolický s tím, že obdobně bude postupováno i v
případě dalších dopravních staveb.
„Součástí modernizace je výměna
podložní i obrusné vrstvy vozovky, která bude navýšena o tři až pět
centimetrů. Dále dojde k pokládce nového dvouvrstvého krytu, čímž se
jednoznačně zlepší kvalita celé komunikace a prodlouží se tak i její
životnost, kdy nebude docházet k takovému opotřebení,“ uvedl
náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Součástí stavby je také
modernizace stávajících propustků a dopravní značení. V neposlední
řadě upravíme také pět mostních objektů, které se na trase nachází,“
sdělil Michal Kortyš.
Modernizace sinice v Boříkovicích je
součástí širšího mezinárodního projektu, který připravil
Pardubický kraj ve spolupráci s Dolnoslezskou správou silnic a
železnic. V Polsku bude v rámci tohoto projektu modernizována
silnice Stronie Śląskie - Czarna Góra- Idzików. „Na financování
projektu byla předložena žádost do programu Interreg V-A Česká
republika – Polsko ve výši přesahující 5,5 milionu euro. Příspěvek
českému partnerovi projektu, kterým je Pardubický kraj činí 2,1
miliony euro a na polské straně 3,4 miliony euro,“ uvedla radní
Hana Štěpánová.
-
Zimní údržbu silnic I.
třídy zajistí SÚS
i ŘSD
- Rada Pardubického kraje na svém posledním jednání projednala
průběh příprav na zajištění zimní údržby na silnicích první třídy,
jelikož území Pardubického kraje je v současné době poslední
oblastí v republice, kde nebylo státem, který je vlastníkem dálnic
a silnic I. třídy, rozhodnuto o způsobu zajištění zimní údržby.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický se proto u ředitele
pardubické pobočky ŘSD Bohumila Vebra zajímal o současný stav
zajištění silnic první třídy na území kraje. Ten jej ujistil, že
od 1. listopadu bude údržba zajištěna.
- „Panem ředitelem Vebrem jsme byli ujištěni, že v našem kraji
bude od 1. listopadu zajištěna zimní údržba na silnicích I. třídy,
na které se budou podílet i krajští silničáři, kteří budou nadále
zabezpečovat údržbu na silnicích nižších tříd,“ uvedl hejtman
Martin Netolický. „Jediné, na čem je potřeba se nyní shodnout, je
jednotný systém postupu při kalamitních situacích, kdy je zřejmé,
že i když bude na území kraje zajišťovat údržbu více subjektů,
velení musím převzít jeden krizový štáb. Ten bude v případě
potřeby hodnotit stav údržby v jednotlivých hodinách a případně
posilovat techniku tam, kde to bude nejvíce zapotřebí. Musíme
zajistit maximální sjízdnost silnic i v těchto mimořádných
situacích,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
-
„Společně s ředitelem naší Správy a údržby silnic Miroslavem
Němcem svoláváme na středu 11. října jednání se zástupci
integrovaného záchranného systému, kde je budeme informovat o
změnách systému zabezpečení hlavně zimní údržby silnic I., II. a
III. třídy. Jednoznačně si stanovíme způsob, jakým bude reagováno
v případě krizových situací,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu
a dopravní obslužnost Michal Kortyš.
V rámci příprav na nadcházející zimní období má Správa a údržba
silnic Pardubického kraje zajištěno plné předzásobení posypovými
materiály a dále potřebné technické a organizační úkony. Z celkové
aktualizované délky spravované silniční sítě přes 3 123 km je v
zimním období udržováno 2 990 kilometrů (96 procent) a ostatních
více jak 133 kilometrů je zahrnuto do neudržovaných. „S ohledem na
malý dopravní význam bez hromadné linkové přepravy osob a
nepříznivé klimatické podmínky v těchto lokalitách, by bylo
udržování těchto úseků krajně neefektivní a zbytečně nákladné.
Dopravní obslužnost do všech obcí a trvale osídlených osad
Pardubického kraje ale zůstává zachována,“ dodal náměstek hejtmana
Michal Kortyš.
