-
Užitečná lyžařská škola na
Pekláku
-
-
Jsou jarní prázdniny v tom pro zimu nejpříhodnějším termínu a vydařily
se. Skiareál Peklák slouží naplno a snad by mohl sloužit ještě více,
žádné fronty se u vleku netvoří. Sjezdovka je skutečně ve výborném
stavu a také lyžařská škola jede naplno podle požadavků rodičů
malinkých i větších dětí. Je to zařízení, které je třeba jen
chválit, takové všude opravdu nemají, je to velký bonus pro
Třebováky. Zimní počasí zve do přírody na běžky i na sjezdovky a
všechno letos můžeme nabídnout..
-
-
Kdo zaplatí negativní dopady
průmyslových zón v Pardubicích?
- Jak ulehčit krajskému
městu od negativních dopadů průmyslových zón a kde na to vzít peníze,
to byl hlavní bod už několikáté schůzky pracovní skupiny, kterou na
Krajský úřad Pardubického kraje svolali náměstek hejtmana pro dopravu
a dopravní obslužnost Michal Kortyš spolu s primátorem statutárního
města Pardubice Martinem Charvátem. Sešli se tu zástupci Ministerstva
průmyslu a obchodu České republiky (MPO), CzechInvestu, kraje, města i
silničářů.
-
„V
Pardubicích jsou celkem tři průmyslové zóny – jedna je v Černé za
Bory, druhá v Semtíně a třetí ve Starých Čívicích. Všechny se
v průběhu uplynulých desetiletí poměrně živelně rozvíjely a počítají i
s dalším růstem. My teď až následně řešíme stav silnic, které k nim
vedou, ale i další důsledky jejich činnosti,“
říká Michal Kortyš. „Impulzem bylo třístranné memorandum mezi
firmou Foxconn , krajem a městem o posílení infrastruktury v lokalitě
Černá za Bory. V roce 2018 firma Foxconn od memoranda odstoupila a
dohodli jsme se s primátorem pokračovat i bez jejich účasti“
dodává Kortyš.
- Jednou z dobrých zpráv na
jednání byla informace náměstka primátora Pardubic Petra Kvaše o tom,
že rekonstrukce ulice Dělnické má už stavební povolení, a zároveň tu
zazněl příslib finančních prostředků z dotačního programu Ministerstva
průmyslu a obchodu. Další silnice u průmyslových zón ale bude potřeba
zafinancovat z dalších zdrojů. Jedná se zejména o silnice II. a III.
tříd, ale i místní komunikace, ať už v areálu v Černé za Bory, silnice
navazující na dopravní uzel v Semtíně nebo silnice ze Starých Čívic
směrem na Lázně Bohdaneč.
- Představitelé města
Pardubic zároveň ale poukázali na další problémy, které jsou s vysokým
přílivem cizinců do města spojené. „Ti lidé potřebují někde bydlet.
V Pardubicích jsou v současné době všechny ubytovny plné, zaměstnanci
si shánějí bydlení i v okolních obcích a dojíždějí. Velmi silně se
projevuje nárůst dětí cizinců zejména třetích zemí v našich mateřských
a základních školách, už jich je téměř 400, to je v podstatě jedna
celá škola a školka. V rámci tzv. slučování rodin čelíme také tlaku
umísťování desítek dětí a žáků mimo období zápisů do MŠ a ZŠ v průběhu
školního roku, problémy vnímáme i v oblasti zdravotní péče, kdy je
nedostatečně pokryta péče v odbornostech praktického lékařství,
pediatrie, stomatologie nebo gynekologie,“ shrnuje náměstek
primátora Jakub Rychtecký aktuální stav a požadavky města na zástupce
dotčených ministerstvech.
- Příští schůzka pracovní
skupiny rozšířená o zástupce dalších ministerstev, kteří by mohli být
nápomocni s těmito problémy, se uskuteční 20. února v prostorách
Senátu v Praze.
