Dnes 1. července přišla do České Třebové pozitivní zpráva o přidělení
dvou dotací. Výbor Státního fond dopravní infrastruktury na svém
zasedání 29. června přidělil do České
Třebové dotaci na vybudování cyklostezky z Bezděkova přes Podhorku do
Rybníka. Není to dlouhý úsek (celkem málo přes 900 metrů), ale důležitý,
na jeho vybudování čekají cyklisté již řadu let. Celkové náklady
činí 18 150 tis. Kč, z toho uznatelné náklady pak činí 10 874
tis. Kč. Z této částky se pak počítá dotace, která má velkost
85%, neboli 9 243 tis. Kč.
Doplatek
na uznatelné náklady tedy činí 1,631 mil. Kč, který bude podle
uzavřené dohody platit město Česká Třebová. Neuznatelné náklady činí
celkem 7276 tis. Kč. Budou je zvlášť podle rozsahu hradit město
Česká Třebová a obec Rybník. Jde např. o náklady na vybudování
veřejného osvětlení cyklostezky a případně další vícenáklady.
Druhá dotace je od
Ministerstva pro místní rozvoj a týká se rozšíření expozice Velorexů
v českotřebovském muzeu. Zde je expozice velorexů
z roku 2012 vybudovaná v dvorním traktu a vzhledem k
připravené dohodě o umístění dalších exponátů má být rozšířena
tak, aby zde byla vznikla reprezentativní expozice všeho, co je
spojeno s velorexy.
Velorex,
vlastně tehdy ještě jako OSKAR vznikl na začátku padesátých let
minulého století v České Třebové v dílně bratří Stránských na
Parníku. I když je pak jeho později výroba spojena s městem
Solnice, je kolébkou
velorexů Česká
Třebová. Nyní po dobudování rozšířené expozice to budeme moci dát
najevo. Více
ZDE
Na Nádražce
se opět zpívalo
Již po šesté si učitelé ze Základní školy Nádražní připravili pro
deváté ročníky pěvecké hudební vystoupení. Tentokrát to byla melodie
hitu Michala Davida Děti Ráje. Text písně tento rok upravila paní
učitelka Jana Kazdová. Přejeme našim deváťákům mnoho zdaru a štěstí.
Parní vlaky
z České Třebové na Kralicko poveze "Ventilovka"
tradice jízd historických parních vlaků bude zachována i
v letošním roce. Pardubický kraj si jízdy objedná u dopravce Leo
Express, který je zajistí ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku.
Oproti předchozím letům budou vlaky jezdit o pěti srpnových sobotách
a mimořádně také o státních svátcích 28. října a 17. listopadu.
Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává nezměněna.
„Vzhledem
k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky
na Králicko vyjedou i v letošním roce. I díky postupnému
rozvolňování jsme se nakonec domluvili se společností Leo Express a
Muzeem starých strojů v Žamberku, že jízdy budou i letos, i když
v časově pozměněném režimu a v celkovém počtu sedmi jízd, které
budou ve všech případech čistě parní a nebude tak docházet ke
střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic
zůstává stejná jako v posledních letech,“ uvedl hejtman
Martin Netolický.
V čele soupravy, která by měla vyrazit v rámci sedmi jízd, je
lokomotiva 431.032 Ventilovka. „Tato lokomotiva byla vyrobena
v roce 1927 a bude vypravena s pěti historickými vozy, z nichž jeden
bude s možností občerstvení a druhý služební například pro přepravu
kol či kočárků. V případě nepříznivých klimatických podmínek a
zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena lokomotiva T435
Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190
osob,“ doplnil hejtman Martin Netolický.
V letošním roce budou jízdy obohaceny také o doprovodný program.
