Výuka v hudební škole v České Třebové byla
zahájena na podzim roku 1945. Tříčlenné kuratorium vedl učitel Josef
Holoubek. Učilo se v náhradních prostorách - učebnách škol a
přechodně i v soukromých bytech. Situace se zlepšila, když národní
výbor škole přidělil budovu bývalého hotelu Andrlík v Kozlovské ulici
Od roku 1946 byl jmenován prvním ředitelem školy Jaroslav Vaníček. V
roce 1958 nastupuje Antonín Šimeček. Škola se rozšířila o další
obory, vznikla Lidová škola umění. Druhou budovu pro taneční, výtvarný
a literárně dramatický obor získala škola v bývalém Dělnickém domě.
Dalšími řediteli školy byli Eduard Vaníček,
Jindřiška Vaníčková a od roku 1992 Bohuslav Mimra. Vznikla Základní
umělecká škola, jakou známe dodnes. Po velkém stěhování na přelomu
století má Zuška druhou budovu na Tyršově náměstí. Od roku 2013 vede
školu Jarmila Holcová.
Vzhledem k letošním problémům s dvojím přerušením prezenční
výuky nebylo možné ani z části realizovat program připravený k
oslavám výročí školy, připravil Českotřebovský deník na video krátké
připomenutí výročí školy a jejího významu pro kulturní život města
Česká Třebová a okolí. Do zvláštního videa připravujeme také
vzpomínky pamětníků a významných absolventů školy.
Petice k
parkování na Trávníku
Obyvatelé domů čp. 1888 - 1992 u horního parkoviště na sídlišti
Trávník podali na město petici, ve které se snaží uplatnit svoje
připomínky a podněty k organizaci parkování na přilehlém parkovišti, kde
by podle názoru petantů bylo možné plochu využít lépe a současně
předejít některým problémům, které zde vznikají v současnosti. S textem
petice byli seznámeni všichni zastupitelé města, k jejímu vyřízení bude
přistoupeno s vážností, které vyžaduje. Problematikou parkování
komplexně ve městě a zejména na sídlišti Trávník se zabývá jak dopravní
komise rady města a především místostarosta Ing. Dalibor Zelený. Je skutečně
v zájmu všech zúčastněných, aby se situace s parkováním
zlepšila.Více ZDE
Svátek
nesvátek - stavební sezóna končí a musí se spěchat
Zatímco
v maloobchodní prodejní síti byly v provozu jen ojedinělí
nejspolehlivější prodavači (např. DAS Sadová ulice, vietnamské
potraviny na Starém náměstí), tak na stavbách se pracovalo jak na
mostě v Lidické ulici a kupodivu také v Kozlově na rekonstrukci
Chaloupky Maxe Švabinského. Zatímco si mnozí užívali sváteční volno a
řešily se "dušičkové zájezdy" na na staveništích není před zimou
na co čekat. A protože se stavbě mostu věnujme velmi často, tak se na
několika snímcích podívejme na to, jaký krásný sváteční den byl dnes u
chaloupky v Kozlově. Podle informace pracovníků provádějící firmy se
podaří všechno do zimy zvládnout, už toho moc nezbývá. Letošní sezónu
zde muzejníci vynechali, příští rok by zde už mělo být všechno v plném
provozu. Věřím, že dojde i na úpravu přístupové cesty. Až k
Pecháčkovu statku je nyní cesta zcela excelentní, tak jistě dojde k
úpravě i té poslední části. Pozornost je třeba věnovat také
úpravě okolí chaloupky. Vím, že pracovníci firmy se k vegetaci
na zahrádce chovali velmi šetrně, před stavebními zásahy byly keře
přemístěny do zóny nad chaloupku, aby nedošly úhoně a po dokončení
výkopů před čelem chaloupky se zase vrátí na své místo. Dnes o svátku
28/10 se právě zde ještě pracovalo.
