- Díky neúplné dokumentaci
předložené polským předkladatelem žádosti (Gmina Bardo) nebyl projekt
Sigletrack Glacensis v rámci loni vypsané výzvy ani hodnocen.
Zahrnoval aktivity v 8 polských lokalitách a ve třech na české straně -
oblast Chocně, Region Orlicko-Třebovsko a Moravská Třebová. Žádost
podaná ke konci května 2016 byla nepodařená a to vinou polského
předkladatele.
-
Co
tím a jak dál - to bylo obsahem česko-polského jednání, které se konalo
31. ledna 2017 v Ústí nad Orlicí.
- Zástupci české strany především odmítli jakýkoliv finanční podíl na
výdajích spojených s podáním nepodařeného projektu ve kterém chyběly
podstatné části tak, že se nedal ani doplnit a musel být z hodnocení
vůbec vyřazen. Bylo však konstatováno, že jde o životaschopný projekt,
který stojí za to dokončit, vylepšit a prosadit v rámci již vyhlášené
II. letošní výzvy s termínem dokončení do 30. června 2017 a úplnou
uzávěrkou dodatků k do září 2017. Jedinou možností jak na projekt
získat dotaci je využit česko-polskou spolupráci.
- Proto projekt Singletrack glacensis neopouštíme, ale prochází
transformací na Singletrack Glacensis II. Bude se na něm podílet
menší počet partnerů - z polské strany místo osmi zůstanou tři z oblastí
bližší česko-polské hranici. Také z české strany se má počet účastníků
projektu snížit na dva až tři, zřejmě se nebude podílet Moravská
Třebová, která má k polským hranicím nejdále a kde se těžko hledají
česko-polské vztahy.
- Předkladatelem nové žádosti bude spolehlivější partner, kterému
velmi záleží na výsledku. Z české strany to bude Region Orlicko -
Třebovsko, pro který vše zpracovává (a pohlídá) firma OHGS z
polské strany zřejmě Bystrzyca Klodska, která má fungující úzké
partnerské vztahy s městem Ústí nad Orlicí. A právě starosta Ústí
Petr Hájek je předsedou svazku obcí Region Orlicko - Třebovsko. Bylo
konstatováno, že rozpracovaný projekt bude dále využit, všechny náklady
na jeho pořízení budou i nadále uznatelnými náklady pro nové podání
projektu Singletrack Glacensis II. Do předložení žádosti bude
projekt dále obohacen zejména o užší přeshraniční spolupráci, kde se
rozšiřují i aktivity blíže česko-polské hranice (uvádí se projekt
Zdobnice) a více bude zdůrazněno využití vybudovaných singletracků pro
vzájemnou cykloturistiku, včetně konkrétních akcí.
- Rozšíření projektu pro ROT provede opět OHGS Ústí nad Orlicí,
po finanční stránce se mají na dofinancování podílet partneři ROT, tedy
města Česká Třebová a Ústí nad Orlicí 1 : 1 v mimořádném příspěvku
pro ROT, který by neměl převýšit 80 tis. Kč. v Návrhu rozpočtu města
však bylo pro tento účel uvedeno 200 tis. Kč a město Ústí nad Orlicí
nemá ve svém již 13. 2. schváleném rozpočtu na rok 2017 žádný
mimořádný příspěvek uveden, vyplyne tedy zřejmě až z některé změny
rozpočtu.
- Již v I. kole se všichni, kteří se projektem a jeho prosazením
přesvědčili , že konkurence je velká a nově upravený projekt, který
znovu prostřednictvím ROT předkládáme nemusí ani v druhém kole uspět.
Je těžké předbíhat, rozhodně to je třeba zkusit, již se pro úspěch
záměru udělalo dost práce a popsalo hodně papíru, stálo to také dost
peněz. Jedinou možností, jak je dostat zpět, je uspět v grantovém
řízení. Musíme si věřit a připravit co nejkvalitnější projekt.
(mm)
-
-
O přípravě
chváleného mezinárodního projektu psal v květnu 2016 též časopis
Všudybyl -
najdete ZDE
-
-
Co psal
Orlický deník v prosinci 2015
- Česko-polský projekt
Singletrack
Glacensis
je zpečetěn, ve čtvrtek dohodu o spolupráci podepsala tři česká města,
svazek měst a obcí a osm polských
gmin.
