Českotřebovský deník 236/2021 (23/8) 
Začalo bourání objektů čp. 800 a 801 u hudební školy

  Demoliční výměr na tuto akci byl vydán již před lety, letos byla tato akce zařazena do rozpočtu města.  Ve výběrovém řízení na dodavatele  vyhrála firma David Skalický, která byla nejlevnější. Akce byla zahájena dnes v pondělí 23. srpna. Demolice a odvezení všeho co sem nepatří bude následovat v dalších dnech. Není to jednoduchá demolice. Firma musí současně zajistit štítovou zeď budovy hudební školy a nepoškodit některé sítě, které ZUŠ využívá, např. internetovou linku, přívody energie. Demolice současně odhalí zadní trakt budovy ZUŠ, který bude upraven.
Plocha, která se demolicí uvolní bude upravena zatím štěrkovým povrchem a bude sloužit pro parkování, nejen rezidentům, ale také učitelům a rodičům žáků ZUŠ, kteří mají s parkováním problémy.  Definitivní úprava parkoviště bude provedena později. Z počáteční fáze demolice uvádím pár snímků, celou demolici připravíme na video, ve kterém také připomeneme původní obyvatele a začlenění domů do čtvrti Trávník. Stav domu těsně před demolicí se podařilo dobře zmapovat a zaznamenat. Nyní tak mizí další posledních svědků starého Trávníku. Domy byly vybrány k demolici již v souvislosti se stavbou sídliště před 40 lety, nakonec odolaly. Třebováci pamatují, že tu bývalo truhlářství, ale to už bylo po vykoupení domů od původních vlastníků....

Nové video Českotřebovského deníku: Výsadkáři v České Třebové

  Publikováno 21/8 2021
Ohlédnutí za letošním červencovým soustředěním chrudimských vojenských výsadkářů v České Třebové. Mimo rychle publikované aktuality, uvedené jako pozvánku na českotřebovské letiště,  připravil Libor Vašina  další asi desetiminutové shrnující, kde je využito více záběrů a více lokalit a zmapován celý průběh dění během necelého výcvikového týdne v České Třebové po 7. červenci. Seskoky výsadkáři neprováděli pouze v České Třebové na letišti u Dvora, ale např. také na hřišti v Třebovici. Dobu od natočení do publikování  střihač využil pro aplikaci zajímavých grafických prvků ....

Na propagaci své práce SÚS Pardubického kraje nešetří

Když se blíže seznámíme s prací Správy a údržby silnic Pardubického kraje, musíme konstatovat, že to je organizace, za kterou je vykonaná práce rozhodně vidět. Na druhou stranu  jde o společnost, která využívá veřejné zdroje financování a současně  dává nemalé finanční prostředky na propagaci své činnosti.  Je to zřejmé i z webových stránek, ale i dalších aktivit, jako je trvalá propagace v hale pardubického vlakového nádraží, výstavní činnost (viz letošní putovní Dopravní výstava, která měla premiéru na terminálu v České Třebové), ale také z organizace Dopravní konference v Pardubicích spojená s pořádáním silničního veletrhu.
Asi to tak má být, kdo chce kladný ohlas na svou práci, může se zde učit. To ovšem neznamená, že by SÚS PK pracovala špatně. Je to servisní organizace těsně spjatá s krajskou samosprávou, působí na celém území kraje a práce má až nad hlavu. Důležité je, že se jí spolupráce daří. Věřme, že tomu tak bude i v dalším období, které přináší rychle zdražení všech investičních projektů. Co se teprve bude stavět, bude podstatně dražší než tomu bylo v předchozí době.

 

Dálniční přivaděče

V Pardubickém kraji velké téma, které není jen tématem dopravním, ale bohužel i politickým. A mezitím, co se jiní snaží získat na komplikacích body, silničáři na projektech intenzívně pracují. Po už dokončené spojnici Litomyšle a České Třebové se hodlají pustit do sousedního přivaděče, který s Litomyšlí propojí Sloupnici a následně Ústí nad Orlicí.
Pardubickému kraji zkomplikoval situaci nárůst cen v čase. O tom ostatně mluvil hejtman Martin Netolický s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem při jeho nedávné návštěvě regionu. Při prohlídce stavby budoucí dálnice Netolický uvedl: „Před lety jsme uzavřeli se státem memorandum, čímž jsme na sebe převzali zodpovědnost za stavbu přivaděčů. V tuto chvíli je to pro nás komplikace, protože jak se postupně upřesňují ceny jednotlivých tras, tak se dostáváme do mnohem vyšších částek. I přesto jsme však připraveni si s jednotlivými přivaděči poradit, i když stále v dílčích případech máme ještě problémy s výkupy pozemků. To ostatně stát řeší na svých stavbách také.“
I přes tyto potíže se příprava budování silnic, které dopravu přivedou na budoucí dálniční tepnu, nezastavila. „U všech můžeme mluvit o vysokém stupni rozpracovanosti,“ konstatoval 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Těsně před nabytím právní moci je výsledek výběrového řízení na rekonstrukci silnice II/360 z Litomyšle do Ústí nad Orlicí. Tato stavba, která začne letos, je rozložená do čtyř etap.“
 
