Českotřebovský deník 313/2021 (8/11)
Město zahájilo přípravu na nový způsob třídění odpadu  

Město Česká Třebová má pro občany k dispozici zdarma nové nádoby na plast, papír a bioodpad k rodinným domům a menším bytovým domům. Pokud se vše rozběhne bez vážnějších potíží, celý systém by měl začít fungovat od 1.4.2022. Nádoby na tříděný odpad by mělo město obdržet na přelomu ledna a února. Pak bude zahájen jejich výdej. Nádoby budou po podepsání smlouvy o bezplatné zápůjčce distribuovány přímo do domácností v předem oznámených termínech od začátku února 2022.Termíny výdeje nádob budou ještě upřesněny. Po této distribuci bude následně možné si nádoby vyzvednout osobně i na Sběrném dvoře na Semanínské ulici.
 
JAK POŽÁDAT O NÁDOBY NA TŘÍDĚNÝ ODPAD
Máte o nádoby na třídění přímo v domácnostech zájem. Zde se dozvíte, jak o ně požádat. Naleznete zde také informace o rozsahu a účelu zpracovávaných osobních údajů.
Pokud máte zájem třídit z pohodlí domova, tak nyní stačí vyplnit objednávku, která je dostupná ve dvou základních formách.
- Elektronický online formulář, který naleznete pod odkazem ZDE.
- Objednávku lze také vyplnit fyzicky na podatelně a odboru životního prostředí Městského úřadu Česká Třebová.
 
V objednávce si lze zvolit celou sadu nádob nebo pouze některé, ale doporučujeme objednávat celou sadu, protože budete mít nádoby na největší část odpadů, které v domácnostech vznikají.
Upozorňujeme, že údaje vyplněné v objednávce jsou v rozsahu: jméno, příjmení, adresa stanoviště nádob na třídění, trvalé bydliště, e-mail a telefon zpracovávány za účelem zajištění nezbytné komunikace při výdeji nádob k systému separovaného sběru odpadu města Česká Třebová. Více informací naleznete v přiloženém dokumentu.
Informace o rozsahu a účelu zpracovávaných osobních údajů [PDF, 120 kB]

Zahajuje cyklus besed o novém systému třídění odpadu v České Třebové

Máte spousty dotazů? Rádi vám odpovíme na některé z besed, které se budou konat na různých místech ve městě, tak abyste to měli co nejblíže. Jistě máte k novému systému svozu tříděných odpadů hromadu dotazů.
Připravili jsme pro vás sérii besed, kde se vám pokusíme na všechny otázky odpovědět.
Jednotlivé besedy jsou určeny především pro občany z uvedených lokalit (volebních okrsků), nicméně pokud vám z časových důvodů ten váš termín nevyhovuje, jste vítáni na besedě v kterémkoli jiném termínu. Počet besed a jejich rozdělení podle volebních okrsků bylo zvoleno pro zajištění maximálního možného prostoru pro dotazy občanů. Začíná se v pondělí 8. listopadu  Více ZDE
Gymnázium Česká Třebová hlásí:
máme postup do celostátního kola ekologické olympiády

Dva tříčlenné týmy českotřebovského gymnázia se zúčastnila krajského kola Ekologické olympiády, které se konalo v Ekocentru Paleta v Oucmanicích.  Společně jsme sestavili dva týmy reprezentující Gymnázium Česká Třebová. Z našeho kraje soutěžilo osm týmů. Každý tým si předem musel připravit vlastní výzkum na téma Obnova krajiny, který později musel obhájit. V našem případě se jednalo o tyto projekty: Obnova kvetoucích trávníků a Obnova Dolního přívratského rybníka...
 Více ZDE