„V rámci srpnových jízd plánujeme 1. 8., 15. 8. a 29. 8. vypravit
historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu a 8. 8. a 22. 8. pak
zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl Emil Sedlařík,
tiskový mluvčí Leo Express, který zmínil také důležitou informaci
týkající se jízdného: „U historických vlaků budou uznávány běžné
tarify Leo Express a IREDO s doplatkem 50 korun na podporu údržby a
obnovy historických vozidel. U zvláštních vlaků do Štítů tento
doplatek nebude a u autobusů na Dolní Moravu budeme jezdit na
základě našeho tarifu.“
Aktuální informace včetně detailního jízdního řádu budou
k dispozici v průběhu července na webových stránkách
www.pardubickykraj.cz
Chystá
se Podhorský skok a mistrovství pejskařů seniorů
Dne 4.7. pořádáme při v České Třebové Mistrovství seniorů
psovodů starších 55.let) a Mistrovství veteránů (od 9let v SA a MA,
od 8let v kat. LA). Sponzorem obou akcí je ORLING Ústí nad Orlicí
vyrábějící kloubní přípravky pro naše čtyřnohé miláčky i pro nás!
Posuzování obou mistrovství a následných dvojzkoušek se ujme
mezinárodní rozhodčí - paní Lenka Pánková. Podhorské dvojzkoušky JK
ANIMALS mají svého sponzora Druhý den je věnován široké
pejskařské veřejnosti.
5.7. pořádáme PODHORSKÝ SKOK s kategoriemi pro štěnda,
začátečníky , pokročilé i závodníky. Pro starší psovody a psy je
otevřena kategorie SENIOR – VETERÁN ( pouze 2 vel.skupiny).
Propozice na Mistrovství seniorů , Mistrovství veteránů + Podhorské
dvojzkoušky stejně tak i na Podhorský skok najdete na www.zkopodhorka.cz
nebo na FB Agility Podhorka.
Zapomněli
dát dva kabely
Podbranská ulice: ráno o půl 6 začali dělat další výkop. Zapomněli
tam dát 2 kabely. Prý jsou od jiné firmy. V 8 skončili a přijdou
večer. Vjezd do garáže se podařilo zachránit, na dvůr už ne.
Dělá to jiná firma a tak prý ani nevědí, co kde vede. A ještě o
Školní uličce. Asi třetina je vydlážděná, zbytek stále kabely venku.
Už aby to bylo hotové. JV
A z toho opomenutí má strach víc lidí a jsou obavy, že se bude stále
kopat , protože těch opomenutí může být víc. No nezávidím.
Kostelní věž
i s hodinami se osvobozuje z lešení. A vypadá to dobře !
Porovnejte, jak
vypadala věž kostela před opravou fasády a nyní:
Souprava na míru zrychlí a zlevní opravy silnic
Zbrusu nový stroj zaparkoval v Poličce na zdejším cestmistrovství
Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Souprava dovezená z Německa
nahradí svou třicet let starou předchůdkyni, která se na území celého
regionu starala o provádění silničních emulzních nátěrů. Cestářům
umožní nové zařízení výrazně prodloužit životnost vozovek, o které se
starají.
„Po určité době deseti až dvanácti let se povrch vozovky začne
zjednodušeně řečeno otevírat. Vznikají v něm póry,“ vysvětluje
náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost
Michal Kortyš. „Nástřikem emulze a drti zabráníme budoucímu rozpadu
silnice a prodloužíme její životnost. Tato forma opravy není finančně
tak náročná jako pozdější rekonstrukce celé silnice.“
Z POLIČKY DO CELÉHO KRAJE
V žargonu silničářů se soupravě, která dorazila do Poličky, odkud bude
vyrážet na opravy silnic v celém kraji, říká výsprávkový vlak. „Do
jednoho procesu totiž shromažďuje několik technologických postupů
práce, které se dříve musely provádět postupně několika stroji,“ říká
ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Zařízení, které za sebou táhne nákladní vůz, umí rozprostřít emulzi na
povrchu silnice, podrtit a uhutnit. Přitom dojde relativně levně,
rychle a efektivně nejenom k zakrytí a utěsnění povrchu vozovky, ale
také k obnovení jejich protismykových vlastností. „Povrch se zacelí,
uzavřou se póry, obnoví se protismykové vlastnosti a vozovce se
prodlouží životnost o pět až osm let bez toho, že by se musel pokládat
nový asfaltový povrch,“ dodává provozní náměstek Správy a údržby
silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.
