Českotřebovský deník 207/2021 (25/7)

Vydařený víkend na Pekláku

Bude brzo polovina prázdnin a tak je letní sezóna na Pekláku v plném proudu. Provoz pro bikery je nyní od úterý do neděle a celé středisko je opravdu dobře využito. Jsou sice i další  nově otevřené singletracky, ale  výhodou Pekláku zůstává dobrá dopravní dostupnost z Čech i z Moravy, rozmanitost tratí a hlavně vlek. Dá se říci, že tato "sázka na lenost" se vyplatila, protože díky vleku se na tratě dostane opravdu hodně bikerů a vlek se opravdu celý den nezastaví. Je to jistější než zimní sezóna, odpadá každodenní úprava svahu rolbou svahu a nutné zasněžování.  I zde je však třeba tratě udržovat a je na to zapotřebí nemalé úsilí.  Eko Bi jako provozovatel areál dbá o stále rozšiřování nabídky služeb. Zásadní bude zajištění možnosti sprchování, připravuje se instalace  kontejnerového systému, který pomůže podstatně zlepšit podmínky pro uživatele areálu. Díky Pekláku se stává Česká Třebová známější,  investice města do Bikerezortu Peklák tedy nebyla marná.  přitom se nedá říci, který okamžik byl pro zřízení nejdůležitější,. Možná to byla už prvotní iniciativa využít zdejší lyžařský svah, vše další je vlastně už jen rozšiřování poskytovaných služeb. Z Pekláku se stalo celoročně provozované středisko.  Fotografie jsou ze soboty 24. července. (mm)


Hledáme nového kolegu – kolegyni 
Základní škola Česká Třebová, Ústecká ulice přijme:
kvalifikovaného učitele/ku pro 2. stupeň ZŠ – anglický jazyk na částečný úvazek
Nástup od 1. 9. 2021  Nabídky s životopisem zasílejte na: reditel@zs-ustecka.cz, tel. 465 531 054 nebo 605 717 350,
kde také získáte bližší informace. 

Zeleň u parkoviště Kaufland je krásná, ale vadí motoristům

Když vyjíždíte z parkoviště na ulici Jaroslava Pácla,  musíte se rozhlédnou. A zejména z levé strany, odkud přijíždí nejvíce vozidel nic nevidíte. Jsou zde stromy s krásnými korunami, ale díky nim není výhled žádný.  Hlavně je prosím nekácejme. Vše by se dalo zařídít pomocí instalovaného zrcadla, které by motoristům jistě pomohlo, nebo alespoň omezením rychlosti. Náíklady s tím spojené jistě uhradí soukromý provozovatel parkoviště. Výhled je vidět na fotografiích:

Knihovnička piano v hale nádraží dlouhodobě prázdná

Přidávám dvě fotografie z haly českotřebovského nádraží. je třeba pochválit jeho provozovatele služby v hale jsou zajištěny tak jak mají být, všechny prostory jsou obsazeny.  Také prostor, který opustila Jančurova společnost Regiojet. Nádražím projde stále hodně lidí a dobře, když je v pořádku. myslím, že tento prostor není dobře využit pro propagaci města Česká Třebová, nakonec ani prostor terminálu před nádražím. Jistě by se s tím dalo něco udělat. Na první fotografii je Knihovnička piano, která bývala plná  nebo alespoň poloplná, byla zde nějaká nabídka, kterou zajišťovala městská knihovna z vyřazených knih.  Nyní  to je opravdu bída a již delší dobu. pokud je knihovna "na dně", proč nebyla zveřejněna výzva Třebovákům, často se nějaké domácí knihovny při likvidaci pozůstalostí   řeší a mnoho z knížek by mohlo být nabídnuto právě zde.  Já sám sem již nějaké knihy přinesl. Knihy se přece nemají vyhazovat do sběru... Druhá fotografie ukazuje plán města nešťastně umístěný vysoko na vysokým radiátorem na snad jediné  málo vhodné místo, které bylo poskytnuto. Jistě je zde možné udělat pro propagaci města lepší podmínky a možná by to ani nic nestálo.  (mm)

Místo pro výstavbu v Tkalcovské ulici

Nedávno jsem se v článku na téma "Bude se stavět v Tkalcovské ulici?" (viz ZDE)věnoval problému s plochou pod opěrnou zdí parkoviště Billa, kde majitelé pozemku hodlají  stavět bytový dům. Musí ale napřed zajistit změnu územního plánu z plochy určené pro sídlištní zeleň na území pro městskou nebo individuální výstavbu. Na uvedené ploše již dříve domy stály a katastru po nich zůstaly dokonce i stavební parcely, město zařídilo změnu určení plochy, ale dál už nic podniknout nemohlo, protože to jsou pozemky v soukromém vlastnictví  A tak zde vlastně žádná "sídlištní zeleň neexistuje. Na dále uvedených fotografiích toto území představuji,  do textu uvedeného článku jsem tyto snímky zapomněl přiložit. Ze snímků vyplývá, že je škoda, aby tento prostor poměrně v prestižní poloze zůstal nevyužit a je žádoucí, aby došlo k dohodě o jeho využití ... (mm)

Poslední rozloučení s bývalým ústeckým předsedou MěNV Pavlem Sedláčkem

V pátek 23. července 2021 se ve smuteční síni u městského hřbitova v Ústí nad Orlicí uskutečnilo za velké účasti občanů poslední rozloučení s jednou z nejvýraznějších osobností našeho města, Pavlem Sedláčkem, který zemřel v pátek 16. července 2021 ve věku nedožitých 78 let. Pavel Sedláček prožil celý život v Ústí nad Orlicí. Pracoval v Kovostavu a ve volném čase působil v kulturním dění (taneční orchestr, ochotnické divadlo), působil v ústeckém "Jednotném závodním klubu".  V letech 1986-90 byl předsedou MěNV, osvědčil se, proto byl také  následně i místostarostou v letech 1990 až 1998. Velkou láskou Pavla Sedláčka bylo umění a kulturní činnost. Založil Nadační fond Mistra Jaroslava Kociana, ve kterém působil víc jak dvacet let v pozici předsedy správní rady. Díky němu se v našem městě koná hudební festival Kocianovo Ústí. Pavel Sedláček obdržel v roce 2008 Cenu města Ústí nad Orlicí....