-
-
K návrhu změny
územního plánu města Litomyšl
- Na webu města je zveřejněna
vyhláška Města Litomyšl ke změně územního plánu. Můžeme se zde
dozvědět o zónách rozvoje tohoto města, má opravdu do nabízet, je to
podnětné si podklady prostudovat. Mně zaujalo řešení dopravy, zejména
to, zda územní plán počítá s se změnou vedení silnice
II/358, která vede pro Litomyšl nevhodně přes zámecké návrší, kde by
měla být spíše zóna klidu. Žádnou změnu jsem ovšem nezaznamenal.
Jakési řešení by se ovšem najít dalo, jde o komunikaci od Vlkova na
příjezdu od města směrem k silnici na Strakov kolem "primátorské hráze".
V této trase dnes vede jen nezpevněná polní cesta a v návrhu plánu je
pouze "rezerva pro plánovanou místní komunikaci".
Byl by to důležitý obchvat historické části města Litomyšl. Určitě
lepší než dnešní často užívaná "objížďka" jednosměrnou uličkou
Matěje Kuděje kolem zámeckého parku.
- Trasa II/358 změnu vyžaduje už
dávno a je s podivem, že město Litomyšl nemá zájem na to takovou změnu
navrhnout zvláště pro případ, že skutečně budeme muset najíždět na
dálnici D35 přes intravilán Litomyšle a tedy přes zámecké návrší.
- O to víc bychom měli
usilovat o to, abychom ze Třebové mohli najíždět na dálnici ještě před
Litomyšlí, aby se našel způsob, jak toto zabezpečit. Podle posledního
jednání "Výboru pro přivaděče" se už s něčím takovým začalo, ale bude
důležité, aby se takové řešení přímého napojení našlo našlo a také
realizovalo. Mělo by to být v zájmu města Litomyšl i v zájmu nás v
České Třebové. Takové řešení už v návrhu trasy dálnice bylo, ale díky
rozhodnutí zastupitelstva města Česká Třebová z roku 2014 jsme se
přímého připojení na dálnici neuváženě zřekli. A Litomyšlští to pak rádi
využili, byla to "nahrávka na smeč". Jejich snaha zrušit uzel Litomyšl
sever se pak snadno zdařila. Jediní, kdo to mohl skácet, byla města
Česká Třebová a Ústí nad Orlicí. Je nejvyšší čas usilovat o změnu, úsek
kolem Litomyšle se bude brzo projektovat.. (mm).
-
Unikátní
výstava Křížová cesta z Orlice v Olomouci
- Tak se jmenuje výstava restaurovaných
obrazů z letohradského kostela na Orlici v Arcidiecézním muzeu Olomouc.
Prostor muzea nechá vyniknout kráse Berglových obrazů, které
zrestaurovali v letech 2010 až 2018 Šárka a Petr Bergerovi z Písečné.
Expozice přiblíží náročný projekt záchrany Křížové cesty z Orlice.
Výstava, nad níž převzal záštitu vedle arcibiskupa olomouckého a
královéhradeckého a Pardubického kraje také letohradský starosta Petr
Fiala, bude otevřena ve čtvrtek 14. února a potrvá do neděle 19. května.
Pozvánka na výstavu ZDE
-
-
Bezplatné
volnočasové kroužky s technickým zaměřením pro děti
-
Kroužky se konají ve
spolupráci MAS Orlicko
a VOŠ
a SŠT
Česká Třebová a budou brzy začínat. Jedná se o dva kroužky pro
děti do 15 let, první kroužek se jmenuje Naprogramuj si svého robota a
začne 11. 2. 2019, druhý kroužek se jmenuje Hrátky s elektrotechnikou a
začne 18. 2. 2019. Více informací najdete na dále zveřejněných letácích
-
Pardubický
kraj zabodoval u polských novinářů
Destinační společnost Východní Čechy
ve spolupráci se zahraničním zastoupením agentury CzechTourism
v Polsku zorganizovala třídenní poznávací cestu pro polské novináře po
Pardubickém kraji. Nadchly je zejména masopustní obchůzky na Veselém
kopci, muzeum v Litomyšli a také expozice plakátu Alfonse Muchy
v Regionálním muzeu v Chrudimi.