Jak bude naloženo s opuštěnými hrobovými místy na městských hřbitovech

Do loňského roku nebyla řešena situace kolem opuštěných hrobových zařízení na městských hřbitovech. Vzhledem k tomu, že situace začala být zejména u hrobek spíše velmi ostudnou, byla v rozpočtu vyčleněna částka 100.000 Kč na nápravu závadného stavu na hlavním  hřbitově. Opuštěná hrobová zařízení budou odebrána, dočasně uložena na pozemku ppč. 775/1, v katastrálním území Česká Třebová, a následně zlikvidována. Hrobky budou dále zasypány  a jejich povrch urovnán a oset. V případě, že vnitřní konstrukce hrobek nebude vykazovat závažné poruchy, budou překryty PZB deskami pro budoucí nabídku zájemcům. Jelikož bude třeba u některých hrobek vyzvednout případné ostatky, tyto spálit, zpopelnit  a uložit v úřední urně do hrobu společného ukládání, je nezbytné zakázku "Sanace opuštěných hrobových zařízení na městském hřbitově" zadat společnosti  Eko Bi s.r.o.
Sanace bude provedena u opuštěných hrobových zařízení označených jako: č. B I 13, 14, č. B II 23, 24, č. D III 13, 14, 15, 16, 19, 20, a č. G I 1, 2, 5, 6.  Práce budou provedeny v termínu do 15.12.2021.
Pohádkový listopad v knihovně pro rodiny s dětmi

Začátek představení v 16:00 hodin.
13. 11. PRINCEZNA NA HRÁŠKU (Dřevěné divadlo)
20. 11. PRINC NEBOJSA ANEB ŽONGLÉRSKÉ DIVADLO (Komedianti na káře)
27. 11. ČERVENÁ KARKULKA (Divadlo Koráb)
Po každém divadelním představení následuje tvořivá dílnička pro děti. Vstupné 30 Kč.

Zhoršená covidová situace v České Třebové

Den za dnem čteme ve statistikách čísla  o zhoršující se epidemické situaci v našem městě, která je zde horší než v okolí a nic nenasvědčuje, že by se měla začít zlepšovat. Proto je třeba zvýšit  důraz na skutečně účinnou ochranu všude, kde je více lidí  na malém prostoru a netrpět hrdiny, kteří  roušky nosit nechtějí.  Dnes zrovna jsem z jednoho takového obchodu prostě odešel, protože tam  taková situace nastala. Lituji prodavačky, kteří musí obsluhovat takovéto frajery. Jde také o to, aby pořadatelé zvážili pořádání akcí, na kterých je zbytečně velký pohyb lidí v interiérech, právě zde je ukázkové centrum  nákazy. Proto rozumím ředitelství gymnázia, které zrušilo oblíbenou studentskou akci Gaudeamus pořádanou tradičně k Mezinárodnímu dni studentstva v prostorách školy, nebo pořadatelce oblíbeného dámského turnaje v karetní hře Prší v Hliníkách, který se měl konat 13. listopadu. Naopak se mi moc nelíbí plánované pořádání divadélek pro rodiče a děti v nevyhovujících a stísněných podmínkách dětského oddělení městské knihovny, kde není možné splnit ani ty základní hygienické podmínky, není zde řádná šatna, jak by si listopadové počasí vyžadovalo a kapacita místnosti rozhodně není dostatečná. A sedět zde na divadélku s respirátorem musí být pěkná otrava.
Za pondělí 8.11. přibylo 27 nových případů (v neděli 10) dle aktualizací dat ÚZIS z dnešního rána. Z toho 3 nově nakažení jsou v rizikové věkové skupině nad 65 let. V celkovém počtu nově potvrzených případů za posledních 14 dní evidujeme nárůst z 120 případů ke včerejšku na 144 případů za 14 dní k dnešnímu dni. Počet nově potvrzených případů za posledních 7 dní je 105; v porovnání se čtrnáctidenní historií se tedy situace výrazně zhoršila. Naše samospráva má k dnešnímu dni míru pozitivity 0.94 %. Jde o celkový počet nově potvrzených případů za posledních 14 dní vztažený k počtu obyvatel v naší samosprávě. Horší v okolí je pouze Litomyšl. V žádném dalším městě neroste počet nakažených takovou rychlostí.  (mm)

 