Spolupráce
Kruhu přátel hudby a ZUŠ
Profesionální
umělci, vystupující v České Třebové na koncertech Kruhu přátel hudby
rádi spolupracují s místní zuškou a účastní se seminářů, zejména s
žáky vyšších ročníků školy. Můžeme to ukázat na několika případech z
poslední doby.
První seminář se uskutečnil 23. 2. 2018.
Flétnista Jan Ostrý jej realizoval před koncertem KPH pro žáky
paní učitelky Milady Hamplové v prostorách ZUŠ a byl velmi spokojen
s úrovní všech žáků a moc chválil práci pí. učitelky Hamplové.
Druhý seminář byl 12. 2. 2019.
Klavírista Pavel Zemen - velmi zajímavé téměř dvě hodiny
odpoledne před koncertem KPH. Seminář proběhl v Malé scéně za účasti
většiny žáků a žákyň klavírního oddělení i jejich učitelek. Na
začátku Pavla Zemena přivítala ředitelka ZUŠ. Přidávám pár fotek z
koncertu. Po koncertu si přišly žákyně ZUŠ do šatny pro autogram.
Třetí seminář by se měl uskutečnit
nyní před termínem listopadového koncertu Jana Ostrého 19. 11. 2020.
Po velmi úspěšném prvním semináři flétnisty Jana Ostrého by se
měl uskutečnit další ve flétnovém oddělení paní učitelky Hamplové.
Jde jen o to, zda bude v době epidemie možné tento koncert
uskutečnit.
Další semináře si organizuje sama
základní umělecká škola . (Fotografie ze semináře klavíristy Pavla
Zemena.)
Na kozlovském
hřbitůvku "svítí" opravený kříž
Připomeňme si podzim roku 2017, kdy zde byla
postava Ukřižovaného poničena nějakým vandalem. Na kříži,
postaveném nákladem Kateřiny a Mikuláše Sitařových před 115 lety v roce
1905, zůstalo jen tělo bez hlavy, kterou se podařilo zachránit.
Zůstala také fotografická dokumentace dřívějšího stavu.
Rekonstrukce byla zajištěna skutečně s výborným výsledkem, který můžeme
shlédnout na fotografiích a to díky restaurátorům, kteří navíc mají ke
Kozlovu osobní vztah: Janě Křemenákové a Tomáši Vejdovskému. Jana
Křemenáková je vystudovaná restaurátorka na Akademii výtvarných umění,
držitelka všech licencí pro opravy i národních kulturních památek,
pracuje v Galerii hlavního města Prahy a její manžel akademický
sochař Tomáš Vejdovský na AVU pracuje jako učitel. V Kozlově tráví
často dlouhé týdny. Je synem paní Vejdovské z Prahy, která dojíždí
na svůj letní byt na bývalý Pecháčkův statek čp. 12 známý Švabinského
sgrafitem Žnečka a v minulých letech uspořádal v sále kozlovské hospody
U Sitařů např. známé letní výstavy Figurama. Je pro nás vyznamenáním, že
jsme dokázali pro důkladné restaurování kříže na kozlovském hřbitůvku
získat tak významnou dvojici výtvarníků profesionálů. S opravou
kříže měli velké starosti, neboť na jeho stavu se podepsala neodborná
restaurování v minulosti. Nyní je všechno v nejlepším stavu a
hodné obdivu. (mm)
Další
fotografie z kozlovského hřbitůvku:
Hrob rodiny Vejrychovy a společné
umístění ostatků Heleny Lipenské a Antonia Confalonieri
Před rokem se
bourala Zedníkova vila
Vypadalo to na velkou
tragédii, ale odborníci žádné jiné řešení neviděli. A tak
funkcionalistická vila zůstává dnes jen na obrázcích a potom ještě
v nevábném stavu na fotografiích. Nebyl to ani městský objekt a
nebyl ani jasný záměr k čemu by se vila měla využít.
