- Velká
investiční akce "Modernizace železničního uzlu Česká Třebová" se blíží.
V počítačích projektantů státního ústavu dopravního projektování (SUDOP) Praha se již vše
blíží do stádia, kdy bude projekt představen veřejnosti. Jeho realizace
má začít v 2. polovině roku 2019 a skončit v roce 2022.
Rozsah přestavby uzlu již představil v rozhovoru s redaktorem
Českotřebovského zpravodaje Ing. Dalibor Zelený
(najdete
ZDE).
-
Jedním
z problémů, která jsou řešeny je osud stávajícího nyní nevyhovujícího a
nebezpečného podchodu, který vede od administrativní budovy společnosti
Korado (bývalé Krbcovy pily) k budově 019 a na Semanínskou ulici. Je to
velmi důležitá spojnice města s částí Borek, především do budoucna, kdy se
v oblasti za nádražím
počítá s dalším nárůstem pracovních příležitostí. Význam této oblasti i
přechodu přes nádraží dále poroste.
-
Problém již byl řešen v roce 2008, kdy byla pro zmíněné dopravní spojení
navržena krytá lávka, později bylo definitivní řešení odsunuto až na
dobu přestavby železničního uzlu a zatím byl stávající podchod opatřen
silnějším osvětlením a kamerovým systémem, který zajišťuje přece jen
větší bezpečnost procházejících občanů. To byla reakce na negativní
jevy, které se zde vyskytovaly, bylo zde přece také zaznamenáno fyzické
napadení staršího občana.
-
Nyní,
když je modernizace železničního uzlu "na spadnutí", nezbývá než
rozhodnout co bude dál. Projektanti preferují vybudování
kryté lávky, podobný názor má i investor a také vedení města Česká Třebová, které ovšem striktně
požaduje doplnění lávky o výtahový systém, který by umožnil bezpečný
pohyb invalidním a méně pohyblivým občanů, také maminkám s
kočárky. Pokud bude v této věci shoda, bude to jistě vhodnější řešení
než vybudování nového podchodu, který by se musel budovat po
malých částech a jeho stavba by trvala snad čtyři roky. Po celou tuto
dobu výstavby by byla trasa do Borku uzavřena musela by se obcházet dlouhou
obchůzkou až kolem Národního domu. To proto, že podchod od Padevětu k
CZ LOKO bude také v přestavbě.
- Pokud se zvolí varianta
lávka, bude se chodit dosavadním podchodem tak dlouho, jak to bude potřeba,
tedy až do vybudování a dokončení nové lávky. Zakrytá lávka tak vlastně
nahradí dřívější Herzánův most, který byl v srpnu 1960 zbourán, aby
umožnil rozšíření uzlu realizované v šedesátých letech. Opět zde
vznikne architektonický prvek, který zde chybí, potřebné spojení
"za dráhu" tedy do průmyslové a obytné oblasti Borek bude
bezpečnější a na úrovni. Přitom investor jistě také ušetří a zkrátí dobu
výstavby. Lávka se dá smontovat z připravených dílů jistě rychleji v
krátkých výlukách, třeba i v noci bez podstatného narušení grafikonu na
hlavní koridorové trati. Na obrázcích jsou ofocené návrhy studie
lávky z roku 2008, pro současnou modernizaci uzlu zatím nebyla studie
zhotovena. I tak si lze udělat určitý názor na to, že se nemusí jednat o
šerednou stavbu. Bude ovšem určena jen pro pěší nebude to Herzánův
most (z roku 1925), o kterém už dlouho víme, že jej bourat nebylo potřeba,
ale jenom prodloužit. Ten představuji na poslední fotografii "pro
pamětníky". 60
let po zbourání dostane s velkou pravděpodobností nástupce, byť jen v podobě zakryté pochozí
lávky.
- (Poznámka: podobné
řešení - tedy lávku přes prostor nádraží směrem k sídlišti Dukla zvolili
při přestavbě uzlu Pardubice.)
-
Herzánův most (1925 - 1960)
- Vize, spíše fikce, jak to mohlo dopadnout,
kdyby se most neboural, ale dostavěl druhý oblouk ... (Co bychom dnes za to dali)
|