Českotřebovský deník 333/2021 (27/11)
Pěkný adventní čas i v mimořádné situaci

Vážení spoluobčané,
stále narůstající počty nakažených lidí, ale také odpovědnost ve veřejném životě nás vedly k tomu, že jsme, ač neradi, zrušili doprovodný program při rozsvícení vánočního stromu. Zpěv dětí pěveckého sboru Kajetánek nahradí reprodukované koledy a mně dovolte, abych Vám alespoň touto cestou popřála pěkný adventní čas – čas příprav na vánoční svátky, rozjímání a také očekávání. Ačkoliv tomu v tuto chvíli situace nenasvědčuje, všichni doufáme, že snad bude už konečně lépe.
Vážení,
přeji Vám klidné adventní dny, co nejméně negativních emocí, ale co nejvíce radosti i z maličkostí a přeji Vám, abyste vánoční svátky prožili ve zdraví se svými nejbližšími, protože to je jistě ten největší a nejkrásnější dárek.
S úctou  Magdaléna Peterková

Kraj plánuje zprovoznění parní lokomotivy 310.922 pro muzeum v Dolní Lipce

V souvislosti s plánovaným rozvojem železničního muzea v Dolní Lipce jednal hejtman Martin Netolický se zástupci Centra historických vozidel, Muzea starých strojů a technologií Žamberk či Depa kolejových vozidel v České Třebové o opravě lokomotivy 310.922. Ta je deponovaná po nehodě v roce 2011 v neprovozuschopném stavu v České Třebové.
„V návaznosti na naše plánované aktivity v železničním depu v Dolní Lipce, kde chceme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku vybudovat malé železniční muzeum, jednáme také o provozuschopných exponátech, které by mohly rozšířit nabídku nostalgických parních jízd. V České Třebové je od roku 2011 deponována lokomotiva 310.922. Ta měla v roce 2011 v Jihlavě nehodu a od té doby není provozuschopná,“ řekl hejtman Martin Netolický, kterého se zájmem o opravu lokomotivy oslovili také studenti ze Střední školy technické a dopravní v České Třebové. „Pro studenty samotné je samozřejmě oprava lokomotivy do provozuschopného stavu de facto nereálná. Chtěli bychom je však zapojit do oprav pod dohledem zkušených odborníků z Muzea starých strojů a technologií, protože těch, kteří umí o parní vlaky pečovat, ubývá. Mohli bychom tak vychovat novou generaci,“ uvedl hejtman Netolický.
Podle něj bude nyní kraj jednat s Centrem historických vozidel a Muzeem starých strojů o možném provozním modelu a vícezdrojovém způsobu financování oprav tak, aby mohla být lokomotiva vrácena do provozu.   
Parní lokomotiva 310.922 vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku. Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině 90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách zejména ve východních Čechách a na Vysočině. V červenci 2011 vykolejila při cestě k jihlavskému nádraží.

Vyšlo v Českotřebovském deníku v roce 2006

 Letos lze připomenout 25 let od zprovoznění parní mašinky 310.922 (v r. 1996)

