-
Pěkný
adventní čas i v mimořádné situaci
-
Vážení
spoluobčané,
-
stále narůstající počty nakažených
lidí, ale také odpovědnost ve veřejném životě nás vedly k tomu, že
jsme, ač neradi, zrušili doprovodný program při rozsvícení vánočního
stromu. Zpěv dětí pěveckého sboru Kajetánek nahradí reprodukované
koledy a mně dovolte, abych Vám alespoň touto cestou popřála pěkný
adventní čas – čas příprav na vánoční svátky, rozjímání a také
očekávání. Ačkoliv tomu v tuto chvíli situace nenasvědčuje, všichni
doufáme, že snad bude už konečně lépe.
-
Vážení,
-
přeji Vám klidné adventní dny, co
nejméně negativních emocí, ale co nejvíce radosti i z maličkostí a
přeji Vám, abyste vánoční svátky prožili ve zdraví se svými
nejbližšími, protože to je jistě ten největší a nejkrásnější dárek.
-
S úctou
Magdaléna Peterková
-
Kraj plánuje
zprovoznění parní lokomotivy 310.922 pro muzeum v Dolní Lipce
-
- V souvislosti s plánovaným
rozvojem železničního muzea v Dolní Lipce jednal hejtman Martin
Netolický se zástupci Centra historických vozidel, Muzea starých strojů
a technologií Žamberk či Depa kolejových vozidel v České Třebové o
opravě lokomotivy 310.922. Ta je deponovaná po nehodě v roce 2011
v neprovozuschopném stavu v České Třebové.
-
„V
návaznosti na naše plánované aktivity v železničním depu v Dolní Lipce,
kde chceme ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v
Žamberku vybudovat malé železniční muzeum, jednáme také o
provozuschopných exponátech, které by mohly rozšířit nabídku
nostalgických parních jízd. V České Třebové je od roku 2011 deponována
lokomotiva 310.922. Ta měla v roce 2011 v Jihlavě nehodu a od té doby
není provozuschopná,“ řekl hejtman Martin Netolický, kterého se
zájmem o opravu lokomotivy oslovili také studenti ze Střední školy
technické a dopravní v České Třebové. „Pro studenty samotné je
samozřejmě oprava lokomotivy do provozuschopného stavu de facto
nereálná. Chtěli bychom je však zapojit do oprav pod dohledem zkušených
odborníků z Muzea starých strojů a technologií, protože těch, kteří umí
o parní vlaky pečovat, ubývá. Mohli bychom tak vychovat novou generaci,“
uvedl hejtman Netolický.
- Podle něj bude nyní kraj
jednat s Centrem historických vozidel a Muzeem starých strojů o možném
provozním modelu a vícezdrojovém způsobu financování oprav tak, aby
mohla být lokomotiva vrácena do provozu.
- Parní lokomotiva 310.922
vznikla v roce 1930 v plzeňské Škodě, poté sloužila železničnímu vojsku.
Od 70. let byla vystavena jako pomník v depu v České Třebové. V polovině
90. let se dočkala opravy, která vedla k jejímu zprovoznění. V
následujících letech byla často k vidění při nostalgických jízdách
zejména ve východních Čechách a na Vysočině. V červenci 2011 vykolejila
při cestě k jihlavskému nádraží.
-
Vyšlo v
Českotřebovském deníku v roce 2006
-
Letos lze připomenout 25 let od zprovoznění parní
mašinky 310.922 (v
r. 1996)
-
V
dnešní, mediálními kauzami přeplněné době a tak trochu ve stínu
větších a důležitějších výročí, oslavíme i jedno malé kulaté výročí v
našem českotřebovském Depu kolejových vozidel. jedná se o připomenutí
deseti let od znovuuvedení do provozu naší parní mašinky řady 310.922
v roce 1996.
-
Je tomu opravdu již deset let, kdy se znovu rozjela po kolejích
vlastní silou, aby rozdávala radost i poučení a ukázala, co naši
předkové uměli. Dovolte mi proto alespoň malý výlet do historie tohoto
stroje: jeho zrod se datuje rokem 1930, kdy pod továrním číslem 580
byl vyroben Adamovskými strojírnami. Za čas (roku 1934) byl pak předán
do provozu ministerstvu národní obrany, které provozovalo tuto
lokomotivu na trati Lysá nad Labem - Milovice. Tam si odsloužila
nejlepší léta svého provozu a v její kabině se vystřídalo nespočet
mužů v zelených uniformách. Depo v České Třebové získalo lokomotivu až
od vojenského útvaru v Pardubicích, kde dosluhovala jako skoro
neprovozní exponát. Řadu let pak chátrala "na výstavě" na podstavci u
velké točny českotřebovského depa. Zlom nastal až s přípravami na
oslavy 150 let Olomoucko-pražské dráhy, kdy se vedení depa rozhodlo
stroj opravit do provozního stavu. Tohoto nelehkého úkolu se ujal
strojvedoucí instruktor pan Jaroslav Rolčík s několika nadšenci a
brigádníky. Za vydatné pomoci a pochopení vedení depa dotáhl celou
akci do zdárného konce. vše ale nebylo tak jednoduché, jak by se z
těchto řádků mohlo zdát. proto ukončení opravy a následná
technicko-bezpečnostní zkouška proběhlo až v roce 1996.
