Českotřebovský deník 308/2020 (28/10)
Nové video Českotřebovského deníku:
75 let Základní umělecké školy v České Třebové
  Video v plné velikosti ZDE
Výuka v hudební škole v České Třebové byla zahájena na podzim roku 1945. Tříčlenné kuratorium vedl učitel Josef Holoubek. Učilo se  v náhradních prostorách - učebnách škol  a přechodně i v soukromých bytech. Situace se zlepšila, když národní výbor škole přidělil budovu bývalého hotelu Andrlík v Kozlovské ulici  Od roku 1946 byl jmenován prvním ředitelem školy Jaroslav Vaníček. V roce 1958 nastupuje Antonín Šimeček.  Škola se rozšířila o další obory, vznikla Lidová škola umění. Druhou budovu pro taneční, výtvarný a literárně dramatický obor získala škola v bývalém Dělnickém domě.
Dalšími řediteli školy byli Eduard Vaníček, Jindřiška Vaníčková a od roku 1992 Bohuslav Mimra. Vznikla Základní umělecká  škola, jakou známe dodnes. Po velkém stěhování na přelomu století má Zuška druhou budovu na Tyršově náměstí.  Od roku 2013 vede školu Jarmila Holcová.
Vzhledem k letošním problémům s dvojím přerušením prezenční výuky nebylo možné ani z části realizovat program připravený k oslavám výročí školy, připravil Českotřebovský deník na video krátké připomenutí výročí školy a jejího významu pro kulturní život města Česká Třebová a okolí. Do zvláštního videa připravujeme také vzpomínky pamětníků a významných absolventů školy.

Petice k parkování na Trávníku

Obyvatelé domů čp. 1888 - 1992 u horního parkoviště na sídlišti Trávník podali na město petici, ve které se snaží uplatnit svoje  připomínky a podněty k organizaci parkování na přilehlém parkovišti, kde by podle názoru petantů bylo možné plochu využít lépe a současně předejít některým problémům, které zde vznikají v současnosti. S textem petice byli seznámeni všichni zastupitelé města, k jejímu vyřízení bude přistoupeno s vážností, které vyžaduje.  Problematikou parkování komplexně ve městě a zejména na sídlišti Trávník se zabývá jak dopravní komise rady města a především místostarosta Ing. Dalibor Zelený.  Je skutečně v zájmu všech zúčastněných, aby  se situace  s parkováním zlepšila. Více ZDE
 
Svátek nesvátek - stavební sezóna končí a musí se spěchat

Zatímco v maloobchodní prodejní síti byly v provozu jen ojedinělí nejspolehlivější prodavači  (např. DAS Sadová ulice, vietnamské potraviny na Starém náměstí), tak na stavbách se pracovalo jak na mostě v Lidické ulici  a kupodivu také v Kozlově na rekonstrukci Chaloupky Maxe Švabinského. Zatímco si mnozí užívali sváteční volno a řešily se "dušičkové zájezdy"  na na staveništích není před zimou na co čekat. A protože se stavbě mostu věnujme velmi často, tak se na několika snímcích podívejme na to, jaký krásný sváteční den byl dnes u chaloupky v Kozlově. Podle informace pracovníků provádějící firmy se podaří všechno do zimy zvládnout, už toho moc nezbývá. Letošní sezónu zde muzejníci vynechali, příští rok by zde už mělo být všechno v plném provozu. Věřím, že dojde i na úpravu přístupové cesty.  Až k Pecháčkovu statku je nyní cesta zcela excelentní, tak jistě dojde k úpravě i té poslední části. Pozornost  je třeba věnovat také úpravě okolí chaloupky.  Vím, že pracovníci firmy se k vegetaci na zahrádce chovali velmi šetrně, před stavebními zásahy byly keře přemístěny do zóny nad chaloupku, aby nedošly úhoně a po dokončení výkopů před čelem chaloupky se zase vrátí na své místo. Dnes o svátku 28/10 se právě zde ještě pracovalo. 

