Z historie
českotřebovského koupaliště v Křivolíku
Nové
video z 22. července
Na dnes už bývalé městské koupaliště v Křivolíku vzpomíná
Martin Šebela, připomíná jeho historii i osobnosti s
koupalištěm spojené. Městské koupaliště v Křivolíku bylo
postaveno v roce 1938 nákladem městské spořitelny. Stavitel
Ing. Jaromír Lom vybudoval bazén s rozměry 70 x 22 metrů s
půlkruhovým brouzdalištěm a skluzavkou. Koupaliště bylo
napájeno vodou z Křivolického potoka. Na terase nad bazénem
bylo 30 rodinných dřevěných kabin a 12 malých kabin pro
jednotlivce. Proti předchozím možnostem koupání v Bezděkově
nebo na Lochnesu to byl velký pokrok. Koupaliště přes léto
prosperovalo, i když voda zde obvykle bylo dosti studená.
Od padesátých let koupaliště spravovaly komunální služby. V roce 1969
objekt šaten do základů vyhořel byl pak následně nahrazen na svou dobu
moderní stavbou, jejíž restaurace byla využívána celoročně a bývaly zde
i někdy problémové diskotéky. Stavební stav bazénu trpěl mrazem a
vyžadoval nákladné opravy, které nebylo z čeho zaplatit. Od roku 1990
bylo proto koupaliště mimo provoz. Jde o první díl, který bude mít
pokračování, ve kterém se diváci seznámí se všemi pokusy o obnovení
koupaliště a úvahami na možné využití tohoto prostoru v budoucnosti.
(mm)
INFORMACE O UZAVÍRCE ČÁSTI ULICE
HÝBLOVA
Rekonstrukce silnice III/31512 jde do
finále. To je důvod pro úplnou uzavírku komunikace v
Hýblově ulici od světelné křižovatky po ulici Klácelovu. Rekonstruovat
se bude komunikace od světelné křižovatky až na nový most přes
Třebovku. Uzavírka bude do konce měsíce října, tedy více než
tříměsíční. Tím se zkomplikuje výjezd vozidel z náměstí přes
Klácelovu ulici bude třeba dále pokračovat Podbranskou ulicí (
je zde nyní jednosměrka obráceným směrem, než jsme zvyklí ) kolem
Kapounova mlýna až na křižovatku u kavárny Lucerna. Je to
nutné opatření, bez tohoto omezení nelze rekonstrukci komunikace
dokončit v dobré kvalitě.
Nový přechod
pro chodce ve Slovanské ulici vyznačen
Jsem
velmi rád, že se tak uzavřela logická bezpečná trasa pro chodce od
železniční polikliniky ve směru na Slovanskou ulici. Využívají ji také
školní děti a jde o frekventovanou komunikaci, kde jezdí i velká
vozidla. Značený přechod na tomto místě je potřeba, ověřilo se to již v
loňském roce, kdy zde vedla po tři měsíce objížďkou silnice i/14. Děkuji
všem, kteří se o vyznačení přechodu přičinili. (mm)
Poslední dům v
Tkalovské ulici půjde k zemi
Dům
čp. 342 najdete v uličce při cestě z parkoviště Billa směrem k
železniční trati. Loni zde vedla objížďka pro všechny, co chtěli v Bille
nakupovat. Tudy vedla Tkalcovská ulice a tekl tudy také otevřený
Křivolický potok a hospodyně zde chodily máchat prádlo. Nyní
zmizela ulice i Křivolický potok, který se schoval do podzemí. V
domě, který má nyní nového vlastníka, bydleli Morkesovi. Měli dva
syny. Ing. Jan Morkes bydlel v Čáslavi (na obrázku vlevo) a
syn Karel Morkes byl pilotem. Na penzi se odstěhoval do obce Okna
u Litoměřic, kde měl malé hospodářství.
Oba bratři byli trvalými
patrioty našeho Trávníka, navštěvovali Českou Třebovou, Karel
(letecký důstojník ve výslužbě) naposledy s litoměřickými turisty v létě
roku 2016. O několik měsíců později v říjnu zemřel ve věku 81 let. Oba
bratři byli přispívateli Českotřebovského zpravodaje. Čáslavský Morkes
vydal svoje vzpomínky, stálo by za to je znovu oprášit a publikovat.
(mm)
Akumulátorové železniční soupravy by se mohly brzy
objevit na naší železnici
Ekologické způsoby dopravy si hledají svoji cestu také na železnici.
Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický se společně s předsedou
krajského zastupitelského výboru pro dopravu Petrem Fialou a zástupci
Českých drah zúčastnil prezentace akumulátorové jednotky. Ta je ve
spolupráci rakouského dopravce ÖBB a společnosti SIEMENS postupně
testována i v běžné regionální dopravě. Výhodou je především bezemisní
provoz, ale také tichý chod či rychlé dobíjení jednotky.
„Rakousko patří mezi země s vysokým poměrem
elektrifikovaných tratí,
kterých je v tuto chvíli kolem 75 procent. V České republice je to pouze
34 procent. I přesto však musíme v souvislosti s modernizací vozového
parku přemýšlet nad ekologizací provozu. Rakousko nám může být
příkladem, protože již nyní v testovacím provozu jezdí na regionálních
tratích jednotka, která je hybridní. Na elektrifikovaných úsecích velmi
rychle nabíjí akumulátory, na které pak může ujet až 80 kilometrů.
Zároveň využívá také rekuperaci energie například při brždění. Důležité
je, že nabíjení do plného stavu trvá přibližně 15 minut, což samozřejmě
rozšiřuje možnosti využití,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Jsem
rád, že i národní dopravce České dráhy přemýšlí touto cestou, a tak by
se i v rámci našeho stávajícího desetiletého kontraktu měly tyto
jednotky na tratích objevit. Pokud by se náš kraj stal pilotním v rámci
celé republiky, bylo by to samozřejmě velmi dobré. Nejen ekonomický, ale
především také ekologický provoz by měl být cílem nás všech,“ řekl
hejtman Netolický.
Na pardubickém zámku kraj
připravuje další opravy
Pardubice - Rozsáhlý areál renesančního zámku v Pardubicích si
vyžaduje kromě velkých projektů i neustálé opravy. Pardubický kraj
proto už nyní schválil investiční záměry tří akcí, které připravuje na
další období.
„Jedná se ve všech případech o havarijní stavy na určitých
částech areálu, kterých se netýká v současnosti prováděný evropský
projekt. Odborníci zjistili špatný stav krovu nad Kaňkovým sálem. To
je výstavní sál v pravé části průchodu do zámeckého paláce. Do krovu
zatéká, je napaden dřevomorkou a bude potřeba řešit i jeho statiku.
Druhý projekt se bude týkat trhlin v hradební zdi na jihozápadním
rondelu a třetí řeší vyboulení opěrné stěny za hospodářskými
budovami,“ informoval 1. náměstek hejtmana pro majetek, investice
a kulturu Roman Línek.
Pardubický kraj nyní zadá zpracování projektové dokumentace oprav.
K jejich realizaci dojde v letech 2021-2022.