Příští rok začíná dostavba nemocnice Rychnov n. Kn. za 865 milionů korun

Královéhradecký kraj příští rok zahájí dostavbu a modernizaci nemocnice v Rychnově nad Kněžnou. Důležitou investici za 865 milionů korun podpoří stát 300 miliony. Během včerejšího pracovního setkání s hejtmanem Martinem Červíčkem to přislíbil premiér Andrej Babiš.
Stát se zavázal k investicím ve výši 8,5 miliardy korun do průmyslové zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku. S premiérem a ministry jsem v posledních měsících opakovaně jednal o tom, jaké úkoly ve vládním usnesení je ještě potřeba dokončit a shodli jsme se na tom, že jedna z mála věcí, která není dokončená je výstavba nového objektu rychnovské nemocnice. Právě o tom byla první část pracovního setkání s premiérem, ministryní pro místní rozvoj a ministrem zdravotnictví,“ uvedl hejtman Martin Červíček.
Premiér během návštěvy Rychnovska uvedl, že rychnovská nemocnice je v katastrofálním stavu a že investici je potřeba prosadit v rámci nového rozpočtu. Zároveň ocenil, že projekt na dostavbu nemocnice kraj přepracoval a s jeho současnou podobou nyní on i ministr zdravotnictví Adam Vojtěch souhlasí.
„S ministryní Klárou Dostálovou jsme se dohodli, že státní dotace 300 milionů korun bude rozdělena do tří let, na dobu, kdy bude kraj stavbu realizovat. Předpokládáme, že do konce roku vypíšeme výběrové řízení na stavební firmu a příští rok stavbu zahájíme,“ doplnil hejtman. Modernizace rychnovské nemocnice přinese centralizaci zdravotnické péče, efektivnější využívání personální kapacity bez potřeby jejího navýšení a také nemalé finanční úspory.
Projekt počítá s výstavbou nového pětipodlažního pavilonu s urgentním příjmem, operačními sály a ambulantní péčí a zároveň s modernizací tří ze sedmi podlaží stávajícího pavilonu dětského oddělení, interny, gynekologie a porodnice (DIGP). Obě budovy budou propojeny, čímž vznikne jeden funkční celek.
Modernizace a dostavba rychnovské nemocnice je součástí třech usnesení vlády z února 2015, června 2017 a října 2020. K podpoře infrastruktury v okolí průmyslové zóny Solnice-Kvasiny se stát zavázal již v roce 2015, kdy vzniklo Memorandum o spolupráci mezi vládou ČR, společností Škoda Auto a Královéhradeckým krajem. Administraci projektu zařizuje krajské Centrum investic, rozvoje a inovací, oddělení průmyslových zón.
Budování jižní části průmyslové zóny
Kromě nemocnice delegace na Rychnovsku navštívila také průmyslovou zónu Solnice-Kvasiny, kde působí automobilka Škoda Auto ale také řada subdodavatelů automobilového průmyslu. „Průmyslová zóna – sever je dokončená, ale čekají nás velké investice do vytvoření jižní části této zóny, která bude sloužit především pro subdodavatele. Samozřejmě se bavíme o dopravní infrastruktuře, to znamená o převedení a modernizaci železnice, která by byla ve prospěch kvasinské Škody Auto a zajišťovala by nejen osobní ale hlavně nákladní dopravu, a také o výstavbě obchvatů a dalších komunikací ve směru na Hradec Králové a Rychnov nad Kněžnou,“ informoval náměstek hejtmana pro investice Pavel Bulíček.
V rámci příprav jižní části průmyslové zóny se počítá s osmi desítkami především dopravních staveb s celkovými náklady 736 milionů korun, které zafinancují státní fondy.
Důležité investice v krajských nemocnicích
Dalším místem premiérské pracovní návštěvy byla Oblastní nemocnice Náchod a Městská nemocnice Dvůr Králové nad Labem, kde kraj plánuje také významně investovat. Právě v Náchodě kraj na výstavby dvou nových nemocničních pavilonů v minulých letech vynaložil 1,8 miliardy korun.
„Máme plány na další rozvoj areálu náchodské nemocnice. Připravujeme rekonstrukci pavilonu E, díky čemuž budeme moci do budoucna sestěhovat všechny zdravotní obory do dolní části a šetřit finance i nároky na provoz. Stavební práce bychom chtěli zahájit v roce 2023, přičemž aktuálně probíhají projekční a další práce, abychom získali stavební povolení. Zároveň budeme do budoucna usilovat o možnost robotických operací v náchodské nemocnici,“ představil plány hejtman Červíček.
Kromě investování obě strany jednaly také o tématu pandemie covid-19, kdy premiér pochválil nově zrekonstruované prostory intenzivní péče pro pacienty s touto nákazou. Právě náchodská nemocnice patřila během poslední vlny k nejvíce zasaženým zdravotnickým zařízením v celé republice. Ve Dvoře Králové nad Labem hejtman premiérovi představil krajský plán na stavbu operačních sálů, které vzniknou nástavbou současné budovy laboratoří. Kromě toho s představiteli vlády projednal i zřízení urgentního příjmu ve dvorské nemocnici, který zde v současnosti chybí.