-
Lidem z vyhořelého paneláku v
České Třebové pomůže kraj milionem korun
-
Hejtman
a předseda Bezpečnostní rady Pardubického kraje Martin Netolický dnes
ráno jednal v České Třebové s vedením města a vlastníky bytů v
panelovém domě, který v pondělí odpoledne zachvátil silný požár. Ten
likvidovalo do večerních hodin 18 jednotek jak profesionálních, tak
dobrovolných hasičů z širokého okolí. Hejtman přislíbil mimořádnou
finanční pomoc na odstranění okamžitých následků a nepojistitelných
škod souvisejících s požárem v hodnotě jednoho milionu korun.
- „Přímá škoda na střeše
panelového domu je v tuto chvíli podle předběžných odhadů vyčíslena na
desítky milionů korun. Daleko více škod se dá očekávat na majetku
jednotlivých vlastníků bytů. Celkově se v domě nachází přes 40
bytových jednotek. Plnění z pojistné události bude záležitostí
pojištění jak bytového domu jako celku, tak pojištění jednotlivých
vlastníků či členů bytového družstva,“ řekl hejtman Martin Netolický.
„Abychom co nejvíce usnadnili odstranění bezprostředních následků
požáru, budu na pondělním jednání krajské rady navrhovat mimořádný
finanční dar v hodnotě jednoho milionu korun z krizového fondu, který
je zřízen v rámci rozpočtu kraje k řešení obdobných mimořádných
událostí. V minulosti jsme pomohli například s řešením následků
povodní, větrné
smršti a nyní v tomto případě půjde o pomoc při řešení následků
rozsáhlého požáru na objektu bytového domu,“ uvedl hejtman Martin
Netolický, který o nabízené pomoci přímo na místě informoval starostku
města Magdalenu Peterkovou, místostarostu Dalibora Zeleného a předsedu
bytového družstva Jaromíra Urbana.
- Město Česká Třebová
zajistilo poškozeným obyvatelům bytového domu náhradní bydlení,
postupně také dochází k odstraňování následků. Celý proces však bude
trvat ještě velmi dlouho. Hejtman kontaktoval ředitele Hasičského
záchranného sboru Pardubického kraje Aleše Černohorského, kterému
nejen poděkoval za profesionální práci hasičů, ale dohodl se s ním
také na zajištění vysoušečů do jednotlivých bytů. „Meteorologická
situace je pro vysychání budovy příznivá, avšak bude nutné pomoci i
vysoušecí technikou. Celkově předpokládáme přibližně 80 kusů techniky.
Několik desítek mají hasiči k dispozici, další bude nutné zajistit ve
spolupráci se Správou státních hmotných rezerv,“ doplnil hejtman
Netolický.
- Požár v českotřebovské
části Lhotka byl ohlášen půl hodiny po poledni a podařilo se jej
zlikvidovat po půl desáté večer. Hasiči místo střežili až do ranních
hodin. Celý objekt byl odpojen od elektrické energie a přívodu plynu.
Další práce budou pokračovat v nejbližších dnech a týdnech.
-
-
Probíhají
vyklízecí práce, další pomoc chystá město Česká Třebová
- Dnes v 17 hodin podvečer se uskuteční mimořádné jednání rady města,
které zhodnotí současný stav po požáru objektu na Lhotce, zabezpečení
obyvatel a jejich majetku a způsoby pomoci. Sami občané se hlásí,
obracejí se s dotazy, jak mohou pomoci.
-
-
Bývalý
novinový stánek na Tyršově náměstí
-
by měl být
do oslav gymnázia odstraněn
-
Kolem probíhaly draze zaplacené úpravy parku, změnilo se všechno co bylo
možné, byly třeba předlážděny všechny chodníky, spěchalo se aby vše bylo
hotové do oslav 110. výročí vzniku českotřebovského gymnázia, resp.
tehdejší c.
k. reálky. Jenže bývalého novinového stánku jako by se to
netýkalo. Je to sice zřícenina a velká ostuda města, ale zůstává a jsou
dokonce lidé, kteří se ho zastávají. Nepatří městu, nýbrž soukromníkovi.
Dostal sice již na podzim výpověď, ale stojí zde dál, jako by měl přežít
všechno. Co na tom, že je šeredný a že není k ničemu. Jenže ty
oslavy gymnázia budou už za týden. A tak doufám, že se vše ještě
stihne. Ředitel gymnázia má k dispozici písemné vyjádření, že tento
stánek bude včas odstraněn. (mm)
-
Úspěšné
zahájení výstavy „Železnicí údolím Svitavy“
-
V pátek 31. května 2019 v rámci
Muzejní noci byly v Městském muzeu a galerii ve Svitavách otevřeny
hned dvě výstavy. Ta první pod názvem „Železnicí údolím Svitavy“ je
věnovaná historii 170 let trati Brno – Česká Třebová. Druhá, neméně
zajímavá výstava, umístěná v přízemních výstavních prostorách muzea je
věnovaná Deskovým a společenským hrám. Vernisáž, která byla zahájena
představením obou výstav doprovázela hradecká kapela Lokálka. Hosté
byli oblečeni v historickém oblečení a po projevech byli návštěvníci
uvedeni na obě výstavy. Výstava „Železnicí údolím Svitavy“ je průřezem
historie trati z Brna do České Třebové, která, když pomineme koňské
dráhy, byla třetí parostrojní drahou. Na více jak 60 panelech
dokumentující historii trati, představující jednotlivá nádraží a
traťové úseky lze nalézt velké množství historických i současných
snímků, plánků a dokumentů. Součástí výstavy je také část expozice
z výstavy „Z Vídně na sever“, která v letech 2017 a 2018 proběhla ve
výstavních prostorách Národního památkového ústavu Ostrava. Tato
výstava dokumentuje především železniční architekturu výpravních
budov, vodáren a dalších objektů, potřebných k provozu železnice
hlavně v 19. století. Na výstavě „Železnicí údolím Svitavy“ je část
věnovaná společnostem Severní státní dráhy a Společnosti státní dráhy
(StEG). K části expozice patří také kolekce modelů, které vyrobil ing.
