-
ŽLUTÝ KONTEJNER NA CHODNÍKU MÁ SVŮJ DŮVOD
-
-
Vlevo snímek ze zimy, to zde byly ponechány popelnice a kontejnery
přímo pod okny městské policie u radnice. Nyní zase stojí v cestě
žlutý kontejner na chodníku u domu naproti, u bývalého hostince u
Bednářů. A nyní už vím proč se tak děje. Ačkoliv ani jedna z uvedených fotografií neslouží k propagaci našeho města,
třeba akceptovat příčinu. Důvodem je rekonstrukce sítí ve Školní
uličce. Díky tomu se sem vozidla
Ekobi
nedostanou a tento žlutý kontejner je náhradním řešením pro
zajištění likvidace komunálního odpadu od objektů v této
lokalitě postižené rekonstrukcí. Až důvod pomine, tak žlutý
kontejner z chodníku zmizí.
(mm)
-
Litomyšl má
svou TOP 50 (Litomyšlský architektonický manuál)
-
Obdobný soubor
má jistě i naše město - jen ho vytvořit !
-
Pod
tímto názvem vydalo Město Litomyšl speciální propagační materiál,
který je průvodcem architekturou města a zabývá se stavbami
realizovanými v letech 1900 - 2020. Obsahuje plán města s
vyznačenými stavbami ( a to nejen budovami, ale i památníky a
dalšími architektonickými úpravami veřejného prostoru) a jejich stručným
popisem s uvedením architekta, který se o realizaci zasloužil.
- Litomyšl má opravdu co nabízet.
Litomyšlský architektonický manuál se začal připravovat před třemi lety
a nyní jde již o zavedenou věc. Umožnila organizovat zajímavé
komentované vycházky které mají stále dostatek zájemců.
O jeho přípravě se dočteme ZDE
- Vydaný materiál ukazuje, že procházka po
městě může být současně seznámením s tím, jak se toto město
měnilo v posledních 120 letech. Je to inspirace také pro nás.
Ukazuje, že město nemusí nabízet jen opravdu staré památky,
ale může ukazovat také na to, jak se proměňovalo třeba v posledním
století. Protože Česká Třebová byla městem spíše dělnickým, nebyla
administrativním ani obchodním centrem či centrem vzdělanosti (žila
spíše "pro sebe"), tak by náš obdobný materiál by zřejmě nebyl tak
obsáhlý, ale jistě by byl také
zajímavý. Mohl by být přehledem toho, co
významného či zajímavého v České Třebové vzniklo (nebo již také zaniklo)
v obdobné době, aby sami Českotřebováci (a naše návštěvy) měli větší
ponětí o městě, ve kterém žijí nebo navštěvují. Abychom nebyli jen
městem na kolejích, kterým všichni jenom projíždějí. Zatím se mohou
alespoň podívat z okna vlaku, ale budou-li kolem vysoké stěny, nebude
pak ani tato možnost. Přitom důvodů pro návštěvu našeho města a jeho
krásného okolí spíše přibývá.
-
Vytvořit
takový soubor (nejprve seznam, postupně rozvíjený či obohacovaný) by
jistě bylo užitečným dílem. Lze jej prezentovat jistě nejen na papíře, v
publikaci, ale také (a nejlaciněji) v elektronické podobě.
-
Věnujme se během letního zpomalení dění i tomuto tématu. Je
skutečností, že se
Třebováci příliš o svoje
město a jeho historii nezajímají. Možná to je tím, že chyběla soustavná
práce městského muzea obnovená teprve po 40 letech v roce 2012. Priority
jsou dnes prostě nastaveny jinak. Je ale také mládež ve školách a
možnost zaměřit se na rodinné rekreace, kde bude zajištěny nejen
sportovní možnosti vyžití, výlety do okolí, ale také " náhradní
program" přímo ve městě. Zde by pomohla také nabídka penzionů pro
ubytování rodin, zatím je u nás malá a jejich
prezentace
roztříštěná. Zvýšení návštěvnosti města se přitom projeví jistě i v
tržbách podnikatelů, jen je třeba pro toto zaměření zvýšit prioritu. A
přitom je zde řada objektů, které by si takové využití zasloužila.
- Vrátím-li se k tématu: vytvořme
obdobný výčet zajímavostí z našeho města. Nemusíme opisovat od
Litomyšle, nemusí být zaměřen jen na architekturu. Jako patriotovi
našeho města mě nedá, abych se nepokusil alespoň začít. (mm)
-
Fotografie: Litomyšlský zámek i českotřebovský dopravní terminál
každý pozná. Připomeňme, že letos v září slaví deset let od svého
otevření a současně i to, že dosud nebyl splacen úvěr na jeho postavení.
