Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a D35. Co nám zbývá?
|
Přímo na dálnici nás nechtějí pustit, musíme přes Litomyšl, o 14 km dál. Litomyšl naši snahu nepodpoří, kraj už také nechce. Jde o obnovu exitu Litomyšl sever, který byl v dokumentech EIA schválen a je realizovatelný. Je také v Aktualizovaných zásadách územního rozvoje Pardubického kraje. 1) Nedělat nic a poslušně čekat, až se vše stane podle pánů z Němčic a Litomyšle. 2) Bojovat dál, získávat spojence, pokusit se ještě o změnu, nevzdávat to. Já sám jsem samozřejmě podporovatel té druhé varianty. (B je správně)
Postup byl lišácký. Nejdříve se mělo z tohoto exitu vymazat jen rameno
směřující k Litomyšli (protože by vedlo někomu nevhodně přes jeho pozemky
- důvody však byly zástupné).
Potom se českotřebovské usnesení z roku 2014 navržené starostou Zedníkem o tom, že Třebová exit nepotřebuje, dobře hodilo i
proto, aby se z plánů "vygumoval" exit celý. Na Ústí nad Orlicí
se ohled nebral, vychválili zde možnost přístupu k dálnici přes České Libchavy a
nový obchvat Chocně, dlouhý ovšem 30 kilometrů. K Litomyšli na
dálnici mají 15, polovinu této trasy, i když nevhodnou pro kamiony.
Usnesení k tomu však nepřijali. Česká Třebová však ano. Proto se teď místo 9km vzdálenosti k dálnici máme spokojit s cestou přes Opatov
a Opatovec, (vhodnou jistě pro jízdy na Moravu), která však bude
znamenat najet ve směru do Čech na stejné místo na dálnici o 25
kilometrů navíc. Kolik paliva by se spálilo navíc, kolik exhalací by
vzniklo zbytečně! Tudy ať jezdí kamiony, ale ty přece tvoří
menšinu vozidel. Takže většina bude stejně jezdit přes Němčice,
ať to tamní starosta Ing. Josef Racek chce nebo nechce. Abychom to měli co
nejsložitější, tak slibuje nasadit úsekové měření rychlosti.
Zakázat nám tudy jezdit však nemůže.
Nedávno se v Pardubicích konala VIII. Dopravní konference, kde se toto
všechno také diskutovalo. Zajímavé je, že se zde běžně používaly odkazy na
Memorandum o spolupráci při realizaci rychlostní komunikace R35 z roku
2006, které bylo přece přijato proto, aby USNADŇOVALO přístup na dálnici
"městům na severu" tedy Ústí nad Orlicí a České Třebové, byla to podmínka
pro volbu tzv. "jižní varianty". Jak si v praxi město Litomyšl a
Pardubický kraj toto "usnadňování" představují, můžeme vidět z toho, jak
snadno byl zrušen exit Litomyšl sever, vytvořený již v dokumentaci pro EIA
právě za tímto účelem. (Nutné ovšem uznat, že v původním textu Memoranda se píše o MUK Litomyšl - západ.)
Ale autoři současného řešení (bez exitu) se přitom nestydí na toto memorandum
odkazovat, ačkoliv činy tomu neodpovídají! Důkazem je obrázek z prezentace
radního pro dopravu Michala Kortyše na této konferenci z 5. září 2019:
Celý text Memoranda z
21.3.2006 najdete ZDE
Z textu vyjímám pro nás nejvýznamnější odstavec v části zavádějící do
praxe jižní variantu R35 (v ose silnice I/35):
1.
V souladu se svým stanoviskem k návrhu ÚP VÚC Pk ve věci vedení trasy
rychlostní silnice R35, se Ministerstvo dopravy ČR zavazuje k podpoře a
následnému provedení investičních akcí dopravního napojení části bývalého
okresu Ústí nad Orlicí (silnice I/11 a I/14) na R35. Jedná se především o
přeložku silnice I/43 Opatov – obchvat, vybudování přivaděče spojujícího
souměstí Ústí n. Orlicí a Českou Třebovou s MÚK Litomyšl – západ jako
silnici I. nebo II. třídy. Dále se jedná o modernizaci silnic II/315 a
II/312 v trase MÚK Zámrsk – Choceň – České Libchavy a Žamberk a jejich
následné přeřazení na silnice I. třídy jako spojnice I/11, I/14 a R35.
Vyjmenované investice budou součástí programové dokumentace k financování
rychlostní silnice R35 v úseku Opatovice nad Labem – Mohelnice včetně
harmonogramu výstavby.
Úsek
dálnice kolem Litomyšle ne nejhůře připraveným úsekem celé trasy Opatovice
- Staré Město u Moravské Třebové, bude řešen naposledy. Spory zdaleka
ještě neutichly, všechno se schyluje k soudnímu jednání - trasa kolem
Strakova a Kornic je problémová. Domnívám se, že nám už nezbývá nic
jiného, než aktivně vstoupit do tohoto problému ještě z naší strany a
chtít jen to, co už v plánech
bylo, tedy realizovat přístupové místo EXIT LITOMYŠL - SEVER a
spojit se pro tento účel třeba i s čertem.
Myslím tím se všemi, kteří mohou mít nějaký vliv, tedy především s městem
Ústí nad Orlicí, regionem, zdejším podnikatelským sektorem ale také
poslanci za Pardubický kraj, kde se ukazuje jako nejvlivnější poslanec za
ANO Ing. Martin Kolovratník, jehož doménou je právě doprava a dálnice D35.
Nevím do jaké míry můžeme počítat s podporou Pardubického kraje, když se
bojí názoru Němčíc. Pro Němčice by ovšem řešení s exitem do budoucna
umožnilo vybudovat obchvat obce, takhle se ho nedočkají nikdy.
Krajským radním pro dopravu je současně "jejich" senátor
Michal Kortyš. Ten se díky tomu (vlastně ještě navíc jako zastupitel města
Litomyšl) nachází vlastně ve střetu zájmů. Právě díky
jeho osobě je podpora od Pardubického kraje tímto hodně zeslabena.
VIZ TAKÉ DOPRAVNÍ KONFERENCE 2019 -
najdete zde |