Českotřebovský deník 189/2020 (1.7.)
Dobrá zpráva o dotacích pro Českou Třebovou

Dnes 1. července přišla do České Třebové pozitivní zpráva o přidělení dvou dotací.  Výbor Státního fond dopravní infrastruktury na svém zasedání 29. června přidělil do České Třebové dotaci na vybudování cyklostezky z Bezděkova přes Podhorku do Rybníka. Není to dlouhý úsek (celkem málo přes 900 metrů), ale důležitý, na jeho vybudování čekají cyklisté již řadu let.  Celkové náklady činí 18 150 tis. Kč, z toho uznatelné náklady pak  činí 10 874 tis. Kč.  Z této částky se pak počítá dotace, která má velkost 85%, neboli 9 243 tis. Kč.
Doplatek na uznatelné náklady tedy činí 1,631 mil. Kč, který bude podle uzavřené dohody platit město Česká Třebová. Neuznatelné náklady činí celkem 7276 tis. Kč. Budou je zvlášť podle rozsahu hradit město Česká Třebová a obec Rybník. Jde např. o náklady na vybudování veřejného osvětlení cyklostezky a případně další vícenáklady. 
Druhá dotace je od Ministerstva pro místní rozvoj a týká se rozšíření expozice Velorexů v českotřebovském muzeu. Zde je expozice velorexů z roku 2012  vybudovaná v dvorním traktu a vzhledem k připravené dohodě o umístění dalších exponátů  má být rozšířena tak, aby zde byla vznikla reprezentativní expozice všeho, co je spojeno s velorexyVelorex, vlastně tehdy ještě jako OSKAR vznikl na začátku padesátých let minulého století v České Třebové v dílně bratří Stránských na Parníku.  I když je pak jeho později výroba spojena s městem Solnice, je kolébkou velorexů Česká Třebová. Nyní po dobudování rozšířené expozice to budeme moci dát najevo.  Více ZDE

Na Nádražce se opět zpívalo

Již po šesté si učitelé ze  Základní školy Nádražní připravili pro deváté ročníky pěvecké hudební vystoupení. Tentokrát to byla melodie hitu Michala Davida Děti Ráje. Text písně tento rok upravila paní učitelka Jana Kazdová. Přejeme našim deváťákům mnoho zdaru a štěstí.
Odkaz na video je ZDE

Parní vlaky z České Třebové na Kralicko poveze "Ventilovka"

tradice jízd historických parních vlaků bude zachována i v letošním roce. Pardubický kraj si jízdy objedná u dopravce Leo Express, který je zajistí ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku. Oproti předchozím letům budou vlaky jezdit o pěti srpnových sobotách a mimořádně také o státních svátcích 28. října a 17. listopadu. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává nezměněna.
„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko vyjedou i v letošním roce. I díky postupnému rozvolňování jsme se nakonec domluvili se společností Leo Express a Muzeem starých strojů v Žamberku, že jízdy budou i letos, i když v časově pozměněném režimu a v celkovém počtu sedmi jízd, které budou ve všech případech čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
V čele soupravy, která by měla vyrazit v rámci sedmi jízd, je lokomotiva 431.032 Ventilovka. „Tato lokomotiva byla vyrobena v roce 1927 a bude vypravena s pěti historickými vozy, z nichž jeden bude s možností občerstvení a druhý služební například pro přepravu kol či kočárků. V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob,“ doplnil hejtman Martin Netolický.
V letošním roce budou jízdy obohaceny také o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme 1. 8., 15. 8. a 29. 8. vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu a 8. 8. a 22. 8. pak zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express, který zmínil také důležitou informaci týkající se jízdného: „U historických vlaků budou uznávány běžné tarify Leo Express a IREDO s doplatkem 50 korun na podporu údržby a obnovy historických vozidel. U zvláštních vlaků do Štítů tento doplatek nebude a u autobusů na Dolní Moravu budeme jezdit na základě našeho tarifu.“
Aktuální informace včetně detailního jízdního řádu budou k dispozici v průběhu července na webových stránkách www.pardubickykraj.cz
 
Chystá se Podhorský skok a mistrovství pejskařů seniorů

Dne 4.7. pořádáme při v České Třebové Mistrovství seniorů psovodů starších 55.let) a Mistrovství veteránů (od 9let v SA a MA, od 8let v kat. LA). Sponzorem obou akcí je ORLING Ústí nad Orlicí vyrábějící kloubní přípravky pro naše čtyřnohé miláčky i pro nás! Posuzování obou mistrovství a následných dvojzkoušek se ujme mezinárodní rozhodčí - paní Lenka Pánková. Podhorské dvojzkoušky JK ANIMALS mají svého sponzora  Druhý den je věnován široké pejskařské veřejnosti.
5.7. pořádáme PODHORSKÝ SKOK s kategoriemi pro štěnda, začátečníky , pokročilé i závodníky. Pro starší psovody a psy je otevřena kategorie SENIOR – VETERÁN ( pouze 2 vel.skupiny). Propozice na Mistrovství seniorů , Mistrovství veteránů + Podhorské dvojzkoušky stejně tak i na Podhorský skok najdete na www.zkopodhorka.cz nebo na FB Agility Podhorka.
 
Zapomněli dát dva kabely

Podbranská ulice: ráno o půl 6 začali dělat další  výkop. Zapomněli tam dát  2 kabely. Prý jsou od jiné  firmy. V 8 skončili a přijdou  večer. Vjezd do garáže se podařilo zachránit, na dvůr už  ne.  Dělá to jiná firma a tak prý ani nevědí, co kde vede. A ještě o Školní uličce. Asi třetina je vydlážděná, zbytek stále kabely venku. Už aby to bylo hotové.  JV A z toho opomenutí má strach víc lidí a jsou obavy, že se bude stále kopat , protože těch opomenutí může být víc. No nezávidím.

