-
Maturitní
vysvědčení se poprvé slavnostně předávala na gymnaziální zahradě
-
Historie
českotřebovského gymnázia započala před 111 lety v roce 1909 a za celou
tuto dobu se nestalo, aby se maturitní vysvědčení předávala pod širým
nebem, a dokonce přímo na gymnaziální zahradě. Stalo se tak
letos poprvé díky koronavirové epidemii, obvyklé slavnostní ukončení
studia v obřadní síni českotřebovské radnice nebo školní třídy nebylo
možné realizovat. Jak ředitel gymnázia Josef Menšík vypočítal,
odmaturovala letos v pořadí již 173. a 174. třída absolventů školy,
kterým se jim dostalo cti převzít maturitní vysvědčení na velmi
pěkně upravené gymnaziální zahradě. Ta se tedy stala nejen parkem s
jezírkem, učebnou pod širým nebem, ale také slavnostní síní
vhodné pro slavnostní zakončování studia. Jak se stalo v posledních
sedmi letech tradicí, tak ani letos na předávání maturitních vysvědčení
nechyběl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, absolvent této
školy. A nechyběl vlastně ani zástupce českotřebovské radnice,
protože Josef Menšík je současně členem rady města, která ke vší smůle
právě v tomto termínu zasedala na svém pravidelném jednání.
-
Jako
první ve 14 hodin nastoupili maturanti z osmiletého studie,
tedy oktáva, třída 8. A s třídní profesorkou Evou Vašinovou. Vynikající
třída, odmaturovali všichni do jednoho, většina s vyznamenáním a
také se samými jedničkami. Proto ředitel školy při projevu nešetřil
chválou, děkoval za osmiletou spolupráci studentům i jejich
rodičům. Nejlepší studenti a nejaktivnější členové (a členky)
třídního kolektivu obdrželi poukázky pro knižní odměny, věnované Spolkem
Gymnázia. Hejtman Martin Netolický ve svém projevu ocenil, jak
maturanti dokázali vyřešit svou situaci, která se náhlou epidemií těsně
před maturitou velmi zkomplikovala a posunula termín maturit i dalších
následných zkoušek, zkomplikovala maturantům vstup do dalšího života.
- Pro zahradní slavnost bylo
naštěstí příjemné letní počasí, po řadě dní plných deště se obloha
rozjasnila. Uspořádání na školní zahradě umožnilo připravit slavnostní
předání na vynikající úrovni, s dostatečným prostorem jak pro maturanty,
tak pro jejich rodiče a příbuzné.
Větrné
počasí však způsobilo jeden problém - první se štůsku maturitních
vysvědčení se při nárazu větru zvedlo a sneslo až na hladinu zahradního
jezírka. Takové vysvědčení bylo vodou jezírka sice pokřtěno, ale
současně dle regulí znehodnoceno. Proto musela škola vydat nový originál
tohoto vysvědčení. Naštěstí se to stalo během odpoledne jen v jednom
jediném případě.
- O hodinu později se
předávala maturitní vysvědčení pro maturanty čtyřletého studia ze
třídy 4C, kterou k maturitě dovedla třídní profesorka Daniela Fricová.
Třída si s sebou na zahradu přinesla také svoje maturitní tablo. Také
zde byla řada oceněných z vynikající prospěch, úspěchy v soutěžích, za
aktivitu a reprezentaci školy. Maturanti z obou tříd také obdrželi
z rukou hejtmana tašky s dárky od Pardubického kraje. Za maturanty pak
zástupci vedení školy, přítomní členové profesorského sboru i rodiče
vyslechli poděkování od maturantů spojené s předáním symbolických dárků
pro vzpomínání, všechno doplňovalo fotografování celých tříd nebo i
skupin a skupinek. Ze slavnostního předání maturitních vysvědčení
natočil Českotřebovský deník videoreportáž, první předání maturitních
vysvědčení na gymnaziální zahradě je tedy zaznamenáno i na videu, které
bude zítra publikováno. K tomuto textu nafotil Luboš Kozel spoustu
fotografií,
které najdete v
samostatné fotoreportáži ZDE.
-
-
Aktuality z
pondělí 22. června na fotografiích
-
-
Na prvním snímku je nebezpečná jízda cyklistů z protisměrné ulice Krátké
přes hlavní silnici, kdyby jel nějaký blázen, tak mohl být malér. Na
tomto místě nelze doporučit ani přecházení ulice.
- Na druhém snímku je zahájení prací na odstranění závady na kabelu VN
, který vede v chodníku Podbranské ulice od transformační stanice. Práce
mají pokračovat po dobu 14 dnů. Musíme to vydržet, je třeba dávat pozor
a případně raději chodit jinudy.
