Českotřebovský deník 78/2020 (13/3)
Počínaje pátkem 13.3. platí v Pardubickém kraji na dobu neurčitou prázdninové jízdní řády. 

Koordinační setkání vedení města a jeho organizací

Dnes 13. března dopoledne proběhla koordinační schůzka zástupců vedení města, jeho příspěvkových organizací, vybraných útvarů MěÚ, městské policie, jednotky sboru dobrovolných hasičů a městských společností. Na programu jednání byla opatření spojená s výskytem koronaviru způsobujícího onemocnění COVID-19 v České republice.
Všichni zúčastnění potvrdili, že dodržují všechna nejnovější nařízení, která byla v tomto týdnu přijata. Ze schůzky vyplynulo také několik důležitých informací a doporučení pro veřejnost. 
l Nově vedení města doporučilo zúčastněným uzavření všech sportovišť včetně tělocvičen a venkovních hřišť. 
l Mateřské školy v našem městě prozatím zůstávají otevřené bez omezení. 
l Strávníci, kteří využívali možnost stravování v jídelně ZŠ Habrmanova, mohou nyní chodit na obědy do jídelny VOŠ a SŠT Česká Třebová v areálu Na Skalce. 
l Slavnostní vyhlášení výsledků druhého ročníku ankety Českotřebovský Ámos proběhne v náhradním termínu, který prozatím není specifikován. Podobně se neuskuteční vyhlášení nejlepších sportovců města, které bylo plánováno na 18.3. Náhradní termín bude stanoven dodatečně.
l Městská policie bude provádět namátkové kontroly dodržování zákazů v podnicích, které mají nově omezený provoz. 

Na základě mimořádného opatření Vlády České republiky bude od soboty 14. března uzavřeno Turistické informační centrum ve výstavní budově Městské muzea Česká Třebová.

Souhrn omezení v České Třebové

V pobytových zařízeních příspěvkové organizace Sociální služby Česká Třebová platí zákaz vstupu pro návštěvy a cizí osoby. 
Pro žáky jsou uzavřeny všechny základní školy (Včetně školních družin, klubů a jídelen), Základní umělecká škola a Dům dětí a mládeže Kamarád (včetně volnočasového klubu Rébus).
Strávníci, kteří využívali možnost stravování v jídelně ZŠ Habrmanova, mohou nyní chodit na obědy do jídelny VOŠ a SŠT Česká Třebová v areálu Na Skalce. 
Mateřské školy na území města jsou prozatím v provozu. 
Zrušeny jsou všechny kulturní a společenské akce včetně kina ve všech městských institucích (Kulturní centrum, Městské muzeum, Městská knihovna, Základní umělecká škola a Dům dětí a mládeže Kamarád). Vstupné za již zakoupené lístky na zrušené akce bude vráceno v plné výši. Po pominutí omezení budou u vybraných akcí zveřejněny náhradní termíny konání.
Městská knihovna je zcela zavřena a to i za účelem vracení a půjčování knih. Biblioboxy jsou otevřeny 24 hodin denně. Všechny výpůjčky budou automaticky prodlouženy. 
Městské muzeum je zcela zavřené včetně stálých expozic, výstav a badatelských návštěv. Turistické informační centrum je prozatím otevřené. 
Krytý plavecký bazén a zimní stadion jsou zcela uzavřeny pro veřejnost. Zrušena jsou také všechna sportovní utkání a tréninky. 
Provozovatelům ostatních sportovišť bylo doporučeno je uzavřít.
Slavnostní vyhlášení výsledků druhého ročníku ankety Českotřebovský Ámos proběhne v náhradním termínu, který prozatím není specifikován. 
Budovy Městského úřadu Česká Třebová jsou v úředních hodinách plně přístupné. 
 
V Litomyšli mají první pacientku s indikovaným koronavirem

V Litomyšli mají prvního diagnostikovaného pacienta s koronavirem. Jedná se o cizinku, která bydlí ve městě a pracuje v jedné z okolních obcí. V současné době hygienici vyšetřují zdravotní stav jejích kolegů v práci a několik lidí skončilo v karanténě. Žena sama není ve vážném stavu, choroba u ní má lehčí průběh. Situaci řeší odborníci, kterým je poskytována  veškerou možnou pomoc.
„Jedná se tentokrát o ženu cizí státní příslušnosti ze správního obvodu obce s rozšířenou působností Litomyšl. Žena navštívila v minulých dnech území města Prahy, nebyla v uplynulých dnech ani týdnech v zahraničí, jde tedy o komunitní nákazu,“ informoval hejtman Martin Netolický. Jedná o mladou ženu původem z Běloruska, která pracuje v mezinárodní firmě v Osíku u Litomyšle. Celá firma, která má několik desítek zaměstnanců, je tak od dnešního dne v karanténě. V ní skončí i všichni další lidé, kteří byli od 8. března se ženou v kontaktu. Žena má lehký průběh nákazy a leží na infekčním oddělení v Pardubicích. Vedle dvou nakažených v Pardubickém kraji je dále několik desítek lidí v karanténě. Více ZDE
 
