Českotřebovský deník 153/2019 (5/6) 
Lidem z vyhořelého paneláku v České Třebové pomůže kraj milionem korun

Hejtman a předseda Bezpečnostní rady Pardubického kraje Martin Netolický dnes ráno jednal v České Třebové s vedením města a vlastníky bytů v panelovém domě, který v pondělí odpoledne zachvátil silný požár. Ten likvidovalo do večerních hodin 18 jednotek jak profesionálních, tak dobrovolných hasičů z širokého okolí. Hejtman přislíbil mimořádnou finanční pomoc na odstranění okamžitých následků a nepojistitelných škod souvisejících s požárem v hodnotě jednoho milionu korun.
  „Přímá škoda na střeše panelového domu je v tuto chvíli podle předběžných odhadů vyčíslena na desítky milionů korun. Daleko více škod se dá očekávat na majetku jednotlivých vlastníků bytů. Celkově se v domě nachází přes 40 bytových jednotek. Plnění z pojistné události bude záležitostí pojištění jak bytového domu jako celku, tak pojištění jednotlivých vlastníků či členů bytového družstva,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Abychom co nejvíce usnadnili odstranění bezprostředních následků požáru, budu na pondělním jednání krajské rady navrhovat mimořádný finanční dar v hodnotě jednoho milionu korun z krizového fondu, který je zřízen v rámci rozpočtu kraje k řešení obdobných mimořádných událostí. V minulosti jsme pomohli například s řešením následků povodní, větrné smršti a nyní v tomto případě půjde o pomoc při řešení následků rozsáhlého požáru na objektu bytového domu,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který o nabízené pomoci přímo na místě informoval starostku města Magdalenu Peterkovou, místostarostu Dalibora Zeleného a předsedu bytového družstva Jaromíra Urbana. 
Město Česká Třebová zajistilo poškozeným obyvatelům bytového domu náhradní bydlení, postupně také dochází k odstraňování následků. Celý proces však bude trvat ještě velmi dlouho. Hejtman kontaktoval ředitele Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Aleše Černohorského, kterému nejen poděkoval za profesionální práci hasičů, ale dohodl se s ním také na zajištění vysoušečů do jednotlivých bytů. „Meteorologická situace je pro vysychání budovy příznivá, avšak bude nutné pomoci i vysoušecí technikou. Celkově předpokládáme přibližně 80 kusů techniky. Několik desítek mají hasiči k dispozici, další bude nutné zajistit ve spolupráci se Správou státních hmotných rezerv,“ doplnil hejtman Netolický.
Požár v českotřebovské části Lhotka byl ohlášen půl hodiny po poledni a podařilo se jej zlikvidovat po půl desáté večer. Hasiči místo střežili až do ranních hodin. Celý objekt byl odpojen od elektrické energie a přívodu plynu. Další práce budou pokračovat v nejbližších dnech a týdnech.

Probíhají vyklízecí práce, další pomoc chystá město Česká Třebová

Dnes v 17 hodin podvečer se uskuteční mimořádné jednání rady města, které zhodnotí současný stav po požáru objektu na Lhotce, zabezpečení obyvatel a jejich majetku a způsoby pomoci. Sami občané se hlásí, obracejí se s dotazy, jak mohou pomoci.
Zveme vás do nově otevřené provozovny ŠENKOVNA na Novém náměstí v České Třebové. Na čepu máme pro Vás pivo Gambrinus 10°, 11°,12°, k tomu každý měsíc nová nabídka pivního speciálu. Volba sládků. Těšíme se na Vaši návštěvu.

Bývalý novinový stánek na Tyršově náměstí
by měl být  do oslav gymnázia odstraněn

Kolem probíhaly draze zaplacené úpravy parku, změnilo se všechno co bylo možné, byly třeba předlážděny všechny chodníky, spěchalo se aby vše bylo hotové do oslav 110. výročí vzniku českotřebovského gymnázia, resp.  tehdejší c. k. reálky.  Jenže  bývalého novinového stánku jako by se to netýkalo. Je to sice zřícenina a velká ostuda města, ale zůstává a jsou dokonce lidé, kteří se ho zastávají. Nepatří městu, nýbrž soukromníkovi. Dostal sice již na podzim výpověď, ale stojí zde dál, jako by měl přežít všechno. Co na tom, že je šeredný a že není k ničemu.  Jenže ty oslavy gymnázia budou už za týden.  A tak doufám, že se vše ještě stihne. Ředitel gymnázia má k dispozici písemné vyjádření, že tento stánek bude včas odstraněn. (mm)