- Na třetím snímku je zřejmé, že rekonstrukce sítí poblíž
křižovatky na Chmelnici je ve velký oříšek. Vůbec celá Podbranská ulice
je pro síťaře problémem. Ač se snaží firmy práci koordinovat, začíná
stavba nabírat mírné zpoždění.Úkolů, které mají být zde splněny současně
je opravdu mnoho. FOTO VV
-
Ceny Anděl za rok 2019: Fenomenální úspěch Jakuba Hrůši a Iva Kahánka
-
Cenu
Anděl za rok 2019 v kategorii klasické hudby získali Ivo Kahánek, Jakub
Hrůša a Bamberští symfonikové. Historicky poprvé se do andělské Síně
slávy rozhodla Česká hudební akademie uvést ne-hudebníka Jiřího Černého.
-
Anděl 2019: Jakub Hrůša, Ivo Kahánek, David Mareček (foto František
Ortmann)
-
Ivo Kahánek, Jakub Hrůša a Bamberští
symfonikové získali cenu Anděl za rok 2019
v kategorii klasické hudby, za album klavírního koncertu Antonína
Dvořáka g moll a 4. Inkantace Bohuslava Martinů. Za tuto desku získali
letos již prestižní ocenění Nejlepší
nahrávka roku v kategorii Koncert časopisu BBC Music
Magazine.
V kategorii klasická hudba byl
za nahrávku Šostakovičových kvartetů č. 2, 7, 8 nominován Pavel
Haas Quartet a za CD Ullmann byl
nominován Bennewitz Quartet. „Této
ceny si obzvláště vážím, zejména proto, že o ní hlasují kolegové
muzikanti a odborní hudební kritici, tedy lidé, kteří vám vidí do karet
úplně nejvíc,“ podotkl Kahánek. „Konkurence v podobě
spolunominovaných uskupení Pavel Haas Quartet nebo Benewitz Quartet má
světové parametry a vyhrát mohl kdokoli,“ dodal.
-
Ceremoniál Andělů, který 20. června 2020 odvysílala ČT1, měl kvůli
opatřením souvisejícím s pandemií koronaviru zcela jiný charakter, než
kdykoliv v minulosti a než pořadatelé původně plánovali. Místo
klasického předávání v přímém přenosu připravili unikátní živá hudební
čísla na netradičních místech, která právě kvůli pandemii, tak jako
hudební branže, na několik měsíců osiřela. „Místy live sessions se
tak staly největší české letiště, nejdelší závodní okruh, jeden
z nejkrásnějších kostelů, největší hala a mnoho dalších unikátních
míst,“ vysvětluje pořadatelka Andělů Lucie
Hájková z agentury Luff Production. „Kombinace
minimálního času a produkční náročnosti tohoto projektu nás občas
dostala do celkem nekomfortních situací, ale nechtěli jsme volit
produkčně jednodušší cesty. Andělé si zbytečné kompromisy nezaslouží,“ dodává
Hájková.
-
-
Deset nových případů koronaviru v kraji - na Chrudimsku
-
Orlický deník uvedl, že přes víkend se v Pardubickém kraji
objevilo 10 nových případů koronaviru. To je nejvyšší nárůst od
dubna. Jedná se však, stejně jako jinde v Česku, o jedno jediné
lokální ohnisko, konkrétně v jedné vesnici na Chrudimsku, všichni
nemocní jsou v karanténě.
„Nakazila se jedna velká rodina při oslavě od jednoho z jejích
členů, který se infikoval v jiném lokálním ohnisku na Olomoucku. Osm
členů této rodiny žije na Chrudimsku, jeden pak na Pardubicku.
Desátý nový případ je na tomto ohnisku nezávislý, a je
z Pardubicka,“ uvedla krajská epidemioložka Olga Hégrová.
Na dotaz Deníku upřesnila, že rodina nežije v žádném větším městě na
Chrudimsku, ale na na venkově. „Označila bych jejich bydliště za
vesnici,“ dodala. Epidemiologové nyní trasují případné další
kontakty nakažených. „Dnes z dalších testů žádní noví nakažení
z okruhu tohoto ohniska už nevyšli. Opatrnost je ale na místě,
uvidíme v dalších dnech,“ uvedla. (Zdroj: Orlický deník)
-
-
České dráhy zavrhly možnost zařadit do své flotily soupravy Leo
Expressu
-
Šlo už o druhý nezdar oficiálních vyjednávání, která se táhla od
jara.
ČD si
prověřily ekonomickou kondici společnosti skrze takzvaný proces due
diligence. Zjednodušeně řečeno: vyšlo z něj, že by se jim nákup Leo
Expressu nevyplatil. Jedním ze zádrhelů byla mimo jiné skutečnost,
že Leo Express své vlaky nevlastní, má je jen pronajaté na leasing
od banky.
České dráhy se jako obchodní
firma zajímaly o to, zda by případná koupě Leo Expressu byla pro
rozvoj jejich byznysu přínosná a výhodná.