V dnešní, mediálními kauzami přeplněné době a tak trochu ve stínu větších a důležitějších výročí, oslavíme i jedno malé kulaté výročí v našem českotřebovském Depu kolejových vozidel. jedná se o připomenutí deseti let od znovuuvedení do provozu naší parní mašinky řady 310.922 v roce 1996.
Je tomu opravdu již deset let, kdy se znovu rozjela po kolejích vlastní silou, aby rozdávala radost i poučení a ukázala, co naši předkové uměli. Dovolte mi proto alespoň malý výlet do historie tohoto stroje: jeho zrod se datuje rokem 1930, kdy pod továrním číslem 580 byl vyroben Adamovskými strojírnami. Za čas (roku 1934) byl pak předán do provozu ministerstvu národní obrany, které provozovalo tuto lokomotivu na trati Lysá nad Labem - Milovice. Tam si odsloužila nejlepší léta svého provozu a v její kabině se vystřídalo nespočet mužů v zelených uniformách. Depo v České Třebové získalo lokomotivu až od vojenského útvaru v Pardubicích, kde dosluhovala jako skoro neprovozní exponát. Řadu let pak chátrala "na výstavě" na podstavci u velké točny českotřebovského depa. Zlom nastal až s přípravami na oslavy 150 let Olomoucko-pražské dráhy, kdy se vedení depa rozhodlo stroj opravit do provozního stavu. Tohoto nelehkého úkolu se ujal strojvedoucí instruktor pan Jaroslav Rolčík s několika nadšenci a brigádníky. Za vydatné pomoci a pochopení vedení depa dotáhl celou akci do zdárného konce. vše ale nebylo tak jednoduché, jak by se z těchto řádků mohlo zdát. proto ukončení opravy a následná technicko-bezpečnostní zkouška proběhlo až v roce 1996.
Od této doby se znovuzprovozněná lokomotiva zúčastnila bezpočtu nostalgických jízd po celé naší republice. Nejdříve pod vedením dalšího instruktora Karla Steinmetze, který se svým týmem lokomotivu prezentoval mimo jiné i v plzeňské Škodovce  a na vlečkách dolů v Ostravě. Po jeho odchodu do důchodu se o lokomotivu starají členové Společnosti železniční ve zdejším depu kolejových vozidel. Za posledních deset let už najezdila tisíce kilometrů a odvezla nepočítaně spokojených cestujících.
Je smutnou ironií, že největší popularitě se lokomotiva, dnes pokřtěná jako "Kačenka" těší v úplně jiných regionech, než je ten náš třebovský. Ať už na Liberecku, Meziměstsku, v Jeseníkách nebo na Sázavě. Každé léto tráví několik víkendů na jižní Moravě. v Telči, kde si léto bez jejich parních jízd neumějí představit, nebo na Moravě severní, kde je každoročně obležena návštěvníky Anenské pouti ve Starém Městě pod Sněžníkem. všude, kam zavítala a předvedla co umí, byla předmětem obdivu a často i závisti jiných spolků. Vždyť přestože je rozměrově malá, má neočekávaně velký výkon a malou spotřebu. Často měla čest své st i některé naše politiky a ministry včetně zahraničních. všude vždy na svém kabát nese nápis "Výtopna Česká Třebová" a šíří tak povědomost o našem městě.
Dnešní doba železnici nepřeje a drážní manažeři mají jiné zájmy, než využít parní lokomotivy k propagaci a prezentaci železniční dopravy. Přesto neztrácíme naději. Chceme doufat, že po nezbytných menších opravách a prohlídce kotle v příštím roce bude tato lokomotiva i nadále rozdávat radost nejen nám, své posádce, ale všem malým i velkým. V neposlední době pak i připomínat naše město, jako významný segment Českých drah. Přeji jí proto ještě hodně dalších let aktivního života.
Ladislav Landa, Společnost železniční Česká Třebová

Nové video Českotřebovského deníku: Adventní přání do sociálních služeb

  Víc než třicet let jsem pro seniory a nemocné civilizačními chorobami pořádala touto dobou program. Povídali jsme si o výživě, zdobili perníčky, vánoční besídky, promítání filmů, výstava obrazů z Galerie Světla … naposledy to byl koncert se skupinou Madam, Honzou Janíčkem, Petrem Skalickým a další hudebníci. V dnešní době je to už druhý rok, co nepořádám nic díky kovidu. O to víc jsem však v domě s pečovatelskou službou a uvědomuji si ještě víc co obyvatelé i zaměstnanci v tuto dobu prožívají.  Moje maminka, ač jí lékaři operativně zprůchodnili přístup krve do končetin pozvolna za poslední rok, přestala chodit úplně. Má velké bolesti a je odkázána na pomoc okolí. Z nemocnice, ač měla skvělou péči na neurologii v Ústí nad Orlicí, přišla domů s proleženinami na zádech, loktech a otevřenou patou, což je také důsledek nepohyblivosti a otlaku. Poznávám na vlastní kůži, jak vypadá práce ošetřovatelky v domě s pečovatelskou službou a cítím neskutečnou vděčnost za to, že mám v personálu oporu a že moje práce v Centru zdravého domova Studio Táňa, mi umožňuje být i s maminkou. A tím zase já mohu být oporou nejen mamince, ale i ostatním, kdo mé zkušenosti s péčí o pokožku potřebují, nebo pro rodinu chtějí domov bez chemie. Tímto bych chtěla poděkovat všem pracovníkům sociálních služeb v České Třebové za jejich neskutečně náročnou práci, kterou obdivuji a moc si jí vážím! Přeji všem pevné zdraví, krásný advent a mnoho krásných chvil se svými blízkými.  Takové přání je i na zveřejněném videu.

