Českotřebovský deník 240/2021 (27.8.)
Poděkování neznámé zachránkyni 

Chtěli bychom tímto velice poděkovat neznámé mladé paní, která se ve čtvrtek dne  22. 7. 2021 pohybovala s dětmi a starší paní na městském hřbitově, za záchranu života naší maminky.  Maminka zde utrpěla těžké zranění ruky s tepenným krvácením. Šlo o minuty. Pomohla tatínkovi, který jen s kapesníkem na přiložené ráně a bez telefonu zachraňoval její život, zastavit tepenné krvácení a ještě zavolala záchrannou službu. Vše dobře dopadlo.  Rádi bychom neznámé zachránkyni poděkovali osobně. Prosím, dejte nám o sobě vědět (tel. 606 610 719).  Ještě jednou moc děkujeme a vážíme si Vaší nezištné pomoci. Celá rodina
 
Pozvánka na závody v přespolním běhu v České Třebové

CROSS PO LYŽAŘSKÝCH TRATÍCH - XXIV. ROČNÍK MEMORIÁLU BR. FR. JINDRY
XXIII. ROČNÍK VEŘEJNÉHO ZÁVODU V PŘESPOLNÍM BĚHU
Srdečně zveme na tradiční přespolní běh po lyžařských tratích, který se uskuteční v sobotu 25.9.2021 v krásném prostředí sportovního areálu na Horách u České Třebové.
Závod je určen jak pro trénované běžce, tak i pro širokou veřejnost a jsou v něm zastoupeny všechny věkové kategorie od předškolních dětí až po seniory. Tratě jsou dlouhé od 100 m pro předškolní děti až po 6 km pro ženy a 9 km pro muže v hlavní kategorii. Pro netrénované je zařazen lidový běh na 1 km. Start první kategorie je v 10 hod. a hlavního závodu ve 12 hod. Prezentace je na místě závodu od 8,30 hod. do 11 hod. 
Závody pořádá jednota Orel Česká Třebová. Pro děti bude nafukovací skákací hrad.
Srdečně zve za jednotu Česká Třebová  Voleský Petr 

Srážka motorkáře s traktorem - hledáme svědky dopravní nehody 

Ke střetu traktoru zn. Class Axion s motocyklem zn. Kawasaki došlo 22. července 2021 v 16:00 na silnici I. třídy č. 14 přibližně 500 m za obcí Třebovice. Oba řidiči měli jet ze směru od Třebovic na Lanškroun. Při dopravní nehodě došlo ke zranění řidiče motocyklu, který byl vozidlem ZZS odvezen do nemocnice v Ústí nad Orlicí.   
Policisté žádají případné svědky dopravní nehody, kteří by nám mohli pomoci objasnit nehodový děj, aby kontaktovali orlickoústecké dopravní policisty na tel. 974 580 253 nebo přímo linku 158.
 
SYSTÉM SBĚRU, TŘÍDĚNÍ A ZPRACOVÁNÍ ODPADŮ 

1. ETAPA - ODDĚLENÝ SBĚR
Díky projektu podpořenému z Operačního programu Životní prostředí může naše město nakoupit nádoby na tříděné odpady. Cílem tohoto projektu je snížit množství směsného komunálního odpadu a zvýšit množství recyklovatelných odpadů jako je papír, plast, kovy nebo bioodpad. Tyto druhy odpadů mohou být surovinou pro výrobu dalších výrobků a tedy nekončit bez využití na skládkách nebo spalovnách odpadů.
Realizací tohoto projektu se navýší kapacita systému separace a svozu tříděných odpadů. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií - Fondem soudržnosti v rámci Operačního programu Životní prostředí. 
 
