-
Na
Dopravní konferenci Pardubice 2017 byly prezentovány také plánované
přivaděče k dálnici D35, které bude v dalším
období
stavět Pardubický kraj za finanční prostředky, které byly pro tento účel
elokovány
vládou ČR prostřednictvím letos nově podepsaného (aktualizovaného)
Memoranda mezi Pardubickým krajem (zastoupeným
hejtmanem
Martinem Netolickým) a ministrem dopravy Ing.
Ťokem.
Předchozí referendum, které podepsali v roce 2006 ministr
Šimonovský a hejtman Roman Línek reagovalo na změnu
trasy tehdejší R35 ze severní na údajně výhodnější variantu jižní. Města a obce na
"severu"si pomocí memoranda vymohla vybudování lepšího připojení k plánované dálnici.
Memorandum však bylo tehdy formulováno velmi obecně. Zprávu k nově
určeným přivaděčům
přednesl radní Pardubického kraje pověřený řízením oblasti dopravy a
dopravní obslužnosti Ing. M. Kortyš.
- V novém Memorandu 2017 jsou již
konkrétní prvky: objem prostředků, které Pardubický kraj na
vybudování přivaděčů dostane a konkrétní úseky, které mají být za
tyto peníze modernizovány i časové období realizace. Možná jsme si mohli přát více, ale
připomeňme, že to jsou jediné "velké peníze", které dostávají kraj od
ministerstva na to, aby si za ně modernizovaly své vlastní krajské
silnice. Celkem jde o téměř 3 miliardy korun. Úkolem ŘSD zůstává vybudování dálnice, křižovatek a přípojných
bodů, ostatní - tedy přivaděče - již bude stavět Pardubický kraj. A měl
by je vybudovat nejpozději do roku 2024, kdy má být dálnice dovedena
alespoň za Litomyšl.
- Konkrétní popis přivaděčů
dále uvádím na obrázcích z promítané prezentace, také mapu se
stručným komentářem. Z popisu je vidět, že největší investice je
směrována na nejdelší spojení Vysoké Mýto - Choceň - Žamberk. Zde bude
nejvíce práce, stavba bude nejdražší a bude trvat nejdéle. Je zde zatím
také několik nejasností. Naopak se
podle sdělených informací zdá, že úsek silnice II/358 Česká Třebová -
Litomyšl bude k rekonstrukci projektově připraven zřejmě nejdříve, jistě
o dost dříve, než
sem bude přivedena sama dálnice.
- Z mapy není přímo vidět
napojení přivaděčů na dálnici, bude jej třeba ještě řešit. Pokud by mělo
vše zůstat jak je, tak díly "vlažnému přístupu" měst Česká Třebová a
Ústí nad Orlicí a naopak "bojovnému přístupu" města Litomyšl bude
nakonec vynechán MUK Litomyšl sever a všechna vozidla od České Třebové a
Ústí nad Orlicí budou muset dolů do města Litomyšl po nevhodných trasách
(tedy např. kolem litomyšlského zámku) a teprve potom na
dálnici (MUK Litomyšl západ nebo východ). Ptal jsem se v
diskuzi jak to bude, ale nikdo mi nedokázal přesně odpovědět.
-
Pokud
o svůj "sjezd z D35 přijdeme, pak si můžeme si "gratulovat" ke
zbytečnému usnesení, které přijalo zastupitelstvo města Česká
Třebová v roce 2014 o tom, že si vybudování MUK Litomyšl sever
nepřejeme, ale že chceme jako přivaděč zajistit vybudování přeložky I/14
na Opatov
a Opatovec.
Komu jsme se tím asi měli zavděčit? Napojení směru od Ústí n.O.
a České Třebové přímo na D35 bylo velmi logické, jinak nelze mluvit
o "přivaděčích". Je také schváleno
v dokumentaci EIA
z roku 2013, ovšem díky lobbistům z Litomyšle nemá být realizováno. V
mapě trasy na specializované stránce informující o D35, kterou
najdete na odkazu
http://www.dalnice-d35.cz/#useky-rychlostni-silnice
jsou dokonce vyznačeny
dva sjezdy pro Ústí n.O. (II(360) i Českou Třebovou (II/358).
Projektovat se teprve bude, možná tedy je ještě čas na prosazení svých
zájmů, bez ohledu na hloupé a horlivé usnesení ZM z 24.2.2014. Na druhé straně přivaděč zavede v České Třebové dopravu na
přetížený uzel Tyršovo náměstí, který je sám o sobě dopravní závadou už
teď. Tranzitní nákladní doprava by tudy jezdit neměla.
-
Související informace: D35 a
město Litomyšl - najdete ZDE
-
Usnesení ZM Česká
Třebová z 24.2.2014 o tom, že se zříkáme sjezdu z trasy R35 u Litomyšle
- najdete ZDE
-
Ještě
k (přímému) přivaděči na Opatov
(viz sousední obrázek).