Úspěšné zahájení výstavy „Železnicí údolím Svitavy“

V pátek 31. května 2019 v rámci Muzejní noci byly v Městském muzeu a galerii ve Svitavách otevřeny hned dvě výstavy. Ta první pod názvem „Železnicí údolím Svitavy“ je věnovaná historii 170 let trati Brno – Česká Třebová. Druhá, neméně zajímavá výstava, umístěná v přízemních výstavních prostorách muzea je věnovaná Deskovým a společenským hrám. Vernisáž, která byla zahájena představením obou výstav doprovázela hradecká kapela Lokálka. Hosté byli oblečeni v historickém oblečení a po projevech byli návštěvníci uvedeni na obě výstavy. Výstava „Železnicí údolím Svitavy“ je průřezem historie trati z Brna do České Třebové, která, když pomineme koňské dráhy, byla třetí parostrojní drahou. Na více jak 60 panelech dokumentující historii trati, představující jednotlivá nádraží a traťové úseky lze nalézt velké množství historických i současných snímků, plánků a dokumentů. Součástí výstavy je také část expozice z výstavy „Z Vídně na sever“, která v letech 2017 a 2018 proběhla ve výstavních prostorách Národního památkového ústavu Ostrava. Tato výstava dokumentuje především železniční architekturu výpravních budov, vodáren a dalších objektů, potřebných k provozu železnice hlavně v 19. století. Na výstavě „Železnicí údolím Svitavy“ je část věnovaná společnostem Severní státní dráhy a Společnosti státní dráhy (StEG). K části expozice patří také kolekce modelů, které vyrobil ing. Vladimír Londin z Olomouce. Modelová část je navíc doplněna dalšími modely budov, včetně vodní stanice Lačnov, která byla zbořena v roce 2019. Je zde také model nádraží Česká Třebová z roku 1845, který ukazuje pravděpodobný vzhled, neboť kromě půdorysného plánu zatím archivy skutečný vzhled nevydaly.  Více v samostatném článku Pavla Stejskala ZDE
 
Hledám podnájem bytu 1+1 v České Třebové. Spěchá. Telefon 723 318 241   

Autogramiáda v knihkupectví KOSMAS

Čtvrtek 6. června 2019 v 17 hodin

Foodblogerka a výživová poradkyně. Zakladatelka facebookové skupiny JÍME A HUBNEME S KATCHABOU. Propagátorka hubnutí pomocí kvalitní stravy, která se ostře vymezuje proti nezdravým dietám jak na sociálních sítích, tak ve svém bestselleru NEBOJTE SE JÍST - A HUBNOUT! Přezdívku KATCHABA, po níž je především známá, získala už v dětství. Narodila se a žije v Pardubicích. Karolína KATCHABA Hrubešová studovala angličtinu a humanitní vědy (Univerzita Pardubice) a na Metropolitní univerzitě v Praze mezinárodní vztahy. Dnes se však plně věnuje boji proti obezitě jak vlastní poradenskou praxí, tak popularizací nových poznatků v oboru.
 
Vysokomýtské muzeum chce zrestaurovat hotel na kolech

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě se profiluje karosářstvím, a když má možnost získat exponát, který je navíc spojen s tradičním vysokomýtským podnikem, je to velká událost. Před dvěma lety se tak do muzea dostal unikátní lůžkový autobusový přívěs typu Karosa LP 30 vyrobený v roce 1967 ve vysokomýtské Karose. Na jeho nutnou renovaci přispělo částkou půl milionu korun Ministerstvo kultury a nyní částkou 608 tisíc korun i Pardubický kraj.
„Ve Vysokém Mýtě vzniká velmi cenná sbírka exponátů tohoto typu, které lákají specifické publikum. Přicházejí tu s něčím odlišným, co je pro lidi zajímavé. A hotel na kolech jsme tu ještě neměli. Jeho renovaci jsme museli kvůli celkové náročnosti rozdělit do dvou etap, nyní se můžeme pustit do té první,“ uvedl 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro majetek, investice a kulturu Roman Línek.
Tyto vozy byly používány jako hotely na kolech ve spojení s dálkovými autobusy Karosa ŠD 11. V roce 1967 se první zhotovený vůz Karosa LP 30 účastnil významné autobusové a automobilové výstavy ve francouzském Nice. „Celkem bylo v letech 1967-1970 zhotoveno osm těchto přívěsů a v současné době existují tři. Jeden, renovovaný, vlastní ČSAD Jihotrans, další se nachází coby vrak v soukromé sbírce v Písku a třetí, v předrenovačním stavu, je v našich sbírkách. Má výrobní číslo je 2 a v září 1967 byl vystavený na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Poslední dvacetiletí sloužil jako statická ubytovna pro turisty,“ říká Martin Štěpán z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.
Vozu však chybí řada částí, například skla nebo světla a interiér je zachovaný pouze z velmi malé části. Na některých místech jsou stopy po zatékání, objevuje se tu rozsáhlá koroze a také lak bude potřeba vrátit k původní podobě.
Obecný popis vozu: Dvounápravový rotel LP 30 má samonosnou karoserii skříňové konstrukce. Obě jeho nápravy byly řízené podle vychýlení tažné oje vozu. Díky tomu bylo zajištěno, že přívěs pojede přibližně v trase táhnoucího autobusu. Rotel byl vybaven samostatným naftovým topením, aktivní ventilací, nádržemi na užitkovou a odpadní vodu z umýváren a třísystémovou elektroinstalací. Střední levá část přívěsu se po zaparkování vysunovala, čímž se zpřístupnila ulička uvnitř přívěsu. Ta byla přístupná dvěma dveřmi v pravé bočnici. Uvnitř rotelu se nacházelo celkem 30 lůžek rozdělených do jednolůžkových (6x) a dvoulůžkových kabinek (12x), dvě převlékárny (pánská a dámská) a dvě umývárny. Ve vysunuté části bylo umístěno WC přístupné samostatnými dvířky v levé bočnici. Každé lůžko mělo samostatné osvětlení, vlastní větrání, věšáky, odkládací prostor a držáky pro láhev a sklenici. K výbavě přívěsu také patřil stanový přístřešek, který mohl být postaven před pravou bočnicí, skládací stolky a židle, vysavač a rádio. Přeprava osob během jízdy byla v rotelu zakázána.
Technické parametry: Délka: 9100 mm, šířka: 2450 mm, výška: 3000 mm, hmotnost prázdného vozu: 6500 kg, počet lůžek 30.