-
Krátká
lyžařská sezóna 2018 na Pekláku skončila
- Zima se letos ne a ne
rozhoupat k pořádnému nástupu a tak snaha pracovníků skiareálu
bohužel přišla díky nestálému počasí vniveč. Pořádná zima umožňující
provoz skiareálu začala až začátkem února. A byla využita tak jak
podmínky dovolovaly. Celkem se zde jezdilo 32 dnů. Nebýt deštivého
pondělí 12. března, mohlo se ještě pár dnů jezdit. V dobrém stavu je
zatím stále areál lyžařské školy a sjezdovka Zahrádky. Na
velké sjezdovce jsou už vydřená místa. Sníh je technickým také
jarní, údržba svahu se už nevyplatí a tak se vlek podvečer zastavil.
Sice se mluví ještě o víkendové zimě, ale to může změnit jen
poměry v horských střediscích. Škoda, že místní, ale i "přespolní" z
blízkého okolí nevyužívají zdejších možností jak by mohli. Mají zde
kvalitní svah za humny s parkováním zdarma vlastně u sjezdovky bez
stresů a jízd daleko na hory. Je zde také servis, občerstvení,
všechny služby, které jsou potřeba.... O tom, jak to vypadalo na
Pekláku před zastavením vleku 13. 3. 2018 podvečer vypovídají
obrázky.
-
-
-
Vítězství v soutěži o
nejlepší (mimo) školní projekt
-
Volnočasový
klub Rébus pod záštitou Domu dětí a mládeže Kamarád, Česká Třebová
se v létě 2017 zapojil do Pilotáží v rámci projektu MAP vzdělávání
Ústí nad Orlicí a Česká Třebová. Celkem jsme podávali 4 pilotážní
projekty. V únoru 2018 byla vyhlášena soutěž o nejlepší (mimo)
školní projekt. A velké překvapení pro nás – vyhráli jsme. Moc
děkujeme všem, kdo hlasovali. Vítězství patří projektu „Co jsme
vypěstovali, to si sníme.“ V pátek 9. 3. 2018 jsme převzali cenu od
paní místostarostky Ing. Jaromíry Žáčkové (za Řídící výbor MAP). A
co je tedy odměnou, kromě naší velké radosti, že se projekt
veřejnosti líbil? Výlet pro 20 dětí do vědeckého centra VIDA Brno.
Už teď se moc těšíme a děkujeme všem, kteří nás podpořili.
- Jana Endyšová,
ředitelka DDM Kamarád, Pavla Šedivá, vedoucí klubu Rébus
(více
ZDE)
Dlouhodobě
pronajmeme zařízené kosmetické studio
v České Třebové za
velmi výhodných podmínek.
Vhodné i na
masáže, nehtovou modeláž a další služby. Volejte 731 465 619
-
Přihlášky na
střední školy v Pardubickém - o 180 více než loni
-
„Do
prvního kola přijímacího řízení přišlo ředitelům středních škol
zřizovaných Pardubickým krajem 8 839 přihlášek. Oproti předchozímu
školnímu roku jsme zaznamenali nárůst počtu přihlášek zhruba o 180,
tento nárůst však způsobili téměř výhradně uchazeči o studium na
osmiletých gymnáziích,“ informoval radní pro školství Bohumil
Bernášek.
- „Zájem o tříleté učební obory je stabilní, naopak méně
přihlášek než v loňském roce přišlo na čtyřleté maturitní obory,“
podotkl radní Bernášek.
- Školami s nejvyšším počtem podaných přihlášek jsou Střední
průmyslová škola chemická Pardubice, kam dorazilo 553 přihlášek, a
Střední
průmyslová škola elektrotechnická a Vyšší odborná škola Pardubice,
která eviduje 525 přihlášek. „Největší nárůst počtu přihlášených
letos zaznamenala Střední průmyslová škola stavení Pardubice a holické
gymnázium. Více přihlášek než vloni bylo podáno také na obě zemědělské
školy zřizované krajem, tedy Střední školu zemědělskou a Vyšší
odbornou školu Chrudim a Střední školu zemědělskou a veterinární
Lanškroun,“ dodal Bohumil Bernášek.
- Jednotné zkoušky pro 1. kolo přijímacího řízení budou na žáky
čekat mezi 12. a 17. dubnem. Každý
žák si mohl podat přihlášku na dvě školy, definitivně jasno v počtu
nově přijatých žáků budou mít ředitelé středních škol až po letních
prázdninách.
