Týden
sportu: ve středu se sportovalo v Javorce
-

- Pěkné letní počasí od samotného rána. Ale
v Javorce bylo příjemně, středeční disciplíny se do parku
hodily, nasazení bylo vysoké, sportovní boje byly doprovázeny
hlasitým povzbuzováním. Všem organizátorům z řad učitelů, startérům
i časoměřičům je třeba za jejich práci poděkovat. Na středeční
sportování přišla do Javorky dohlédnout také starostka města
Magdaléna Peterková. Fotoreportáž z akce zajistil Martin Šebela a
Mirka Červinková
na tomto odkazu ZDE
-
-
Mimořádná
finanční pomoc obyvatelům poškozeného domu na Lhotce
Zastupitelstvo
Pardubického kraje na svém úterním jednání schválilo mimořádnou
finanční pomoc obyvatelům panelového domu v České Třebové, kteří byli
nedávno postiženi požárem tohoto domu. Krajská finanční pomoc je
směřována městu Česká Třebová, které následně z těchto prostředků
zajistí nezbytnou pomoc. Hejtman Martin Netolický také poděkoval všem
18 zasahujícím jednotkám jak profesionálních, tak dobrovolných hasičů
z širokého okolí města.
„Částka jednoho milionu korun z krizového fondu, který je vytvořen
v rámci rozpočtu kraje k řešení obdobných mimořádných událostí, bude
použita na odstranění následků požáru na bytovém domě. V tuto chvíli
se předpokládá celková škoda v desítkách milionů korun, a to bude
nutné postupně upřesňovat škodu na jednotlivých bytech. Důležité je,
že v tuto chvíli již byla dokončena oprava střechy a tím zabráněno
dalším případným škodám, pokud by došlo k výraznějším dešťovým
srážkám“ uvedl hejtman Martin Netolický, který nedlouho po události
jednal možnou krajskou pomoc přímo na místě se zástupci města Česká
Třebová, předsedou bytového družstva Jaromírem Urbanem a samotnými
obyvateli domu.
Hejtman zároveň poděkoval zástupcům všech 18 jednotek
profesionálních, ale i dobrovolných hasičů. „Vzhledem k povaze požáru
se jednalo o velmi náročný zásah. Hasiči museli evakuovat obyvatele
bytů v horních patrech domu. Zásah jim komplikovalo také velké teplo.
Požár se podařilo dostat pod kontrolu až po přibližně osmi hodinách.
Všichni, kdo se na tomto zásahu podíleli, si zaslouží naše
poděkování,“ řekl hejtman Netolický.
Požár v českotřebovské části Lhotka byl ohlášen 3. června půl
hodiny po poledni a podařilo se jej zlikvidovat po půl desáté večer.
Hasiči místo střežili až do ranních hodin. Celý objekt byl odpojen od
elektrické energie a přívodu plynu.
CZ LOKO na veletrhu drážní
techniky Czech Raildays
Veletrh
se konal v červnu v Ostravě. Tahákem expozice CZ LOKO byla
dvounápravová lokomotiva Hybrid Shunter 400, která představuje
absolutní novinku v portfoliu firmy. Hybridní pohon zajišťuje trakční
baterie s režimem nabíjení ze zásuvky vnějšího napájení. Jako záloha
slouží spalovací motor CAT C4.4. Tato lokomotiva bude nyní po veletrhu
podrobena náročným zkouškám , a zkušebnímu provozu. Na jeho základě
pak začne sériová výroba. CZ LOKO také plánuje využít tuto technologii
při stavbě náročnější čtyřnápravové lokomotivy s hybridním pohonem.
Českotřebovská firma na veletrhu vystavovala také osvědčený
koncept EffiShunter 1000 z pětikusové série určené pro ČD Cargo se
spalovacím motorem CAT C32 s výkonem 895 kW a se všemi možnými
moderními technologiemi, jako je např. kamerový systém, monitoring a
diagnostiky a prvky pasivní bezpečnosti. (Foto: Hybrid Shunter 400)
Co o Hybrid Shunter 400 píše zelpage.cz:
V poslední době bývá citelná snaha odklonu od fosilních paliv také na
železnici. Hybridní jednotky s akumulátory či na vodík dnes nejsou nic
výjimečného, představení prototypu hybridní lokomotivy společnosti CZ
LOKO, určené pro posun a lehkou traťovou službu, tak lze chápat jako
velmi rozumný krok a snahu jít s dobou a především vstříc požadavkům
zákazníků. Lokomotiva je primárně poháněná trakčními bateriemi a
spalovací motor pak slouží pouze jako záložní anebo pro dobíjení
baterií v průběhu provozu. Jak již bylo zmíněno, jde pouze o prototyp
a na základě vyhodnocení testovacího provozu bude pokračovat vývoj
větších či odlišně řešených hybridních lokomotiv.
Eurasia Rail
Jde o největší veletrh drážní techniky na
pomezí Evropy a Ásie, který se nedávno konal poprvé v tureckém
městě Izmiru, kam ho organizátoři přestěhovali z Istambulu. Společnost
CZ LOKO se na veletrhu poprvé představila v samostatném stánku.
Přestavila se jako firma, o jejíž výrobky je v Turecku zájem. před
dokončením je n šest lokomotiv pro železárny ve městě Isdemir a dvě
lokomotivy jsou v provozu u tureckého státního dopravce, který je
využívá jako zálohu v podmořském tunelu Marmaray vedoucím z Evropy do
Ásie a další dvě lokomotivy CZ LOKO užívají v železárnách
Erdemir. Na veletrhu se nabídka naší společnosti setkala se
zvýšeným zájmem např. pro rafinérie, hutě či metro.