Spolupráce Kruhu přátel hudby a ZUŠ

Profesionální umělci, vystupující v České Třebové na koncertech Kruhu přátel hudby rádi spolupracují s místní zuškou a účastní se seminářů, zejména s žáky vyšších ročníků školy. Můžeme to ukázat na několika případech z poslední doby.
První seminář se uskutečnil 23. 2. 2018.
Flétnista Jan Ostrý jej realizoval před koncertem KPH pro žáky paní učitelky Milady Hamplové v prostorách ZUŠ a byl velmi spokojen s úrovní všech žáků a moc chválil práci pí. učitelky Hamplové.
Druhý seminář byl 12. 2. 2019.
Klavírista Pavel Zemen - velmi zajímavé téměř dvě hodiny odpoledne před koncertem KPH. Seminář proběhl v Malé scéně za účasti většiny žáků a žákyň klavírního oddělení i jejich učitelek. Na začátku Pavla Zemena přivítala ředitelka ZUŠ. Přidávám pár fotek z koncertu. Po koncertu si přišly žákyně ZUŠ do šatny pro autogram. 
Třetí seminář by se měl uskutečnit nyní před termínem listopadového koncertu Jana Ostrého 19. 11. 2020.
Po velmi úspěšném prvním semináři flétnisty Jana Ostrého by se měl uskutečnit další ve flétnovém oddělení paní učitelky Hamplové. Jde jen o to, zda bude v době epidemie možné tento koncert uskutečnit.
Další semináře si organizuje  sama základní umělecká škola . (Fotografie ze semináře klavíristy Pavla Zemena.)

Na kozlovském hřbitůvku "svítí" opravený  kříž

Připomeňme si podzim roku 2017, kdy zde byla postava Ukřižovaného poničena nějakým vandalem.  Na kříži, postaveném nákladem Kateřiny a Mikuláše Sitařových před 115 lety v roce 1905, zůstalo jen tělo bez hlavy, kterou se podařilo zachránit.  Zůstala také fotografická dokumentace dřívějšího stavu.  Rekonstrukce byla zajištěna skutečně s výborným výsledkem, který můžeme shlédnout na fotografiích a to díky restaurátorům, kteří navíc mají ke Kozlovu osobní vztah: Janě Křemenákové a Tomáši Vejdovskému. Jana Křemenáková je vystudovaná restaurátorka na Akademii výtvarných umění, držitelka všech licencí pro opravy  i národních kulturních památek, pracuje  v Galerii hlavního města Prahy a její manžel akademický sochař Tomáš Vejdovský  na AVU pracuje jako učitel. V Kozlově tráví často dlouhé týdny.  Je synem paní Vejdovské z Prahy, která dojíždí na svůj letní byt na bývalý Pecháčkův statek čp. 12 známý Švabinského sgrafitem Žnečka a v minulých letech uspořádal v sále kozlovské hospody U Sitařů např. známé letní výstavy Figurama. Je pro nás vyznamenáním, že jsme dokázali pro důkladné restaurování kříže na kozlovském hřbitůvku získat tak významnou dvojici výtvarníků profesionálů.  S opravou kříže měli velké starosti, neboť na jeho stavu se podepsala neodborná restaurování v minulosti. Nyní je  všechno v nejlepším stavu a hodné obdivu.  (mm)
Další fotografie z kozlovského hřbitůvku:
Hrob rodiny Vejrychovy a společné umístění ostatků Heleny Lipenské a Antonia Confalonieri

Před rokem se bourala Zedníkova vila

Vypadalo to na velkou tragédii, ale odborníci  žádné jiné řešení neviděli. A tak funkcionalistická vila zůstává dnes jen na obrázcích a  potom ještě v nevábném stavu  na fotografiích. Nebyl to ani městský objekt a nebyl ani jasný záměr k čemu by se vila měla využít.

