Poznámka ke zprávě o činnosti
městské policie za rok 2019 |
Zprávu o činnosti českotřebovské městské policie uvádím v samostatném textu ZDE. Byla zveřejněna také na webu města a v Českotřebovském zpravodaji. K jejímu obsahu bych chtěl přidat některé vlastní poznámky a upozornit na problematické pasáže. Především druhý až šestý odstavec (t.j. větší část) publikované zprávy byl vytvořen s využitím kláves CTRL+C, CTRL+V a má zcela identické formulace jako zpráva za předchozí rok z 20. 3. 2019 (viz příloha v závěru textu). To vypovídá, že si autor mnoho práce s vytvořením nové zprávy nedal. Takto koncipovaný text by bylo lépe nepublikovat! Nechci hodnotit statistické údaje - jsou takové, jaké byly městskou policií zaznamenány. Je uvedena poměrně podrobná statistika, ze které lze vysledovat zaměření činnosti. Již několik roků při zveřejňování takové statistiky přemýšlím o tom, zda by nebylo vhodné uvádět také porovnání s předchozím rokem nebo třeba i několika lety, aby bylo zřejmé, jaký je vývoj jednotlivých problémů ve městě a zda se městské policii daří "hasit" ty největší problémy, které se vyskytují. Úplné porovnání však není možné, dochází k úpravě městských vyhlášek a to může mít na statistiku vliv. Je však zřejmé, že máme vlastně policii dopravní, neboť z 2436 evidovaných událostí bylo 1677 dopravních přestupků. A to ještě byla od srpna do října objížďka Slovanskou ulicí, která znemožnila vybrat další peníze za stání v zóně se zákazem a nejsou tam přestupky z úsekového měření v Třebovici. Toto zjištění mně vede k tomu, abych znovu navrhl úpravu velmi rozsáhlé zóny tak, aby byla přehledná. Navrhuji posoudit, jak nákladné by bylo přímé označení zákazem stání ve všech ulicích této zóny a zavedení placeného stání na karty pro rezidenty, tak jak to mají dnes téměř všude. Stále kritičtější situace s parkováním ve městě to vyžaduje. Prostě je třeba dělat něco proto, aby přestupků spojených s parkováním ubylo. Není to přímo věc městské policie, ale je to orgán, který to může iniciovat, má konkrétní informace o nejpalčivějších lokalitách atd. Ne zcela souhlasím s opakovaně uváděnou formulací, že "MP se ve své činnosti okrajově zaměřuje také na problém drogově závislých osob". Zřejmě na to nemá dost času pro jiné zaměření, např. na snadno evidovatelné dopravní přestupky. Pro mne tento problém rozhodně okrajový není. Je to sice dominanta státní policie (stejně nakonec jako např. dopravní přestupky), ale to neznamená, že si této oblasti, velmi škodlivé především mládeži, budeme všímat "jen okrajově". Naopak strážníci městské policie, kteří jsou 24 hodin denně v ulicích města, musí mít přehled a budou u problému první a nemohou to vnímat okrajově! Tato formulace je nešťastná a neměla být ve zprávě uvedena. K pultu centralizované ochrany. Tímto pultem nedisponuje městská policie, ale Město Česká Třebová, MP jej pouze obsluhuje. Je správné, že je zaměřen především na ochranu objektů města, městské organizace, které mají své vlastní rozpočty a provozují hospodářskou činnost, by měly za ochranu platit. Ze zprávy není zřejmé, zda to tak je a zda i cena za využívání těchto služeb s inflací roste. (Dnes je přece vše o penězích). Existuje vážný zájem firem či dokonce soukromníků o připojení na tento pult ochrany. Není zřejmé, v jaké míře je tato možnost jsou využívána a případně, zda zde je ještě nějaká volná kapacita. Některá čísla ve zprávě nesedí. Je správné, že městská policie se snaží chovat preventivně a teprve potom represivně. Problémem je jen to, že to z uvedené statistiky nijak nevyplývá. Píše se např. v jednom z posledních odstavců o tom, že "markantní je také nárůst počtu přestupků proti veřejnému pořádku. Z celkového počtu 2436 událostí bylo 966 vyřešeno na místě příkazem (pokutou) a 279 bylo postoupeno příslušným správním orgánům k dořešení." Jenže ta druhá věta vztahuje na všechny události za celý rok a nešlo vždy jen o přestupky, byla mezi nimi i technická či zdravotnická pomoc, asistence státní polici atd. Autor zprávy se tedy dopustil takového zjednodušení, které je nejen zavádějící, ale věcně nesprávné. Ke kádrovému zajištění městské policie v roce 2019. Autor zprávy se v úvodu článku poměrně podrobně zabývá tím, jak se měnil počet strážníků nebo asistentů prevence kriminality. Došlo ke zvýšení počtu strážníků z 16 na 17 (t.j. o 6,2%) a v městském rozpočtu proti předchozímu roku k nemalému zvýšení výdajů na městskou policii o 1730 tis. Kč (13,5%), nepočítaje v to nový automobil. Možná stálo za to uvést, jak se toto zvýšení provozních nákladů projevuje v zajištění úkolů městské policie. Považují také za chybu, že velitel městské policie Petr Vencl bez jediného slova přešel odchod strážníka Petra Baláže, který působil v městské policii celých 27 let od jejího vzniku v roce 1992, jejímu rozvoji věnoval všechny svoje schopnosti a vědomosti, řadu let pracoval ve funkci zástupce velitele a plnil řadu povinností, které by jinak patřily veliteli, a iniciativně udělal i spoustu práce, kterou dělat nemusel. Práci pro město a městskou policii považoval za svoje poslání. Sám jsem se měl o tom mnoho příležitostí přesvědčit. Připomeňme třeba jen jeho pravidelně v lednu zveřejňované zprávy o práci městské policie, které byly přehledné a měly vždy dobrou úroveň nebo i to, že od jeho odchodu městská policie na webu města prakticky ignoruje možnost informovat o své činnosti. Nechci to rozebírat do podrobností, ale domnívám se, že bylo na místě se přenést přes některé osobní problémy a práci Petra Baláže pro městskou policii a tím i pro město Česká Třebová alespoň s odstupem ve zprávě o policii v roce 2019 zmínit či ocenit. Milan Mikolecký 29.1. 2020
|