Vladimír Londin z Olomouce. Modelová část je navíc doplněna dalšími
modely budov, včetně vodní stanice Lačnov, která byla zbořena v roce
2019. Je zde také model nádraží Česká Třebová z roku 1845, který
ukazuje pravděpodobný vzhled, neboť kromě půdorysného plánu zatím
archivy skutečný vzhled nevydaly.
Více v samostatném
článku Pavla Stejskala
ZDE
-
-
-
Autogramiáda
v knihkupectví KOSMAS
-
Čtvrtek
6. června 2019 v 17 hodin
-
Foodblogerka
a výživová poradkyně. Zakladatelka
facebookové skupiny JÍME A HUBNEME S
KATCHABOU. Propagátorka hubnutí pomocí kvalitní stravy, která se ostře
vymezuje proti nezdravým dietám jak na sociálních sítích, tak ve svém
bestselleru NEBOJTE SE JÍST - A HUBNOUT! Přezdívku
KATCHABA, po níž je
především známá, získala už v dětství. Narodila se a žije v Pardubicích.
Karolína KATCHABA Hrubešová studovala angličtinu a humanitní vědy
(Univerzita Pardubice) a na Metropolitní univerzitě v Praze mezinárodní
vztahy. Dnes se však plně věnuje boji proti obezitě jak vlastní
poradenskou praxí, tak popularizací nových poznatků v oboru.
-
-
Vysokomýtské muzeum chce
zrestaurovat hotel na kolech
- Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě se profiluje karosářstvím, a
když má možnost získat exponát, který je navíc spojen s tradičním
vysokomýtským podnikem, je to velká událost. Před dvěma lety se tak do
muzea dostal unikátní lůžkový autobusový přívěs typu Karosa LP 30
vyrobený v roce 1967 ve vysokomýtské Karose. Na jeho nutnou renovaci
přispělo částkou půl milionu korun Ministerstvo kultury a nyní částkou
608 tisíc korun i Pardubický kraj.
- „Ve Vysokém Mýtě vzniká velmi cenná sbírka exponátů tohoto
typu, které lákají specifické publikum. Přicházejí tu s něčím
odlišným, co je pro lidi zajímavé. A hotel na kolech jsme tu ještě
neměli. Jeho renovaci jsme museli kvůli celkové náročnosti rozdělit do
dvou etap, nyní se můžeme pustit do té první,“ uvedl 1. náměstek
hejtmana Pardubického kraje pro majetek, investice a kulturu Roman
Línek.
-
Tyto
vozy byly používány jako hotely na kolech ve spojení s dálkovými
autobusy Karosa ŠD 11. V roce 1967 se první zhotovený vůz Karosa LP 30
účastnil významné autobusové a automobilové výstavy ve francouzském
Nice. „Celkem bylo v letech 1967-1970 zhotoveno osm těchto přívěsů
a v současné době existují tři. Jeden, renovovaný, vlastní ČSAD
Jihotrans, další se nachází coby vrak v soukromé sbírce v Písku a
třetí, v předrenovačním stavu, je v našich sbírkách. Má výrobní číslo
je 2 a v září 1967 byl vystavený na Mezinárodním strojírenském
veletrhu v Brně. Poslední dvacetiletí sloužil jako statická ubytovna
pro turisty,“ říká Martin Štěpán z
Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.
- Vozu však chybí řada částí, například skla nebo světla a interiér
je zachovaný pouze z velmi malé části. Na některých místech jsou stopy
po zatékání, objevuje se tu rozsáhlá koroze a také lak bude potřeba
vrátit k původní podobě.
- Obecný popis vozu: Dvounápravový rotel LP 30 má samonosnou
karoserii skříňové konstrukce. Obě jeho nápravy byly řízené podle
vychýlení tažné oje vozu. Díky tomu bylo zajištěno, že přívěs pojede
přibližně v trase táhnoucího autobusu. Rotel byl vybaven samostatným
naftovým topením, aktivní ventilací, nádržemi na užitkovou a odpadní
vodu z umýváren a třísystémovou elektroinstalací. Střední levá část
přívěsu se po zaparkování vysunovala, čímž se zpřístupnila ulička
uvnitř přívěsu. Ta byla přístupná dvěma dveřmi v pravé bočnici. Uvnitř
rotelu se nacházelo celkem 30 lůžek rozdělených do jednolůžkových (6x)
a dvoulůžkových kabinek (12x), dvě převlékárny (pánská a dámská) a dvě
umývárny. Ve vysunuté části bylo umístěno WC přístupné samostatnými
dvířky v levé bočnici. Každé lůžko mělo samostatné osvětlení, vlastní
větrání, věšáky, odkládací prostor a držáky pro láhev a sklenici. K
výbavě přívěsu také patřil stanový přístřešek, který mohl být postaven
před pravou bočnicí, skládací stolky a židle, vysavač a rádio.
Přeprava osob během jízdy byla v rotelu zakázána.
- Technické parametry: Délka: 9100 mm, šířka: 2450 mm, výška: 3000
mm, hmotnost prázdného vozu: 6500 kg, počet lůžek 30.
-
-
-
-
|