O PRÁZDNINÁCH SE ZAČALO S MODERNIZACÍ II/360

 Třistašedesátka se letos bude budovat od hranic Litomyšle po Sloupnici. V příštím roce bude kraj spolupracovat s Litomyšlí na průtahu městem, při kterém se kromě vlastní silnice budou řešit chodníky, osvětlení, vodovod a kanalizace. V letech 2023 a 2024 se celá investice uzavře dokončením silnice v Ústí nad Orlicí. „Začít stavět bychom chtěli v polovině letních prázdnin,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Stavební povolení nabylo právní moci v polovině května, mírné zdržení způsobila paradoxně nízká nabídková cena. „Pokud nabídková cena ze strany dodavatele dosáhne méně než sedmdesáti procent rozpočtové ceny, je nutné vše ještě přezkoumat,“ vysvětlil náměstek hejtmana Kortyš. Cena je podle projektu stanovená na téměř 260 milionů včetně daně. Garantovaný příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury na tento přivaděč je ve výši sto milionů, zbývající částku bude muset Pardubický kraj dozajistit. Kromě samotné silnice kraj ještě v rámci tohoto přivaděče bude souběžně realizovat tři mostní objekty, dva v Němčicích a jeden v Řetůvce. S jejich financováním pomohou evropské dotace prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu. 
 
ZAČNE SE I U ČESKÝCH LIBCHAV

Dalším přivaděčem, jehož stavba bude následovat ještě v letošním roce, je úsek silnice II/312 z Chocně do Českých Libchav. Pro něj už mají silničáři připravenou zadávací dokumentaci pro výběrové řízení, od května je podaná žádost o stavební povolení. Výběrové řízení na dodavatele stavby, která má trvat tři roky, se uskutečnilo v průběhu července. „Tato silnice je v současné době používána jako návozová trasa při budování koridoru v Brandýse nad Orlicí, proto jsme se se Správou železnic domluvili, že v letošním roce bychom stavěli v úseku České Libchavy - Rozsocha,“ upřesnil náměstek hejtmana Michal Kortyš. Díky koordinaci se státem tak rekonstrukce zbývajících úseků proběhne až poté, co je opustí těžká technika, která se v současné době podílí na železniční stavbě.
Celý tento přivaděč by podle projektu měl přijít na více než 316 milionů korun s daní. Se začátkem jeho stavby se počítá na konci letních prázdnin.


Zářijový restart projektu TECHNOhrátky provází rekordní zájem 

Snad už to do třetice vyjde! Loni na podzim, stejně jako letos na jaře zabránily covidové restrikce a dlouhodobé omezení výuky návratu TECHNOhrátek do škol v Pardubickém kraji.
Od května 2013 se během následujících osmi let zapojilo do TECHNOhrátek v rámci 95 speciálních akcí celkem 12.765 žáků ze 119 základních škol. V loňském roce se však uskutečnily pouze čtyři návštěvy středních škol – tři krátce před koronavirovým lockdownem na jaře, jedna při krátkodobém uvolnění hygienických opatření v září. Devátý ročník oblíbeného projektu, který motivuje žáky k volbě technických a odborných profesí, nyní naplánoval svůj restart 8. září symbolicky tam, kde loni předčasně končil – ve Střední průmyslové škole stavební Pardubice.
Navzdory výpadku jarních měsíců se podařilo organizátorům projektu sestavit zhuštěnou podzimní termínovou listinu zahrnující akce v patnácti vybraných středních odborných školách v celém regionu. V seznamu jsou všechny, v nichž se kvůli nástupu pandemie nemoci covid-19 v roce 2020 akce nekonala. Staronováčci jsou tentokrát jen tři – SOŠ a SOU obchodu a služeb Chrudim, SŠ zahradnická a technická Litomyšl a SŠ automobilní Ústí nad Orlicí.
„Ačkoliv je letošní jízdní řád projektu nabitý a na programu má v některých týdnech dokonce dvě akce, jsme připraveni ho krátce před Vánoci kompletně dokončit. Samozřejmě budeme respektovat veškerá hygienická opatření a různá omezení, ale věříme, že nebudou už tak kategorická, aby se TECHNOhrátky znovu předčasně zastavily. Akcí se budou moci účastnit pouze negativně testovaní žáci na základě jmenného seznamu, počítáme s ochranou úst, dezinfekcí na všech pracovištích i častým větráním a také se zkráceným programem,“ vysvětluje Vladimír Zemánek, manažer projektu TECHNOhrátky.
Úvodní akce už jsou plné 