V dokumentech ŘSD je vyznačen jako důležitý přístup k dálnici zejména
pro nákladní dopravu. Jenže není zařazen mezi přivaděče, na který
by stát již nyní věnoval finanční prostředky. Měla by to být nová
stavba, investice, stavěl by jej stát (tedy ŘSD) a ten je
tlačen do důležitějších staveb. Když se podíváme do záměrů ŘSD na léta
2018 - 2020, tak všechny stavby zahajuje na Pardubicku, vyjma jediné -
obchvatu Svitav, který je již léta připravován, jsou vykupovány pozemky
a je v rozběhu i územní řízení.
Trasa Česká Třebová - Třebovice
- obchvat Opatova - Opatovec je v mapách ŘSD vyznačena stále ve své
dosavadní trase vedoucí přes Třebovice. Loni byla zadána EIA
pro "přeložku I/14 Dlouhá Třebová - Opatov". Troufám si tvrdit, že
na rozběh této stavby - tedy přeložky I/14 mimo Třebovice přes
rybník Hvězda je potřeba nejméně 5 - 6 roků intenzivní práce,
spíše více. A to lze předpokládat, že ekologičtí aktivisté přechod
silnice přes rybník Hvězda (přesněji část rybníku Hvězda)
nedovolí, a budou vše komplikovat. A navíc je pro nás Českotřebováky
daleko důležitější prosadit tu druhou část projektu, tedy obchvat
České Třebové, o kterém se dosud nikde mezi plánovanými a připravovanými
stavbami ŘSD v našem kraji nikde nemluví, není nikde zmíněn, nikde
uveden. Daleko více a dříve potřebujeme vyhnat automobily z
průtahu naším městem než se zasazovat o obchvat obce Třebovice, který zkrátí
cestu k dálnici maximálně o 1,3 - 1,4 kilometru.
-
Jak vypadá
projektovaná trasa D35 v našem okolí?
Projektované úseky D35 končí před Litomyšlí, poslední zakreslený úsek
je pro Džbánov - Litomyšl (na mapce). Znázorňuje sjezd z D35 pro Litomyšl u
obcí Řídký a Tržek označovaný jako MUK Litomyšl - západ. Česká
Třebová a Ústí nad Orlicí se mají napojovat na MUK Litomyšl - sever, který
leží již mimo projektovaný úsek u obce Kornice. V mapě to je
vyznačeno jen slabou šedou barvou. Litomyšlská lobby si nepřeje především propojení
tohoto MUK - sever a Litomyšle, toto rameno k mimoúrovňové křižovatky by mělo
být zrušeno jako "změna stavby před dokončením". Dalším krokem je úsilí o zrušení celé MUK Litomyšl
sever, i když to je ve schválené dokumentaci EIA. Rozhodnutí ještě
není, neboť snahy Litomyšle jsou nejasné. Vydané usnesení rady města z
23/8 bylo za několik dnů zpochybněno. Není tedy ještě známa ani
definitivní trasa úseku kolem Litomyšle do Janova, natož připojení
přivaděčů. Podle toho, co bylo řečeno na Dopravní konferenci,
tak stát vybuduje trasu dálnice včetně přípojných bodů, vyjmenované
přivaděče postaví kraje, peníze na to mají přislíbeny. To lze chápat tak,
že přivaděče budou mít své přípojné body, zvláště pokud byly v dokumentaci
EIA. To by měly být body pro nás.
- Také Pardubický kraj by
se měl zasazovat o to, aby byly tyto přípojné body zřízeny. Je to
způsob, jak co nejrychleji převést dopravní zátěž z krajských silnic
na ty státní. Náklady na to ponese přece stát a to by mělo
Pardubickému kraji vyhovovat. Také město Litomyšl by mělo mít
zájem na to, aby vozidla od České Třebové a Ústí n.O. nejezdila
nelogicky a zbytečně na dálnici přes jejich město, když nemusí.
- Žasnu proto stále nad výše
uvedeným usnesením českotřebovského zastupitelstva, které se
přípojného bodu na dálnici zříká. Jediným, kdo hlasoval proti
tomuto usnesení, jsem byl já sám. Následně po té se v roce 2014
v krajském zastupitelstvu v roce 2014 schvalovala "Aktualizace
územních zásad rozvoje Pardubického kraje" (vlastně aktualizace
územního plánu kraje), kde byla pevně stanovena trasa tehdy R35 kolem
Litomyšle včetně MUK Litomyšl sever, tedy dnešní "varianta nula".
Proto jsem se následně ještě na jednání ZM Česká Třebová v září
2014 (posledním pracovním jednání zastupitelstva v minulém období)
snažil zmíněné usnesení z února revokovat, neboť v té době po
schválení aktualizace územního plánu kraje již nebylo
aktuální. Neuspěl jsem, dostatek hlasů jsem proto tento návrh
nezískal. Od té doby se značně zvýšila iniciativa města
Litomyšle ve snaze dálnici co nejvíce vzdálit od města a ponechat jen
nezbytné minimum přípojných křižovatek, tedy na úkor České Třebové a
Ústí nad Orlicí, ač pro tato města byly v Memorandu z roku 2006
přivaděče písemně přislíbeny. (mm)
-
Z prezentace
radního Michala Kortyše
-
-
-
Podle komentáře
přednášejícího Ing. Kortyše se zdá, že ekonomická rentabilita "dražší
varianty" přivaděče bude potvrzena.
-
-
|