Benefiční akce "pomáháme během vydařená 

Oblastní charita Ústí nad Orlicí připravila pro veřejnost během měsíce října benefiční akci „Pomáhám během“. První ročník skončil s celkovým výtěžkem 17.783 Kč. Částka bude použita na pohotovostní službu zdravotní sestry a paliativního lékaře Domácího hospice Alfa-Omega.
Na letohradské i ústeckoorlické trasy se zaregistrovalo více než 100 účastníků. Registrovaní běžci, kteří uvedli své výsledky, uběhli celkem 470 km, další kilometry pak odběhali a odchodili rodiny s dětmi i skupiny výletních obdivovatelů podzimní přírody, která nám letos nadělila spousty zlata.
Rádi bychom poděkovali všem, kdo se běhu zúčastnili, přispěli finančně nebo se podíleli na sdílení akce. Velice děkujeme všem, kteří se podělili o své zážitky, fotografie i postřehy ke zlepšení do dalších ročníků.  Zvláštní poděkování pak patří dobrovolníkovi Luboši Valouchovi za tvorbu webových stránek a technickou podporu, a Josefu Venclovi za propagaci běhu a největší účast na trasách.
Věříme, že s námi poběžíte i do dalších ročníků: Druhý ročník benefiční akce plánujeme opět po celý měsíc květen 2022 a její výtěžek bude rovněž určen na některou z charitních služeb. Novinkou bude úvodní závod pro dospělé i děti první květnovou neděli. Chystáme pro vás i nové běžecké aktivity. Všechny detaily k druhému ročníku budou včas upřesněny na webu www.pomahambehem.cz.  Těšíme se na další společné běhy!
Za Oblastní charitu Ústí nad Orlicí Petra Hubálková a Jiřina Matějíčková

Slib poslance složilo 10 poslanců z našeho kraje.
Nejúspěšnějším byl Marek Výborný (Spolu) 

Voliči z Pardubického kraje poslali do Sněmovny hned čtyři zástupce koalice SPOLU. Slib dnes složil zkušený poslanec Marek Výborný a poslanečtí novici Pavel Svoboda, Karel Haas a David Šimek. Všichni noví poslanci se těší na naplňování programu, se kterým šli do voleb.
Jasným vítězem voleb v Pardubickém kraji co do zisku hlasů i mandátů je koalice SPOLU. Noví poslanci chtějí navázat na spolupráci z volební kampaně a pokračovat ve stejném stylu i v Poslanecké sněmovně.
 Velmi si cením našeho volebního výsledku a vítězství SPOLU v Pardubickém kraji. Současně ho ale vnímám jako velký závazek nejen vůči našim voličům, ale vůči všem občanům našeho kraje. Musíme mít ambici spojovat a překonávat rozdíly ve společnosti,“ říká zkušený poslanec Marek Výborný, který v kraji získal 13 351 kroužků a stal se tak nejúspěšnějším kandidátem. „Já i mí tři kolegové jsme zástupci celého kraje a v tomto smyslu se těšíme na úzký kontakt s voliči, ale i starosty, školami, firmami či obecně občanskou společností. Volební kampaní naše aktivita neskončila, naděje v náš projekt SPOLU vkládané nechceme zklamat. Díky dnes podepsané koaliční smlouvě poneseme i my vládní odpovědnost, a proto již nyní plánujeme pravidelná setkání se zástupci samospráv, hospodářskou komorou a dalšími subjekty v našem kraji,   dodává Marek Výborný, nový předseda klubu poslanců KDU-ČSL
Kandidátku SPOLU vedl v Pardubickém kraji Pavel Svoboda, který je v politice úplným nováčkem. Dalším novým poslancem je oblíbený pardubický komunální politik Karel Haas. Díky preferenčním kroužkům skočil do Sněmovny také oblíbený starosta Svitav David Šimek. „Díky naší angažovanosti v oblasti veřejného života věřím, že budeme moci prosazovat zájmy obyčejných lidí. V rámci poslaneckých dnů jsme připraveni se pohybovat po celém území kraje, setkávat se se zástupci samosprávy, zaměstnavateli a přijímat podněty a následně hledat řešení. Nedojte se na nás v případě potřeby obrátit,“ uzavírá David Šimek, nestraník, který usedne v klubu KDU-ČSL.
Přehled zvolených poslanců za Pardubický kraj:  Marek Výborný, Pavel Svoboda, Karel Haas a David Šimek (všichni SPOLU), David Kasal, Jana Hanzlíková  Martin Kolovratník (ANO), Jiří Hájek a Tomáš Dubský (PIR_STAN) a Jaroslav Bašta (SPD).