Obecně
platí, že Leo Express, který na české železnici působí od roku 2012,
se zabydlel velice dobře. Dlouhodobě ho ale trápí především vysoké
zadlužení, které plyne hlavně z plateb za soupravy. “Dlouhodobě
hledáme strategického partnera, který by pomohl dále rozvíjet byznys
úspěšné české firmy, která roste u nás i v zahraničí. Nyní jsme v
jednání s několika zájemci a jejich průběh nemůžeme vzhledem ke
smlouvám o mlčenlivosti aktuálně komentovat,“ řekl k jednáním mluvčí
společnosti Emil Sedlařík.
-
-
VYZNAČENÍ HISTORICKÉ HRANICE JAKO TURISTICKÁ
ZAJÍMAVOST.
-
HLÁSÍME SE K OBĚMA ČÁSTEM NAŠEHO KRAJE, ALE PROČ SI
NEPŘIPOMENOUT HISTORII?
-
To že Pardubický
kraj je
podle stávajícího členění naší země vlastně "Českomoravským pomezím"
nikdo asi nepochybuje. Základní stavební jednotkou jsou okresy, které
od 60. let 20. století nijak nezohledňují historické členění zemí,
které jsou dnes součástí České republiky. Až do roku 1960 za bývalého
Československa ovšem tehdejší okresy i kraje odpovídaly alespoň
přibližně a navazovaly na historické hranice Čech, Moravy a Slovenska.
-
Pardubický
kraj se i svými symboly hlásí jak k české, tak i moravské části (jedno
pole na vlajce i na znaku patří českému lvu, jedno moravské orlici).
Před několika týdny se objevila iniciativa nadšenců a historiků,
kterou vyznačili na dvou místech historickou hranici mezi zeměmi
českou a moravskou. Bílá čára na hlavních silnicích s nápisy Čechy,
Morava byla vyhodnocena nejprve jako trestný čin a začalo stíhání.
Nakonec jej přehodnotil státní zástupce na přestupek. I tak... Myslím,
že nemá cenu hledat v iniciativě nic nebezpečného. Zvláště pokud se na
zemské hranici obnovuje v lesích množství hraničních kamenů ještě z
dob tzv. Tereziánského katastru tj. z 18. století.
-
Proto jsem považoval za správné, že se setkám s iniciátory a pobavíme
se, jak nenásilně upozornit na historický kontext správního členění
naší země. A řešení je elegantní. Všude v zahraničí a nakonec i u nás
se můžeme setkat s upozorněním na turistické zajímavosti. V České
republice existuje dokonce oficiální dopravní značka - hnědá cedule s
bílým textem a příznačným symbolem. Už v minulosti jsme s Klubem
českých turistů vyznačili řadu turistických cílů, tak proč ne i tento?
-
Zdůrazňuji, že krajská samospráva se hlásí k oběma částem kraje.
Historicky ovšem Moravskotřebovsko a Svitavsko bylo skutečně na území
Moravy, tak proč si aspoň takto nevzpomenout? Zdůrazňuji, že se tím
nic nemění, protože jde o pouhé vyznačení zajímavosti. Kraj je a
nadále i bude "Českomoravským pomezím".
-
Kladruby
chtějí být krásné pro všechny – pro turisty i pro obyvatele
- Nenápadná malá obec (22 km) západně od Pardubic se 640 obyvateli a
celosvětovým věhlasem, tak to jsou Kladruby nad Labem. Tamní krajina,
jejíž součástí je i samotný hřebčín pro chov a výcvik ceremoniálních
kočárových koní, je od loňského roku zapsána na seznam UNESCO. Vše se
může zdát být v pořádku, ale nezastiňuje právě sláva a celosvětový
věhlas místního hřebčína samotnou obec? Jak se zde žije obyčejným
lidem?
-
Už v roce 1913 byla obec elektrifikována samotným Františkem
Křižíkem, což umožnilo další technický rozvoj obce samotné. Jaká je
dnešní realita? Pozorný návštěvník si všimne kontrastu. Ve stínu
velkoryse pojatého zrekonstruovaného hřebčína se krčí vesnice, která
bojuje s mnoha problémy.
- Nová točna pro autobusy, zastávky, kanalizace
- Obec se skládá ze čtyř částí, z obce Kladruby nad Labem, Bílé
Vchynice, Kolesa a obce Komárov.
