Dva úseky u Litomyšle mají rozhodnutí o územním řízení.
Územní řízení na poslední třetí více než pět kilometrů dlouhý úsek kolem
Kornic, se ještě nerozjelo
Místostarosta
Dalibor Zelený navštívil ředitele
ŘSD
Pardubice Ing. Bohumila Vebra
-
Shrnutí výše uvedeného je obsaženo ve větě
-
"Opětovné zřízení vyřazeného dálničního exitu Litomyšl - sever je
velmi, velmi nepravděpodobné."
ŘSD
Pardubice by změnu, tedy nové zavedení dálničního sjezdu Litomyšl sever
ve tvaru T zařadilo do projektu jen tehdy, pokud k tomu bude vyzváno
Ministerstvem dopravy. A protože ministerstvo má jediný cíl - tedy
výstavbu dálnic nijak dále nekomplikovat - tak jde variantu z říše snů.
Je to něco, jako čekat na hlavní výhru ve Sportce.
Vydání územního řízení ovšem ještě nemusí být definitivní,
ještě nenabylo právní moci. Běží patnáctidenní odvolací lhůta,
která bude jistě využita, chystá se k tomu nejeden subjekt. Někteří jsou
na tuto možnost připraveni, jiní nejsou, udělení územního souhlasu před
Vánoci překvapilo. Můžeme spekulovat, zda bylo iniciováno tím, že se do
problému chystá zapojit hnutí "Děti země", neboť někteří
stěžovatele Ing. Patrika, který toto hnutí představuje kontaktovali.
Jenže souhlas byl udělen, žádný správní prohřešek, na který by mohl být
někdo "přistižen při činu" není a tak odvolání nebude muset být
akceptováno. I tak může být ještě rozhodnutí napadeno u soudu a proces
se dále zdrží, ovšem bez velkého očekávání, že by se u soudu
projednávalo také znovuzavedení dálniční křižovatky.
K
vlastnímu exitu Litomyšl sever. Není jasné, zda se
tento exit nachází na ještě neschváleném pětikilometrovém úseku kolem
Kornic, nebo ne. Podle vedlejšího obrázku nikoliv. Z aktuálního
stanoviska MŽP publikovaného v
Českotřebovském deníku č. 342 z
13.12. ZDE je však zřejmé, že vypuštění tohoto sjezdu by mělo
být schváleno Ministerstvem pro životní prostředí, které čeká na
"oficiální oznámení
o zahájení řízení zaslaného správním orgánem", a tedy souhlas
zatím nedalo. Z toho lze vyvozovat, že by tento úsek mohl být ještě
nedokončen s malou nadějí na to, že se i tento požadavek na znovuzřízení
této dálniční křižovatky tentokrát ve tvaru písmene T ještě posoudí,
pokud by se např. v 17. 1. 2020 tento požadavek znovu projednal při
veřejném jednání o aktualizaci územního plánu kraje.
Podle
vyjádření ředitele ŘSD Ing. Vebra s tím počítat nemáme.
To bylo možné před pěti lety, kdy právě tehdejší
českotřebovští zastupitelé na popud starosty Jaroslava Zedníka přijali
nyní kritizované usnesení o tom, že "exit Litomyšl sever
nechceme". Toto beze zbytku využili litomyšlští radní...(a dál tu
písničku už známe). Tehdy by byly peníze i na potřebný přivaděč
postavený mimo Němčice. Stále tedy platí "Poděkujte Jaroslavu
Zedníkovi, ten s tím přišel".....
Kdo na tom prodělá:
Českotřebováci,
Oušťáci a motoristé z regionu, kterým je takto ztížen přístup k páteřní komunikaci státu, i když
jim vede za humny
Obyvatelé Zhoře a Němčic,
kteří budou zbytečně trpět zvýšeným dopravním provozem (nebudou
mít obchvat)
Obyvatelé Litomyšle,
kudy pojede zbytečně několik tisíc automobilů po jejich
komunikacích a vůbec by tam nemuseli jezdit a ani tam jezdit
nechtějí!
Zbytečně se zhorší
bezpečnost na litomyšlských komunikacích .....
|
Kdo na tom vydělá:
Majitelé pozemků
mezi Kornicí a Litomyšlí. Nyní zemědělské pozemky se jistě
obratem stanou pozemky stavebními.
Při ceně např. 1000
Kč/m2 to jsou v některých případech desítky milionů
To je cena za
všechny potíže, které vznikly všem ostatním...
|
Bravo
Litomyšlským představitelům a radním, bravo Jaroslavu Zedníkovi a
zastupitelstvu města Česká Třebová!
Dostaneme se na dálnici před Litomyšlí jiným způsobem?
Nezbude než čekat na
provizorní krajské řešení,
které bude možné řešit jako zvláštní stavbu vlastně po dokončení
dálnice. Spočívá v realizaci obslužné komunikace kolem dálnice
rozšířené na silnici III. třídy, která nás zavede až na nejbližší
realizovaný exit.
Tím je sice exit Janov
ve vzdálenosti 4,5 - 5 km. Při cestě do Čech to je ovšem zbytečná
zajížďka 5 km tam a 5 km po dálnici pak zpátky, to už můžeme
kličkovat přes Litomyšl. Navíc by způsobil další vzbouření ve
Strakově, kolem kterého by jela některá vozidla vlastně dvakrát a tedy
i zbytečně. Tato trasa tedy nemá smysl.
Reálnější je pak cca 8 km
dlouhá trasa až na exit Řídký, která by byla užitečná v tom, že by
postupně sbírala pro dálniční připojení dopravu nejen z trasy II/358
od České Třebové, II/360 od Ústí
n.O.,
ale také ze silnice III/36016 vedoucí od středu
Sloupnice
(a třeba až z Jehnědí)
a II/317 od Českých
Heřmanic a Chocně. Na
silnici II/317 by navíc nebylo třeba budovat přemostění dálnice
vedoucí do obce
Sedliště.
Vybudovat takovou "sběrnou trasu" délky cca 8 km by tedy mohlo
být užitečné pro větší oblast severně od dálnice a odlehčilo by městu
Litomyšl. Stavba by se tedy vyplatila, i když by nebyla určená pro
tranzit kamionů nad 12 tun. Trasy pro provoz kamionů nechť určuje
stát, ten spravuje a buduje státní silnice I. třídy. Zde jde o krajský
projekt a kraj by měl (za účinné pomoci litomyšlských představitelů a
radních) tento projekt považovat za prioritu a zajistit na to finanční
prostředky, i kdyby musel třeba polovinu platit ze svého!
- Pokud exit Litomyšl sever zůstane v mlze a v oblasti zbožných
přání, tak bychom měli všechnu pozornost upřít na realizaci
tohoto náhradního řešení. Tato stavba by měla být také připravována co
nejdříve po definitivním odsouhlasení trasy dálnice (kde s velkou
pravděpodobností exit Litomyšl sever bohužel nebude) a zanesena do
aktualizace územního plánu Pardubického kraje. Vybudování této trasy
by také bylo v souladu se záměry dopravní politiky kraje, která klade
důraz na připojení měst Č. Třebová a Ústí n.O. na dálnici. Pro
připojení města na dálnici směr Morava a pro dálkovou nákladní dopravu
by sloužila silnice I/14 + I/43.
-
- Milan Mikolecký 20/12 2019
-
|