Podpora těžby kůrovcového dřeva

Částku téměř 3,2 milionu korun plánuje uvolnit Pardubický kraj jako podporu pro malé vlastníky lesů do 50 hektarů na těžbu kůrovcového dřeva. Radní na svém pondělním jednání projednali 92 žádostí za 2,9 milionu korun. Dalších 12 žádostí již bylo schváleno v červnu.
„Finanční podpora na těžbu kůrovcového dřeva pro menší vlastníky je jednou z možností, jak efektivně brzdit šíření kůrovce v našich lesích. Napadené dřevo je totiž potřeba z lesa dostat co nejrychleji a v tomto směru jsme přesvědčeni, že pomoci potřebují především ti drobní vlastníci. Nabízená dotace Pardubického kraje má hodnotu 200 korun za kubík pro vlastníky lesů do rozlohy 50 hektarů,“ řekl krajský radní pro venkov, životní prostředí a zemědělství Miroslav Krčil. „V prvním kole vyhodnocování žádostí jsme rozdělili přes 450 tisíc korun 12 žadatelům. Daleko výraznější zájem jsme předpokládali do konce září, což se potvrdilo. Celkově tak navrhujeme podpořit 101 žadatelů částkou téměř 3,2 milionu korun s tím, že osm žádostí musí projednat v prosinci krajské zastupitelstvo,“ uvedl radní Miroslav Krčil.


Karatisté bojovali v Ústí nad Orlicí

V sobotu 6. listopadu uspořádal  SK Karate Ústí n.O. jubilejní, 20. ročník Velké ceny Ústí nad Orlicí v karate. Turnaj s mezinárodní účastí se konal v hale SŠUP v Ústí nad Orlicí a potěšil pořadatele jednak výsledky, tak i velkou účastí. Na turnaj dorazilo 219 závodníků ze třiceti oddílů z České republiky, Slovenska i Polska. Sportovci SK Karate vybojovali pět zlatých, sedm stříbrných a devět bronzových medailí – celkem tedy 21 cenných kovů. Velký broušený pohár připadl celkově nejlepší Adéle Čepiškové z Ústí nad Labem.

 

Návštěvnost divadel klesla až o polovinu

Česká divadla, přestože mohou hrát bez omezení kapacity diváků, mají až poloviční pokles návštěvnosti. Ředitelé divadel uvádějí, že lidé dlouho váhají s nákupem vstupenek, málo si kupují předplatné a situace se poslední týdny horší.
Průzkum návštěvnosti mezi sedmnácti divadly provedl portál Dramox, který nabízí divákům představení on-line. Výsledky průzkumu ukazují, že polovina těch divadel, která hlásí snížený zájem ze strany diváků, bojuje s poklesem návštěvnosti o třicet až padesát procent. Čtyřicet procent oslovených divadel mluví o poklesu o deset až třicet procent, který je podle nich ale i tak poměrně zásadní.
Některá z divadel také uvedla, že jim dosud pomáhalo abonentské předplatné. I o něj je ale u diváků letos menší zájem vzhledem k tomu, že spíš využívají nákup vstupenek na poslední chvíli.
Dramox funguje tak, že si diváci zaplatí předplatné jako u jiných streamovacích služeb a část takto získaných peněz platforma poskytuje divadlům, tvůrcům a hercům. Aktuálně spolupracuje s více než stovkou divadel z České republiky a zahraničí. V nabídce divadelního videoportálu diváci najdou stovky představení od komedie po balet nebo operu.