Dlouhá covidová absence, v jejímž průběhu TECHNOhrátky nemohly navštěvovat školáky, vyvolala v souvislosti s jejich podzimním restartem vysokou poptávku po účasti ze strany základních škol. Organizátoři registrují zájem hned čtrnácti z nich, což představuje dvě stovky žáků, u premiérového zastavení v SPŠ stavební Pardubice – přitom kapacita dílen a učeben je zhruba poloviční.
V předstihu se ozývají také školy ze spádových oblastí sousedních krajů – Středočeského (Žiželice, Žehušice) nebo Olomouckého (Staré Město pod Sněžníkem, Hanušovice, Štíty).
„Obrovský zájem nás samozřejmě těší a jen dokazuje, jakou pozici TECHNOhrátky za více než osm let existence mezi základními a středními odbornými školami získaly. Dokonce i SOU opravárenské Králíky, kde jsme v minulosti nejednou bojovali takřka o každého žáka, je nyní rozhodnuto navštívit 22. září sedm základek a jistá je už přítomnost zhruba stovky školáků. Na druhou stranu nás však čeká velice náročný výběr – nejen proto, že se na všechny nedostane, protože účastnický limit byl stanoven na sto žáků. Přesto však bude při výběru aktérů nezbytná velká dávka diplomacie i vzájemného pochopení ze všech stran,“ upozorňuje Helena Bártlová, manažerka projektu TECHNOhrátky.
 
Termínová listina

08. 09. ... SPŠ stavební PARDUBICE
15. 09. ... SOU SVITAVY
22. 09. ... SOU opravárenské KRÁLÍKY
29. 09. ... VOŠ a SŠ zemědělská CHRUDIM
06. 10. ... SŠ automobilní ÚSTÍ NAD ORLICÍ
13. 10. ... Odborné učiliště CHROUSTOVICE
19. 10. ... Průmyslová SŠ LETOHRAD
26. 10. ... SOU zemědělské CHVALETICE
02. 11. ... SŠ technická VYSOKÉ MÝTO
10. 11. ... SPŠ potravinářství a služeb PARDUBICE
16. 11. ... SŠ technická a dopravní Gustava Habrmana ČESKÁ TŘEBOVÁ
23. 11. ... SŠ zahradnická a technická LITOMYŠL
30. 11. ... SŠ gastronomická a technická ŽAMBERK
02. 12. ... SOŠ a SOU obchodu a služeb CHRUDIM
14. 12. ... SOŠ a SOU LANŠKROUN
 

Dagmar Pecková získala nejvyšší krajské ocenění  

V rámci festivalu Zlatá Pecka převzala v neděli večer z rukou hejtmana Martina Netolického Cenu Za zásluhy o Pardubický kraj známá operní pěvkyně Dagmar Pecková. Ta je kromě celé řady ocenění držitelkou Ceny Thálie v oboru opera za roli Carmen v inscenaci Národního divadla. Díky svému pěveckému umu vystupovala na těch nejznámějších světových scénách včetně londýnské Královské opery Covent Garden či newyorské Carnegie Hall. V dubnu letošního roku oslavila 60. narozeniny.
„Dagmar Pecková patří bez větších pochyb mezi nejznámější české operní pěvkyně. Díky svým pěveckých schopnostem a nezaměnitelnému charisma a energii se dokázala prosadit na těch největších světových scénách a festivalech, kde šířila dobré jméno české hudby. I přes všechny úspěchy zůstává hrdou rodačkou našeho kraje a svému regionu se usilovně věnuje nejen v rámci festivalu Zlatá Pecka,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „O ocenění Dagmar Peckové nejvyšším krajským vyznamenáním, tedy Cenou Za zásluhy o Pardubický kraj nebylo žádného sporu. Jsem rád, že náš společný návrh s krajským zastupitelem a bývalým starostou Chrudimi Petrem Řezníčkem přijalo krajské zastupitelstvo také jako opožděný dárek k životnímu jubileu Dagmar Peckové. Pevně věřím, že bude i nadále aktivní nejen na hudební scéně, ale část svého talentu a pracovního nasazení bude předávat také svým následovníkům,“ dodal hejtman Netolický. Fotoreportáž Luboše Kozla ze slavnostního koncertu najdete ZDE


