Dvacetiminutový souhrn říjnového dění v České Třebové má 6 částí:
1
Jubileum měsíce - ZUŠ Česká Třebová má 75 let
2) Stavby v České Třebové v říjnu 2020
- dokončení rekonstrukce ulice Hýblovy - rekonstrukci Podbranské
doprovázejí problémy
- práce na novém mostě pokračují - protipovodňová opatření na Třebovce v
Bezděkově mají zpoždění).
¨
3) Po 7 měsících byla otevřena modernizovaná silnice do Litomyšle
4) Měření signálu DVBB T-2 v České Třebové a jeho výsledky
5) 17. ročník mykologické výstavy v ekocentru Podorlicko
6) Bikerská sezóna na Pekláku skončila - byla velmi úspěšná.
K parkovací
petici na Trávníku
Parkoviště bohužel nelze řešit podle přání sousedů. Je to
skutečně o ohleduplnosti, nikoliv o represi. Je třeba pochopit, že
stávající parkoviště lze využívat tak intenzivně, jak dobře se
dokážou motoristé poskládat a neomezovat se. Po splnění přání
parkujících sousedů na vodorovné značení parkoviště a represi to dopadne jinak.
Zaplatíme skoro 100 tisíc korun za vyřešení a realizaci a s výsledkem
spokojenost nebude. Všechno musí ctít příslušné normy. Díky tomu
se přijde o spoustu parkovacích míst. Parkovat kolem ostrůvku
nelze, bude třeba zřídit povinná parkovací místa pro invalidy. Možná to
je složité vysvětlit, ale požadavky v petici k úspěchu nevedou. Je
dobře ukázat na situaci na sídlištích jinde v Olomouci, Praze, Brně, kde
se parkuje i uvnitř kruháku. Jediné řešení bude přijetí nového systému
parkování, kde nebudou žádná povolení za sklo nebo nálepky
rezidentů, ale zde bude možné rozeznat kdo zaplatil skenováním SPZ
daného vozidla. Na parkovištích vozidel rázem ubude, město vyhradí
parkoviště (mimo centrum), kde bude možné parkovat i zadarmo... Systém
se připravuje a odstartuje velmi brzy...
Kdybychom byli takto důslední a měli plně dodržovat zákon o provozu
na pozemních komunikacích, tak by na řadě ulic neparkovalo ani jedno
auto, protože prostě svými šířkovými parametry nevyhovují. Takže
dáváme výjimky a povolujeme stání pro rezidenty i tam, kde by nemělo
stát žádné vozidlo. Aby tomuto zabránili na ústeckém sídlišti
Štěpnice, udělali zde systém jednosměrek, potom se stalo parkování v
ulici legální. Jenže zavedené jednosměrky zase zvyšují zbytečně
frekvenci dopravy v ulicích a pro cizince to není dost
přehledné.....(mm)
MEZI
NEJLEPŠÍMI MĚSTY PRO ŽIVOT JSME AŽ NA 121. MÍSTĚ
Jsme
tedy v té druhé horší polovině z 206 hodnocených měst, ve kterých je
sídlo pověřeného úřadu III. stupně. Od loňska jsme si polepšili o 9
míst, tedy nepatrně. Rozdíly v hodnocení jsou však velmi malé,
zvláště "ve středu tabulky" kde se právě nacházíme. Hodnocení může
být také subjektivní, nicméně je jej třeba přijmout. Jsou města v
našem okolí, která jsou na to o hodně lépe a jsou vlastně mezi
nejlepšími: Žamberk (17.), Litomyšl (27), Ústí nad Orlicí (28).
Nemusíme být na špici, nicméně zamysleme se nad tím, co by mohlo naše
postavení zlepšit, porovnávejme a zaměřme se tímto směrem. Udělejme
něco pro to, abychom byli lepším místem pro život!
Více ZDE
Ad Památka
zesnulých
V úterním vydání internetového Českotřebovského deníku k letošní
Památce zesnulých redaktor p. Mikolecký zmínil téma chybějící
publikace plánku míst posledního odpočinku významných osobností
města, který by o nich stručnou formou prozradil více.
Nerad to říkám, ale Česká Třebová je zase o krok pozadu, a
jestli s dotací nebo bez není zase tak podstatné, stačí jen chtít.