Bezpečně do školy s dárkem od Pardubického kraje

Již se stalo tradicí začátku školního roku, že všichni prvňáčci v Pardubickém kraji najdou na svých lavicích v první školní den dárkový batůžek na přezůvky plný dárků s dopravně-bezpečnostní tématikou. Hlavním cílem této krajské kampaně je seznámit děti s pravidly silničního provozu a bezpečným pohybem na cestě do a ze školy.
„Kampaň Bezpečně do školy má v našem kraji několikaletou tradici a jsem rád, že v ní pokračujeme i v letošním školním roce, který, jak pevně doufám, nebude ovlivněn koronavirovou pandemií. Bezpečnost dětí v silničním provozu je neustálým tématem, a proto chceme i my přispět svým dílem ke zvýšení povědomí o pravidlech silničního provozu a bezpečnosti dětí obecně. Hlavně po prázdninách a u prvňáčků je potřeba na tuto osvětu klást zvýšený důraz,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že do prvních tříd základních škol nastoupí v letošním roce přibližně 5 600 dětí.
Tradiční dárkový balíček v podobě batůžku na přezůvky obsahuje reflexní předměty, bezpečnostní brožuru od společnosti BESIP, časopis Můj vláček od Českých drah, rozvrhy hodin, omalovánky či další dárky od partnerů akce. Mezi ně patří Police České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Nemocnice Pardubického kraje a.s., společnosti KONZUM, Ravensburger, Saint-Gobain Adfors, Autoneum, Schaeffler Česká republika, ale také sportovní kluby BK JIP Pardubice a HC Dynamo Pardubice. „Součástí balíčku je také časopis Krajánek, který připravili studenti a absolventi pedagogických škol z našeho kraje. Zároveň jsme pro děti vytvořili jednoduchý list s informacemi o tom, jak poskytnout první pomoc,“ řekl krajský radní pro oblast školství Josef Kozel.
 

Ke komunikaci k chatě Florian 

Dobrý den. Doposud jsem neměl potřebu se vyjadřovat k práci naši radnice.Ale smysl investice města do 160m komunikace uprostřed ničeho mě a podle reakcí na stránkách města i ostatním občanum uniká.A prosazování investice1,5 mil  za každou cenu  jenom nahrává spekulacím.Každopádně si dovedu představit smysluplnější využití prostředku města do komunikací které máme zaručeně nejhorší z celé Č.R. a místy připomínají stav po válce ,např na Parnickém kopci snad i po1 Světové. Tak prosím jestli by nešlo věnovat se na vašich stránkách problematice místních komunikací ve městě. Díky Petr Vondra
 
Ještě že tak a že mají "kácitelé" rozum a čekají na rozhodnutí

Ale jedna věc mě překvapila. V seznamu povolených dřevin ke kácení jsem slivoň mirabelku, která zde roste nenašla. Nejsem sice odborník, ale trnka to zcela určitě není, ani si nejsem jistá že tam trnka je. Tak jsem zvědavá, jestli mirabelky a špendlíky zůstanou. Jak jsem zjistila, marmeládu z toho dělá víc Třebováků. A ještě drobnou poznámku. Je hezké, že bude vyasfaltovaná polní cesta k lesu, zatímco chodníky ve Třebové jsou o ústa /Nové nám./  Někdy mám pocit, že na občanech nezáleží....
 
Stav Nového náměstí a cesta k Florianovi spolu nesouvisí. 