Všeobecný předčasný konec hokejové sezóny

Čtvrteční rozhodnutí vlády o zákazu sportovních akcí s účastí nad 30 osob a zákazu vstupu na sportoviště znamená mimo jiné konec hokejové sezony. Vzhledem k dnešnímu rozhodnutí vlády týkajícímu se nouzového stavu bylo rozhodnuto o ukončení aktuálního ročníku Tipsport extraligy. Výkonný výbor Českého hokeje rozhodl, že s okamžitou platností končí i druhá nejvyšší soutěž. Do nejvyšší soutěže postupuje vítěz základní části, Motor České Budějovice. Stejně bylo rozhodnuto o ukončení vyřazovací části druhé ligy, o postupujícím do Chance ligy rozhodnou zápasy tří vítězů skupin. Ukončeny jsou všechny mládežnické soutěže řízené svazem – juniorské, mládežnické i žákovské. 
Krajským a okresním výkonným výborům hokejový svaz uložil, aby stejně postupovaly v případě soutěží, které řídí ve vlastní působnosti.  Předčasně tedy skončila také krajská liga Pardubického kraje. Ve finálové sérii, která měla být odehrána na tři vítězná utkání, byly sehrány dva zápasy. Chrudim nejprve vyhrála v Moravské Třebové (6:2), poté zvítězila - bez diváků - na vlastním stadionu (11:4). Pouze jednou se hrálo o třetí místo, Chotěboř zdolala Choceň (5:2). (VV)
 
ZUŠ vytváří pro své žáky na internetu interaktivní učebnu

V reakci na vzniklou mimořádnou situaci se učitelka ZUŠ Pavla Strouhalová pokusila vytvořit pomocí Googlu interaktivní učebnu. Přes tuto učebnu bude nyní zadávat pro žáky samostatnou práci. Každý týden se tam objeví nový úkol, na jehož vypracování budou mít žáci celý týden. Úkoly budu koncipovat tak, aby zabraly maximálně 20 minut. Také další učitelé budou postupně zasílat všem žákům na Váš email látku ke cvičení - samostudiu a současně prosí rodiče žáků o spolupráci. Dne 30. března se mělo v České Třebové konat krajské kolo soutěže ZUŠ houslistů, ale je zrušeno. Náhradní termín, který byl stanoven na 20. duben je také  nejistý. Postupně budou podány další upřesňující informace.
 
Organizace vzdělávání studentů gymnázia je řešena pomocí internetu

Po dobu dočasného uzavření školy bude další vzdělávání žáků českotřebovského gymnázia zajišťováno několika způsoby. Domácí úkoly a další samostatná práce byly již částečně zadány jednotlivými vyučujícími před zahájením platnosti nařízeného opatření. Další studijní materiály, pracovní listy a zadání samostatné práce jsou postupně zveřejňovány na webových stránkách školy. Konkrétně na hlavní stránce v sekci výukové materiály. Při dodržení všech pravidel ochrany osobních údajů je možná samozřejmě také běžná mailová komunikace. Zakázaná je naopak osobní přítomnost žáků při vzdělávání nebo studiu v prostorách školy. Děkuji za pochopení.
Josef Menšík, www.gymnct.cz
 
K distribuci ochranných prostředků v našem kraji

Na základě čtvrtečního vyhlášení nouzového stavu Vládou České republiky svolal na pátek dopoledne hejtman Martin Netolický jednání Bezpečnostní rady Pardubického kraje. Ta schválila systém distribuce osobních ochranných pracovních prostředků z centrálního zásobování Ministerstva zdravotnictví ČR. Do 48 hodin po převzetí materiálu v centrálním skladu v Chrudimi budou ochranné prostředky distribuovány s využitím obcí s rozšířenou působností k lékařům dle stanovených priorit. V průběhu jednání však nebyl znám ani počet prostředků na kraj, ani čas závozu do regionu.
„Na základě doporučení Ministerstva zdravotnictví ČR jsme v rámci kaskády priorit určili procentuální přerozdělení jednotlivým kategoriím zdravotnického personálu. Sedm procent připadne Zdravotnické záchranné službě, 38 procent krajských, městským a soukromím nemocnicím v akutní, následné péči a pobytových sociálních službách. Dále 12,5 procenta praktickým lékařům a praktickým lékařům pro děti a dorost, 14 procent stomatologům, 21,5 procenta ambulantním specialistům a sedm procent lékárníkům,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Ministerstvo zdravotnictví požaduje, aby se po naskladnění dostaly ochranné prostředky ke koncovým poskytovatelům zdravotní péče do 48 hodin od naplnění centrálního skladu. V tuto chvíli nevíme přesný čas závozu ani počet na kraj, avšak vycházíme z toho, že v první vlně je pro kraje vyčleněno 60 tisíc kusů. Po závozu materiálu na centrální sklad v Chrudimi chceme, aby se maximálně do šesti hodin dostaly příslušné počty do meziskladů v Ústí nad Orlicí a Litomyšli. Do 12 hodin by se měl materiál dostat do skladovacích a výdejních prostor na obcích s rozšířenou působností, kde bude následně k dispozici jednotlivým poskytovatelům. Provozní doba skladů bude stanovena od 8 do 16 hodin, a to samozřejmě také o víkendu v závislosti na naskladnění,“ uvedl hejtman Netolický. „Obce s rozšířenou působností budou zajišťovat distribuci ambulantním specialistům a registrovaným poskytovatelům sociálních služeb, a to jak terénních, tak pobytových, kterých je v kraji přes 300. Ostatní budeme řešit jako kraj se tří skladů,“ sdělil hejtman s tím, že byla vytvořena struktura včetně způsobu kontaktování pověřených osob v rámci všech úrovní. Obce budou také povinné zajistit bezpečnost skladů. Celý článek ZDE