Kostelní věž i s hodinami se osvobozuje z lešení.  A vypadá to dobře !


Porovnejte, jak vypadala věž kostela před opravou fasády a nyní:

 

Souprava na míru zrychlí a zlevní opravy silnic

Zbrusu nový stroj zaparkoval v Poličce na zdejším cestmistrovství Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Souprava dovezená z Německa nahradí svou třicet let starou předchůdkyni, která se na území celého regionu starala o provádění silničních emulzních nátěrů. Cestářům umožní nové zařízení výrazně prodloužit životnost vozovek, o které se starají.  
„Po určité době deseti až dvanácti let se povrch vozovky začne zjednodušeně řečeno otevírat. Vznikají v něm póry,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Nástřikem emulze a drti zabráníme budoucímu rozpadu silnice a prodloužíme její životnost. Tato forma opravy není finančně tak náročná jako pozdější rekonstrukce celé silnice.“
Z POLIČKY DO CELÉHO KRAJE
V žargonu silničářů se soupravě, která dorazila do Poličky, odkud bude vyrážet na opravy silnic v celém kraji, říká výsprávkový vlak. „Do jednoho procesu totiž shromažďuje několik technologických postupů práce, které se dříve musely provádět postupně několika stroji,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Zařízení, které za sebou táhne nákladní vůz, umí rozprostřít emulzi na povrchu silnice, podrtit a uhutnit. Přitom dojde relativně levně, rychle a efektivně nejenom k zakrytí a utěsnění povrchu vozovky, ale také k obnovení jejich protismykových vlastností. „Povrch se zacelí, uzavřou se póry, obnoví se protismykové vlastnosti a vozovce se prodlouží životnost o pět až osm let bez toho, že by se musel pokládat nový asfaltový povrch,“ dodává provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.
DŮKLADNĚ VYBÍRALI
Novou soupravu umožnil silničářům pořídit Pardubický kraj, který Správu a údržbu silnic Pardubického kraje zřizuje. „Peníze byly částečně z rozpočtu a částečně z úspory ze zimní údržby. K tomu jsme také navýšili rozpočet na materiály, aby se se strojem dalo naplno pracovat,“ konstatuje náměstek Kortyš. Rozhodnutí přišlo v pravý čas, doposud používaná zastaralá souprava už je na konci životnosti. A protože zkušeností s ní mají silničáři spoustu, věděli, co mají od německého výrobce chtít. „Naši technici nový stroj velmi řádně odpřipomínkovali, takže lze říci, že je postavený vlastně na míru,“ usmívá se ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Podle vedoucího dopravy a mechanizace Správy a údržby silnic Pardubického kraje Jaroslava Vojty má nová souprava řadu výhod. „Ta hlavní spočívá v šířce pokládky. Dřív jsme se starou soupravou museli silnici projet několikrát, u nové stačí pro celou šířku standardní silnice jedna cesta pro každý pruh,“ říká Vojta. Na soupravě jsou navíc aplikovány nejnovější technologie a je plně programovatelný.
CENOVĚ DOSTUPNÉ OPRAVY
Zatímco pracovní šířka staré soupravy byla jen 2,4 metru, nové zařízení umí nástřik provádět v šíři 3,8 metru. Její rychlost opravy daného silničního úseku je tedy podstatně vyšší. To je významný benefit nejenom z hlediska efektivity práce silničářů, čas a nervy ušetří také řidičům, protože se zkrátí doba omezení provozu.
Významný je i ekonomický přínos. Technologie prodlužující život vozovce o řadu let je nesrovnatelně méně nákladná než standardní oprava. „Cenová relace metru čtverečného je kolem pětatřiceti až čtyřiceti korun za jednovrstvý nátěr, dvouvrstvý stojí mezi osmdesáti a devadesáti korunami. Klasická oprava stejné plochy asfaltovým betonem přijde na tři sta korun a více,“ konkretizuje provozní náměstek Cvrkal. Silničáři přitom díky novému stroji dokáží ošetřit touto technologií až půl milionu metru čtverečných silnic za rok.
NEJEN PRO KRAJSKÉ SILNICE
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se primárně stará o silniční síť II. a III. třídy v majetku kraje. Nová souprava proto ale zdaleka není omezena jenom na krajské silnice. Levná a efektivní technologie přijde vhod i jiným vlastníkům. „Tyto práce nabízíme také obcím a soukromému sektoru,“ vysvětluje Marian Cvrkal. „Zejména menší obce, kde mají silnice zpevněné pouze asfaltovým recyklátem, tuto technologii vítají. Je levná a ošetření dvojitým nátěrem pro jejich malé zatížení plně dostačuje.“ Nabídky se individuálně kalkulují pro každého poptávajícího a zájem o výkon specializované čety z Poličky je veliký.
 
Dernisáž litografií v ústecké Galerii pod radnicí

Prázdniny za dveřmi! Krásnou tečku za opravdu nevšedním 2. pololetím udělala dernisáž výstavy litografií v městské Galerii pod radnicí. Ve spolupráci se zdejším muzeem ji od 3. června představil náš ateliér grafického designu pod vedením Bohuslava Špačka. Zatímco se na Zahradní ještě zkoušelo u maturit, pod radnicí se sešli naši současní i bývalí studenti a pedagogové, nechyběli ani tradiční návštěvníci těchto akcí. Hudební doprovod vydařené akce obstarala část skupiny Miagra, jmenovitě naši absolventi Martin Kolář a Karel Beran. K návštěvníkům kromě vedoucího litografického kurzu Bohuslava Špačka promluvil také ředitel naší umprumky Zdeněk Salinger a ředitel Městského muzea Ústí nad Orlicí Radim Urbánek.