- Pro účel zimní údržby je silniční síť Pardubického kraje
rozdělena podle důležitosti na I., II. a III. pořadí s vymezením
časových limitů pro včasné zajištění sjízdnosti a neudržované
úseky. „Pořadí důležitosti zpravidla odpovídá třídám silnic. Doba
od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních
vozidel ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší
než 30 minut,“ sdělil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického
kraje Miroslav Němec. Na silnicích zařazených do I. pořadí musí
být sjízdnost zajištěna do tří hodin od výjezdu posypových
vozidel. Pro silnice zařazené do II. pořadí je lhůta šest hodin a
pro poslední kategorii 12 hodin. „S ohledem na rozsah okruhů
údržby a proměnlivost klimatických podmínek není možné reálně
zajistit odstranění sněhu či kluzkosti ihned, proto jsou zákonem
stanovené lhůty. Pokud je průběh povětrnosti v takovém rozsahu, že
nelze zajistit všemi dostupnými prostředky sjízdnost v uvedených
lhůtách, pak je nutné přejít na režim údržby dle kalamitního
plánu, což znamená zasedání operačního štábu, stanovení
prioritních tras či povolání dostupných záloh,“ dodal Miroslav
Němec.
- Mgr. Dominik Barták
Kraj začíná
spolupracovat se Zakarpatím na úrovni středních škol
Navázat spolupráci v oblasti
středního školství a jednat o jejích konkrétních formách se vydala do
Zakarpatské oblasti Ukrajiny delegace z Pardubického kraje. U kulatého
stolu v Užhorodě se s řediteli několika ukrajinských středních
odborných škol sešli krajský radní pro školství Bohumil Bernášek,
zastupitel kraje a poslanec Parlamentu ČR Václav Snopek, vedoucí
odboru školství Martin Kiss, ředitel Střední průmyslové školy chemické
Pardubice Jan Ptáček a ředitelka Střední odborné školy a Středního
odborného učiliště technického Třemošnice Jana Sýkorová. Naše delegace
měla pak možnost navštívit některé z užhorodských a mukačevských
středních škol.
Téměř před pěti lety navázal
Pardubický kraj partnerství se Zakarpatím a za tu dobu se podařilo
uskutečnit řadu projektů, které tomuto regionu pomáhají se rozvíjet. „Dosud
se jednalo hlavně o technickou pomoc základním a mateřským školám
v Zakarpatí. Nyní by náš kraj chtěl navázat spolupráci i mezi
středními školami, a to především těmi odbornými. Začali jsme hledat
styčné plochy v oblasti pedagogické práce, výměny zkušeností učitelů,
odborného výcviku a jeho návaznosti na praxi," řekl radní Bohumil
Bernášek.
"Kontakt se může týkat například
stáží učitelů nebo studentských výměnných praxí. Partnerské straně
jsme také nabídli zvyšování kvalifikace ukrajinských žáků při
krátkodobých pobytech u nás, během kterých mohou získat certifikát, a
samozřejmě jejich účast na školských soutěžích v Pardubickém kraji,"
upřesnil radní Bernášek.
Dvě školství, podobné nesnáze
Vedoucí odboru Martin Kiss ředitelům
zakarpatských středních škol představil vzdělávání v Pardubickém
kraji, ale i nesnáze, se kterými se školství potýká a které jsou podle
ukrajinských ředitelů velmi podobné těm jejich. Je to například
nerovnoměrný vývoj počtu žáků nebo nesoulad mezi tím, které obory jsou
atraktivní pro studenty a po kterých je poptávka na trhu práce.
Představeny byly i formy podpory technického vzdělávání. "Každoročně
pořádáme projekt TECHNOhrátky, jehož cílem je motivovat žáky k
technickému vzdělávání, podporujeme také soutěže jako Řemeslo/Skill
nebo Hledáme nejlepšího mladého chemika. Samozřejmostí je podpora
spolupráce škol a firem," uvedl Martin Kiss.
"Setkání na Ukrajině bylo
pokračováním iniciativy, která vznikla v minulých letech. Nyní však
konečně došlo k jednáním a následná spolupráce byla konkretizována,"
uvedl krajský zastupitel a poslanec Václav Snopek. První a nejbližší
společnou aktivitou by tak mohla být účast ukrajinské strany na
soutěži v kosmetické a kadeřnické tvorbě. "V nejbližších dnech bude
směřovat pozvání pro mukačevskou školu na soutěž Kalibr Cup, která se
uskuteční v únoru v Lanškrouně," konkretizoval radní Bernášek.
Projekt umožňující stáže
„Z ukrajinských škol si odvážíme
naprosto rozdílné zkušenosti, než od jiných partnerů, kde se děti učí
pracovat s nejmodernějšími technologiemi. Na Ukrajině šlo především o
poznání toho, že ne všude se mají lidé tak dobře jako u nás," řekl
ředitel Jan Ptáček.
Velmi dobře hodnotila nové kontakty i
ředitelka školy z Třemošnice Jana Sýkorová: „Podařilo se navázat
spolupráci s oborově podobně zaměřenou školou, s jejímž vedením jsme
se dohodli na vypracování projektu, který umožní stáž jejich žáků na
naší škole."
-
-
-
|