-
-
Wonkův most
v Pardubicích projde dílčí rekonstrukcí
- Je to nejzatíženější mostní stavba na silnicích II. třídy ve městě
a kraji. Denně tudy projede až pětadvacet tisíc automobilů, také
autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy. Proto Pardubický kraj
věnuje mostu zvýšenou pozornost. Při mostních prohlídkách
tak čas od času odhalí potřebu dílčí rekonstrukce. V současné době
zadá příspěvková organizace kraje Správa a údržba silnic Pardubického
kraje projekt na výměnu nosných lan, které ve Wonkově mostu slouží už
od počátku 80. let minulého století. Most byl postaven v letech 1956 –
1959. V letech 2005 až 2006 prošel most největší rekonstrukcí ve své
historii, která se ovšem týkala především betonové konstrukce mostu.
Ta je stále ve velmi dobrém stavu, most nevykazuje žádné trhliny nebo
deformace. „Ve druhé polovině loňského roku Správa a údržba silnic
Pardubického kraje při mostní prohlídce zjistila poškození tzv.
deviátoru, který přenáší napětí mezi mostní konstrukcí a ocelovými
lany. Vysokopevnostních lan je na mostě dvaačtyřicet, jedno z nich teď
volá po rekonstrukci. Důvodem je i koroze, které mostní lana čelí už
více než třicet let,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Po odborném
posouzení již víme, že oprava havárie včetně některých preventivních
opatření přijde kraj řádově na 20 - 30 milionů korun. Význam mostu pro
krajské město je zcela mimořádný, a proto budeme nuceni nezbytné
investice provést v krátké době. Nemůžeme připustit, aby podcenění
situace vedlo k uzavření mostu tak, jak jsme tomu svědky v Praze,"
řekl hejtman Netolický. „Bohužel není dosud jasné, z jakých zdrojů
budeme opravu platit, protože stát stále není schopný garantovat
krajům příspěvek ze SFDI, který se nabízí jako primární zdroj.
Schválený krajský rozpočet s takto rozsáhlým financováním nepočítá.
Bude proto velice těžké prostředky na nezbytné opravy najít," doplnil
Netolický.
„Wonkův most budeme opravovat za provozu v etapách tak, aby bylo možné
zachovat vždy tři až čtyři jízdní pruhy a plný komfort pro pěší a
cyklisty. Dojde však k omezení tonáže vozidel nad tři a půl tuny při
odbočení ze směru od Hradce Králové do Labské ulice. Provoz městské
hromadné dopravy zůstane zachován s tím, že dopravní opatření
nasměruje tuto dopravu na vnější pomalé jízdní pruhy. Právě kvůli
zachování provozu potrvají práce na mostě nejméně jeden rok.
Připravované dopravní opatření mají preventivní charakter, do doby než
bude most opraven,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní
obslužnost Michal Kortyš.
-
-
Investice
kraje do silnic na Hlinecku
- Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický
jednal se starostou Včelákova nedaleko Hlinska Janem Pejchou o
investiční činnosti kraje v oblasti silničního hospodářství nejen v
okolí obce, ale v rámci celého širšího regionu. Kraj v letošním roce
plánuje zahájit rekonstrukci komunikace III/3437 přes Srní směrem na
Hlinsko za částku okolo 33 milionů korun. Další investice do silniční
sítě budou následovat v příštích letech. „Oblast Hlinecka byla
dlouhodobě v oblasti investic do silnic nižších tříd poměrně
zanedbávaná, a proto
se
to snažíme postupnými kroky napravovat. V letošním roce chceme zahájit
rekonstrukci první etapy silnice III/3437 od odbočky na Petrkov přes
Srní směrem na Hlinsko, což je úsek dlouhý 2,7 kilometru. Přepokládaná
hodnota rekonstrukce činí okolo 33 milionů korun. Následně bychom v
příštích letech chtěli pokračovat dalšími úseky,“ uvedl hejtman Martin
Netolický. „Finanční prostředky na tuto investici jsme získali díky
zvýšenému inkasu daní a převodu financí zpět do krajského rozpočtu. V
loňském roce jsme díky podhodnocení příjmové stránky a srážení
provozních výdajů získali pro kraj 416 milionů korun, které vracíme
zpět do území a rozhodně tak nedochází k jejich projídání. Největší
díl financí přesouváme právě do dopravy a silničního hospodářství na
silnicích nižších tříd. Celkově se jedná o 220 milionů korun,“ sdělil
hejtman Netolický, který zmínil také další plánované krajské
investice. „Připravujeme modernizaci silnice z Trhové Kamenice do
Ronova nad Doubravou. Tento úsek chceme realizovat v rámci
Integrovaného regionálního operačního programu, a proto v současné
době nemá ekonomický smysl řešit místní opravy. Problémem je stejně
jako v případě dalších velkých projektů majetkoprávní vypořádání.