Ze světa
hudby: koncerty zrušeny - nahrávací studia pracují
Epidemie Covidu-19 a s ní spojená bezpečnostní opatření jsou pro hráče
klasické hudby naprostou pohromou. Od poloviny března byly jejich
koncerty ve většině světa zrušeny a vrací se jen velmi pomalu – někdy
navíc, jako v případě Česka, jen na chvíli, než přijde další vlna
zákazů. Ale zatímco umělci, kteří jsou finančně závislí na živých
koncertech, strádají, hudebním vydavatelstvím a prodejcům se zatím
ekonomická krize vyhla.
Rozestupy, dezinfekce a domácí studia
Ačkoliv prodeje se v pandemii drží na stabilní úrovni, nahrávaní nové
hudby je letos o poznání náročnější. Simon
Perry, ředitel nezávislého labelu Hyperion, médiím sdělil, že
musel do července zrušit veškerá plánovaná nahrávání. „To
pro nás samozřejmě bylo velkou ranou, měli jsme připravených pár
skvělých věcí. Ale pro naše zákazníky to zatím nic nezměnilo, protože
většinou nahráváme alespoň rok dopředu a tak i teď máme silnou zásobu
zatím nevydaných desek.“
Od léta se ale pomalu začalo znovu nahrávat. „Musíme
ve studiu dodržovat rozestupy, což je samozřejmě náročné,“ popisuje
Perry.„Ale nahráli
jsme nová CD napřiklad s komorním souborem Nash Ensemble, malým sborem
Gesualdo Six nebo hned několik nahrávek s pianistou Stephenem
Houghem.“
„Klávesy se musely pravidelně
dezinfikovat a playback jsem poslouchal u klavíru ze sluchátek,
namísto toho abych jí slyšel společně s producentem jako obvykle.
Překvapivě to všechno proběhlo velmi dobře a myslím, že mi to dokonce
pomohlo se na hudbu opravdu soustředit,“ řekl k nahrávání Hough.
Slavný německý tenor Jonas
Kaufmann se během pandemie rozhodl nahrát sólové CD ve svém
mnichovském domácím studiu a jeho label Sony Classical mu rád vyhověl.
Kaufmann ale chtěl, aby ho na klavír doprovázelHelmut
Deutsch, který byl v izolaci v Rakousku, které mělo
s Německem v té době uzavřené hranice. „Musel
jsem pro něj zařídit speciální výjimku u pohraniční stráže,“ vzpomíná
ředitel Sony Classical Per Hauber.„A
když dorazil na hranice, volali mi, abych přijel osobně potvrdit, že
je to opravdu on.“
Nahrávání na dálku komorně i ve velkém
Zpřísněné podmínky přinutily hudební průmysl ke značné technické
kreativitě. Producent na volné noze Simon
Kiln vytvořil CD Beethovenových
smyčcových kvartetů s americkým Kvartetem Jamese Ehnese na vzdálenost
téměř 5000km.„Chtěli
jsme s Jamesem nahrát Beethovenovy kvartety v koncertní m sále
v anglickém Herefordshire, ale restrikce na mezinárodní cestování nám
v tom zabránily. Poslal jsem jim tedy do koncertního sálu v Albertě
speciální vybavení a na začátku srpna jsme nahrávku pořídili na
dálku,“ řekl Kiln pro Daily Telegraph. Ne všechny podobné
nahrávky měly jen komorní záběr. Saxofonistka Jess
Gillam s labelem Decca Records
vytvořila projekt Virtual Scratch Orchestra, kterým chtěla umožnit
hudebníkům z celého světa, aby si společně zahráli alespoň virtuálně.
Na projektu nakonec spolupracovalo 1000 hráčů z 26 zemí, kteří
převážně ze svých domovů zahráli v orchestrální úpravě mělancholickou
píseňWhere Are We
Now od Davida Bowieho. (podle webu Operaplus)
Nový most na Lidické z pohledu
futurologa
Chodíme se dívat jaký bude nový most. Jak to má být už věděli
dávno naši předci. Je to zřejmé ze starého pohledu....