Před 25 lety
vyrobila ŽOS Č. Třebová repliku elektrické akumulátorové posunovací
lokomotivy Ringhoffer Werke A.G.
Jako
technickou zajímavost pro muzejní účely, provedly železniční dílny
v roce 1994 generální opravu a stavbu repliky elektrické posunovací
akumulátorové lokomotivy Ringhoffer - WERKE A. G. pro Společnost
železniční - sekce Výtopna Jaroměř. Jedná se o unikátní výrobek
Ringhofferových závodů, a.s. Praha
Smíchov, vyrobený a uvedený do provozu v roce 1916 v počtu dvou kusů.
Elektrická část byla dodána vídeňskou pobočkou firmy SIEMENS -
SCHUCKERT. Lokomotiva s číslem 1
byla dodána firmě C.A. Scholtz v Matejovcích u Popradu pro novou
závodní dráhu, kde měla nahradit nevyhovující lokomotivu benzínovou.
V průběhu druhé světové války se lokomotiva dostala do říčního
přístavu v Bratislavě a zde byla pravděpodobně zničena při náletech.
Lokomotiva s číslem 2 byla později odprodána cihelně v Hrochově Týnci,
odkud byla po vybudování normálně
rozchodné vlečky v roce 1961 převedena do cihelny Dobrušce - Pulicích.
Zde vykonávala posun vozů po vlečce cihelny a přísun ložených vozů na
nákladiště ČSD v Pulicích. Původní
představa opravit lokomotivu vlastními silami ve Výtopně Jaroměř byla
nahrazena důkladnou generální opravou a u převažující části pak
víceméně stavbou repliky. Dne 14.2. 1994 byla podepsána smlouva mezi
ŽOS spol. s r.o. Česká Třebová a SŽ Jaroměř. S využitím historické
technické dokumentace, technické
invence pracovníků firmy a spolupracujích firem se dne 9.7. 1994
konala úspěšná zkušební jízda na kolejišti firmy. Následné funkční a
zátěžové zkoušky prováděné v DKV Česká Třebová plně potvrdily uváděné
jízdní vlastnosti a výkony. Akumulátorovou elektrickou
lokomotivu mohou zájemci o železniční historii vidět v muzejní
expozici SŽ - Výtopna Jaroměř nebo při nostalgických jízdách .
Foto:
replika v Muzeu Společnosti železniční ve Výtopně Jaroměř
Dotace
jdou do sportu, na cyklostezky i úpravu lyžařských tras
Zastupitelé
Pardubického kraje schvalovali tento týden také příslušné dotace
z oblasti sportu a cestovního ruchu. Podpořili také několik významných
sportovních akcí, které se v letošním roce v kraji uskuteční. Poprvé
se podpory dočkají i obce, které mají na svých bedrech úpravy
lyžařských běžeckých tras.
„Kromě dotací pro futsalový klub ERA-PACK v Chrudimi a hokejový
klub Dynamo Pardubice a jejich významné akce jsme letos navýšili
podporu pro Automotoklub Zlatá přilba Pardubice, který bude
pořadatelem finále mistrovství světa juniorů. Z dotací pro cestovní
ruch bych jmenoval například 750 tisíc pro výkupy pozemků a pořízení
projektových dokumentací cyklostezky Hradubická labská nebo pomoc
obcím s úpravami běžeckých a sjezdových lyžařských tratí. Částkou 200
tisíc korun jsme pak podpořili také stanoviště hladinové záchranné
služby na Marina kempu ve Stéblové,“ uvedl radní pro cestovní
ruch, sport a volnočasové aktivity René Živný.
Vězni skládali učňovské zkoušky
Na
Středním odborném učilišti Vězeňské služby České republiky, jehož
součástí je ve formě odloučeného pracoviště Školské vzdělávací středisko
Pardubice, skládali odsouzení závěrečné praktické zkoušky. V pardubické
věznici se vyučuje obor „práce ve stravování“, který je dvouletý a
absolventi po jeho úspěšném zakončení získají výuční list.
„Střední odborné učiliště zřizuje Ministerstvo
spravedlnosti České republiky a vybraní vězni mají díky němu šanci
rozšířit si kvalifikaci,“ sdělil ředitel věznice Josef
Pšenička a doplnil informaci o aktuálním stavu. „Ve Věznici Pardubice
je nyní přes sedm set odsouzených,“ řekl Josef Pšenička. Žáci
připravovali individuálně stejné menu o třech chodech, které se skládalo
z gulášové polévky, vepřového na kmíně s rýží a lívanečků s tvarohem a
marmeládou. Ve zkušební komisi zasedl jako odborník z praxe populární
šéfkuchař Václav Šmerda ze Svitav. Jako host se zkoušek dále zúčastnil
ředitel Střední průmyslové školy potravinářství a služeb Pardubice
Zdeněk Zitko.
Odsouzení jsou ke studiu přijati na základě přihlášky ke
studiu, kladného lékařského posudku a našeho výběru vhodných uchazečů
s dobrým chováním. Zájem ze strany vězňů je každoročně velký, letošní
rok evidujeme sto padesát přihlášek, přičemž přijmout můžeme padesát z
nich. Závěrečné ústní zkoušky čekají odsouzené 20. června,“
uvedl Jaroslav Mudroch, vedoucí Školského vzdělávacího střediska
Pardubice.
Školské vzdělávací středisko Pardubice
nabízí kromě učebního oboru také jednoleté kurzy malířské a natěračské
práce, výtvarné zpracování keramiky, anglický jazyk,
základy výpočetní techniky a včelařství.

 
 |