Předpokládáme však, že bychom modernizaci mohli zahájit v příštím
roce,“ sdělil hejtman Netolický. Ten se starostou hovořil také o
vyhlašovaných dotačních titulech a finanční pomoci kraje. V minulých
letech pomohl kraj obci například podporou rekonstrukce kostela či
poskytnutím sanitního vozu pro potřeby jednotky dobrovolných hasičů.
„V rámci běžné obnovy majetku Zdravotnické záchranné služby
Pardubického kraje jsme v loňském roce vyřadili sanitní vozidlo z roku
2012, které po přestavbě za 60 tisíc korun bude sloužit jako technické
vozidlo po včelákovské dobrovolné hasiče,“ řekl hejtman Martin
Netolický s tím, že obec plánuje v příštím roce nákup cisternové
automobilové stříkačky.
-
-
Chystá se novela vodního zákona
-
Novela
zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně
některých zákonů (vodní zákon) je v Poslanecké sněmovně ve druhém
čtení. Další projednávání je možné od 16. 3. 2018, po 1. 4. 2018 se
nepřihlédne k námitce proti projednávání.
-
Sněmovna v rámci novely dále zřejmě:
-
- umožní zřizovat stanové tábory v záplavových územích,
-
- odstraní pasáž, která brání občanským sdružením právo připomínkovat
vodní stavby,
-
- případně umožní bezplatné čerpání povrchových vod také pro lesní
školky, nejen pro zemědělce,
-
- upraví ve prospěch malých obcí podmínky pro osvobození od poplatku
za odběr podzemní vody.
-
Vládní novela nemění poplatky za odběr podzemní vody nebo za
vypouštěné odpadní vody. Spravovat poplatky bude nově Státní fond
životního prostředí místo České inspekce životního prostředí. Odvážet
odpad z jímek budou smět jen čistírny odpadních vod nebo podnikatelé
podle živnostenského zákona.
Evropská komise povolila podporu pro Českou poštu
Letošní
únor přinesl hned dvě pozitivní rozhodnutí Evropské komise v
případech podpory pro Českou poštu, s. p. Evropská komise schválila
dne 2. 2. 2018 nejprve podporu na financování provozu informačního
systému datových schránek v letech 2018 – 2022; následněvyslovila
souhlas také s podporou určenou na financování tzv. všeobecné
poštovní služby v letech 2013 -2017. V obou případech se podle
Evropské komise jedná o podporu, která je slučitelná s vnitřním
trhem EU, tedy je povolená.
Vydání obou rozhodnutí předcházel několik let trvající proces (první
úkon vůči Evropské komisi byl učiněn již v létě roku 2015), který
byl na české straně koordinován Úřadem pro ochranu hospodářské
soutěže a do něhož byli zapojeni zástupci Českého telekomunikačního
úřadu, Ministerstva vnitra, Ministerstva průmyslu a obchodu, a také
společnosti Česká pošta, s. p. Délku procesu ovlivnila zejména
existence dvou stížností, které se týkaly obdobných opatření a
kterými se musela Evropská komise souběžně zabývat. Ve druhém
případě se navíc vyskytla komplikace v podobě nástroje určeného
k financování všeobecné poštovní služby, který byl původně zaveden
pro období let 2013-2014. Znatelný pokrok v řízeních následoval
poté, co Česká republika v polovině minulého roku označila případy
před Evropskou komisí za prioritní.
Výše podpory se v obou případech pohybuje v řádech několika miliard
korun – na provoz informačního systému datových schránek by měl stát
v pětiletém období 2018 – 2022 vynaložit přes 2 miliardy korun;
zajištění tzv. univerzální poštovní služby za celé období 2013 –
2017 pak zatíží státní rozpočet v rozsahu nejvýše 2,6 miliardy
korun. Obě rozhodnutí, která mají z celospolečenského hlediska zcela
zásadní význam,
|