- Budou propojeny
- „V jedenácti lokalitách
česko
– polského příhraničí jsou v první fázi projektu plánovány okruhy
singletracků
různé obtížnosti, nabízející vyžití širokému spektru návštěvníků, od
amatérů a rodin s dětmi po zkušené a náročné
bikery.
Areály budou vzájemně propojeny do sítě cyklotrasami a hlavně
marketingově propagovány pod jedním webem a jednou značkou," říká
koordinátorka projektu za českou stranu Renata Šedová s tím, že
předpokládají, že v další fázi se zapojí se svými
singletracky
i další lokality, v Česku například Deštné v Orlických horách. „Systém
bude svým rozsahem a pestrostí jedinečný svého druhu," dodala. Vedoucím
partnerem projektu je zkušená
Gmina
Bardo.
- „Vzali jsme na sebe úlohu
vedoucího partnera a jsme si vědomi, jak těžké je obstát v konkurenci
desítek projektů. Snad hodnotitelé rozpoznají, že tento síťový projekt
má ambici opravdu naše příhraničí změnit a pozvednout, jako se tomu
stalo například v Jizerských horách," řekl ke své hlavní roli burmistr
Krzysztof
Żegański.
- Právě jejich horská
Gmina
Bardo
je podle jeho slov svou geografickou polohou tak trochu odloučená od
světa a na rozvoj cestovního ruchu se orientuje dlouhodobě. Místní
obyvatelé v něm nacházejí zdroj příjmů a zaměstnání. „Vedle klasické
turistiky jsme přesvědčeni, že
singletracky
k nám přivedou další skupinu návštěvníků, kteří naplní naše rekreační
zařízení," sdělil
Krzysztof
Żegański.
- Z celé republiky
- V České Třebové se
Bike
resort Orlicko
– Třebovsko
připravuje již od loňska. Areál
Peklák
bude spolu s Andrlovým
chlumem v Ústí nad Orlicí hlavním nástupním místem. „Jsme přesvědčeni,
že za nabídkou našich 40 kilometrů
singletracků
a 25 kilometrů MTB
tras a za dalšími desítkami kilometrů u blízkých partnerů v Chocni a
Moravské Třebové
budou jezdit bikeři
z celé České republiky. Až si všechno sjedou u nás, přesunou se kousek
do Polska a plni zážitků pojedou domů, aby se zas vrátili. Vezmou sebou
i rodiny a zkusí také naše in-line stezky, bazény a další sportoviště.
Pro náš svazek obcí je to prioritní projekt desetiletí po úspěšných
cyklostezkách let 2007 – 2010," popsal starosta České Třebové Jaroslav
Zedník.
- Inovace
- Běžného občana možná
napadne, co vlastně MTB
trasy znamenají. Zkratka znamená anglicky
mountain
bike
a volně přeložit se dá jako náročnější trasy nevhodné pro silniční kola.
Koordinátor za polskou stranu Marek
Janikowski
vidí projekt jako hodně inovativní. „Chceme zachytit nejnovější trend
elektrokol
a osadit na patnácti místech napájecí stanice E-bike
poháněné
solární energií.
V rámci propagačních akcí
Bike
maratonů plánujeme také nevšední Akademii skoků, kdy si v bezpečných
podmínkách můžete zkusit roli akrobata na biku," vykreslil s nadšením.
- Do tří let
- Více než 200 kilometrů
singletracků
a desítky MTB
tras, vybavení nástupních míst, značení pod jednotným logem, společný
web a promo
akce budou v první fázi projektu stát téměř 5 miliónů eur.
- Konec letošního roku a
příští rok jsou věnovány náročné projektové přípravě. „Projekt by měl
být podán v žádosti o dotaci v březnu příštího roku, do té doby je
vytvořen harmonogram kroků, které musí partneři udělat, aby se toto
všechno stihlo," řekla nedávno Deníku Renata Šedová.
- Právě podpis smlouvy byl
jedním z důležitých kroků nezbytných pro podání žádosti. V příznivém
případě získání dotací se bude stavět v roce 2017 a produkt s promoakcemi
bude uveden na trh v roce 2018.
-
|