-
19. června se otevřely
trailové
tratě na Pekláku
pro veřejnost, den na který čekalo mnoho
bikerů,
někde celé rodiny. Veřejnost dostala to, co jinde v okolí
opravdu nemají a ohlas na otevření je značný.
Peklák
se dostal do povědomí v širokém regionu, protože
bikeři
jsou lidé stěhovaví, ochotní přijet za zážitkem třeba hodně
daleko. Přístupnost areálu
Peklák
je vynikající, bikeři
zde najdou to co jinde nemají, lze tedy očekávat zvýšení návštěvnosti.
Na Peklák
ale určitě přijedou i "domácí"
Třebováci.
-
Je
otevřeno, ale pořád je ještě co zlepšovat, a výhled je takový, že to
může být běh na dlouhou trať. Parkování přímo u vstupu přijde vhod.
Jen asfaltová plocha je vhodná spíš pro zimní dobu, v létě bude asi
kempování na rozpáleném asfaltu nevýhodou. Areál potřebuje
pořídit alespoň sanitární kontejnery, umývárny, sprchy a WC, byť
třeba připojené letos jen provizorně. Je potřeba, aby hned
v první sezóně Peklák neměl zbytečné "vady na kráse". První
sezóna také naznačí, jaká bude možnost samofinancování areálu.
Jízda pro trailových tratích je zdarma, podobně jako v jiný
střediscích (Jedovnice, Rychlebské stezky) se očekává dobrovolný
příspěvek, za jehož úhradu obdrží plátce na kolo pásku nebo samolepku
a tím se odliší od těch, kteří dobrovolný příspěvek neuhradí. Dalším
finančním zdrojem je pak jízdné na vleku od těch, kteří to využijí,
což nemusí být všichni, jsou i jiné možnosti vstupu na vybudované
stezky. Logicky se platí za služby půjčovny nebo za případné
užití sanitárního kontejneru (sprchy, WC), za spotřebovanou
elektrickou energii z odběrných míst v minikempu. Je
skutečností, že 15 km singletracků a 4 km sjezdových tratí je třeba
udržovat, jsou vystaveny živlům i samotným cyklistům. Nyní po deštích
tratě změkly, což není brzy po otevření žádná výhoda. Výdělečné
to nebude, nikdo neočekává, že by se vložená investice vrátila, ale
ztráta z provozu by měla být co nejmenší.
-
K vložené investici:
Při otevření se opakovaně hovořilo (velmi nepřesně) o
vysokoprocentní dotaci pro Singletrack Glacensis a z číselných
hodnot se uváděly jen ty, které tomu odpovídaly, tedy dotace ve výši
16 milionů a celkové náklady 18 milionů. Byl to typický manažerský
přístup šéfa projektu. Takže jsme podle toho platili vlastně jen
pakatel. Jenže projekt nevznikl ve vzduchoprázdnu, ale za velké
finanční podpory našeho města. K projektu je třeba zahrnout také další práce, které
platilo ze 100% již město Česká Třebová a které byly podmiňující
investicí pro to, aby se dotovaný projekt Singletrack Glacensis mohl
vůbec zkolaudovat. Prostudujeme-li si městem proplacené faktury pro nástupní
místo Bikerezort Peklák v letech 2019 a 2020, dostaneme se k částce
dalších 17 milionů korun a k tomu jsme prostředky ve výši přes 1,2 milionu
museli zaplatit za přípravu projektu, pro který byla nejdříve
dotace odmítnuta. Uspěli jsme až podruhé s projektem podstatně
upraveným. Takže nakonec náklady celkem 18 + 18 = 36 milionů,
dotace 16 milionů (44%, což na vysokoprocentní dotaci nevypadá).
-
Také se hodně děkovalo.
Skupina těch nejvýznamnějších je na skupinové fotografii
ZDE
Trochu se zapomnělo poděkovat českotřebovským zastupitelům, kteří
léta přivírali oči nad nedostatky ve stále se měnících projektech a rozpočtech a dali
celému projektu zelenou. Česká Třebová s realizací projektu
souhlasila, zatímco města Ústí nad Orlicí a předtím velmi brzo i
Litomyšl z projektu vycouvala. Připomeňme, že projekt byl
přece jenom nadstavba, tedy "třešnička na dortu" a město
Česká Třebová současně nemělo (a vlastně ještě
zcela nemá) vyřešenu základnu, tedy např. tolik potřebné investice
do mateřských a základních škol, o komunikacích a chodnících ani
nemluvě. Naštěstí se podařilo projektový záměr usměrnit do
smysluplného rámce a lokalizovat do oblasti Peklák, která nutně
potřebovala letní oživení.
- Celý projekt od roku
2013 posouval vpřed především exstarosta Jaroslav Zedník pevně napojen
na společnost OHGS, pro kterou byla realizace projektu příležitostí,
jak se prosadit. Bylo to opravdu velké sousto. Je ironií osudu, že
Jaroslav Zedník se nakonec ani slavnostního otevření singletracků na
Pekláku nezúčastnil, nakonec nebyl ani zmíněn. Během realizace
to vždy s projektem nevypadalo dobře a byly okamžiky, kdy se na
dotazy, jak to bude, odpovídalo pokrčením ramen. Nakonec se na druhý
pokus dotaci získat podařilo a Region Orlicko-Třebovsko spolu s městem
Česká Třebová slavily úspěch. Osobně jsem vnímal tuto investici jako
příležitost, že Region Orlicko Třebovsko, léta se chlubící
cyklostezkou povodím Třebovky a Orlice (ze které mnoho nemáme) něco
udělá také pro Českou Třebovou, pro Peklák, který se takto stane
regionálním sportovním centrem aspoň pro bikery, když už to s tou
zimou je stále méně jisté.
- Jsme rádi, že se projekt
podařilo dokončit a uvést do provozu, máme pro naše město přidanou
hodnotu, kterou hned tak někde nemají. Věřím, že existenci nového
sportovního komplexu vezme na vědomí i Pardubický kraj a bude se
podílet na jeho propagaci např. na veletrzích cestovního ruchu. Kraj
spolu s destinací Východní Čechy propaguje zajímavé oblasti a nově
mezi ně určitě patří i Česká Třebová a Singletrack Glacensis. Při
slavnostním otevření na Pekláku zástupci samosprávy kraje chyběli.
Milan Mikolecký
|