-
Od této doby se znovuzprovozněná lokomotiva zúčastnila bezpočtu
nostalgických jízd po celé naší republice. Nejdříve pod vedením
dalšího instruktora Karla Steinmetze, který se svým týmem lokomotivu
prezentoval
mimo
jiné i v plzeňské Škodovce a na vlečkách dolů v Ostravě. Po jeho
odchodu do důchodu se o lokomotivu starají členové Společnosti
železniční ve zdejším depu kolejových vozidel. Za posledních deset let
už najezdila tisíce kilometrů a odvezla nepočítaně spokojených
cestujících.
-
Je smutnou ironií, že největší popularitě se lokomotiva, dnes pokřtěná
jako "Kačenka" těší v úplně jiných regionech, než je ten náš
třebovský. Ať už na Liberecku, Meziměstsku, v Jeseníkách nebo na
Sázavě. Každé léto tráví několik víkendů na jižní Moravě. v Telči, kde
si léto bez jejich parních jízd neumějí představit, nebo na Moravě
severní, kde je každoročně obležena návštěvníky Anenské pouti ve
Starém Městě pod Sněžníkem. všude, kam zavítala a předvedla co umí,
byla předmětem obdivu a často i závisti jiných spolků. Vždyť přestože
je rozměrově malá, má neočekávaně velký výkon a malou spotřebu. Často
měla čest své st i některé naše politiky a ministry včetně
zahraničních. všude vždy na svém kabát nese nápis "Výtopna Česká
Třebová" a šíří tak povědomost o našem městě.
-
-
Dnešní doba železnici nepřeje a drážní manažeři mají jiné zájmy, než
využít parní lokomotivy k propagaci a prezentaci železniční dopravy.
Přesto neztrácíme naději. Chceme doufat, že po nezbytných menších
opravách a prohlídce kotle v příštím roce bude tato lokomotiva i
nadále rozdávat radost nejen nám, své posádce, ale všem malým i
velkým. V neposlední době pak i připomínat naše město, jako významný
segment Českých drah. Přeji jí proto ještě hodně dalších let aktivního
života.
-
Ladislav Landa, Společnost železniční Česká Třebová
-
Nové video
Českotřebovského deníku: Adventní přání do sociálních služeb
-
Víc než třicet let jsem pro seniory a nemocné civilizačními chorobami
pořádala touto dobou program. Povídali jsme si o výživě, zdobili
perníčky, vánoční besídky, promítání filmů, výstava obrazů z Galerie
Světla … naposledy to byl koncert se skupinou Madam, Honzou Janíčkem,
Petrem Skalickým a další hudebníci. V dnešní době je to už druhý rok, co
nepořádám nic díky kovidu. O to víc jsem však v domě s pečovatelskou
službou a uvědomuji si ještě víc co obyvatelé i zaměstnanci v tuto dobu
prožívají. Moje maminka, ač jí lékaři operativně zprůchodnili
přístup krve do končetin pozvolna za poslední rok, přestala chodit
úplně. Má velké bolesti a je odkázána na pomoc okolí. Z nemocnice, ač
měla skvělou péči na neurologii v Ústí nad Orlicí, přišla domů
s proleženinami na zádech, loktech a otevřenou patou, což je také
důsledek nepohyblivosti a otlaku. Poznávám na vlastní kůži, jak vypadá
práce ošetřovatelky v domě s pečovatelskou službou a cítím neskutečnou
vděčnost za to, že mám v personálu oporu a že moje práce v Centru
zdravého domova Studio Táňa, mi umožňuje být i s maminkou. A tím zase já
mohu být oporou nejen mamince, ale i ostatním, kdo mé zkušenosti s péčí
o pokožku potřebují, nebo pro rodinu chtějí domov bez chemie. Tímto bych
chtěla poděkovat všem pracovníkům sociálních služeb v České Třebové za
jejich neskutečně náročnou práci, kterou obdivuji a moc si jí vážím!
Přeji všem pevné zdraví, krásný advent a mnoho krásných chvil se svými
blízkými.
Takové přání je i na zveřejněném
videu.
-
Kohouti v neděli v Lanškrouně
nehrají !!!!
-
|