Zbývá doplatit 35 milionů a nějaké úroky....
-
-
Kohouti v září budou hrát o pohár starostky města
Dvě
mužstva z Pardubického a dva týmy z Královéhradeckého kraje se
představí na prvním ročníku hokejového turnaje O pohár starostky
města, který se bude hrát v České Třebové v sobotu 5. září.
Kdo bude v turnaji startovat? Pořádající českotřebovské Kohouty doplní
sousední HC Litomyšl, nejlepší tým z Královéhradeckého kraje HC
Stadion Nový Bydžov a mužstvo s bohatou hokejovou tradicí, HC Náchod.
Program turnaje:
10.00 hodin: Česká Třebová – Náchod
12.00 hodin: Litomyšl – Nový Bydžov
15.30 hodin: utkání o třetí místo
18.00 hodin: finálové utkání
První dva zápasy se budou hrát 3x15 minut, dva odpolední duely na
klasických 3x20 minut. Jde vlastně o "předvolební turnaj" - záštitu
nad turnajem převzal 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman
Línek.
-
-
Nový ročník krajské ligy začíná doma 27. září
-
V
novém ročníku krajské hokejové ligy Pardubického kraje bude startovat
deset mužstev, českotřebovští Kohouti odstartují do nové sezony na
domácím ledě, kde přivítají Světlou nad Sázavou. O pohár starostky
města, první ročník přípravného turnaje se v České Třebové uskuteční
v sobotu 5. září.
-
V neděli 27.
září se bude hrát první kolo krajské ligy, ve kterém se střetnou:
Chrudim – Polička, Moravská Třebová – Lanškroun, Hlinsko – Choceň,
Chotěboř – Litomyšl a Česká Třebová – Světlá nad Sázavou. Základní
část se bude hrát systémem dvoukolově každý s každým, a to do 29.
listopadu.
Druhá
část soutěže se bude hrát od 6. prosince do 17. ledna. Hlasování klubů
(7:3) rozhodlo o tom, že se bude hrát dvoukolově systémem sudý –
lichý, přičemž se započítávají body ze základní části soutěže.
Play off odstartuje
24. ledna příštího roku, soutěž skončí nejpozději 21. března. Hrát se
bude na tři vítězné zápasy.
-
-
175 let dráhy Olomouc - Česká
Třebová - Praha a 205 let Jana Pernera
-
20. srpna si
připomeneme 175. výročí železné dráhy v České Třebové, nejvýznamnější
trati v Česku
-
Jan Perner byl muž, který doslova přivedl železnici do Prahy.
Stál u ovládání první ze tří lokomotiv, jež jely v čele prvního
vlaku z Olomouce. Jeho role byla důležitá i při stavbě první
části Severní státní dráhy, která vedla z Olomouce do Prahy.
Oproti přesvědčení, které se rozšířilo v posledních
desetiletích, ale nebyl Perner jediným mužem, který za vznikem
trati stál, a ani tím nejdůležitějším. Lze ho považovat za
hlavního autora projektu a současně garanta západní části stavby
mezi Pardubicemi a Prahou. Na to, jak se daří firmě bratří
Kleinů na větší části stavby, dohlížel Karl Keissler, známý
spíše jako pozdější šéfinspektor trati z Vídně do Salcburku.
Klíčovou osobou celé stavby ale nebyl ani jeden z těchto
vrchních inženýrů státní dráhy, nýbrž její generální inspektor
Alois Negrelli.
-
On byl vrcholnou autoritou, která zodpovídala za to, že během
pouhých tří let vzniklo 482 kilometrů kolejí (na širé trati byla
zprvu pouze jedna) na trase Olomouc – Česká Třebová – Choceň –
Pardubice – Kolín – Úvaly – Praha. Ačkoli později vzniklo
několik velkých přeložek a druhá kolej, jde v podstatě o tutéž
trasu, po které se cestující vozí i dnes. Že první parostrojní
železnice vedla do Prahy právě z Olomouce, byl praktický
důsledek předchozího budování. Díky soukromému kapitálu začala
již ve 30. letech růst železniční spojnice Vídně s Haličí, která
měla zpřístupnit tamní ložiska soli. Na Moravě ale měla dvě
významné odbočky, jednu do Brna a druhou do Olomouce. Stát tehdy
pojal úmysl navázat na soukromou Severní dráhu císaře Ferdinanda
(tak se jmenovala společnost, která ji vlastnila) svojí vlastní
severní drahou, která by tím pádem dokončila kolejové propojení
dvou nejvýznamnějších měst monarchie – Vídně a Prahy. Přednost
dostala stavebně jednodušší trasa z Olomouce, ačkoli takové
spojení Vídně a Prahy bylo delší než přes Brno. Úsek Brno –
Česká Třebová ale byl také součástí Severnístátní dráhy a začal
vznikat krátce po dokončení trati Olomouc - Praha.....
|
-
Jan Perner (1815–1845)
-
Ačkoli Jan Perner zemřel mlád, byl jeho život kromobyčejně pestrý.
