Českotřebovský deník 169/2019 (19/6)
  • Týden sportu: ve středu se sportovalo v  Javorce
    Pěkné letní počasí od samotného rána. Ale v Javorce bylo příjemně, středeční disciplíny  se do parku hodily, nasazení bylo vysoké, sportovní boje byly doprovázeny hlasitým povzbuzováním. Všem organizátorům z řad učitelů, startérům i časoměřičům je třeba za jejich práci poděkovat. Na středeční sportování přišla do Javorky dohlédnout také starostka města Magdaléna Peterková. Fotoreportáž z akce zajistil Martin Šebela a Mirka Červinková na tomto odkazu ZDE
     
    Mimořádná finanční pomoc obyvatelům poškozeného domu na Lhotce

  • Zastupitelstvo Pardubického kraje na svém úterním jednání schválilo mimořádnou finanční pomoc obyvatelům panelového domu v České Třebové, kteří byli nedávno postiženi požárem tohoto domu. Krajská finanční pomoc je směřována městu Česká Třebová, které následně z těchto prostředků zajistí nezbytnou pomoc. Hejtman Martin Netolický také poděkoval všem 18 zasahujícím jednotkám jak profesionálních, tak dobrovolných hasičů z širokého okolí města.
    „Částka jednoho milionu korun z krizového fondu, který je vytvořen v rámci rozpočtu kraje k řešení obdobných mimořádných událostí, bude použita na odstranění následků požáru na bytovém domě. V tuto chvíli se předpokládá celková škoda v desítkách milionů korun, a to bude nutné postupně upřesňovat škodu na jednotlivých bytech. Důležité je, že v tuto chvíli již byla dokončena oprava střechy a tím zabráněno dalším případným škodám, pokud by došlo k výraznějším dešťovým srážkám“ uvedl hejtman Martin Netolický, který nedlouho po události jednal možnou krajskou pomoc přímo na místě se zástupci města Česká Třebová, předsedou bytového družstva Jaromírem Urbanem a samotnými obyvateli domu.
    Hejtman zároveň poděkoval zástupcům všech 18 jednotek profesionálních, ale i dobrovolných hasičů. „Vzhledem k povaze požáru se jednalo o velmi náročný zásah. Hasiči museli evakuovat obyvatele bytů v horních patrech domu. Zásah jim komplikovalo také velké teplo. Požár se podařilo dostat pod kontrolu až po přibližně osmi hodinách. Všichni, kdo se na tomto zásahu podíleli, si zaslouží naše poděkování,“ řekl hejtman Netolický.
    Požár v českotřebovské části Lhotka byl ohlášen 3. června půl hodiny po poledni a podařilo se jej zlikvidovat po půl desáté večer. Hasiči místo střežili až do ranních hodin. Celý objekt byl odpojen od elektrické energie a přívodu plynu.
     
    CZ LOKO na veletrhu drážní techniky Czech Raildays

    Veletrh se konal v červnu v Ostravě. Tahákem expozice CZ LOKO byla dvounápravová lokomotiva Hybrid Shunter 400, která představuje absolutní novinku v portfoliu firmy. Hybridní pohon zajišťuje trakční baterie s režimem nabíjení ze zásuvky vnějšího napájení. Jako záloha slouží spalovací motor CAT C4.4. Tato lokomotiva bude nyní po veletrhu podrobena náročným zkouškám , a zkušebnímu provozu. Na jeho základě pak začne sériová výroba. CZ LOKO také plánuje využít tuto technologii při stavbě náročnější čtyřnápravové lokomotivy s hybridním pohonem.   Českotřebovská firma na veletrhu vystavovala také  osvědčený koncept EffiShunter 1000 z pětikusové série určené pro ČD Cargo se spalovacím motorem CAT C32 s výkonem 895 kW a se všemi možnými moderními technologiemi, jako je např. kamerový systém, monitoring a diagnostiky a prvky pasivní bezpečnosti. (Foto: Hybrid Shunter 400)
    Co o Hybrid Shunter 400 píše zelpage.cz: V poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.
    Eurasia Rail

    Jde o největší veletrh drážní techniky na pomezí Evropy a Ásie, který se nedávno konal poprvé v tureckém  městě Izmiru, kam ho organizátoři přestěhovali z Istambulu. Společnost CZ LOKO se na veletrhu poprvé představila v samostatném stánku. Přestavila se jako firma, o jejíž výrobky je v Turecku zájem. před dokončením je n šest lokomotiv pro železárny ve městě Isdemir a dvě lokomotivy jsou v provozu u tureckého státního dopravce, který je využívá jako zálohu v podmořském tunelu Marmaray vedoucím z Evropy do Ásie a další dvě lokomotivy CZ LOKO  užívají v železárnách Erdemir. Na veletrhu se nabídka  naší společnosti setkala se zvýšeným zájmem např. pro rafinérie, hutě či metro.
     
    Před 25 lety vyrobila ŽOS Č. Třebová repliku elektrické akumulátorové posunovací lokomotivy  Ringhoffer Werke A.G.