Každý z nás by si přál rekonstrukci chodníků na Novém náměstí, je to letitá bolest. Úprava chodníků je potřebná a současně se tí, částečně pomůže řešit i akutní nedostatek parkovacích míst. Jen úpravou hotelového domu zde vznikne příští rok 88 nových bytů a v ulicích přibude odpovídající počet parkujících aut. Kam se vejdou, těžko říci. Studie na parkování předpokládala zúžení chodníků a zavedení šikmého parkování, také úpravu prostoru pro parkování za prodejním stánkem v ulici Na Splavě. V ideálním případě by zde mohl vzniknout i menší parkovací dům, tím by se kapacita plochy znásobila. (Pokud se ovšem najde investor). Bylo by to několikrát levnější než budovat podzemní parkoviště na Novém náměstí za 300 milionů. V parkovacím domě vyjde jedno parkovací místo několikrát levněji. Čas běží, zatím ale investice do úprav Nového náměstí není ještě připravena. Za důležitou ji však považuje deset Třebováků z desíti. Přesto si alespoň všimněme snahy o úpravu stávajících betonových nádob, nové osázení je prací našeho městského zahradníka. 
Něco se zde ale letos dít bude. V nejbližších týdnech se zde zahájí úprava krytu CO v ulici Pražského, stav "exteriéru" je velmi špatný už dlouho. Nejdříve (tedy ještě letos) bude provedena oprava a odvodnění zdi přiléhající k chodníku (na které jsou zavěšeny informační skříňky různých spolků) tak, aby kryt nedělal ostudu.
V další etapě bude vyřešen prostor nahoře na krytu, který bude upraven jako víceúčelový. Existuje shoda na tom,  že tento cenný prostor si zaslouží nové využití a bude sloužit jednak základním školám (ZŠ Nádražní a ZŠ Habrmanova) jako venkovní učebna pro tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu, využijí jej také zájmové útvary Domu dětí a mládeže, bude se zde konat i venkovní akce pro veřejnost.
Je vypracována studie arch. Lucie Kubínkové, které byla připomínkována a po jejím definitivním schválení bude také zveřejněna. Tento prostor "na střeše krytu" nelze zastavět, ale je od okolního ruchu na komunikacích oddělen a izolován, je uzavíratelný tak, že nebude otevřen vandalům a nemůže se večer stát místem dýchánky a pro řádění takových skupinek, jako tomu bylo letos např. na hokejbalové aréně. Dostane např. pružný sportovní povrch, workoutové prvky, vnější běžecký okruh,  bude zde zeleň v nádobách a stupňovitá část  sloužící jak pro vyučování venku i tribuna pro cca 30 účastníků komorních akcí. Prostor (ve správě města) bude také v určitou dobu odpoledne a o víkendech otevřen veřejnosti.  (mm)

Vize parkovacího domu v ulici Na Splavě
Obrázek vznikl "přenesením" parkovacího domu postaveného jinde v Evropě k nám do České Třebové a v této podobě by zde být samozřejmě nemohl. Je moc vysoký, stačily by dvě nebo pro ekonomickou návratnost tři podlaží, pak by se sem docela dobře hodil. Mezi domem 1744 až 1748 a parkovacím domem by byla samozřejmě 10 metrů mezera a  požární zeď. Další možností by bylo umístit takový dům na volném pozemku na Trubech, tady by ale byl využívanější. V této lokalitě by mohl být využitý, uživatelům odpadne ježdění po městě, je to u hlavní silnice. Chtělo by to ovšem zvětšit stávající městský pozemek a spolupracovat se sousedy. Spodní podlaží pro auta by bylo možné snížit proti okolnímu terénu tak, by stavba nebyla tak vysoká....
Tato vize je soukromým názorem, nikoliv schváleným oficiálním záměrem.  Je spíše návrh řešení pro budoucnost. Věřím, že ta ukáže, že se bez nějakého takového zařízení neobejdeme a zdá se mi účelnější a použitelnější než parkovací věže, které byly součástí oficiálního návrhu parkovací studie pro Českou Třebovou, díky bohu již zavrženou.  (mm)
 
Středotlaká plynová rozvodná stanice se z Podbranské ulice přestěhuje

V rámci provedené privatizace se důležité zařízení dřívějších  Východočeských plynáren ocitlo na soukromém pozemku bez přístupové cesty a tento stav není do budoucna udržitelný. Tento problém řeší společnost REPLYN s.r.o., která připravuje projektové řešení pro nové umístění plynové regulační stanice tak, aby zařízení bylo přístupné z veřejné komunikace a současně se vyskytovalo poblíž hlavního plynového řadu zásobujícího Českou Třebovou, který vede přes Benátky. Toto umístění se nyní řeší tak, aby nepřekáželo využívání ploch dle územního plánu města  a současně vyhovovalo podmínkám stanoveným státním podnikem Povodí Labe, protože v údolí Třebovky je stanoveno záplavové území. Nová lokalita pro  umístění plynové regulační stanice nebyla dosud schválena.
 