Z rodného mlýna v Bratčicích odešel do Prahy, kde studoval na
inženýra. První zkušenosti se stavbou železnic sbíral v Rusku, kde
se pod vedením nikoho menšího než Františka Antonína Gerstnera –
stavitele první veřejné železnice na evropském kontinentě –
podílel na stavbě první ruské dráhy z Petrohradu do Carského Sela.
Pro neshody s autoritativním Gerstnerem ale stavbu opustil, aby se
záhy uchytil nejprve u Severní dráhy císaře Ferdinanda a nakonec u
Severní státní dráhy. Okolnosti jeho tragické smrti jsou notoricky
známé, proto pouze ve zkratce: Při jízdě vlakem, prý když se
naklonil, aby viděl na choceňský tunel, uhodil se o sloup, při
nehodě utrpěl poranění hlavy, kterému později v Pardubicích
podlehl. V době, kdy se podílel na stavbě státní dráhy, byl také
činný v českých národních spolcích, vytvořil si tak pověst
vlastence, která zřejmě pomohla vytvořit legendu největšího
z českých inženýrů.
-
(Významné výročí si
připomeneme samostatně)
|
-
Žádné oslavy
výročí železnice se nepřipravují
- Oslavy letošního 175. výročí
železnice Olomouc - Česká Třebová - Praha se zatím podle mého dosavadního nekonají
u nás ani nikde jinde na trati. A to bychom si měli u nás v České
Třebové připomenout také 10 let od otevření dopravního terminálu Jana
Pernera. Mohli bychom aspoň s desetiletým zpožděním konečně odhalit
sochu Jana Pernera (nebo ji přejmenovat). Nabízí se i možnost půjčit ji
na instalaci na čas někam jinam a zatím zde hledat náhradní řešení, tedy
"Plán B" (se kterým mají dobré zkušenosti v Litomyšli - každý v
Litomyšli letos vystavený sebespornější objekt by možná byl srovnatelné
kvality). No a naše železnice má jiné starosti, než něco slavit. Podle
zjištěných informací se neuskuteční ani Ústřední Den železnice,
který měl být v Lužné
u Rakovníka. Byl zrušen, počítá se, že stejně tak dopadnou i regionální
dny. Takže ani ze strany drah žádné oslavy nebudou. Původně (tedy před
karanténou) byla sice na srpen v plánu jízda z Olomouce do Prahy a
zpět s Bobinou, ale teď je klid.
-
Připomeňme
si alespoň, že před pěti lety se při pátém výročí našeho terminálu
konala na přelomu srpna a září výstava fotografií Jaroslava
Plocka
"Stavitelé terminálu", která pak byla s úspěchem zopakována v roce 2017
ve Valdštejnském paláci v Praze na Malé straně v předsálí jednacího sálu
Senátu České republiky. Před 10 lety jsme zase při příležitosti
otevření dopravního terminálu uspořádali výstavu o proměnách
českotřebovského nádraží v toku času. Máme tedy na co navazovat, třeba i
na loňské oslavy 170let tratě do Brna.
- Navrhuji, abychom
letos zopakovali alespoň výstavu Stavitelé terminálu (v menším rozsahu)
např. ve foyeru Kulturního centra nebo Malé scény. Železnice je pro naše
město stále určující a její rozvoj i historii bychom měli sledovat.
Proto věřím, že se najde o letošním podzimu i vhodná příležitost k tomu,
abychom mohli např. v městském muzeu uspořádat seminář na vybrané téma z
historie železnice ve spojení s Českou Třebovou. Stejně jsme loni
připomněli výročí konstruktérů
Velorexu
Františka a Mojmíra Stránských. Letos je na řadě opět železnice v podobě
175. výročí zahájení železničního provozu přes naše město.
Odborníka,
který by měl k tomuto co říci máme - myslím zde např. na Pavla
Stejskala nebo Prof. Václava Cempírka. Máme také odborníky z pardubické
Dopravní fakulty Jana Pernera, místo jedné přednášky by tak mohla být
celá konference. Vždyť před námi je velká modernizace celého
železničního uzlu a ta bude zajímat hodně lidí. Zájemců o železniční
tématiku, historii i další vývoj uzlu a železniční dopravy vůbec (včetně
vysokorychlostních tratí) bude v našem městě dostatek. Připomeňme si
také, že naše VDA, slavící letos v září 75. výročí existence, má opět
namířeno "ke kořenům", tedy zpátky k železnici. Dávám také za vzor
činnost Městského muzea ve Svitavách s mimořádně kladným vztahem k
železnici a práci orlickoústecké městské knihovny, jejíž každoroční
cyklus přednášek na aktuální témata je stále zajímavější.