Ze světa hudby: koncerty zrušeny - nahrávací studia  pracují

Epidemie Covidu-19 a s ní spojená bezpečnostní opatření jsou pro hráče klasické hudby naprostou pohromou. Od poloviny března byly jejich koncerty ve většině světa zrušeny a vrací se jen velmi pomalu – někdy navíc, jako v případě Česka, jen na chvíli, než přijde další vlna zákazů. Ale zatímco umělci, kteří jsou finančně závislí na živých koncertech, strádají, hudebním vydavatelstvím a prodejcům se zatím ekonomická krize vyhla.
Rozestupy, dezinfekce a domácí studia
Ačkoliv prodeje se v pandemii drží na stabilní úrovni, nahrávaní nové hudby je letos o poznání náročnější. 
Simon Perry, ředitel nezávislého labelu Hyperion, médiím sdělil, že musel do července zrušit veškerá plánovaná nahrávání. „To pro nás samozřejmě bylo velkou ranou, měli jsme připravených pár skvělých věcí. Ale pro naše zákazníky to zatím nic nezměnilo, protože většinou nahráváme alespoň rok dopředu a tak i teď máme silnou zásobu zatím nevydaných desek.“
Od léta se ale pomalu začalo znovu nahrávat. „Musíme ve studiu dodržovat rozestupy, což je samozřejmě náročné,“ popisuje Perry. „Ale nahráli jsme nová CD napřiklad s komorním souborem Nash Ensemble, malým sborem Gesualdo Six  nebo hned několik nahrávek s pianistou Stephenem Houghem.“
„Klávesy se musely pravidelně dezinfikovat a playback jsem poslouchal u klavíru ze sluchátek, namísto toho abych jí slyšel společně s producentem jako obvykle. Překvapivě to všechno proběhlo velmi dobře a myslím, že mi to dokonce pomohlo se na hudbu opravdu soustředit,“ řekl k nahrávání Hough.
Slavný německý tenor Jonas Kaufmann se během pandemie rozhodl nahrát sólové CD ve svém mnichovském domácím studiu a jeho label Sony Classical mu rád vyhověl. Kaufmann ale chtěl, aby ho na klavír doprovázel Helmut Deutsch, který byl v izolaci v Rakousku, které mělo s Německem v té době uzavřené hranice. „Musel jsem pro něj zařídit speciální výjimku u pohraniční stráže,“ vzpomíná ředitel Sony Classical Per Hauber. „A když dorazil na hranice, volali mi, abych přijel osobně potvrdit, že je to opravdu on.“
Nahrávání na dálku komorně i ve velkém
Zpřísněné podmínky přinutily hudební průmysl ke značné technické kreativitě. Producent na volné noze 
Simon Kiln vytvořil CD Beethovenových smyčcových kvartetů s americkým Kvartetem Jamese Ehnese na vzdálenost téměř 5000km. „Chtěli jsme s Jamesem nahrát Beethovenovy kvartety v koncertní m sále v anglickém Herefordshire, ale restrikce na mezinárodní cestování nám v tom zabránily. Poslal jsem jim tedy do koncertního sálu v Albertě speciální vybavení a na začátku srpna jsme nahrávku pořídili na dálku,“ řekl Kiln pro Daily Telegraph. Ne všechny podobné nahrávky měly jen komorní záběr. Saxofonistka Jess Gillam s labelem Decca Records vytvořila projekt Virtual Scratch Orchestra, kterým chtěla umožnit hudebníkům z celého světa, aby si společně zahráli alespoň virtuálně. Na projektu nakonec spolupracovalo 1000 hráčů z 26 zemí, kteří převážně ze svých domovů zahráli v orchestrální úpravě mělancholickou píseň Where Are We Now od Davida Bowieho. (podle webu Operaplus)
 
Nový most na Lidické z pohledu futurologa

Chodíme se dívat jaký bude nový most.  Jak to má být už věděli dávno naši předci. Je to zřejmé ze starého pohledu....