Kraj buduje RTG pracoviště pro 21. století

Rada Pardubického kraje vybrala dodavatele projektové dokumentace k investičnímu záměru v Albertinu, odborném léčebném ústavu v Žamberku. Jedná se o rekonstrukci RTG pracoviště, které je na hranici životnosti.
„Jedná se o stavební úpravy vnitřních prostor vyhrazených pro RTG pracoviště tak, aby odpovídaly bezpečnostnímu, technickému i estetickému hledisku moderního pracoviště včetně vytvoření kvalitního zázemí pro pacienty a obsluhující personál,“ informoval hejtman Martin Netolický.
Nové pracoviště chtějí v Albertinu realizovat za provozu a jsou proto připravené jednotlivé etapy výstavby. „Stávající RTG technologie používaná v Albertinu je téměř třicet let stará. Brzy by nesplnila limity vyzařování, které budou platné v roce 2021. Přístrojová modernizace RTG tedy byla v Žamberku v plánu a je kryta fondy z dobrého hospodaření daného zdravotnického zařízení. Současná stavební rekonstrukce prostor z rozpočtu Pardubického kraje je pak logickou pomocí,“ sdělil radní pro oblast zdravotnictví Ladislav Valtr.
„Plánujeme realizaci celého projektu do konce letošního roku. Odhadované náklady jsou ve výši pěti miliónů včetně DPH,“ řekl náměstek hejtmana pro investice Roman Línek.


Akademie sociálního podnikání odstartovala v Pardubickém kraji

První vzdělávací setkání zahájilo letošní ročník Akademie sociálního podnikání. Koná se opět pod taktovkou Pardubického kraje a agentury Czech Invest v prostorách Pardubického podnikatelského inkubátoru P-Pink. Akademii se rozhodlo absolvovat široké spektrum zástupců sociálních podniků z Pardubického kraje, ale i zájemců o sociální podnikání zvažujících založení nového sociálního podniku.
„Vedle krajského dotačního programu je vzdělávací akademie další aktivitou pro podporu sociálního podnikání v našem kraji. Rozmanitost účastníků nám ukazuje, že se tato aktivita potkala s pozitivním ohlasem a pevně věřím, že se nám společně podaří vybudovat silné zázemí sociálního podnikání napříč Pardubickým krajem,“ uvedl radní pro sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola.
V průběhu deseti setkání, tj. od března do prosince, projdou zájemci komplexním vzdělávacím servisem, který jim poskytne užitečné informace pro vznik i rozvoj sociálních podniků. Vzdělávací systém akademie je zaměřený nejen na předání informací a tvrdých dat, ale také na rozvoj měkkých dovedností potřebných k úspěšnému vedení sociální podniků. Účastníky čekají informace prostřednictvím zážitků, individuální práce, práce ve skupinách atp.
Účastníci pak od akademie očekávají nové nápady, podporu, motivaci do hledání dalších cest a informace k oblastem právním, ekonomickým i marketinkovým.
„Jsme rádi, že se nám podařilo naplnit akademii sociálními podniky z Pardubického kraje a těšíme se na cestu společného růstu, která nás čeká,“ řekl Tomáš Vlasák, vedoucí pardubické pobočky Czech Investu.
„Úvodního setkání Akademie sociálního podnikání se zúčastnilo hojné množství zástupců sociálních podniků, kterým evidentně není lhostejno, jakým směrem se bude jejich podnikání ubírat. Máme velkou radost, že z organizačního hlediska proběhlo vše na jedničku a budeme se těšit na další lekce,“ dodal Robin Langer, manažer inkubace v P-PINKu.