- Jindy se výročí 175 let
slavilo docela silně. např. v roce 2014, kdy se slavilo v Břeclavi 175
let od
příjezdu prvního vlaku na území dnešního Česka. A ještě připomeňme jedno
výročí a to stodevadesátépáté: V roce 1825, přesněji
27. září zahájil George Stephenson provoz v Anglii na železnici
Stockton – Darlington.
(mm)
-
- .Stará
železniční výtopna v Chocni je kulturní památkou.
- Po dvou a půl letech o tom na konci minulého týdne rozhodlo
ministerstvo kultury. Verdikt ale zatím není pravomocný.
- Účastníci řízení ještě proti verdiktu
mohou podat takzvaný rozklad - tedy nesouhlasné stanovisko s rozhodnutím
ministerstva. Účastníci řízení jsou v tomto případě dva. Prvním jsou
České dráhy, kterým budova výtopny patří, a pak ještě Správa železnic,
které patří pozemky pod výtopnou. Ministerstvo takto rozhodlo minulý
týden ve čtvrtek a zúčastněné strany od té chvíle mají 15 dní na
vyjádření nesouhlasu.
-
- Foto Josef Ženatý ČRO Pardubice.
-
-
Více v obsáhlejším textu na webu Českého rozhlasu Pardubice zde
-
Budova
bývalého výchovného ústavu v Králíkách jde do dražby
-
Vyvolávací
cena 35 600 tis. Kč. Dražba se koná 4. září 2020
- Předmětem dražby je areál bývalého výchovného
ústavu, který se nachází v atraktivní lokalitě zhruba 700 m od centra
města Králíky. Hlavním objektem areálu je částečně podsklepená
třípatrová budova se dvěma křídly z roku 1883. V letech 2003–2009 byl
objekt rozsáhle rekonstruován. Součástí areálu je i částečně podsklepená
jednopodlažní stavba z roku 1924, která sloužila jako dílny a garáž. V
80. letech minulého století byla částečně rekonstruována a část budovy
byla upravena na bydlení. Součástí nemovitostí jsou přípojky
inženýrských sítí, oplocení, zpevněné a dlážděné plochy, zahradní
jezírko, betonový zásobník vody, bazén a trvalé porosty. Předmětem
prodeje je dále studna a skleník
-
-
Pět století na zubra neplatí
-
S tužkou a papírem si Pernštejny užijem. S tímto motem
vydala nyní Východočeská galerie v Pardubicích sešit, který
hravou formou přibližuje dětem život pánů z Pernštejna na
pardubickém panství. Po putovní výstavě Východočeského muzea a
Univerzity Pardubice Pernštejnské ženy a Evropa je to už druhý
počin v rámci programu 500 let renesance ve východních Čechách.
Ten vyvrcholí příští rok, kdy si připomeneme 500 let od úmrtí
nejvýznamnějšího vizionáře tohoto rodu – Viléma z Pernštejna.
- „Rozhodli jsme se sešit věnovat letos všem prvňáčkům a
jejich rodičům v rámci balíčků Pardubického kraje na začátku
školního roku,“ řekl 1. náměstek hejtmana Roman Línek, který
pernštejnské akce koordinuje. „Je to prima rodinná zábava pro
domácí čtení a malování, ale také pro návštěvu Pardubic a jejich
historického jádra spolu s krásným renesančním zámkem. Grafik a
ilustrátor Petr Korunka Pernštejny velmi vtipně namaloval podle
libreta Pavlíny Špačkové a Veronika Cíhové a pod odborným dozorem
pernštejnologa Petra Vorla. Východočeská galerie bude sešit od
podzimu využívat i při programech pro školní skupiny,“ dodal
Línek.
- V úvodím komiksu se malí čtenáři mohou těšit na kratičký
příběh vyprávějící o tom, jak Vilém z Pernštejna získal hrad
Kunětická hora, Pardubice a jich široké okolí. Dále se seznámí
s pověstí, která objasní, proč mají Pernštejnové ve svém erbu
zubří hlavu. Dozví se, jak takový erb vypadá, z jakých se skládá
částí a kde se s ním mohou setkat. V kapitolách věnovaných
Pardubicím pak zjistí, jak Pernštejnové změnili podobu malého
poddanského města na významné rezidenční sídlo. Při procházkách
městem se pak děti s rodiči mohou podívat, jaké renesanční prvky
naleznou na Pardubickém zámku a v jeho okolí, nebo jak se
v dobách pánů z Pernštejna živili malíři.
-
|