Radnice v Česku stále více zajímá, jaký vzduch jejich občané 

Kvalita ovzduší je v Česku stále větším tématem. Prachové částice jsou nepřímo zodpovědné za zhruba 12 tisíc předčasných úmrtí ročně, a proto se radnice začínají zaobírat tím, jaký vzduch občané v daném místě dýchají.
Projekt Agdata City od svého vzniku v létě loňského roku využívá již více než 30 českých samospráv a 250 tisíc obyvatel. Česká města v rámci Evropy mezi nejhůře postižená škodlivými částicemi PM 2,5. Mezi 10 nejpostiženějších českých měst patří Dolní Lutyně, kde je situace ohledně prachových částic nejhorší, dále Frýdlant, Karviná, Havířov, Český Těšín a první šestku uzavírá Ostrava. Mimo Moravskoslezský kraj se v první desítce umístil Děčín na sedmém místě a Moravská Třebová na desáté pozici.
Tuzemští starostové na malých obcích a ve větších městech mají stále větší zájem o informace v reálném čase o tom, zda ovzduší ve městě je či není zdraví škodlivé. Po pilotních samosprávách na Moravě a ve Slezsku se Agdata City rozrostlo i směrem na západ do Čech a v současné době jsou moderní meteostanice nainstalované v Praze, Chrudimi, Lounech či v západočeských Přešticích. Celkem se jedná o více než 30 tuzemských samospráv.
„V současné době máme nainstalováno 30 meteostanic a 50 air senzorů na prach, oxidy dusíky, síry, troposférický ozon nebo oxid uhličitý po celé České republice a další jsou v jednání. Informace z našich přístrojů se podle našich propočtů dostanou k více než 250 tisíc obyvatel,“ uvádí Jiří Musil, zakladatel projektu Agdata City. 
Meteostanice a senzory Agdata City jsou schopné monitorovat prašnost v pásmech PM1, PM2, PM2,5 a PM10 a zároveň sledovat molekuly NO2, SO2, O3 nebo CO2. Starostové mohou díky tomu stanovit hraniční hodnoty, o jejichž překročení budou informovat pomocí SMS či emailu. To se může týkat například mateřských či základních škol, kdy při překročení limitů budou ředitelé včas varováni a zamezí větrání nebo nevezmou děti ven na procházku. Důsledný monitoring a včasné informování občanů o zhoršeném stavu ovzduší tak může dokonce zachránit život. Vzhledem k současné pandemii covid-19, která zhoršuje respirační potíže, je čisté ovzduší jedním ze základních předpokladů pro lepší průběh pandemie i v hyperlokálním měřítku.

 
Muzeum chystá derniéru výstavy DO PLAVEK !

bude ve čtvrtek 26.8. v 17 hodin v Městskéím muzeu v Klácelově ulici čp. 11.  Můžeme se těšit na komentovanou prohlídku, letní hry pro děti a  zábavné scénky. Výstava bude pak ještě otevřena do 31. srpna 2021. Plakát na dernisáž ZDE
Volné sociální byty

Město Česká Třebová podle čl. II Pravidel č. 3 pro pronajímání bytů v majetku Města Česká Třebová pro sociálně potřebné občany a rodiny vyhlašuje k pronájmu 4 volné byty na Semanínské ulici v České Třebové: - byty č. 8 a 15 o velikosti 1+1 v čp. 2086 - byty č. 5 (1+1) a 7 (1+0) v čp. 2089 Žádosti o byt si mohou zájemci vyzvednout na odboru sociálních věcí a zdravotnictví MěÚ Česká Třebová. Vyplněné žádosti se všemi přílohami je nutno předat do podatelny MěÚ nejpozději v pondělí 20.09.2021.
V České Třebové dne 20. srpna 2021 Ing. Jiří Smrčka v. r. vedoucí odboru majetku města
 
Restaurace Křib opět oživena

Po změně vlastníka je v restauraci Křib opět registrován život a nová nabídka. Je dobré, že nejde jen o pivnici, ale že zde je nabídka jídel. Je zde také prostor pro pořádání soukromých akcí všeho druhu. Více bude možné napsat až po získání více zkušeností.... Podle  reakcí v době uzavření je zřejmé, že tato restaurace lidem chyběla...