Elektrifikaci trati do Králíků? Bude-li partner na polské straně...

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal ve čtvrtek ráno s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou. Řeč byla o možnosti čerpání evropských fondů v rámci programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polsko na období 2021 – 2027, železniční stanici v Dolní Lipce či o Ostřešanské spojce.
„Jedním z cílů programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polsko na období 2021 – 2027 je také modernizace přeshraničních železničních tratí a přeshraniční homologace železničních souprav. V našem kraji by se to mohlo jednat například o elektrifikaci do Králíků. Podmínkou pro čerpání těchto zdrojů je partner na polské straně. Určitě budeme chtít, pokud bude možnost, využít všechny potenciální evropské zdroje a budeme proto se Správou železnic dál jednat,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Tématem jednání byl také další osud železniční stanice v Dolní Lipce, kde chce kraj vybudovat ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií ze Žamberka železniční muzeum. „V tuto chvíli máme objekty od Správy železnic v pronájmu a deponujeme zde celé léto parní vlaky. Zároveň s tím řešíme potřebné kroky, abychom získali pozemky a budovy do krajského majetku pro další využití. Správa železnic nyní začíná zpracovávat znalecký posudek, čímž se také přibližuje možnost převodu do krajského majetku,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Ten se zajímal také o další osud takzvané Ostřešanské spojky. „Osobně jsem zastáncem Ostřešanské spojky, protože by se odstranila úvrať v Rosicích a tím se zrychlilo cestování na trati z Jaroměře směrem na Chrudim a Havlíčkův Brod,“ uvedl hejtman, kterého generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda informoval o tom, že na vybudování Ostřešanské spojky bude zadáno vypracování studie proveditelnosti na celou větev trati právě až do Havlíčkova Brodu.
Jiří Svoboda také přislíbil, že se Správa železnic pokusí vylepšit komfort cestujících v zastávce Předhradí nedaleko hradu Rychmburk. „O stav zastávky a lepší komfort pro cestující, kteří se chtějí vydat na Rychmburk vlakem, se zajímal náměstek pro dopravu Michal Kortyš. Domluvili jsme se, že Správa železnic prověří možnosti, jak tuto zastávku, která nebyla v minulosti příliš využívaná, ale s rozvojem Rychmburku by se mohla stát místem s větší koncentrací lidí, upravit tak, aby se pohodlí cestujících zvýšilo,“ doplnil hejtman Martin Netolický.

Bourání domů pod Hudební školou pokračuje

Akci sleduje více Českotřebováků, proto mám dostatek fotografií, ukazujících jak léta nevyužité domy postupně mizí ze zemského povrchu. Nyní uvádím snímky Mgr. Petra Šáchy. Osud bopuraných domů čp. 800 a 801 se naplnil až po 42 letech od jejich vykoupení a odstěhování jejich původních majitelů. Ukázalo se, že domy se nakonec pro stavbu sídliště bourat nemusí, zůstaly proto převedeny do majetku města. Byly pronajaty na truhlářskou dílnu. Po úmrtí  uživatele zůstaly již prázdné.  Uvažovalo se zde také s přístavbou hudební školy, měl zde vzniknou koncertní sálek a zkušebna. První studii na tento záměr vznikl ještě v 80. letech v českotřebovské projekci ÚVAR, podruhé tuto myšlenku oprášil ještě Ing. Jiří Jandera, který  byl ve funkci městského architekta. Další sál pro stejné účely je ovšem jen "přes ulici" v Malé scéně, který byla málo využitá.  V současné době se o využití této budovy a sálku stará Kulturní centrum a prostory si pronajímá ZUŠ a DDM Kamarád. Další sálek u ZUŠ nebylo třeba stavět.