Tak jako v sousedním Ústí, kde Pro Město Ústí nad Orlicí vydal
GRANTIS Ústí n. Orl. v roce 2016 publikaci manželů Havlových o 112
stránkách. A v Litomyšli mají publikace dokonce dvě, jejich autorem
je dnes už emeritní ředitel tamního archivu Mgr. Oldřich Pakosta a
vydalo je Město Litomyšl ve spolupráci
se Státním okresním archivem Svitavy se sídlem v Litomyšli v roce
2010 (86 stran), resp. v roce 2013 (50 stran). Miloslav Renčín
Poznámka:
Jsem rád, že mám i další
příklady publikací, která v České Třebové prostě chybí, ačkoliv možného
autora publikace určitě máme a to velmi informovaného.
"Českotřebovský hřbitovník" považuji za dluh, který máme vůči
generaci, za kterou chodíme právě např. o nadcházejících svátcích na
naše hřbitovy. A pevně věřím, že se jej podaří v krátké době splatit. Je
to možné samozřejmě udělat z vlastní "soukromé iniciativy", ale daleko
větší vážnost bude mít publikace, vydaná např. Městem Česká Třebová,
Městským, muzeem a proč ne třeba i muzeem regionálním. Má-li
vysokomýtské muzeum plnit svoji regionální úlohu, mělo by se rozhlížet
po svém regionu a hledat místa pro svoje působení také i mimo Vysoké
Mýto. To je podle mne závažné a domnívám se, že to regionální
muzeum nedělá. Není to běžné ani v jiných okresech. Podívejte se např.
do Litomyšle, kde vznikly obdobné tiskoviny také díky spolupráci s
okresní institucí právě v Litomyšli sídlící. Městská muzea ve městech
okresu si vydržují města ze svého vlastního rozpočtu, kdežto muzeum
regionální ve Vysokém Mýtě má své zdroje v rozpočtu krajském a město
Vysoké Mýto tak v této kapitole díky tomu významně šetří, také v
Litomyšli nebo Chrudimi i Pardubicích....(mm)
Také dálniční přivaděč
v trase I/36 přes Bohdaneč bude bez kamionů
Pardubický kraj je vlastníkem silnice I/36 v úseku od Chýště až po
Rybitví, která se tak stává silnicí druhé třídy II/211. To umožňuje
Pardubickému kraji stanovit omezení průjezdu nákladní kamionové dopravy,
která zatěžuje řadu měst a obcí na trase, a to včetně Lázní Bohdaneč.
„K nejrychlejšímu zklidnění dopravy na silnici vedoucí z dálnice
D11 přes Lázně Bohdaneč do Pardubic vedla jediná cesta. Převzít tuto
silnici od státu pod Pardubický kraj a osadit dopravními značkami
omezující tranzitní dopravu nákladních automobilů nad 12 tun. Téměř sedm
let se o to usilovně snažili zástupci obcí Chýšť, Rohovládová Bělá a
Lázně Bohdaneč. Troufám si nyní říct, že už vidíme světlo na konci
tunelu. Posledním krokem je podání žádosti o změnu značení na Magistrát
města Pardubic. Převod byl po administrativní stránce zdlouhavý a nebýt
aktivního přístupu představitelů zmíněných obcí, byl by ještě delší,“
řekl Michal Kortyš.
V Pardubickém kraji se nebude jednat o první komunikaci, na které
Pardubický kraj navrhl omezit tonáž nákladních automobilů.„Dlouhodobě panuje shoda, že nákladní automobily nepatří do center měst
a obcí a na silnice II. třídy. Proto jsme již v minulosti omezili
průjezd na silnici mezi Litomyšlí a Českou Třebovou, kde jsme chtěli
primárně zamezit tomu, aby těžká nákladní doprava projížděla podél
památky UNESCO, tedy litomyšlského zámku. Vedle I/36 je logicky v plánu
převedení stávající I/35 od hranice s Královéhradeckým krajem po
křižovatku se silnicí I/17 u Zámrsku. Vše souvisí s termínem dokončení
dálnice,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Poznámka:
Zajímavý je především poslední odstavec. Zdá se mi ovšem
nerealizovatelný. To by znamenalo povinně všechna těžká vozidla poslat
na dálnici D35 a souběžnou I/35 přeměnit jen na obslužnou komunikaci.
Při jakémkoliv problému na dálnici je však nutné umožnit
vozidlům objetí problémového místa a pak by po stávající I/35 už jet
nesměla?
V přeměně té "jedničky" v Lázních Bohdaneč na "dvojku" vidím
jasnou zprávu o tom, že je možné vybudovat dálniční sjezd (u
Litomyšle) i za podmínek, že nebude pro kamiony. Tedy dálniční
sjezd pro Českou Třebovou v lokalitě Litomyšl - sever. Je-li
možná takový dálniční sjezd na D11 u Bohdanče, tak může být i u nás. I
kdyby se měl vybudovat dodatečně. (mm)