    Jako technickou zajímavost pro muzejní účely, provedly železniční dílny v roce 1994 generální opravu a stavbu repliky elektrické posunovací akumulátorové lokomotivy Ringhoffer - WERKE A. G. pro Společnost železniční - sekce Výtopna Jaroměř. Jedná se o unikátní výrobek Ringhofferových závodů, a.s. Praha Smíchov, vyrobený a uvedený do provozu v roce 1916 v počtu dvou kusů. Elektrická část byla dodána vídeňskou pobočkou firmy SIEMENS - SCHUCKERT.  Lokomotiva s číslem 1 byla dodána firmě C.A. Scholtz v Matejovcích u Popradu pro novou závodní dráhu, kde měla nahradit nevyhovující lokomotivu benzínovou. V průběhu druhé světové války se lokomotiva dostala do říčního přístavu v Bratislavě a zde byla pravděpodobně zničena při náletech. Lokomotiva s číslem 2 byla později odprodána cihelně v Hrochově Týnci, odkud byla po vybudování normálně rozchodné vlečky v roce 1961 převedena do cihelny Dobrušce - Pulicích. Zde vykonávala posun vozů po vlečce cihelny a přísun ložených vozů na nákladiště ČSD v Pulicích.  Původní představa opravit lokomotivu vlastními silami ve Výtopně Jaroměř byla nahrazena důkladnou generální opravou a u převažující části pak víceméně stavbou repliky. Dne 14.2. 1994 byla podepsána smlouva mezi ŽOS spol. s r.o. Česká Třebová a SŽ Jaroměř. S využitím historické technické dokumentace, technické invence pracovníků firmy a spolupracujích firem se dne 9.7. 1994 konala úspěšná zkušební jízda na kolejišti firmy. Následné funkční a zátěžové zkoušky prováděné v DKV Česká Třebová plně potvrdily uváděné jízdní vlastnosti a výkony. Akumulátorovou elektrickou lokomotivu mohou zájemci o železniční historii vidět v muzejní expozici SŽ - Výtopna Jaroměř nebo při nostalgických jízdách .
    Foto: replika v Muzeu Společnosti železniční ve Výtopně  Jaroměř
      

    Dotace jdou do sportu, na cyklostezky i úpravu lyžařských tras

    Zastupitelé Pardubického kraje schvalovali tento týden také příslušné dotace z oblasti sportu a cestovního ruchu. Podpořili také několik významných sportovních akcí, které se v letošním roce v kraji uskuteční.  Poprvé se podpory dočkají i obce, které mají na svých bedrech úpravy lyžařských běžeckých tras.
    „Kromě dotací pro futsalový klub ERA-PACK v Chrudimi a hokejový klub Dynamo Pardubice a jejich významné akce jsme letos navýšili podporu pro Automotoklub Zlatá přilba Pardubice, který bude pořadatelem finále mistrovství světa juniorů. Z dotací pro cestovní ruch bych jmenoval například 750 tisíc pro výkupy pozemků a pořízení projektových dokumentací cyklostezky Hradubická labská nebo pomoc obcím s úpravami běžeckých a sjezdových lyžařských tratí. Částkou 200 tisíc korun jsme pak podpořili také stanoviště hladinové záchranné služby na Marina kempu ve Stéblové,“ uvedl radní pro cestovní ruch, sport a volnočasové aktivity René Živný.
     
    Vězni skládali učňovské zkoušky

    Na Středním odborném učilišti Vězeňské služby České republiky, jehož součástí je ve formě odloučeného pracoviště Školské vzdělávací středisko Pardubice, skládali odsouzení závěrečné praktické zkoušky. V pardubické věznici se vyučuje obor „práce ve stravování“, který je dvouletý a absolventi po jeho úspěšném zakončení získají výuční list.
    „Střední odborné učiliště zřizuje Ministerstvo spravedlnosti České republiky a vybraní vězni mají díky němu šanci rozšířit si kvalifikaci,“ sdělil ředitel věznice Josef Pšenička a doplnil informaci o aktuálním stavu. „Ve Věznici Pardubice je nyní přes sedm set odsouzených,“ řekl Josef Pšenička. Žáci připravovali individuálně stejné menu o třech chodech, které se skládalo z gulášové polévky, vepřového na kmíně s rýží a lívanečků s tvarohem a marmeládou. Ve zkušební komisi zasedl jako odborník z praxe populární šéfkuchař Václav Šmerda ze Svitav. Jako host se zkoušek dále zúčastnil ředitel Střední průmyslové školy potravinářství a služeb Pardubice Zdeněk Zitko.
    Odsouzení jsou ke studiu přijati na základě přihlášky ke studiu, kladného lékařského posudku a našeho výběru vhodných uchazečů s dobrým chováním. Zájem ze strany vězňů je každoročně velký, letošní rok evidujeme sto padesát přihlášek, přičemž přijmout můžeme padesát z nich. Závěrečné ústní zkoušky čekají odsouzené 20. června,“ uvedl Jaroslav Mudroch, vedoucí Školského vzdělávacího střediska Pardubice.
    Školské vzdělávací středisko Pardubice nabízí kromě učebního oboru také jednoleté kurzy malířské a natěračské práce, výtvarné zpracování keramiky, anglický jazyk, základy výpočetní techniky a včelařství.