- „Je tu i vodovod a kanalizace, přesto řada
vybavení obce stále chybí. V posledních letech se budují kanalizace
v sousedních obcích Kolesa a Komárov v přípravě a očekávání je
výstavba kanalizace v Bílých Vchynicích. Ve všech obcích je potřeba
opravit silnice a chodníky,“ vypočítává starostka Lenka
Gotthardová. To ale není zdaleka všechno. Například obecní úřad je
propojen s hasičskou zbrojnicí. V Kladrubech nad Labem dlouhodobě
chybí kulturní dům a také centralizovaná autobusová zastávka. Teď jich
tu stojí pět. Navíc většina autobusů se musí otáček na tzv. váze, kde
je málo místa a dochází k poškozování autobusů nebo váhy. „Velmi
důležité je pro
budoucno sjednocení úprav v centrech obcí, Kladrubami
počínaje. Hřebčín byl v posledních letech pěkně opraven a obec by byla
ráda, aby i úroveň její zástavby odpovídal standardu celosvětové
památky UNESCO,“ zdůrazňuje starostka Lenka Gotthardová.
- „Jsem ráda, že změny k lepšímu urychlí dotace z Pardubického
kraje. Podpoříme pořízení studie, která vyřeší veřejná prostranství
částkou 150 tisíc korun,“ uvádí krajská radní Hana Štěpánová,
zodpovědná za regionální rozvoj, evropské fondy a inovace.
„Velice si této podpory vážíme, protože díky tomu může dojít k souladu
mezi úpravou krajiny okolo hřebčína i v obci samotné. Pardubický kraj
dlouhodobě podporuje obec Kladruby n. L. hlavně v oblasti cestovního
ruchu (altánky…) a vodohospodářství (kanalizace),“ uvádí
starostka obce Lenka Gotthardová.
- Žít v souladu s tak významnou památkou jako jeden z nejstarších
hřebčínů na světě, který je domovem nejstaršího původního českého
plemene koní – koně starokladrubského, je nádherné a zároveň
komplikované. Veškeré stavební akce v obci musí projít schválením
památkářů. To se bez odborných studií neobejde.
- Obyvatelé Kladrub nad Labem stárnou. Rodinné domy se mění na
chalupy. Velkou brzdou v rozšiřování obce je nedostatek stavebních
parcel. Většina pozemků okolo je ve vlastnictví hřebčína. „V době
konání závodů, je v naší obci více koní než našich obyvatel a co je
bohužel dlouhodobě také pravda, v naší obci se každoročně rodí více
hříbátek než děťátek. Proto ještě stále pracujeme na úpravě územního
plánu, aby v dohledné budoucnosti mohlo být v Kladrubech postaveno
více domků, kam by se mohli nastěhovat mladí lidé se zájmem o toto
krásné místo,“ uzavírá téma Lenka Gotthardová.
-
-
Zachranáři
v Seči budou mít novou samostatnou stanici
- Když byla na začátku letošního roku otevřena nová výjezdová stanice
Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje na Seči, bylo
avizováno, že se jedná o dočasné řešení před vybudováním nové samostatné
stanice. Zahájení výběrového řízení na stavbu v předpokládané hodnotě
necelých 20 milionů včetně daně na svém pondělním jednání schválili
krajští radní. Nabídky je možné podávat do 15. července.
- „Otevření výjezdové stanice v areálu, ve kterém sídlí také
profesionální hasiči, bereme jako rychlé a dočasné řešení. Reagovali
jsme tak na četné podněty z regionu Třemošnicka, Ronova nad Doubravou,
ale také samotné Seče, protože na konci loňského roku začaly být
problémy ve spolupráci s nemocnicí v Čáslavi,“ uvedl hejtman Martin
Netolický. „Samostatná výjezdová stanice by měla vyjít na necelých 20
milionů korun včetně daně. Vizuálně pokračujeme v trendu výjezdových
stanic ve Skutči, Starých Čívicích či současné době budovaných
v Holicích či Vysokém Mýtě. Nabídky je možné podávat do 15. července.
Kromě ceny jsou zahrnuta také kritéria délky realizace stavby a
zkušenosti stavbyvedoucího nad rámec kvalifikace,“ řekl hejtman.
- Investiční záměr na tuto stavbu byl krajskou radou schválen na konci
června loňského roku. „Jedná se o jednopodlažní novostavbu včetně
dvou garážových stání. Součástí jsou samozřejmě prostory pro řidiče,
zdravotní sestry, záchranáře nebo lékaře, společná místnost a sklady,“
řekl náměstek hejtmana Roman Línek.
- Podle Ladislava Valtra, radního pro zdravotnictví, je vybudování
stanice dalším projektem, který vede k zaplnění bílých míst na mapě
kraje. „Vybudování nové výjezdové základny vyřeší současné dlouhé
dojezdové vzdálenosti v jihozápadní oblasti Pardubického kraje a zajistí
odpovídající pracovní podmínky pro posádky výjezdové základny a
technické podmínky pro zajištění včasného zásahu v rámci daného regionu.
I vzhledem k tomu, že očekáváme nárůst domácí turistiky, tak si myslím,
že tato stanice má své jednoznačně opodstatnění,“ řekl Ladislav
Valtr.
|