„Snažíme
se nabízet tyto poznávací cesty celému spektru novinářů, které může
oslovovat zájemce o cestování. Tentokrát přijeli z Polska redaktoři a
fotografové z deníků, několika rádií, z on-line médií, z časopisů a
také dva oblíbení blogeři, kteří se věnují cestování a kulinářství.
Budeme se těšit na jejich články a reportáže,“ informoval radní René
Živný.
Zástupci Destinační společnosti Východní
Čechy nejprve zavezli polské novináře do Litomyšle, kde měli možnost
se seznámit se zámeckým areálem, ale také s piaristickým chrámem
Nalezení sv. Kříže a regionálním muzeem, které je velmi zaujalo. Další
den vyrazili na Chrudimsko a Hlinecko, kde si prohlédli Muzeum
v přírodě Vysočina. Po tradičních domcích řemeslníků v hlinecké čtvrti
Betlém je čekal ojedinělý zážitek při tradičních masopustních
obchůzkách na Veselém Kopci. Nechyběla ani návštěva Chrudimi a tří
místních muzeí. Poslední den věnovali novináři prohlídce Pardubic,
místního zámku, letiště a hradu Kunětická hora. Podle ohlasů nečekali,
že u nás najdou tolik zajímavých míst k vidění a návštěvě.
-
Zkušenost z
České Třebové má zabránit těžbě písku na Přeloučsku
-
V okolí Lohenic a Mělic plánuje soukromý investor obnovení těžby
písku. Obce mají strach nejen ze zničení rekreační lokality, ale také
velkého zvýšení nákladní kamionové dopravy. „Lokalita Mělic a
Lohenic je pro celé široké okolí velmi významná z hlediska rekreačních
aktivit. Tento záměr by měl z mého pohledu velmi neblahý vliv na celou
lokalitu Bohdanečska a Přeloučska. Nejedná se však pouze o rekreaci,
ale především o životní prostředí a silniční infrastrukturu v celé
širší oblasti, protože zdejší silnice rozhodně nejsou stavěné na to,
aby po nich jezdili těžké kamiony s pískem, jejichž váha se pohybuje
až okolo 40 tun. Podobnou neblahou zkušenost máme z České Třebové, kdy
trasa přes Semanín byla poškozena zvýšeným provozem kamionů,“ řekl
hejtman Netolický, který vyslyšel přání starostů obcí k otevření širší
debaty o připravovaném záměru. „Celá oblast je v tuto chvíli
v územním plánu vedená jako les a není tam plánována žádná těžba.
Z toho je nutné vycházet. V rámci procesu EIA jsou navíc v tuto chvíli
evidovány přibližně dva tisíce faktických podnětů a připomínek.
V první etapě těžby je předpokládáno postižení přibližně 62 hektarů
lesa, přes který vede při povodních jediná úniková cesta z Lohenic
směrem na Výrov. Celkově záměr počítá s plochou 121 hektarů lesa,“
uvedl hejtman Netolický s tím, že v nejbližší době iniciuje jednání
s báňským úřadem a vyžádá si jeho stanovisko k tomuto ložisku.
- Jako Spolek obcí a občanů proti těžbě štěrkopísku v Lohenicích
vidíme zcela zásadní problémy spojené s plánovanou těžbou v oblasti
bezpečnosti, ochrany přírody, zvýšení prašnosti a hluku, snížení
hladiny podzemních vod a nevratného poškození krajiny. Není přeci
možné, aby předložené studie zcela ignorovaly jedinou únikovou cestu
Lohenických občanů při povodních, neobsahovaly jakékoliv
hydrogeologické průzkumy a odepsaly zvláště chráněné druhy živočichů a
rostlin,“ řekl předseda spolku Aleš Prokopec s tím, že sama
vzdálenost plánované těžby k obci Lohenice od 50 do 200 metrů by
znamenala pro místní enormní zátěž. Zkušenost již loheničtí mají a to
s těžbou písku, která byla na nedalekých písnících Mělice I a II před
30 lety ukončena.
-
-
-
-
-
-
|