DŮKLADNĚ VYBÍRALI
Novou soupravu umožnil silničářům pořídit Pardubický kraj, který
Správu a údržbu silnic Pardubického kraje zřizuje. „Peníze byly
částečně z rozpočtu a částečně z úspory ze zimní údržby. K tomu jsme
také navýšili rozpočet na materiály, aby se se strojem dalo naplno
pracovat,“ konstatuje náměstek Kortyš. Rozhodnutí přišlo v pravý čas,
doposud používaná zastaralá souprava už je na konci životnosti. A
protože zkušeností s ní mají silničáři spoustu, věděli, co mají od
německého výrobce chtít. „Naši technici nový stroj velmi řádně
odpřipomínkovali, takže lze říci, že je postavený vlastně na míru,“
usmívá se ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav
Němec. Podle vedoucího dopravy a mechanizace Správy a údržby silnic
Pardubického kraje Jaroslava Vojty má nová souprava řadu výhod. „Ta
hlavní spočívá v šířce pokládky. Dřív jsme se starou soupravou museli
silnici projet několikrát, u nové stačí pro celou šířku standardní
silnice jedna cesta pro každý pruh,“ říká Vojta. Na soupravě jsou
navíc aplikovány nejnovější technologie a je plně programovatelný.
CENOVĚ DOSTUPNÉ OPRAVY
Zatímco pracovní šířka staré soupravy byla jen 2,4 metru, nové
zařízení umí nástřik provádět v šíři 3,8 metru. Její rychlost opravy
daného silničního úseku je tedy podstatně vyšší. To je významný
benefit nejenom z hlediska efektivity práce silničářů, čas a nervy
ušetří také řidičům, protože se zkrátí doba omezení provozu.
Významný je i ekonomický přínos. Technologie prodlužující život
vozovce o řadu let je nesrovnatelně méně nákladná než standardní
oprava. „Cenová relace metru čtverečného je kolem pětatřiceti až
čtyřiceti korun za jednovrstvý nátěr, dvouvrstvý stojí mezi osmdesáti
a devadesáti korunami. Klasická oprava stejné plochy asfaltovým
betonem přijde na tři sta korun a více,“ konkretizuje provozní
náměstek Cvrkal. Silničáři přitom díky novému stroji dokáží ošetřit
touto technologií až půl milionu metru čtverečných silnic za rok.
NEJEN PRO KRAJSKÉ SILNICE
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se primárně stará o silniční
síť II. a III. třídy v majetku kraje. Nová souprava proto ale zdaleka
není omezena jenom na krajské silnice. Levná a efektivní technologie
přijde vhod i jiným vlastníkům. „Tyto práce nabízíme také obcím a
soukromému sektoru,“ vysvětluje Marian Cvrkal. „Zejména menší obce,
kde mají silnice zpevněné pouze asfaltovým recyklátem, tuto
technologii vítají. Je levná a ošetření dvojitým nátěrem pro jejich
malé zatížení plně dostačuje.“ Nabídky se individuálně kalkulují pro
každého poptávajícího a zájem o výkon specializované čety z Poličky je
veliký.
Dernisáž
litografií v ústecké Galerii pod radnicí
Prázdniny
za dveřmi! Krásnou tečku za opravdu nevšedním 2. pololetím udělala
dernisáž výstavy litografií v městské Galerii pod radnicí. Ve
spolupráci se zdejším muzeem ji od 3. června představil náš ateliér
grafického designu pod vedením Bohuslava Špačka. Zatímco se na
Zahradní ještě zkoušelo u maturit, pod radnicí se sešli naši současní
i bývalí studenti a pedagogové, nechyběli ani tradiční návštěvníci
těchto akcí. Hudební doprovod vydařené akce obstarala část skupiny
Miagra, jmenovitě naši absolventi Martin Kolář a Karel Beran. K
návštěvníkům kromě vedoucího litografického kurzu Bohuslava Špačka
promluvil také ředitel naší umprumky Zdeněk Salinger a ředitel
Městského muzea Ústí nad Orlicí Radim Urbánek.