Kohouti v neděli v Lanškrouně nehrají !!!!

Dvakrát za sebou si hokejisté České Třebové nezahrají. V pátek jim zrušila zápas Moravská Třebová, neuskuteční se ani nedělní mistrovské utkání v Lanškrouně.
V pátek 26.11. navečer mi sportovní manažer lanškrounských Orlů Miroslav Vicenec telefonicky sdělil, že nemají pro zápas plánovaný na neděli 28.11. dostatečný počet hráčů splňujících podmínky stanovené ministerstvem zdravotnictví. Rozumím tomu tak, že Lanškroun aktuálně nemá dostatečný počet očkovaných hráčů. Nezbývá nám nic jiného než vzít tuto skutečnost na vědomí. Jsem velmi zvědav, jakým směrem se bude celá soutěž ubírat v nejbližších dnech a týdnech,“ říká předseda a manažer Kohoutů Vladimír Vaněk.


II. liga volejbalu žen

Sokol  Geodézie Česká Třebová  hrál minulý týden v sobotu 20. listopadu doma s TJ Svitavy a to úspěšně. Své soupeřky porazil v obou utkání s výsledky 3:0 a 3:2. O tomto víkendu je čekal ve skupině soupeř nejfavorizovanější: Sokol Šlapanice a ještě navíc v jeho tělocvičně. Zápasy skutečně dopadly s výsledkem pro favorita, Sokol Šlapanice - Sokol Česká Třebová 3 : 0 a 3 : 1. Přesto českotřebovské sokolky zůstávají stále na druhém místě tabulky  s 22 body, Šlapanice jim poněkud poodskočily, myjí nyní bodů 31. Příští týden 4. prosince se pak hraje poslední dvojzápas první části druholigové soutěže. V domácí tělocvičně na Skalce nastoupí Sokol Geodézie proti družstvu VK Prostějov B, které je naopak na poslední příčce druholigové tabulky.  Další zápasy (odvety) budou  podle rozlosování až v lednu 2022. Začíná se 15.1.


Silnice Vračovice - Zaháj se dokončuje

Správa a údržba silnic Pardubického kraje dokončuje v těchto dnech opravu silnice III/3576 z Vračovic směrem na Zaháj na Vysokomýtsku. Z celkově 3,2 kilometru dlouhého úseku opravili silničáři loni třetinu. Zbývající dvě třetiny dokončí letos, pokud se v příštích dnech výrazně neochladí.
„Oprava této silnice je součástí vlastní činnosti našich silničářů, která je možná díky finišeru, kterým organizace disponuje a využívá jej také pro ekonomickou činnost pro města a obce. Konkrétně tyto práce řeší cestmistrovství Běstovice ve spolupráci s Moravskou Třebovou. Ukazuje se, že pořízení finišeru byla dobrá investice, protože se de facto celý rok nezastavil,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Celý šestikilometrový úsek z Vračovic do Vysokého Mýta bude opraven. „V loňském a letošním roce řešíme úsek z Vračovic až po křižovatku na Tisovou v délce přesahující tři kilometry. V loňském roce jsme opravili více jak kilometr a v letošním roce, pokud vydrží počasí, dokončíme zbývající dva kilometry. Tím bude hotova celá trasa až do Vysokého Mýta. Cena za celé tři kilometry opravené silnice činí přibližně 6,5 milionu korun,“ uvedl hejtman Martin Netolický.